• 0

Webshops ontwikkelen

Ik zit me al enige tijd te verbazen hoeveel webshops er de grond uit schieten. Nog meer zit ik me te verbazen over de hoeveelheid discussies hier op HL over welke software te gebruiken en hoe dat allemaal te regelen.

 

Wat ik me dan afvraag: Ik snap dat er niet 1 goede software oplossing is, elke shop is anders. Maar ligt het hoge aantal discussie hierover aan de leveranciers (dus de webshop-bouwers) of aan de software zelf? Komen opgeleverde producten in dit segment niet overeen met de wensen van de webshop eigenaar? Of ligt het heel ergens anders?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb de hele draad niet volledig gelezen dus misschien dat hier wat dubbels in staat wat al eerder is gezegd, mijn exuses daar alvast voor. Gezien de vragen in de laatste pagina's leek het me wel nuttig mijn ervaring hier te delen.

 

Ik ben zo gelukkig dat mijn vriend zowel mijn zakelijke software als webshop maakt en beheerd.

In de afgelopen 13 maanden dat mijn shop nu draait heb ik heel veel geleerd en zijn er al ontelbare aanpassingen aan de shop geweest. Inmiddels is de 2e versie van de shop volop in ontwikkeling en is er een groeiend lijstje aan wensen die in deze nieuwe versie worden meegenomen.

 

De praktijk leert dat de gekozen opties soms anders uitpakken of toch niet zo handig zijn en dat je opties en mogelijkheden gaat missen waar je bij de start nooit aan hebt gedacht.

Het zelf maken en beheren van de shop maakt dat je dergelijke dingen goed mee kan nemen en alles precies zo hebt als je dat hebben wilt.

 

Kan/wil je zelf die moeite niet doen om de shop te ontwikkelen dan zit je inderdaad met de keuzes.

 

Een goedkope oplossing kan in het begin prima voldoen. Maar voor hoelang, welke opties heb je om te groeien?

Wat als je de gekozen layout niet meer mooi vind of mogelijkheden mist?

Is de shop een hobby, of wil je ervan kunnen leven?

 

Vragen die je zelf moet beantwoorden, keuzes die je zelf zult moeten maken.

Ik ken de meeste software niet of alleen van naam dus daar kan ik verder niet bij helpen maar goed nadenken is zeker als je iets gaat kopen heel belangrijk.

 

Niet alleen je afvragen wat je nu wilt, maar vooral ook wat je later wilt en wat je kan doen als de geboden opties niet meer voldoende blijken te zijn.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Karen,

 

Goed verhaal en handig dat je vriend je hierbij wilt helpen. Ik weet niet wat zijn niveau is qua ontwikkelen maar dat doet er even niet toe. Stel je neemt zijn uren voor 25 euro per uur (bruto). Hoeveel uur denk je dat hij in de core van de webwinkelsoftware heeft zitten, dus zonder alle tierelantijntjes die hij laat op de avond met een biertje nog effe snel van "hipsnelenwildHTML.org" geplukt heeft?

 

Stel hij heeft een maandje even doorgepakt zit je zo aan 80 uur. Dat is dus al 2000 euro. Die kosten lopen gewoon erg snel op! Vandaar dat ik best begrijp dat mensen zoeken naar goedkope alternatieven of een abonnement op software. Je moet dan wel genoegen nemen met alle beperkingen.

 

Je ziet, je mag je gelukkig prijzen met zo een iemand :D

Een lekkere kluif of groot bot voor uw hond?

 

Webshopsoftware: http://accret.nl, ontwikkelen in opdracht en eigen beheer!

Link naar reactie
  • 0

Mijn vriend is programmeur van beroep, dat is inderdaad goud waard.

Hij is elke dag wel een paar uur bezig aan de shop of back-office software. Afhankelijk van hoeveel tijd hij beschikbaar heeft is dat 2 tot 10 uur op 1 dag.

 

Extern moet je zo iemand niet op die manier willen inhuren, dat kost inderdaad een heleboel geld.

Maar als je nu niet de luxe hebt dat jij of je partner het zelf kunnen dan moet je inderdaad keuzes gaan maken voor software.

 

Als je nu begint met een klein goedkoop pakket, kan het heel duur uitpakken als je al binnen een paar maanden uit je jasje groeit en weer naar andere software moet overstappen.

Je hoort mij niet zeggen dat een goedkoop pakket een slechte keus is, maar wel dat je moet nadenken over wat je wilt met je shop en wat je opties zijn als je meer mogelijkheden wilt dan nu mogelijk is.

 

Iedereen moet daar natuurlijk zijn eigen afweging in maken.

 

Karen

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het draadje niet volledig gelezen, maar het leek me wel gepast om mijn ervaringen te delen. Heb namelijk ervaringen vanuit meerdere invalshoeken.

 

Ten eerste die vanuit mijn thuis situatie

Ik ben ook z'n vriend voor zijn vriendin. Ik bouw ook haar website/webshop in de avonduren. Ze is starter van een sieradenlabel. Dit is natuurlijk aan de ene kant een groot voordeel voor haar, maar gezien mijn eigen drukken agenda (werk/bedrijfje/sociaal) is de tijd ook beperkt. Dit is natuurlijk ook meteen weer een nadeel. Vooral als je haast hebt.

 

Ik bouw trouwens niet volledig vanuit het niets, omdat het een kleine webshop met een beperkt assortiment betreft hebben we gekozen voor standaard software die door mij zelf aan te passen valt. Niet volledig OpenSource, maar voor een klein bedrag gekocht waarbij we een licentie hebben en ook gratis updates krijgen. Er zit ook een stabiele community achter waar je snel en volledige reactie krijgt op je vragen. De website die ik bouw is voor dit type site een redelijk alternatief systeem namelijk WordPress. De plugin (die in eerste instantie gratis is) voor E-commerce is eenvoudig te installeren en bevat al een tal van functionaliteiten. Met de gekochte 'Gold' versie bouw ik de webshop nog verder uit.

 

Dit soort methoden is mijn inziens alleen voor een beperkte doelgroep geschikt, maar je hoeft geen top programmeur te zijn om het nodige aan te passen. Mijn keus is daarom ook hierop gevallen, ik ben namelijk van origine geen programmeur maar een functioneelbeheerder/designer.

 

Vanuit mijn werk

Ik ben Internet Coordinator en bouw websites en e-commerce systemen. Wij bieden aan onze klanten ook e-commerce licenties van diverse standaard pakketten zoals RightClick en EasyOrder. Echter voor marketingdoeleinden bouwen we onze eigen systeem. We zijn geen frontrunner als het gaat om innovatie, maar volgen op kort termijn de nieuwste technieken.

 

Het zelf bouwen van een webshop is zeker geen peulenschil, dit moet dan ook een bewuste keus zijn en je moet dat zeker niet onderschatten (ook in je budget). Normaal zou mijn voorkeur hier ook niet naar uit gaan en zou ik bouwen op een bestaand platform zoals hierboven genoemd of bijvoorbeeld Intershop (waar o.a. Bol.com op draait). Bij onze zelfbouw gaat dat helaas moeilijker, dit platform moet namelijk geschikt zijn om ten eerste in no-time meerdere shops te facaliteren maar ook op basis van twee princiepen te werken. Namelijk een open webshop zoals iedereen kent waarbij de uitzondering zit in de keus tussen verkooppunt. Je dient dus en soort afhaalpunt/verkooppunt te selecteren in het orderproces zodat wij weten waar de bestelling voor bestemd is (webshops voor meerdere zelfstandig ondernemers gecombineerd). En punt twee is dat de webshop ook direct benaderbaar moet zijn voor deze zelfstandig ondernemers waarbij het keuze traject niet meer nodig is en de webshop wordt ingericht met de specifieke informatie van de ondernemer, dat kan van prijs en verkoopeenheden tot algemene voorwaarden en verzendmethoden/betaalwijzen verschillen.

 

Wij doen dit al enige tijd en zijn nu zover dat middels een acherliggend portaal een ondernemer zijn site met enkele instelling eenvoudig aangemaakt kan worden. Enige is nog dat het prijs/verkoopeenheden nog niet optimaal gekoppeld kunnen worden aan de backoffice van de ondernemer. Ook de bestellingen zijn niet nog niet aan de backoffice gekoppeld. Dit zal in de toekomst wel mogelijk zijn mocht daar duidelijke behoeften in komen.

 

Stukje maatwerk dus, het is een alternatief voor sommige, maar de kosten zijn er dan ook naar. Wat er vooral belangrijk aan is, mocht je dit zelf willen dat je als klant een hele goede webbouwer als partner hebt die zich 200% kan inleven in je bedrijf. Is dat niet dan zul je al snel merken dat het geen goede keus is geweest. In het geval van mijn werkgever is het zo dat ik met mijn kennis het platform goed kan vertalen van behoeften naar webbouwer, dat is een samenwerking die je eigenlijk nodig hebt wil je maatwerk maken. In het geval van kleinere ondernemer is dit wel mogelijk maar dan kun je mijn inziens het beste en consultant inhuren die samen met jouw richting de webbouwer optreed. Uiteraard niet om als tegenpartij te fungeren maar om de samenwerking te optimaliseren en het beste resultaat uit je project te halen.

 

Dan mijn bedrijfje

Dit laatste bied ik sinds kort aan vanuit mijn eigen bedrijfje. Ik laat mezelf inhuren als Internet consultant voor Internet projecten waarbij ik me vooral richt op de startende zelfstandige ondernemer. Dit kan van adviesgesprekken tot de begeleiding van de uitvoering.

 

Hiervoor deed ik meer eigen webprojecten, waarbij ik op basis van 'n CMS startende ondernemer hielp met hun behoeften. Daar ging ook altijd advies en invetarisatie aan vooraf en ik bood dan ook volledige project aanpak zoals het hoort. Van inventarisatie, interactie-, functioneel-, tot visueelontwerp. Waarna ik de bouw ook vaak zelf deed en ondersteuning bood in de communicatie en implementatie van de sites. Uiteraard ook de support lag nog in mijn handen. Dit is teveel voor een bedrijfje zoals die van mij waarbij avonduren en weekenden toch de voornaamste tijden zijn om te werken. Dus ben ik daarmee gestopt.

 

Nu zou ik dus in het geval dat 'n ondernemer behoeften heeft in e-commerce mezelf vooral richten op advies en mogelijk het uitwerken van de behoeften in fatsoenlijke documentatie. Standaard leg ik een ondernemer in eerste instantie de drie keuzes uit van welke e-commerce vormen er zijn en dat we daar het beste een keus uit kunen maken. Hierbij denk je dus aan Standaard (huur/koop), OpenSource en maatwerk. Het is volledig afhankelijk van deze keus hoe je verder gaat. Ik kom ook wel eens uit op een longlist waarbij nog steeds meerdere vormen tussen staan, maar over het algemeen kom je sneller tot een keus als je een van de vormen kiest. De voor en nadelen zijn zeker te benoemen en een ondernemer kan meestal zijn keus hierop baseren.

 

Mijn longlist aan leveranciers en pakketten (beide zijn evenredig belangrijk!) komt voort uit de randvoorwaarden die je aan het project stelt. Dat is op strategisch, financieel, (globaal) functioneel en commercieel gebied. Om tot een shortlist te komen kun je twee lijsten op stellen waarin je de huidige must-have functionaliteiten benoemd en de nice-to-have. De tweede lijst moet de toekomst in kijken waarbij je deze lijst opnieuw opstelt zodat je ook een zekere groei kan bewerkstelligen. Op basis hiervan kun je vaak je longlist een stuk inkorten. Heb je eenmaal een shortlist dan kun je in het geval van grotere implementaties altijd een Request for Information (RFI) bij de leverancier aanvragen. Hierin vraag je eigenlijk alle gegevens op zowel over de leverancier zelf (financieel, strategisch, ervaring, personeel, service, kosten, etc etc) als over het systeem (strategisch, functioneel, cases etc etc). Hierop baseer je de voorkeur en kun je mogelijk bij twee max drie webbouwers offerte aanvragen. Bij kleinere behoeften is dit misschien wat overdreven, en kun je de RFI als handleiding gebruiken om je definitieve keus te maken uit de leverancier/software. Er is natuurlijk veel te vinden op internet als het gaat om informatie, of je probeert een persoonlijk gesprek aan te gaan met het bedrijf (bij huur-systemen is een telefonisch onderhoud zeker een aanrader!).

 

Misschien klinkt dit allemaal wat omslachtig, maar zo baseer je de keus van je systeem/leverancier, en bij kleine ondernemers vaak hun levensader, wel op een gedegen manier waarbij je met vertrouwen de toekomst in kunt gaan. Je zult waarschijnlijk ook merken dat van die 1001 aanbieders al heel snel een hoop zullen afvallen. Is dat niet het geval dan ontbreekt je eigen ondernemingsplan toch nog aan de nodige uitwerking (als je het mij vraagt).

 

 

Ik probeer dit soort ervaring trouwens vast te leggen in mijn (nieuwe) weblog www.mezoo.nl.

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie
  • 0

Heb je eenmaal een shortlist dan kun je in het geval van grotere implementaties altijd een Request for Information (RFI) bij de leverancier aanvragen. Hierin vraag je eigenlijk alle gegevens op zowel over de leverancier zelf (financieel, strategisch, ervaring, personeel, service, kosten, etc etc) als over het systeem (strategisch, functioneel, cases etc etc). Hierop baseer je de voorkeur en kun je mogelijk bij twee max drie webbouwers offerte aanvragen.

 

De klacht die ik nogal eens om mij heen hoor is dat leveranciers graag RFI's veel mooier maken dan ze zijn.

Het is niet ongebruikelijk dat er features beloofd worden die simpelweg nooit gebouwd zijn.

Let dus goed op wat er precies staat in de documenten die wel bindend zijn (een RFI lijkt me niet bindend).

Link naar reactie
  • 0

Mooi en duidelijk verhaal van Roland. Alleen één probleempje: De meeste webwinkeliers willen gewoon beginnen en gaan geen euro's uitgeven aan consultancy zoals jij voorschrijft. Daar zit de crux. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk (logisch) omdat men nu eenmaal denkt dat een webwinkel starten iets leuks is voor d'r bij. Simpel gezegd heb je 2 categorieën starters: zonder óf zeer beperkt budget (grootste groep) en de starters vanuit een bestaande formule. Die laatste groep zijn vaak grote jongens die de expertise zelf in huis hebben of dit groot inkopen bij een vooraanstaand bureau. De eerste groep zal wellicht consultancy nodig hebben in fase 2, als de huis, tuin en keuken fase voorbij is. Maar een klein % haalt fase 2.

 

Je schrijft wel dat je al ervaringen hebt in hetgeen je doet voor je eigen bedrijf. Kan je eens een traject (al dan niet met site vermelding) beschrijven?

Een lekkere kluif of groot bot voor uw hond?

 

Webshopsoftware: http://accret.nl, ontwikkelen in opdracht en eigen beheer!

Link naar reactie
  • 0

De klacht die ik nogal eens om mij heen hoor is dat leveranciers graag RFI's veel mooier maken dan ze zijn.

Het is niet ongebruikelijk dat er features beloofd worden die simpelweg nooit gebouwd zijn.

Let dus goed op wat er precies staat in de documenten die wel bindend zijn (een RFI lijkt me niet bindend).

 

Moet zeggen dat ik daar wel 'n ervaring mee heb. Enige oplossing is meestal je spullen oppakken en naar een ander gaan. In dit geval ging het om een groot internet bedrijf die ons (mondeling & schriftelijk) technieken had beloofd waar ze ervaring mee hadden. Echter bleek achteraf dat 1) ze niet de juiste technieken aanboden voor de oplossing, 2) ze rete duur (300% duurder naar vergelijking) waren 3) Ze de oplossing nog nooit eerder op deze manier hadden gebouwd.

 

Zolang een webbouwer erop uit is om je voor de gek te houden dan kun je daar toch weinig tegen doen, dat is zwart/wit gezegd. Wat ik merk is dat je meestal met diverse specialisten praat en ze allemaal wel het beste met je voor hebben maar eigenlijk niet goed genoeg in je bedrijf kunnen inleven (te druk, persoonlijke motieven, noem ze maar op, kan aan van alles liggen). Eindelijk moet je een goed gevoel aan ze over houden en dus een fijne samenwerking hebben waarbij de webbouwer ook zoveel mogelijk met je kan meeleven. Moet zeggen bij onze nieuwe webbouwer voor dit project gaat alles op rolletjes, de eerste fase is nu ook live. We hebben dan ook eerst twee partijen opnieuw het project aangeboden. Uiteindelijk hebben we beide bedrijven eerst 'n ander (kort) projectje laten uitvoeren om te kijken hoe ze er mee omgingen.

 

Ben geen jurist, geen idee om een RFI echt bindend kan zijn? Het lijkt me toch wel enige houvast te bieden mocht het echt uitlopen op 'n geschil.

 

Mooi en duidelijk verhaal van Roland. Alleen één probleempje: De meeste webwinkeliers willen gewoon beginnen en gaan geen euro's uitgeven aan consultancy zoals jij voorschrijft. Daar zit de crux. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk (logisch) omdat men nu eenmaal denkt dat een webwinkel starten iets leuks is voor d'r bij. Simpel gezegd heb je 2 categorieën starters: zonder óf zeer beperkt budget (grootste groep) en de starters vanuit een bestaande formule. Die laatste groep zijn vaak grote jongens die de expertise zelf in huis hebben of dit groot inkopen bij een vooraanstaand bureau. De eerste groep zal wellicht consultancy nodig hebben in fase 2, als de huis, tuin en keuken fase voorbij is. Maar een klein % haalt fase 2.

 

Op zich heb je daar wel een punt, echter begint de markt wel rustig aan te veranderen (of ik gok daar wel op), en anders is dat mijn streven om dat mede in werking te zetten. Ook deze mensen worden steeds slimmer en beter geïnformeerd. Steeds meer mensen uit hun omgeving zullen vergelijkende ervaringen hebben, en of ze laten zich op dit soort fora informeren wat ze het beste kunnen doen. Ik heb een referentiekader van z'n 250 B2B ondernemers in een van de stoffigste markten die je kunt bedenken, namelijk de kantoorvakhandel. Je merkt toch dat ze daar ook steeds meer de behoeften ontdekken aan internet consultancy. Als ik kijk hoe regelmatig ondernemers mij nu al persoonlijk bellen voor advies dan begint dat toch door te lopen. (loopt niet de spuigaten uit, begrijp me niet verkeerd, maar mijn bedrijfje heeft nu al voldoende aan één opdrachtgever tegelijk...). Dit is echter vanuit mijn werkgever, maar mocht ik willen dan kan ik dat best proberen om te zetten richting mijn bedrijfje zonder daar problemen mee te krijgen.

 

Ik kom later nog even terug op je tweede vraag betreffende traject beschrijvingen (sorry heb nu even geen tijd meer). Ik heb vier ervaringen op dit moment met starters op het gebied van e-commerce. Bij allemaal heb ik alleen advies uitgebracht omdat daarna niets meer voor mij te doen viel. Er zit wel wat verschil tussen de uitkomst van hun doen.

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie
  • 0
De klacht die ik nogal eens om mij heen hoor is dat leveranciers graag RFI's veel mooier maken dan ze zijn.

Het is niet ongebruikelijk dat er features beloofd worden die simpelweg nooit gebouwd zijn.

Let dus goed op wat er precies staat in de documenten die wel bindend zijn (een RFI lijkt me niet bindend).

 

De verkopers van software beloven bijna altijd dat alle gevraagde functies er al in zitten of snel/simpel ge-implementeert kunnen worden. Het gaat echter pas richting programmeurs nadat het contract binnen is. De klant heeft inmiddels betaald en de programmeurs krijgen het niet of niet goed voor elkaar.

Dit zal de verkopers wordt wezen, zij zijn dan niet meer betrokken. Zijn ze dat wel maken ze zich er niet druk om, ze hebben immers al gescoord.

 

Ik heb mijn klanten altijd het advies gegeven om de leverancier een prestatie contract te laten tekenen. Kunnen ze niet binnen een x termijn leveren wat beloofd is, gaat er een boete clausule in werking die wellicht tot ontbinding van het contract kan leiden en restitutie van de betaalde gelden. Een leverancier die dit niet wil tekenen is dus niet zeker van zijn zaak. Vallen alle leveranciers af zul je je wensen ten aanzien van de software moeten aanpassen.

 

Als extern ingehuurde systeembeheerder kom ik niet anders tegen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 55 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.