• 0

Wat vinden jullie van mijn personal branding product?

Zoals jullie misschien weten hou ik me al jaren bezig met personal branding, zowel het hierover nadenken als mensen helpen hun merk zo goed mogelijk neer te zetten.

Ik merkte echter dat de kant die dit bij de meeste aanbieders opgaat mij zelf niet zo aanspreekt en dat ik goed aanvullend kan zijn, juist voor dié mensen die zich meer thuis voelen bij een creatieve, procesmatige aanpak.

Doelgroep is niet zozeer op basis van een bepaalde beroepsgroep of zzp'ers of werknemers of directie, eerder op basis van een 'mindset' waardoor deze benadering ze aanspreekt.

Ik hoor graag jullie feedback hierop!

http://www.annedienhoen.nl/hetmagischepadvanhetzelf

Aanbevolen berichten

• 0

Dan zoek je dus mensen die twijfel hebben over hun menselijk funktioneren ofwel hun persoonlijkheid...... Dat is allemaal nog erg vaag. Het wordt ergers als er leidinggevenden zouden zijn die iemand naar jou zouden sturen omdat die persoon/organisatie twijfels heeft aan de persoonlijkheid van de betreffende funktionaris. Dat lijkt me een doodsteek.

• 0

Dan zoek je dus mensen die twijfel hebben over hun menselijk funktioneren ofwel hun persoonlijkheid...... Dat is allemaal nog erg vaag. Het wordt ergers als er leidinggevenden zouden zijn die iemand naar jou zouden sturen omdat die persoon/organisatie twijfels heeft aan de persoonlijkheid van de betreffende funktionaris. Dat lijkt me een doodsteek.

Ik lees niet in mijn eigen teksten wat jij erin leest, een wonderlijke constatering :-)

Ik denk dat er nogal wat beroepen gebaseerd zijn op "mensen die twijfels hebben over hun menselijk functioneren ofwel hun persoonlijkheid" - Psychologen, coaches, trainers, couselors, leraren, therapeuten, mentoren, loopbaanbegeleiders, ga zo maar door. Niks vaags aan als je het mij vraagt.

• 0

Als het je zelf al niet lukt om je persoon/naam op de kaart te zetten dan heeft hulp van buitenaf al helemaal geen zin.

Een persoonlijkheid kan je niet blijvend veranderen dus heeft een PB cursus alleen effect op de korte termijn en val je daarna toch weer in je onzekerheden.

En onzekerheden is iets wat een klant niet wil.

• 0

In mijn optiek zijn dat allemaal mensen met een beroep waarin duidelijkheid op de eerste plaats staat en warin ze (onder alle omstandiheden) met beide benen op de grond moeten staan. Op het moment dat ze, tijdens het beoefenen van hun vak, enige onzekerheid uitstralen, zijn ze afgebrand. Die mensen hebben dat toch ook wel in hun opleiding meegekregen en het zal toch ook wel zo zijn dat een psychiater geen "zwevend" type is?

p.s.

Ik wil helemaal niet negatief overkomen, maar ik probeer op dezelfde manier op jouw vraag te antwoorden als jij met je klanten tewerk zou gaan. Het komt er gewoon op neer dat je gaten schiet in iemands persoonlijkheid om ze daarna door de klant zelf te laten opvullen..... ;)

• 0

In mijn optiek zijn dat allemaal mensen met een beroep waarin duidelijkheid op de eerste plaats staat en warin ze (onder alle omstandiheden) met beide benen op de grond moeten staan. Op het moment dat ze, tijdens het beoefenen van hun vak, enige onzekerheid uitstralen, zijn ze afgebrand. Die mensen hebben dat toch ook wel in hun opleiding meegekregen en het zal toch ook wel zo zijn dat een psychiater geen "zwevend" type is?

p.s.

Ik wil helemaal niet negatief overkomen, maar ik probeer op dezelfde manier op jouw vraag te antwoorden als jij met je klanten tewerk zou gaan. Het komt er gewoon op neer dat je gaten schiet in iemands persoonlijkheid om ze daarna door de klant zelf te laten opvullen..... ;)

Misschien, maar ik vind niet echt dat je er gaten in schiet, eerder dat jij de ruimte die er is in mijn verhaal opvult met je eigen ideeën en dan veronderstelt dat je weet hoe ik werk en wat er schort aan die benadering.

Ik ken coaches die zeer goede resultaten boeken met hun cliënten maar diep van binnen grote onzekerheden hebben. Een therapeut die op zeker moment onzekerheid uitstraalt en hier integer mee omgaat (het niet verstopt, er eerlijk over is) juist een geloofwaardiger mens en daardoor therapeut is dan iemand die altijd onverstoorbaar is. Dat zou ik zelf juist wat verdacht vinden.

• 0

Maar moeten mensen dat niet juist zelf doen?

Iemand de middelen geven om hun eigen doel te bereiken lijkt mij niet raar.

Als je een doelenboom maakt kun je juist heel veel aan alleen middelen hebben om tot je doel te komen. Soms ontbreekt het aan effectieve middelen of kan men de middelen niet objectief bekijken.

Ik vind het juist steeds interessanter worden. :)

• 1

Je doelgroep bestaat eigenlijk uit twijfelaars. Mensen die geïnteresseerd zijn in personal branding, maar die zich niet aangesproken voelen door het huidige aanbod. Toch schrijf je"mij zelf niet zo aanspreekt " Het spreekt jou niet aan, maar heb je onderzocht of dat bij meer mensen zo is, en of jouw aanpak aansluit op wat zij elders missen?

Wat me opvalt...

3 leuzen:

Personal branding op de Annedien Hoen manier

Het magische pad van het zelf

Ik help mensen met de jacht op hun kracht met een kortdurend inspiratieproces dat lang nazingt

4 termen

pad,

proces,

reis,

jacht.

3 vragen

Meer weten?

Direct een reis boeken?

Wie durft?

Wat als je nou 1 leus, 1 term en 1 vraag gebruikt om het krachtiger te maken? Dat doet het ook concreter overkomen, ook al ben je feitelijk niet concreter.

Als je iets als "sjamanisme" noemt helpt dat wellicht niet om mensen die de creatieve aanpak juist hard nodig hebben over te halen. Sjamanisme heeft te maken met contact met geesten, toch? Wat doet dat eigenlijk in het geheel? De mensen die zich hierdoor wel aangesproken voelen, kennen die materie juist goed en hebben wellicht meer diepgang nodig om overgehaald te worden?

P.S.

Gezeur over taal:

"gratis cadeau" is een pleonasme. Een cadeau is een cadeau omdat het gratis is. Het wordt wel heel vaak zo neergezet in reclames, misschien vanwege het versterkende effect...toch staat het gek.

Doelgroep is niet zozeer op basis van een bepaalde beroepsgroep of zzp'ers of werknemers of directie, eerder op basis van een 'mindset' waardoor deze benadering ze aanspreekt.

Even vooraf: de zin hierboven zou gewoon met een lidwoord moeten beginnen, niet? Op het nieuws hoor ik het ook soms, zinnen die beginnen met een zelfstandig naamwoord.. staat en klinkt toch heel raar naar mijn mening.

• 0

Alles bij elkaar (teksten, foto en opmaak) een eigenzinnig aanbod. Je kiest er bewust voor om geen dertien in een dozijn aanbod te doen. Als dit is wie jij bent dan zul je ook tevreden klanten hiervoor krijgen.

Het verst ga je hierin met het aangeven dat je sjamanisme bestudeerd hebt (ook al laat je achterwege wat de klant hier aan heeft). Hiermee vergroot je het mysterie van het proces. Maar is het proces sowieso al niet mysterieus genoeg?

Suggestie zou zelfs kunnen zijn om nog veel minder woorden te gebruiken.

"Ontdek wat sjamanisme voor jouw personal branding kan betekenen.

Is het je met de bekende technieken nog niet gelukt om je personal branding goed op de kaart te zetten, ga dan nu op reis met Annedien. Met gebruikmaking van ...."

Tot slot gebruik je bij je oproep tot actie de tekst: "wie durft"

Hier krijg ik een vervelend buikgevoel bij. Dit is je prospect pesten/uitdagen. Persoonlijk vind ik dat niet passen bij dit product.

Succes,

Ard

• 1

Ik zit een beetje met dit onderwerp in m'n maag. Ik kan nl helemaal geen "produkt" vinden. En die uitdaging aan mogelijke klanten..... Wat is je doelstelling als eindresultaat?

Ik heb er vannacht ook aan liggen denken en ik kwam uiteindelijk op een wonderlijk fenomeen. Kledingwinkelpersoneel dient zich zo verveeld mogelijk te gedragen in de winkel. Waarschijnlijk heeft er ooit iemand bedacht dat die verveelde houding en dat verveeld kijken de beste formule was om zoveel mogelijk kleding te verkopen. De enige verbinding die dit met jouw verhaal heeft, is dat ik ze beide niet kan bevatten......

• 1

Dat je bent wie je bent is een aanname die ik niet onderschrijf. Identiteit is een construct.

Dit vind ik toch wel een heel bijzondere uitspraak. Ik ben zeker bekend met het fenomeen, dat de wereld zoals we haar kennen, een construct is. (Wie dit niet begrijpt, verwijs ik graag naar The Matrix, een film waarin de werkelijkheid zoals we haar beleven, eigenlijk een computeranimatie is.).

Maar om het om te draaien en te roepen dat je eigen identiteit een construct is, gaat me wel ver. Wat je vindt, denkt en rationaliseert over je eigen identiteit, dat kan je beïnvloeden. Maar het wezen dat erin zit, laat zich enkel beïnvloeden als het zelf beslist, dat het beïnvloed mag worden. Maw dat is erg gesloten.

Nu is mijn vraag, of ik met Personal Branding dichterbij of verderaf van dat wezen komt, wat ik ego noem. Ofwel of ik op reis ga om mezelf te zoeken, of om een andere jas aan te trekken.

Henk die vooralsnog gelooft dat hij zo heet. ;)

• 0

Is het niet zo Henk dat je identiteit, althans zoals die door anderen wordt ervaren, ook vooral door anderen wordt beïnvloed?

En dat in een interactief proces? Dus niet je identiteit is een construct maar mogelijk wel de "perceived identity". Als je aan je PB wil werken moet je dus naar buiten ipv naar binnen.

• 0

Hans,

Hoe je gezien wordt door de buitenwereld, is denk ik wat je bedoelt met percieved identity. Dat is wat ik bedoelde met "een andere jas aantrekken", ofwel werken aan hoe je gezien wilt worden. Daarnaast is er ook nog een identiteit, die binnenin zit, het ego, noem ik dat. Die zit heel diep en is, zoals ik aangaf in mijn vorige post, het wezen zelf, wat goed wordt afgeschermd door meerdere lagen eromheen.

De percieved identity, voor zover die eenduidig kan zijn, wordt door de ontvanger bepaald. Truth is in the eyes of the beholder. Dat gaat twee kanten op, waardoor het interactief wordt. Beide (of meer) beïnvloeden elkaar, waardoor de repertoires worden aangepast op wat we denken dat die ander van ons denkt... Het wordt nu een beetje erg filosofisch, maargoed..

Vandaar mijn vraag, waar we ons mee bezig gaan houden bij PB. Met mijn eigen ik, of met wat de gemeenschap denkt van mij en hoe ik dat kan beïnvloeden. (de jas die ik aanheb).

• 1

Het blijft interessant en intrigrerend. Ik probeer voor mezelf vast te stellen voor wlek type ondernemer dit onderwerp van belang kan hebben. In principe bestaat er geen ondernemerschap zonder een produkt. De ondernemer dient en zal, dus altijd zijn gehele aandacht op het produkt en het bijbehorende marktdeel richten. Mijn persoonlijke filisofie daarin is dat mijn produkt exceptioneel moet zijn en een toegevoegde waarde moet hebben om zich te kunnen onderscheiden van de gevestigde produkten. De winkelier die andermans produkten verkoopt, is dus een heel andere ondernemer dan eentje die met zijn eigen produkten in de markt pioniert en verkoopt. Die winkelier lift mee op het imago van bestaande produkten en dan kan succes mischien nog afhangen van de manier waarop hij zichzelf en die produkten, in de winkel presenteert. Die ondernemr moet dus een juiste combinatie van contactuele en commerciele eigenschappen bezitten om die produkten met succes te verkopen. Waarschijnlijk is de aard van die produkten ook al afgestemd op zijn eigen persoonlijke voorkeur. Dat zelfinzicht werkt dus op dat vlak mooi zelfregulerend. Een zoet/zure drogist moet je geen ijzerwaren laten verkopen, dat zal niet gaan lukken.

Ondernemers die al zover zijn gekomen dat ze weten hoe ze hun produkten moeten presenteren en die ook weten hoe ze hun produkten moeten verkopen, zullen met uiterste argwaan kijken naar een onderwerp als in dit topic. Behalve als ze nauwelijks verkoopresultaat hebben en zien dat "de buurman" dat wel heeft, zullen ze zich achter de oren krabben en zich gaan afvragen wat ze verkeerd doen. In eerste instantie zullen zij dan nog eerder de fout in een verkeerde produktkeuze zoeken dan in zichzelf. Hieruit blijkt dan ook dat het onmogelijk is om een duidelijke zichtbare link te leggen van het inhoudelijke van dit topic, naar een produkt. Het legt natuurlijk wel een link naar je persoonlijk presenteren en mischien ook je welzijn. Als je eenmaal zover bent gekomen dat je jouw eigen produkten met succes aan het verkopen bent, kun je beter met een grote boog om persoonlijkheidsveranderingen heen lopen. Ik zou eigenlijk iedere ondernemr willen adviseren om ook een een paar dagen met zijn produkt op een beurs te gaan staan. Daarmee leer je meteen hoe je jezelf aan het publiek moet presenteren en hoe jouw produkt het best uit de verf kan komen. Onze marktondernemers kregen het in de meeste gevallen van hun ouders met de paplepel ingegoten en werden zo ook al als kind naar de markten meegenomen. De marktkoopman kan op de markt precies het juiste jasje aantrekken en het weer uittrekken als hij naar huis gaat.

• 0

Je doelgroep bestaat eigenlijk uit twijfelaars. Mensen die geïnteresseerd zijn in personal branding, maar die zich niet aangesproken voelen door het huidige aanbod. Toch schrijf je"mij zelf niet zo aanspreekt " Het spreekt jou niet aan, maar heb je onderzocht of dat bij meer mensen zo is, en of jouw aanpak aansluit op wat zij elders missen?

Wat me opvalt...

3 leuzen:

Personal branding op de Annedien Hoen manier

Het magische pad van het zelf

Ik help mensen met de jacht op hun kracht met een kortdurend inspiratieproces dat lang nazingt

4 termen

pad,

proces,

reis,

jacht.

3 vragen

Meer weten?

Direct een reis boeken?

Wie durft?

Wat als je nou 1 leus, 1 term en 1 vraag gebruikt om het krachtiger te maken? Dat doet het ook concreter overkomen, ook al ben je feitelijk niet concreter.

Als je iets als "sjamanisme" noemt helpt dat wellicht niet om mensen die de creatieve aanpak juist hard nodig hebben over te halen. Sjamanisme heeft te maken met contact met geesten, toch? Wat doet dat eigenlijk in het geheel? De mensen die zich hierdoor wel aangesproken voelen, kennen die materie juist goed en hebben wellicht meer diepgang nodig om overgehaald te worden?

P.S.

Gezeur over taal:

"gratis cadeau" is een pleonasme. Een cadeau is een cadeau omdat het gratis is. Het wordt wel heel vaak zo neergezet in reclames, misschien vanwege het versterkende effect...toch staat het gek.

Even vooraf: de zin hierboven zou gewoon met een lidwoord moeten beginnen, niet? Op het nieuws hoor ik het ook soms, zinnen die beginnen met een zelfstandig naamwoord.. staat en klinkt toch heel raar naar mijn mening.

Gratis cadeau of cadeau, het is allebei wat vaag, definitietechnisch, want de kosten van die Moleskine zitten vast wel in de prijs verwerkt, denk je ook niet? ;-)

Ik vind je duiding van wat mijn doelgroep zou zijn wel interessant, maar geen hele scherpe analyse. Doelgroep twijfelaars? Een aanbod heeft toch altijd te maken met iets aanbieden dat mensen elders niet vinden? Dat is toch het hele idee van vraag en aanbod?

Met de termen en vragen wil ik prikkelen (hoewel enkele dingen daarvan naar aanleiding van deze thread wel aangepast worden, ik maak morgen even een lijstje) - en pad, proces, reis en jacht horen er wel degelijk allemaal in thuis.

Sjamanisme is denk ik het best samen te vatten als "een manier van kijken". Het is de oudst bekende vorm van magie, heling en duiding van 'de werkelijkheid'. Het is de bron van heel veel religies en tradities. Ook dingen die we als regulier beschouwen hebben hun oorsprong in wat je als sjamanistisch zou kunnen beschouwen: psychologie, opstellingenwerk, 'het onderbewustzijn', meditatie, uit je dak gaan op muziek, enzovoorts. Je hebt sjamanisme in allerlei soorten en maten; het kan een manier zijn om zo goed mogelijk met jezelf om te gaan, een manier om blokkades te zien en op te lossen, een manier om inzicht te krijgen - je hebt mensen die allerlei exotische dingen met paddestoelen en planten doen, maar ook mensen voor wie een steen bestuderen een sjamanistische beoefening is. Een sjamaan ziet niet alleen dat de wereld een matrix is maar kan de matrix ook laten verwijnen, zeg maar. Maar dat is echt het advanced klasje ;-)

Het ontstaan van dit aanbod is trouwens niet iets wat ik eerst onderzocht heb, het is een ... proces. Ik pas het op mezelf toe. Wat wel zo is, is dat ik dit al aan het doen ben met een aantal mensen en dat daaruit ook het idee ontstond het als aanbod in de wereld te zetten. Dat alleen al is heel leerzaam.

• 0

Het blijft interessant en intrigrerend.

[knip]

De marktkoopman kan op de markt precies het juiste jasje aantrekken en het weer uittrekken als hij naar huis gaat.

Wat als je van zo'n proces zou leren hoe je beter leert te onderscheiden in wie je tijd en energie moet steken zodat het tot een transactie kan leiden en wie er alleen maar aandacht staat te consumeren en geen echte interesse heeft in je product bijvoorbeeld? (Personal) branding is ook weten waar je je communicatiebudget (dus ook je persoonlijke tijd en energie) aan moet spenderen toch?

• 0

Het blijft interessant en intrigrerend.

[knip]

De marktkoopman kan op de markt precies het juiste jasje aantrekken en het weer uittrekken als hij naar huis gaat.

Wat als je van zo'n proces zou leren hoe je beter leert te onderscheiden in wie je tijd en energie moet steken zodat het tot een transactie kan leiden en wie er alleen maar aandacht staat te consumeren en geen echte interesse heeft in je product bijvoorbeeld? (Personal) branding is ook weten waar je je communicatiebudget (dus ook je persoonlijke tijd en energie) aan moet spenderen toch?

Dat is een onderdeel van mijn marketingstrategie. Maar ik ga nog een stap verder terug. dan inspelen op "vraag en aanbod". De juiste gegadigden de ogen openen door op die manier zelf de "vraag" te bewerkstelligen geeft je een veel sterkere positie. Uiteindelijk is dat alles natuurlijk gebaseerd op geld en dus op kostprijsvermindering. Dus vanuit jouw produkt gezien, is het onverstandig om dat produkt aan te bieden aan mensen die het niet kunnen gebruiken. Marktinformatiie en kennis van degenen die daar de hoofdrollen in vervullen is onmisbaar. En zo zijn er nog meer facetten die hier in diti topic niet aan de orde zullen komen, maar die wel bepalend zijn voor succes.

• 0

Alles bij elkaar (teksten, foto en opmaak) een eigenzinnig aanbod. Je kiest er bewust voor om geen dertien in een dozijn aanbod te doen. Als dit is wie jij bent dan zul je ook tevreden klanten hiervoor krijgen.

Het verst ga je hierin met het aangeven dat je sjamanisme bestudeerd hebt (ook al laat je achterwege wat de klant hier aan heeft). Hiermee vergroot je het mysterie van het proces. Maar is het proces sowieso al niet mysterieus genoeg?

Suggestie zou zelfs kunnen zijn om nog veel minder woorden te gebruiken.

"Ontdek wat sjamanisme voor jouw personal branding kan betekenen.

Is het je met de bekende technieken nog niet gelukt om je personal branding goed op de kaart te zetten, ga dan nu op reis met Annedien. Met gebruikmaking van ...."

Tot slot gebruik je bij je oproep tot actie de tekst: "wie durft"

Hier krijg ik een vervelend buikgevoel bij. Dit is je prospect pesten/uitdagen. Persoonlijk vind ik dat niet passen bij dit product.

Succes,

Ard

Point taken @ "Wie durft". Die sneuvelt ;-)

Ik leg trouwens wel uit hoe ik van waarde ben met mijn kennis van sjamanisme, namelijk als "reisleider". Ik bied een proces aan en treed op als reisleider. Of ervaar je zoiets niet als toegevoegde waarde? Mensen die processen aanzwengelen en dan niét als reisleider optreden, dat zou ik zelf niet zo zien zitten.

• 1

Dat je bent wie je bent is een aanname die ik niet onderschrijf. Identiteit is een construct.

Dit vind ik toch wel een heel bijzondere uitspraak. Ik ben zeker bekend met het fenomeen, dat de wereld zoals we haar kennen, een construct is. (Wie dit niet begrijpt, verwijs ik graag naar The Matrix, een film waarin de werkelijkheid zoals we haar beleven, eigenlijk een computeranimatie is.).

Maar om het om te draaien en te roepen dat je eigen identiteit een construct is, gaat me wel ver. Wat je vindt, denkt en rationaliseert over je eigen identiteit, dat kan je beïnvloeden. Maar het wezen dat erin zit, laat zich enkel beïnvloeden als het zelf beslist, dat het beïnvloed mag worden. Maw dat is erg gesloten.

Nu is mijn vraag, of ik met Personal Branding dichterbij of verderaf van dat wezen komt, wat ik ego noem. Ofwel of ik op reis ga om mezelf te zoeken, of om een andere jas aan te trekken.

Henk die vooralsnog gelooft dat hij zo heet. ;)

Dus je onderschrijft wel dat de werkelijkheid een construct is, maar een identiteit niet?

Als een huis wel een illusie is, hoe kunnen de bakstenen waaruit ze is gebouwd dit niet zijn dan?

• 0

Hans,

Hoe je gezien wordt door de buitenwereld, is denk ik wat je bedoelt met percieved identity. Dat is wat ik bedoelde met "een andere jas aantrekken", ofwel werken aan hoe je gezien wilt worden. Daarnaast is er ook nog een identiteit, die binnenin zit, het ego, noem ik dat. Die zit heel diep en is, zoals ik aangaf in mijn vorige post, het wezen zelf, wat goed wordt afgeschermd door meerdere lagen eromheen.

De percieved identity, voor zover die eenduidig kan zijn, wordt door de ontvanger bepaald. Truth is in the eyes of the beholder. Dat gaat twee kanten op, waardoor het interactief wordt. Beide (of meer) beïnvloeden elkaar, waardoor de repertoires worden aangepast op wat we denken dat die ander van ons denkt... Het wordt nu een beetje erg filosofisch, maargoed..

Vandaar mijn vraag, waar we ons mee bezig gaan houden bij PB. Met mijn eigen ik, of met wat de gemeenschap denkt van mij en hoe ik dat kan beïnvloeden. (de jas die ik aanheb).

In hoeverre kan iets "diep" zitten, waar zit dat dan? In je hoofd? Wat voor lagen zitten daar omheen dan, kan je die benoemen of worden ze pas zichtbaar als iets in de buurt van het ego komt?

Leuk dat het filosofisch wordt trouwens! :-)

• 0

[Dus je onderschrijft wel dat de werkelijkheid een construct is, maar een identiteit niet?

Als een huis wel een illusie is, hoe kunnen de bakstenen waaruit ze is gebouwd dit niet zijn dan?

Fred, houd je tenen maar vast, want die gaan dadelijk door de grond heen ;D

Annedien,

Dat is niet zo moeilijk, bakstenen zijn ook maar materie, die we net zo goed bomen hadden kunnen noemen. Maar als een mens gaat geloven dat hij een paard is, gaat hij stro eten en dat is niet zo gezond, denk ik. ;)

Het is ook niet zo'n goede metafoor, want een huis bestaat niet enkel uit bakstenen en leeft bovendien niet. Maar stel, dat je alle delen van een koe, los op tafel zou hebben liggen, hoe maak je er dan weer een koe van die leeft?

In hoeverre kan iets "diep" zitten, waar zit dat dan? In je hoofd? Wat voor lagen zitten daar omheen dan, kan je die benoemen of worden ze pas zichtbaar als iets in de buurt van het ego komt?

Leuk dat het filosofisch wordt trouwens! :-)

Okee, een stukje filosofie dan... (heeft niet veel meer met ondernemen te maken, maar wel veel met de vraag van Annedien)

Het ego, is je diepste wezen, het leven zelf. Het zorgt ervoor dat je blijft leven, want het ego is op zelfbehoud gericht en derhalve erg nuttig. Het zorgt er bovendien voor, dat je primaire processen, zoals celgroei, veroudering, maar ook ademhalen en bloedcirculatie ed. werken. Het kan ook een enorme beperking vormen, omdat er in dat ego iets is vastgelegd, waar je dan heel moeilijk vanaf kunt komen. Vraag me niet waar het zit, want ik heb het ook nog nooit gezien.

De lagen eromheen zijn: Overtuigingen, vaardigheden, gedrag en omgeving, maar die laatste ligt dus buiten het organisme. Enkel gedrag en omgeving zijn zichtbaar voor de buitenwereld en met behulp van gedrag communiceer je met die buitenwereld. (Naar Maturana en Varela, autopoiese theorie)

Identiteit, wie of wat je bent, is daardoor niet iets wat in je bewustzijn zit of waarover je kan nadenken, het kan daarom geen construct zijn, want dat is in werkelijkheid een resultaat van je denken. Het maakt ook geen deel uit van de werkelijkheid, die een construct is, maar van de realiteit, die slechts als werkelijkheid geïnterpreteerd kan worden en dus voor veel mensen er anders uitziet.

Nu kan het wel zo zijn dat je denkt over je identiteit, maar dat is dan de gedachte identiteit op overtuigingsniveau, die wel een construct is. Ik maak dus een onderscheid tussen het wezen zelf, en wat het erover denkt en gelooft.

Welnu, de uitspraak dat een identiteit een construct is, om een op zich constructieve, maar kritische vraag met betrekking tot je produkt, terzijde te schuiven, is denk ik niet helemaal de koninginnenroute. Alles is uiteindelijk een aanname, maar sommige daarvan bevinden zich op overtuigingsniveau en gelden daardoor veelal als uitgangspunt. Zo is de gedachte dat ik een mens ben ook een aanname, maargoed, je moet toch ergens beginnen met geloven. Ik zou het daarom op prijs stellen, als je op zijn minst onder woorden kunt brengen aan welke identiteit je wenst te sleutelen.

Vandaar mijn vraag waar jouw PB nu over gaat. In hoeverre ben je ervan overtuigd, dat identiteit maakbaar cq veranderbaar is en wil je dan mensen meer bij zichzelf laten komen, of juist zichzelf een andere identiteit laten aanmeten?

Henk de Greef

• 0

Fred, houd je tenen maar vast, want die gaan dadelijk door de grond heen ;D

Oh oh... ;D

Het grappige in deze discussie vind ik, is dat Annedien en Henk dichter bij elkaar zitten qua opvattingen dan ze misschien zelf denken.

Laat ik anders eens olie op het vuur gooien, of op de golven (dit afhankelijk van de lezer ;)).

Veel zingevingstheorieen ('waartoe zijn wij als mens hier op aarde?'), al dan niet religieus geinspireerd, gaan uit van een aantal aannames:

- een mens heeft een lichaam, een ziel en een geest.

- de geest kun je gelijkstellen met ego. Is dus meer dan denken alleen. Hier zitten ook gevoelens in, en fysieke ervaringen (pijn, bijv). In het boeddhisme streef je ernaar je los te maken van je ego, dwz dat niet je ego de baas is. In het christendom en veel andere religies is het streven een goed mens te zijn, ook vergelijkbaar met je ego niet de baas te laten zijn.

- elk mens heeft een doel in het leven wat goed is voor (de ontwikkeling van) de ziel. De kunst is dat te vinden, en vervolgens dat te bereiken.

Je ego is niet je identiteit! Als een mens sterft, sterft zijn lichaam en zijn geest, niet zijn ziel. In die zin is je ziel je identiteit. Veel mensen denken dat hun ego hun identiteit is, maar het ego is een constructie, opgebouwd door de ervaringen, en daarop gestoelde overtuigingen die je jezelf voorhoudt als 'de waarheid'.

Of bovenstaande aannames kloppen? Tja... Laten we er van uit gaan voor deze discussie van wel.

Wat Annedien dan aanbiedt (zo stel ik me voor) is een ontdekkingsreis naar je werkelijke identiteit, en deze effectief te communiceren naar anderen.

(Fred telt zijn tenen, heee ze zijn er nog allemaal!)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Of

Je kent je ware identiteit al maar kunt deze niet effectief genoeg communiceren. Een ontdekkingsreis met behulp van de tools van Annedien kunnen je hierbij helpen.

Hoe laat je zien wie je bent aan andere mensen.

Ik heb zo vaak feedback gehad vroeger op school van mensen die vonden dat ik zo hard was. Zo liet ik mezelf zien, maar zo ben ik helemaal niet.

Je kunt er ook mee spelen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar