• 0

BD laat niets van zich horen...

Hallo....

 

Eind van mijn sores lijkt in zicht te komen, nu de BD nog...

 

Korte vraagjes....

 

- Ik heb begin dec. 2008 een dossier ingeleverd (persoonlijk) met een verzoek tot kwijtschelding cq regeling. Hierna nog twee brieven verstuurd om te vragen hoe de stand van zaken is.

In januari nog briefje van Trix gehad ( "in naam der Koningin"....) Nadien bleef het stil..... En nu ?

 

- BTW : Mocht het crediteurenakkoord doorgang vinden, waarover moet k dan BTW betalen ? Over het kwijtgescholden bedrag van de crediteuren of werkt het anders ?

 

- Tot hoe lang kan fiscus na staken boeken komen controleren ? Niet dat ik iets te verbergen heb, maar er is zoveel gebeurd de laatste maanden, dat ik me kan voorstellen, dat men rode lampjes gaat zien....

 

Down

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ondernemers hebben over het algemeen een bewaarplicht van 7 jaar.

 

Afhankelijk van verleend uitstel en vaststellingsdata van aanslagen kan de fiscus een boekenonderzoek doen.

 

Zodra je een definitieve aanslag hebt gehad kan zij alleen navorderen indien er nieuwe feiten aan het licht zijn gekomen.

 

Dus sowieso 7 jaar bewaren.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Je weet dat gewoon niet. Ik heb zelf in 10 jaar ook nog nooit controle gehad. Ik heb wel eens begrepen dat ze ovoldoende capaciteit hebben om iedereen elke 5 jaar te controleren en dat ze daarom werken met een signaleringssysteem. Mensen die bijvoorbeeld niet op tijd hun aangiften indienen, niet betalen etc krijgen sneller controle.

 

Ik weet niet of dit waar is. Het is denk ik gewoon van belang alles zo goed mogelijk vast te leggen zodat je het over 5 jr ook nog snapt (maar dat is een open deur voor jou denk ik want je zit er zo goed in).

 

Sterkte hé!

Link naar reactie
  • 0

 

...

- BTW : Mocht het crediteurenakkoord doorgang vinden, waarover moet k dan BTW betalen ? Over het kwijtgescholden bedrag van de crediteuren of werkt het anders ?

...

 

 

Ik zou verwachten dat je altijd BTW betaalt over de daadwerkelijk betaalde bedragen. De ontvanger draagt de daadwerkelijk ontvangen BTW af.

 

Voorbeeld:

 

Uitstaande crediteuren: 10.000 ex 19% BTW = 11900 inc BTW

 

Crediteurenakkoord: uitstaand bedrag wordt verlaagd tot 3000 ex 19% BTW = 3570 inc BTW.

 

De crediteurs boeken 7000 af als oninbare factuur en dragen netto 570 BTW af.

 

Jij vraagt 570 BTW terug aan de BD.

 

Zo zou het denk ik moeten gaan, maar misschien kan een fiscalist dat bevestigen / corrigeren?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik vind 'm belangrijk genoeg om effe omhoog te pimpen... ook leerzaamheid voor anderen :

 

Fictief natuurlijk :

 

Schuld : 100.000 euro

 

Makkelijk rekenen : crediteuren gaan akkoord met een betaling van 25 %, dus uitbetalen : 25.000 euro (incl BTW)

 

Déze BTW kan ik terugvorderen. Hoe zit dit met de BTW in die overige 75.000 euro ?

 

Eigenlijk zijn dit dus goederen die je wel ontvangen hebt (BTW terug te vorderen) maar..... je hebt ze nooit betaald....

 

En de crediteuren mogen de BTW over het kwijtgescholden, niet betaalde bedrag wél terugvorderen.....

 

Wie ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

Eigenlijk zijn dit dus goederen die je wel ontvangen hebt (BTW terug te vorderen) maar..... je hebt ze nooit betaald....

 

En de crediteuren mogen de BTW over het kwijtgescholden, niet betaalde bedrag wél terugvorderen.....

 

Wie ?

 

 

 

Volgens mij dus niet, Marcel. Alleen over daadwerkelijk ontvangen danwel betaalde bedragen wordt BTW afgedragen danwel teruggevorderd. NIET over het kwijtgescholdene!

 

Het kwijtgescholden bedrag boek je op de crediteuren (je verlaagt de uitstaande facturen met het kwijtscheldingsbedrag). Jouw crediteuren boeken het NIET ontvangen bedrag als niet inbare factuur.

 

EDIT: in het geval dat jij de BTW over het hele factuurbedrag al hebt teruggevorderd, moet je de BTW over het kwijtgescholden deel weer terugstorten naar de BD. Idem voor de crediteuren: als ze de BTW over het hele bedrag al hebben gestort, kunnen ze de BTW over het kwijtgescholden deel weer terugkrijgen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dus zeg je : (even ter visualisering )

 

Factuur 100,00 euro

 

Ik betaal echter 25,00 euro

 

Over die 25 kan ik mijn BTW terugvorderen.

 

Met die 75 piek doen we BTW technisch niets ?

 

Boekhoudkundig alleen het factuurbedrag verlagen naar 25 piek.

 

Zoiets ?

 

 

 

Fred bedoelt :

 

Stel : De factuur was € 119,- Incl. BTW (hierover heb je ook BTW teruggevorderd toendertijd) dus € 19 btw kreeg je terug.

 

Uiteindelijk betaal je maar € 25 (incl. btw uiteraard) Blijft er dus 119-/- 25 = 94 kwijtgescholden INCL. btw.

 

Dus je moet terugbetalen (indien al het bedrag over 119 gevorderd ) € 15

 

bedrag van 15 euro komt door de berekening : 119-25 = 94 .

94/1,19 = excl. btw = € 79

94-/- 79 = € 15,- btw

Link naar reactie
  • 0

Jawel, alleen kun je niet zomaar het factuurbedrag verlagen.

 

In mijn boekhoudpakket zou ik het zo boeken:

 

Factuur a 100 komt binen (ex BTW)

 

Crediteuren wordt verhoogd met 119,-

 

Te vorderen BTW 19,-

 

Na crediteurenaccoord:

 

In je boekhouding splits je de factuur in 2 regels, nl te betalen (25 p;lus BTW) en crediteuren akkoord (0% BTW).

Je betaalt 25 plus 19% BTW = 29,75

 

Je vraagt 4,75 BTW terug, OF (als je al 19 Eur BTW terug had gekregen) doet een correctie en betaalt alsnog te teveel gevordere BTW van 19-4,75 = 14,25 EUR.

 

Op crediteuren boek je 29,75 factuur betaald, en 100 - 25 = 75 debiteurakkoord tegen 0% BTW tarief.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Hoewel ik geen ervaring heb met faillissementen (gelukkig!) merk ik wel dat de Belastingdienst over het algemeen niet de beroerdste is om afspraken te maken over afwikkeling. Heb je al eens met ze gebeld? Wellicht kun je, zonder al teveel boekhoudkundige sores wel tot een agreement komen

Anyway, succes en een knuffel!

Marjan

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit blijft maar malen, hoor mensen....

 

Over niet betaalde bedragen wordt geen btw gerekend.....

 

Factuurbedrag is 119,00 euro. BTW is al teruggevorderd.

Nu wordt er slechts 25,00 euro (incl) betaald.

 

De gevorderde btw moet ik nu terug betalen.....(heb ik 'm nog ?) ......dus eigenlijk terugbetalen 19,00 euro, Minus 1,31 euro btw van die 25,00.....

 

Maak ik het mezelf nu zo moeilijk ?

Ik heb gelukkig goede boekhouder achter mij staan, maar zelf wil ik ook veel begrijpen, en ook bij hun zijn er wat onduidelijkheden over de afwikkeling. Het is dan ook niet alledaagse kost voor de meeste mensen.... :-\

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een faktuur van 119 met daarin 19 euro BTW

 

je betaalt 25,00

Is die 25,00 inclusief of exclusief BTW?

 

[*] Indien de 25 euro exclusief BTW is dan:

 

betaal je dus eigenlijk 25 + 4,75 (0,19 x 25) = 29,75 waarbij je 4,75 BTW terug te vorderen hebt.

 

Verrekend met de 19 euro die je al ontvangen hebt moet je nog per saldo 19 - 4,75 = 14,25 euro aan de BD terugbetalen

 

[*] Indien de 25 euro inclusief BTW is dan:

 

betaal je eigenlijk 21,00 + 4,00 euro BTW (25 / 1.19) waarbij je 4,00 BTW terug te vorderen hebt.

 

Verrekend met de 19 euro die je al ontvangen hebt moet je nog per saldo 19 - 4,00 = 15,00 euro aan de BD terugbetalen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die 25 piek was incl (zie mijn post boven)

 

Verhaal redelijk duidelijk. Ben bang dat ik toch het achterliggende administratie kantoor vraag mij nog éénmaal te helpen met de afwikkeling, tegen uitgestelde betaling.....

 

Laatste vraag aan Joost, (of anderen natuurlijk ) uit nieuwsgierigheid :

 

Er wordt geen BTW geheven of gevorderd over het kwijtingsbedrag. BTW technisch is mij dit duidelijk; terugvorderen en verrekenen. Maar voor de rest is dit dus "gewoon" economische schade ?

Ook de BD kan hier niets mee ?

 

Iedereen bedankt voor de wijze BA lessen....

Link naar reactie
  • 0

 

...

Er wordt geen BTW geheven of gevorderd over het kwijtingsbedrag. BTW technisch is mij dit duidelijk; terugvorderen en verrekenen. Maar voor de rest is dit dus "gewoon" economische schade ?

Ook de BD kan hier niets mee ?

...

 

De BD wil er niets mee. De BD is alleen geinteresseerd in de juiste BTW afrekeningen. En de juiste BTW afrekeningen gaan over de daadwerkelijk afgerekende bedragen.

 

Het is economische schade tussen leverancier en afnemer. De BD heeft daar niets mee van doen, is daar geen partij in.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.