Jump to content
haplo
Verberg

Bijtelling in boekhouding eenmanszaak verwerken: niet kloppend te krijgen...

Ik heb een eenmanszaak.

 

Ik heb de bijtelling van de auto in de boekhouding verwerkt. Bij de belastingaangifte geef ik weer aan

dat ik bijtelling heb. Aan het einde van de aangifte klopt debet en credit dan niet meer.

 

Klopt het dat als ik de bijtelling in de boekhouding verwerkt heb hem in de aangifte niet meer aan hoef

te geven?

 

Als ik hem niet in de boekhouding verwerk, moet ik wel de btw van de bijtelling verwerken. Toch?

Doe ik dat dan zo:

 

overige autokosten

aan af te dragen btw

 

of:

 

prive

aan af te dragen btw

 

 

Ik weet het niet meer. Heeft iemand hier antwoord op.

 

 

Link to post
Share on other sites

24 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Jeroen,

 

De bijtelling van de auto is een pure fiscale kwestie. Het beste is deze niet in de boekhouding te verwerken maar uitsluitend op de aangifte. Als je probeert deze ook in de boekhuoding op te nemen kom je inderdaad niet goed meer uit met de aangifte door de dubbeltelling die dan ontstaat.

 

John


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hoi Jeroen,

 

Ja wat mij betreft wel. Je kunt altijd bij de aangifte van de btw een specificatie voor jezelf bewaren waarop je de aansluiting laat zien tussen de boekhouding en de aangifte. Daarop vermeld je dan de bijtelling van de btw voor de privé autokosten.

 

John


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0

 

De bijtelling van de auto is een pure fiscale kwestie. Het beste is deze niet in de boekhouding te verwerken maar uitsluitend op de aangifte. Als je probeert deze ook in de boekhouding op te nemen kom je inderdaad niet goed meer uit met de aangifte door de dubbeltelling die dan ontstaat.

 

 

Deze reactie is wellicht oud dated, maar bij een IB invulling heb ik toch begrepen dat de bijtelling in de boekhouding verrekend zou moeten zijn. Of begrijp ik dat niet uit onderstaande clip? Zijn hier nog geinteresseerde reactie op te krijgen? Hoe te doen.

Untitled_picture.thumb.png.f03d3407583f76b42a658c4541fc88ae.png

Link to post
Share on other sites
  • 0

Als u in een auto van uw onderneming reed en deze auto ook privé gebruikte, dan moet u voor dat privégebruik een bedrag verrekenen met de totale autokosten in de winst-en-verliesrekening van de onderneming. Dit bedrag is maximaal het bedrag van de autokosten. Het bedrag dat u verrekent met uw autokosten, hangt af van de waarde van de auto.

 

Voorbeeld: U rijdt met de auto meer dan 500 kilometer privé. U berekent dan het jaarbedrag van de bijtelling privégebruik auto door de cataloguswaarde van de auto te vermenigvuldigen met 22%. Vervolgens brengt u het berekende bedrag in mindering op de totale autokosten (zou dus negatief kunnen worden).

Link to post
Share on other sites
  • 0

Voorbeeld: U rijdt met de auto meer dan 500 kilometer privé. U berekent dan het jaarbedrag van de bijtelling privégebruik auto door de cataloguswaarde van de auto te vermenigvuldigen met 22%. Vervolgens brengt u het berekende bedrag in mindering op de totale autokosten (zou dus negatief kunnen worden).

 

Sorry Kau,je antwoord klopt niet helemaal

- 22% gold voor het laatst in 2007. In 2010 gelden verschillende bijtellingspercentages te weten25%, 14%, 10% en 0% afhankelijk van de geldende CO2 emmisie norm voor de auto..

-het bedrag aan totale autokosten kan nooit negatief worden in de aangifte, als de kosten lager zijn als de bijtelling dan worden de autokosten op nihil gesteld in de aangifte

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hoi Kau en Roel,

 

Mijn punt was dat bij de voorgaande discussie vermeld werd dat de bijtelling (25%) alleen op het IB formulier aangegeven behoeft te worden en dat het in de boekhouding niet nodig of gewenst is. In het O formulier (digitaal) wordt wel beantwoord dat het in de verlies en winst rekening verwerkt zou moeten worden. Is dat wel zo en hoe?

Link to post
Share on other sites
  • 0

ow ja belangrijkste punt vergeten, ;D

 

Dit is in dit opzicht een verschil tussen de commerciële jaarrekening (de boekhouding) en de fiscale jaarrekening (de ib aangifte). Je maakt (of laat die maken) natuurlijk eerst de commerciele jaarrekening en daar mogen de autokosten gewoon in als aftrekbare kosten, alleen heeft de wetgever bepaald dat er fiscaal ook een voordeel is uit privegebruik, en uit praktische over wegingen is gekozen die in mindering te brengen op de bestaande autokosten regel.

 

De toelichting is alleen bedoeld als instructie wat hier in dit veld ingevuld moet worden en niet bedoeld als instructie hoe je je winst en verliesrekening moet opstellen. (zou wel rijkelijk laat zijn om in de invulinstructies staat hoe je je W&V moet opstellen)

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik denk dat hij bedoelt waarom er eerst gezegd werd dat het alleen in de aangifte bijgeteld moest worden en in het programma ook w&v staat.

 

Het verschil hangt af van wat voor onderneming je praat. Als je in loondienst bent tel je natuurlijk alleen de bijtelling fiscaal erbij, je hebt geen onderneming (gaat vaak om lease auto). Bij een BV wordt vaak gewoon verloond in het salaris, in de W&V zie je dat meestal niet terug, maar is al wel meegenomen in de loonkosten. Wat gelijk doorwerkt in je loonheffing. Einde van het jaar maak je wel nog een BTW-correctie prive gebruik , dus catalogus x bijtellingtarief x 12%.

 

Bij een eenmanszaak of VOF sta je meestal als eigenaar ook niet op de loonlijst. Als je hier dus een auto op de zaak hebt dan maak je in dit geval dezelfde berekening. Deze kosten neem je credit op in de W&V (onder autokosten).

 

Beetje een raar forum dit dat ik direct een kneus wordt genoemd omdat ik per ongeluk een verkeerd percentage aangeef ???

Link to post
Share on other sites
  • 0

@Kau

 

Waarom maak je het zo verwarrend door allerlei niet relevante situaties te schetsen? Haplo heeft een eenmanszaak, dus de werkwijze is duidelijk:

 

In de W&V vermindert hij de autokosten met de bijtelling en dit geeft hij in de vermogensvergelijking aan als privé opname. Klaar.

 

Tipje nog voor je bestaan als adviseur: gebruik niet te vaak het woord 'meestal'. Bij een eenmanszaak is de eigenaar namelijk nooit in loondienst van die eenmanszaak. Dus niet 'meestal niet'. En bij een BV wordt de auto bijtelling altijd verloond. Dus niet "vaak gewoon verloond".

 

Verder welkom op HL uiteraard!

 

groet

Joost

 

 


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0

Het was dan ook een reactie op brood en niet de originele topicstarter. Bedankt voor het advies.

 

NOOIT is bovendien ook een groot woord. Volgens mij kan je bij een eenmanszaak jezelf wel op de loonlijst zetten alleen zie ik het nut niet hiervan.

Link to post
Share on other sites
  • 0

NOOIT is bovendien ook een groot woord. Volgens mij kan je bij een eenmanszaak jezelf wel op de loonlijst zetten alleen zie ik het nut niet hiervan.

 

Nooit is in dit geval absoluut geen groot woord: de eigenaar van een eenmanszaak kan NOOIT bij zichzelf in loondienst zijn!


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0

Kau en Roel,

 

Bedankt voor jullie snelle reactie en uitleg.

Mijn boekhouding gaat ook over een eenmanszaak, met een auto van die zaak, daarom viel ik op dit oude onderwerp van Haplo,

Ik denk dat ik het nu correct(er) kan hanteren in boek en aangifte eind dit jaar.

 

Bedankt Joost voor de extra (super)visie. De inhoudelijke uitleg van Kau was goed bedoeld en ik heb er echt wat aan.

 

Doei.

Brood

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Haplo heeft een eenmanszaak, dus de werkwijze is duidelijk:

 

In de W&V vermindert hij de autokosten met de bijtelling en dit geeft hij in de vermogensvergelijking aan als privé opname. Klaar.

 

Zoals Joost het hier beschrijft was het in voorgaande jaren. Sinds dit jaar is het aangifteprogramma veranderd/uitgebreid met een toelichting dat de bijtelling (bij een IB-zakelijke auto), zoals berekend bij de Onttrekking prive gebruik bij box 1, ook moet worden ingevuld bij de Bijzondere baten in W&V.

 

Op zich best duidelijke(re) methode, maar dan lijkt me dat je niet (meer?) de autokosten in de W&V moet verlagen met diezelfde bijtelling zoals ik dat tenminste in het verleden altijd deed, want dan tel je toch opeens dubbel: zowel kosten verlagen als opbrengsten verhogen. Maar de toelichting bij (Overige>)Autokosten in de W&V is niet veranderd, daar staat nog steeds zoals eerdere jaren dezelfde aanwijzing dat je het prive-gebruik moet verrrekenen met je autokosten. Moet je er op die plek nu nog steeds iets mee of interpreteer ik het nu verkeerd..?

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

In de W&V vermindert hij de autokosten met de bijtelling en dit geeft hij in de vermogensvergelijking aan als privé opname. Klaar.

Op zich best duidelijke(re) methode, maar dan lijkt me dat je niet (meer?) de autokosten in de W&V moet verlagen met diezelfde bijtelling zoals ik dat tenminste in het verleden altijd deed, want dan tel je toch opeens dubbel: zowel kosten verlagen als opbrengsten verhogen. Maar de toelichting bij (Overige>)Autokosten in de W&V is niet veranderd, daar staat nog steeds zoals eerdere jaren dezelfde aanwijzing dat je het prive-gebruik moet verrrekenen met je autokosten. Moet je er op die plek nu nog steeds iets mee of interpreteer ik het nu verkeerd..?

Nee, maar het is inderdaad wat verwarrend.

 

Persoonlijk doe ik het altijd zoals Joost aangaf, dus autokosten in het verlies laten vallen en vervolgens de bijtelling als privé-opname boeken.

 

Bij de aangifte lijkt het nu inmiddels alsof je die bijtelling nóg een keer moet invullen, maar dit moet je dan dus weer corrigeren met de kosten die je al zelf (boekhoudkundig) hebt betaald, namelijk een bedrag ter hoogte van de bijtelling die als privé-opname had geboekt!

 

De belastingdienst gaat er blijkbaar vanuit dat mensen vaak wel de autokosten boeken en de bijtelling vervolgens vergeten (niet zo heel gek gedacht op zich). Daarom vragen ze er nu expliciet na. Alleen voor mensen die altijd de bijtelling al netjes als privé-opname boekten, lijkt het op het eerste gezicht alsof die opeens dubbele bijtelling hebt. Je moet dus even corrigeren voor je eigen correctie. :)


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0

Goedenavond allen,

 

Ik heb mij vanaf vandaag geregistreerd en loop alle topics na welke mij interssant lijken.

Dit met het oog op het opstarten van een eigen bedrijf en de administratie die hierbij komt kijken.

 

Aangezien ik eerst parttime zal beginnen, zal ik vermoedelijk als resultaatgenieter worden aangemerkt.

Deze heeft, zoals ik heb begrepen, dezelfde rechten m.b.t. Zakelijke kosten als iemand die door de belastingdienst als ondernemer wordt gezien.

 

Nu terzake:

Ik lees dat de bijtelling van de auto door sommige van jullie debet wordt geboekt op de kostenpost autokosten. Hierdoor worden de kosten verlaagd.

 

Maar is het ook mogelijk om de bijtelling credit te boeken in de 9 serie. Of wordt dit gezien als een vorm van valse omzet.

Het verschil met deze boeking is dat het lijkt alsnog het bedrijf een omzet heeft gemaakt terwijl, als er verder niets gebeurd is in je bedrijf , er geen "echte" omzet is.

 

Bedankt,

 

Moraislima

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Wat zou je daarmee bereiken? Naast dat het niet de bedoeling is om bijtelling auto als omzet te boeken want dat is het niet.

 

Als je net start, is een auto op de zaak dan überhaupt wel een goed idee??

 

Groet

Joost


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0

Joost,

 

Volgens mij kan je alleen bij de start of bij aankoop nieuwe auto kan beslissen of je je auto als zakelijk gaat gebruiken. Het gaat om een auto met 11000 catalogus waarde met 20% bijtelling. Deze is al in mijn bezit en nu nog 6500 euro waard. Ik ga dus geen echte uitgave doen voor het voertuig, want inderdaad is een nieuwe auto aanschaffen aan het begin niet echt slim.

 

Aangezien ik verwacht maar 1800 kilometer zakelijk te gaan rijden wilde ik kijken of het aantrekkelijk was om hem als zakelijk aan te merken.

 

In feite is het ook geen omzet maar een incidentele baat (vandaar de 9 serie). Maar ik begrijp uit jou reactie dat die boeking dus niet verstandig is om te doen.

 

Bedankt,

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Dan mag de auto op zich zakelijk, maar dan lijkt er wel sprake te zijn van excessief privé gebruik, wat kan betekenen dat de bijtelling hoger uitkomt dan 20%.

 

Zoek maar eens op HL naar excessief privé gebruik.

 

Groet

Joost


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ga ik naar op zoek bedankt.

Ik dacht namelijk dat er onder de 90% privé een keuze mogelijkheid was.

 

Qua O.b. Is het trouwens handiger denk ik om hem privé te houden en geen rittentregistratie bij te houden.

 

Totale betaalde btw in een jaar is ongeveer 290 euro aan benzine en onderhoud.

Geen registratie is 1,5% van 11000 is 165 - 290 = 125 over

Bij ritten registratie is het 1800/15000 = 12%= 34,80

 

Scheelt 90 euro. En ik heb ooit gehoord: wie het kleine niet eert....

 

 

Bedankt,

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Die keuze is er wel maar dat wil niet zeggen dat de bijtelling bij 20% blijft. De bijtelling is minstens 25% en je krijgt 5% korting omdat je een zuinigere auto rijdt.

 

Qua btw keuze lijkt je verhaal ok. Maar ik ken alle cijfers niet, dus pin me er niet op vast.


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 196 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept