Lang geleden leefde in een klein dorpje een eenvoudige schoenmaker. De schoenmaker was erg goed in zijn vak. Niet alleen maakte hij de lekkerst zittende stappers en fraaiste laarzen, maar hij wist iedere klant ook precies te vertellen hoe ze te gebruiken en te onderhouden om er zo het langst plezier van te hebben.
Het duurde niet lang voordat bezoekers van buitenaf de eenvoudige schoenmaker in het kleine dorpje ontdekten. Oh, wat liep iedereen in dat dorp toch in mooi schoeisel, een lust voor het oog. En niemand had last van moeie voeten of blaren: zo goed waren die schoenen!
Binnen no time gonste het in het hele land - en zelfs tot ver daarbuiten - van de geruchten: "ken je die schoenmaker? Dat is echt de beste van het hele land, nee zelfs de hele wereld! En een kwaliteit, zoiets heb je nog nooit gezien".
De schoenmaker werd door al die 'free publicity' een succesvol en zeer gerespecteerd man en het geld stroomde binnen. Geld dat hij overigens direct investeerde in een opleidingsinstituut voor de ambachtelijke schoenmaker. En iedereen wist: als je op die school had gezeten dan was je vast en zeker een heel goede schoenmaker.
Nu was er in een dorpje verderop een heerschap dat dit allemaal maar met lede ogen aanzag. Hij wilde ook schoenen maken en verkopen, maar had als starter nog geen enkele reputatie opgebouwd. En in gewoon beginnen en met goede kwaliteit en service je imago langzaam opbouwen, had hij zeker geen zin: dat moest toch sneller kunnen! En opeens bedacht hij een stout plan: "als je nog geen reputatie hebt, dan verzin je er toch eentje? Niemand die erachter komt en als je eenmaal wat aanloop hebt dan gaat het verder vanzelf. Ja, natuurlijk is het liegen, maar een leugentje om bestwil om te kunnen beginnen.. dat moet toch kunnen??"
En dus struinde hij verkleed en onder valse namen alle markten en braderiën af om te vertellen hoe mooi die schoenen van de nieuwe schoenmaker in dat andere dorp wel niet waren: oh, oh, oh, zoiets had je echt nog nooit meegemaakt. Minstens 10 x zo goed als wat je tot nu toe gewend was.
Een paar bezoekers van deze markten waren wel wat argwanend: een volkomen onbekende nieuweling in hun midden die in zijn allereerste gesprek over schoenen van een of andere schoenmaker begint. Dat is wel een beetje raar.
Een enkeling ontdekte zelfs dat er verbazingwekkende overeenkomsten waren tussen de naam van de schoenmaker en de (valse) naam van zijn zogenaamd objectieve fan. Want erg veel moeite om een valse naam te verzinnen deed hij doorgaans niet.
De marktmeesters, de alom geroemde en gevreesde 'braderatoren', ontdekten ook dat al het muntgeld van deze meneer 'toevallig' was geslagen in hetzelfde dorp als waar zijn zogenaamd favoriete schoenmaker gevestigd was.
En vaste bezoekers van braderiën in het hele land ontdekten al ras nog iets: overal verkondigde deze meneer dezelfde boodschap. Soms onder eenzelfde naam, soms met een andere naam, maar altijd weer was het verhaal het zelfde. En dat valt op.
Al snel gonste het in het hele land - en zelfs tot ver daarbuiten - van de geruchten: "ken je die schoenmaker? Dat is echt de valste van het hele land, nee zelfs de hele wereld!. Wat een list en bedrog, zoiets heb je nog nooit gezien!" Van zo'n onbetrouwbaar iemand zou je toch nooit ook maar een schoenveter durven kopen!
En zo is het ook: een reputatie 'maak' je niet even zomaar zelf, die verdien je beetje bij beetje met hard, goed en vooral eerlijk werk !
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Norbert Bakker
Norbert Bakker
Lang geleden leefde in een klein dorpje een eenvoudige schoenmaker. De schoenmaker was erg goed in zijn vak. Niet alleen maakte hij de lekkerst zittende stappers en fraaiste laarzen, maar hij wist iedere klant ook precies te vertellen hoe ze te gebruiken en te onderhouden om er zo het langst plezier van te hebben.
Het duurde niet lang voordat bezoekers van buitenaf de eenvoudige schoenmaker in het kleine dorpje ontdekten. Oh, wat liep iedereen in dat dorp toch in mooi schoeisel, een lust voor het oog. En niemand had last van moeie voeten of blaren: zo goed waren die schoenen!
Binnen no time gonste het in het hele land - en zelfs tot ver daarbuiten - van de geruchten: "ken je die schoenmaker? Dat is echt de beste van het hele land, nee zelfs de hele wereld! En een kwaliteit, zoiets heb je nog nooit gezien".
De schoenmaker werd door al die 'free publicity' een succesvol en zeer gerespecteerd man en het geld stroomde binnen. Geld dat hij overigens direct investeerde in een opleidingsinstituut voor de ambachtelijke schoenmaker. En iedereen wist: als je op die school had gezeten dan was je vast en zeker een heel goede schoenmaker.
Nu was er in een dorpje verderop een heerschap dat dit allemaal maar met lede ogen aanzag. Hij wilde ook schoenen maken en verkopen, maar had als starter nog geen enkele reputatie opgebouwd. En in gewoon beginnen en met goede kwaliteit en service je imago langzaam opbouwen, had hij zeker geen zin: dat moest toch sneller kunnen! En opeens bedacht hij een stout plan: "als je nog geen reputatie hebt, dan verzin je er toch eentje? Niemand die erachter komt en als je eenmaal wat aanloop hebt dan gaat het verder vanzelf. Ja, natuurlijk is het liegen, maar een leugentje om bestwil om te kunnen beginnen.. dat moet toch kunnen??"
En dus struinde hij verkleed en onder valse namen alle markten en braderiën af om te vertellen hoe mooi die schoenen van de nieuwe schoenmaker in dat andere dorp wel niet waren: oh, oh, oh, zoiets had je echt nog nooit meegemaakt. Minstens 10 x zo goed als wat je tot nu toe gewend was.
Een paar bezoekers van deze markten waren wel wat argwanend: een volkomen onbekende nieuweling in hun midden die in zijn allereerste gesprek over schoenen van een of andere schoenmaker begint. Dat is wel een beetje raar.
Een enkeling ontdekte zelfs dat er verbazingwekkende overeenkomsten waren tussen de naam van de schoenmaker en de (valse) naam van zijn zogenaamd objectieve fan. Want erg veel moeite om een valse naam te verzinnen deed hij doorgaans niet.
De marktmeesters, de alom geroemde en gevreesde 'braderatoren', ontdekten ook dat al het muntgeld van deze meneer 'toevallig' was geslagen in hetzelfde dorp als waar zijn zogenaamd favoriete schoenmaker gevestigd was.
En vaste bezoekers van braderiën in het hele land ontdekten al ras nog iets: overal verkondigde deze meneer dezelfde boodschap. Soms onder eenzelfde naam, soms met een andere naam, maar altijd weer was het verhaal het zelfde. En dat valt op.
Al snel gonste het in het hele land - en zelfs tot ver daarbuiten - van de geruchten: "ken je die schoenmaker? Dat is echt de valste van het hele land, nee zelfs de hele wereld!. Wat een list en bedrog, zoiets heb je nog nooit gezien!" Van zo'n onbetrouwbaar iemand zou je toch nooit ook maar een schoenveter durven kopen!
En zo is het ook: een reputatie 'maak' je niet even zomaar zelf, die verdien je beetje bij beetje met hard, goed en vooral eerlijk werk !
Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20987-het-sprookje-van-de-gemakkelijke-reputatie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag