• 0

Hoe kennis omzetten in een verkoopbaar product?

Mijn toko loopt nu goed dus is voor mij de lol er alweer vanaf en zit ik serieus na te denken de toko te verkopen.

Ik zie geen mogelijkheid om mijn ervaring en vakkennis even snel over te geven aan een koper ook heb ik weinig zin om een lange periode mee te lopen met de koper.

 

Weet iemand een oplossing hoe je kennis om kan zetten in een verkoopbaar product?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmmmm René

 

Dat is een lastige kwestie. Ik denk namelijk dat het veel gaat over taciete kennis. Ofwel ervaring, die opgeslagen is in jouw hersenpan(netje). Dat is moeilijk verkopen, tenzij je in staat bent om het te expliciteren. Geschreven of op andere wijze maakt niet zoveel uit, maar het zou tastbaar gemaakt moeten worden.

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

@Rene, ja, wat wil je zelf gaan doen als je met je huidige bedrijf gestopt bent?

 

Als je het belangrijk vindt dat die kennis en ervaring ook door anderen benut kunnen worden, kun je dat doen zoals Walter aangeeft. Als je dat doortrekt kun je het misschien als concept franchiseren. Leid een aantal mensen op zodat ze met door jou gestandaardiseerde werkwijzes zelf aan de slag kunnen. Je wordt meer docent / franchisemanager dan uitvoerend adviseur.

 

Ipv zelf boek / video etc te maken, kun je ook iemand inhuren (stagiair?) die met je meeloopt en daar een verkoopbaar product van maakt. Een soort ghostwriter, zeg maar.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Nonaka en Takeuchi hebben hier een model voor ontworpen, het SECI-model.

Lees dit stukje eens door: http://www.12manage.com/methods_nonaka_seci_nl.html

 

Het komt globaal overeen met wat Henk de Greef schetst.

 

Succes!

Sebastiaan van der Valk helpt, als adviseur / coach / begeleider, organisaties met vormgeven aan veranderingen.

 

Daarnaast zet ik ideeën voor new business op papier, verken de ideeën en breng ze in de praktijk. Zo is bv www.espressokopjes-online.nl ontstaan en uiteindelijk verkocht per 30-12-2015.

Link naar reactie
  • 0

Kennisoverdracht is moeilijk echter kun je een eventuele overnamekandidaat wel de goede weg wijzen middels bewezen concepten.

 

Voorbeelden waar ik denk zijn:

- Specifieke schappenplannen

- Strategische plaatsen van producten om enderzijds traffic te genreren en anderzijds goede routing in vestiging te krijgen zodat als ze binnen zijn ze ook alles zullen zien (bijvoorbeeld LCD wand achterin de winkel etc.)

- Specifieke lichtplannen om mensen binnen te krijgen

- Etc. etc.

 

Indien dit feitelijk uitgevoerd is in de praktijk kan dit als basis dienen waarvoor, tezamen met de klantenkring, de goodwill wordt betaald. Het is uiteraard aan de betreffende overnamekandidaat dit eventueel verder uit te bouwen, te ondersteunen met POS en aanvullend te werken aan cross selling en upselling.

 

Wellicht kan hij je bij grotere klussen inhuren als adviseur om hem te ondersteunen.

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Mijn toko loopt nu goed dus is voor mij de lol er alweer vanaf en zit ik serieus na te denken de toko te verkopen.

Ik zie geen mogelijkheid om mijn ervaring en vakkennis even snel over te geven aan een koper ook heb ik weinig zin om een lange periode mee te lopen met de koper.

 

Weet iemand een oplossing hoe je kennis om kan zetten in een verkoopbaar product?

 

Dit is geen antwoord op de vraag die je stelt maar een ongevraagde opmerking ;) :

 

Dit bedrijf bestaat toch pas kort? En jij bent toch het bedrijf? En klanten kiezen toch voor jou? Voordat dit verkoopbaar is, ook al giet je het in een concept, ben je echt een tijdje verder. Die tijd heb je nodig om te laten zien wat het bedrijf kan opbrengen.

 

Is het een idee om iemand anders de uitvoering te laten doen en alleen aandeelhouder te blijven?

Link naar reactie
  • 0

Hey, René....

 

De vraag an sich is eigenlijk best interessant : Hoe verkoop je kennis ? Komt een beetje in het straatje : Hoe verkoop je Goodwill ? Ben benieuwd naar reactie's eerlijk gezegd.

 

Maar wat mij écht verbaasd is, dat je je nu al weer wilt stoppen met je onderneming ??!!

Volgens mij is het de kinderschoenen nog niet ontgroeid.... Of gaat het misschien te rap (de groei) naar je zin ? Nogmaals, je laat me stomverbaasd achter hier !

 

Down

Link naar reactie
  • 1

Marcel, je kent zelf de kick van verkopen en dat gevoel heb ik nu totaal niet.

Klinkt misschien wat zelfvoldaan maar als de omzet bij een klant omhoog schiet krijg ik daar geen kick meer van maar heb ik nu zoiets van "natuurlijk, logisch dat je omzet omhoog gaat als je het op mijn wijze doet".

 

Zelf zit ik ook al na te denken hoe het dan anders aan te pakken, misschien terug gaan naar 1 of 2 opdrachten in de maand om het leuk te houden.

Of toch weer iets tastbaars gaan verkopen waarbij je de klant moet overreden dat product bij mij te kopen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

René,

 

Een nieuw uniek concept lijkt mij een nationale beurs waar inkopers en verkopers elkaar ontmoeten met nieuwe producten. Ik ken een paar zakenmensen die veel tijd kwijt zijn aan van hot naar her reizen. Als ze op één dag een aantal potentiele klanten tegelijk kunnen ontmoeten scheelt dat veel tijd en geld. De Kruidvat organiseert al jaren de Kruidvat ideendag. Als er nou zo iets georganiseerd wordt voor diverse winkelketens en detaillisten zou dit direct een groot succes worden lijkt mij.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Een nieuw uniek concept lijkt mij een nationale beurs waar inkopers en verkopers elkaar ontmoeten met nieuwe producten. Ik ken een paar zakenmensen die veel tijd kwijt zijn aan van hot naar her reizen. Als ze op één dag een aantal potentiele klanten tegelijk kunnen ontmoeten scheelt dat veel tijd en geld. De Kruidvat organiseert al jaren de Kruidvat ideendag. Als er nou zo iets georganiseerd wordt voor diverse winkelketens en detaillisten zou dit direct een groot succes worden lijkt mij.

 

Paul

 

In de branche kantoorartikelen en schoolspullen gebeurt dit de laatste jaren steeds vaker en specifieker.

Sinds een jaar of 3 komen de meeste aanbieders van schoolartikelen op een soort van beurs bij elkaar en de detaillist kan in één dag zijn complete assortiment inkopen (en vergelijken natuurlijk)

Grote voordeel hiervan : vroeger kwam eerst vertegenwoordiger 1 waarbij je spullen kocht, dan nummer 2, en vervolgens 3. Nummer 3 had eigenlijk weer veel leukere artikelen, waardoor je het liefst bij 1 weer zou willen annuleren..... Artikelen worden tegenwoordig bijna een jaar vooraf al ingekocht, dus tegen het seizoen wist je al niet meer, wat er ook al weer binnen moest komen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

In de branche kantoorartikelen en schoolspullen gebeurt dit de laatste jaren steeds vaker en specifieker.

Sinds een jaar of 3 komen de meeste aanbieders van schoolartikelen op een soort van beurs bij elkaar en de detaillist kan in één dag zijn complete assortiment inkopen (en vergelijken natuurlijk)

Beurzen als de Stationary Days zijn meer voor bedrijven met een groter assortiment. Ik ken veel kleine importeurs en zakenmensen, die maar twee of drie producten hebben. Daarvoor is zo'n grote stand te groot en te duur. Bovendien val je dan in het niet bij al die grote bedrijven. Wat wij nodig hebben is een soort "HollandInnovation" met allemaal kleine standjes voor starters en kleine bedrijven. Maar dan zeker niet speciaal voor innovaties maar voor allerlei producten. Verder moet het bezoek meer bestaan uit (in)kopers i.p.v. kijkers.

 

Een andere goede oplossing, die wel in het buitenland maar niet hier wordt toegepast, zijn grote beurzen met speciale ruimtes met allerlei stands voor starters en ook innovaties. Op de Spielwarenmesse in Neurenberg zag ik beide.

KVK en Syntens zouden hier een geweldige stimulans voor startend Nederland aan kunnen geven.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Beurzen als de Stationary Days zijn meer voor bedrijven met een groter assortiment. Ik ken veel kleine importeurs en zakenmensen, die maar twee of drie producten hebben. Daarvoor is zo'n grote stand te groot en te duur.

 

Klopt. Was een voorbeeld. Maar ik was bijvoorbeeld ook aangesloten bij een soort inkooporganisatie waar detaillisten, maar ook leveranciers lid van waren. Ook zij gingen beurzen organiseren. En daar stonden dan ook de kleine jongens tussen. Altijd zeer interessante dagen, en leuke contacten aan over gehouden !

 

Een andere goede oplossing, die wel in het buitenland maar niet hier wordt toegepast, zijn grote beurzen met speciale ruimtes met allerlei stands voor starters en ook innovaties. Op de Spielwarenmesse in Neurenberg zag ik beide.

 

Ken je dit ? Je loopt langs een winkeltje en bent eigenlijk wel nieuwsgierig wat het nu precies is. Maar door de uitstraling, of je wilt je geen "wel kijken - niet kopen" persoontje voelen, ga je er aan voorbij. Ik ben al een tijdje aan het nagaan (voor de woonplaats) om een soort presentatiebeurs te organiseren, waaraan zeer diverse bedrijven uit de woonplaats zich kunnen etaleren. Niet specifiek voor de verkoop, maar zichzelf laten zien, en wat men nu eigenlijk in het assortiment heeft. Die kledingwinkel met die heel dure uitstraling kan bijvoorbeeld zijn leuk geprijsde casual afdeling vertonen.

(blijf ik gelukkig nog on-topic : ik kan mijn kennis verkopen naar een verkoopbaar product... ;) )

 

KVK en Syntens zouden hier een geweldige stimulans voor startend Nederland aan kunnen geven.

 

En waarom een clubke HL-leden niet.....? ;D

Link naar reactie
  • 0

KVK en Syntens zouden hier een geweldige stimulans voor startend Nederland aan kunnen geven.

 

En waarom een clubke HL-leden niet.....? ;D

 

Ja dit zou misschien beter zijn. Er zijn zoveel Higherlevel deelnemers met leuke producten. Wel vraag ik mij af hoe dat moet gebeuren. Een aparte gecombineerde stand op een grote beurs met een stuk of twintig kleinere deelstands of een beurs á la Holland Innovation maar dan uitsluitend voor de vakhandel.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

De toko verkopen gaat moeilijk er is geen klantenkring immers als het werk is gedaan heeft men jouw niet meer nodig.

Heb nu nog een paar opdrachten die ik moet uitvoeren die in een grote opdracht zaten maar deze zijn specifiek aan mij gegunt dus die zou ik zelf moeten afmeken.

 

Ik zal dus zelf nog maar eens goed moeten nadenken hoe dit aan te pakken, als zelfs HL geen oplossing weet ;D.

 

Betreffende het idee van een beurs voor nieuwe producten, we hebben het daar vorig jaar al eens over gehad en om zoiets te organiseren ben ik niet de geschikte persoon.

Wel kan ik een lijst geven van alle branche verenigingen in de retail maar daar blijft mijn bijlage dan ook bij.

 

Maar waarom wachten totdat je eindelijk met andere een stand kan huren, waarom nu niet alvast een site opzetten waarop men nieuwe producten kan promoten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Organiseer cursussen voor je concurrenten of afgestudeerden of winkelmanagers.

Je bent toch de autoriteit op het gebied van winkelmarketing?

 

Korte 1-daagse bijeenkomsten voor een kleine groep tot 5 personen, exclusief, mooie omgeving high-end etc.

 

Willen ze niet betalen voor je kennis?

 

ReZa workshops - rendementsverbetering in de winkel, juist nu

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Organiseer cursussen voor je concurrenten of afgestudeerden of winkelmanagers.

Je bent toch de autoriteit op het gebied van winkelmarketing?

 

Korte 1-daagse bijeenkomsten voor een kleine groep tot 5 personen, exclusief, mooie omgeving high-end etc.

 

Willen ze niet betalen voor je kennis?

 

ReZa workshops - rendementsverbetering in de winkel, juist nu

 

Frans

 

Frans en Fred, ik zit met het probleem dat ik een zoontje heb van 1.5 jaar en daar zo'n 70% van de opvoeding van doet i.v.m. invaliditeit van mijn vrouw.

Nu heb ik daar totaal geen hekel aan, ik wil zelfs geen dag missen zo leuk vind ik dat.

 

Probleem is wel dat ik nu al bewust zo weinig mogelijk uren overdag maak en met workshops geven ben je zo al 1 of 2 dagdelen kwijt.

Tevens ben ik daar totaal het type niet voor, tact en B2B zijn niet mijn sterkste kant ;D

 

Ik zal eerst zelf eens alles op een rijtje moeten zetten wat ik nu precies wil, ik zie nog zoveel gaten in de markt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.