• 0

Rechtsbijstand verzekering ZZP-er/loondienst

Hoi, ik ben naast fulltime in dienst bij een werkgever, zelfstandige zonder personeel. Toen ik in loondienst kwam bij mijn huidige werkgever ben ik lid geworden van de bond voor juridische ondersteuning. Nu ik naast mijn baan ook zelfstandige zonder personeel ben, ben ik mijzelf aan het orienteren op de noodzaak van een rechtsbijstandsverzekering. Ik zit hierbij te denken om mijn lidmaatschap van de bond op te zeggen en een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten welke mij voor biede doelen dekt. Nu vraag ik mij alleen af of een normale rechtsbijstandsverzekering met een dekking van bv 5.000,- afdoende is voor beide zaken. Iemand die in een soortgelijke situatie zit en/of iemand die mij hierin kan adviseren?

Freelance Flash Designer - http://www.andrekreft.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat hangt uiteraard mede af van wat je van plan bent: hoe groot is het risico dat je loopt.

 

5.000 euro ben je redelijk snel doorheen als het op procederen aankomt en volgens mij zijn de meeste "normale" rechtsbijstandsverzekeringen voor particulieren minder geschikt voor ondernemers.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ik ben nog maar op kleine schaal bezig als freelance webdesigner en weet ook niet of het echt zinvol is om dit te nemen. Omdat ik niet goed wijs kan uit die verschillende verzekeringen had ik al een vermoeden dat er voor particulieren en ondernemers duidelijke verschillen zijn. Is het aan te raden om hier een tussen persoon voor in te schakelen of is het verstandiger om het nog even naast me neer te leggen, aangezien het risico vrijwel nihil is op dit moment.

Freelance Flash Designer - http://www.andrekreft.com

Link naar reactie
  • 0

Als jij denkt dat je risico zowat nihil is dan zal ik me daar ook niet voor gaan verzekeren. Mijn verzekeraar vertelde me dat het een erg dure verzekering is + wanneer je een goede algemene voorwaarden hebt je ook vrij goed gedekt bent.

 

Ohja, als je grote opdrachten aan gaat nemen kan ik je deze verzekering wel weer adviseren. Helemaal als je een grote klant krijgt en zelf nog klein bent. Daar zijn we weer achter gekomen. :)

Link naar reactie
  • 1
Dat hangt uiteraard mede af van wat je van plan bent: hoe groot is het risico dat je loopt.

Precies!

5.000 euro ben je redelijk snel doorheen als het op procederen aankomt

Zie ook de vrij recente posting op HL van een ondernemer die van zijn rechtsbijstandverzekeraar te horen kreeg dat het volledige verzekerde budget (van - meen ik - circa € 26.000,-) was besteed en dat de verdere (proces)gang van de casus daarom voor eigen rekening kwam.

en volgens mij zijn de meeste "normale" rechtsbijstandsverzekeringen voor particulieren minder geschikt voor ondernemers.

Understatement ;) Rechtsbijstandverzekeringen voor particulieren bieden uitdrukkelijk geen dekking voor zakelijke activiteiten (en andersom)

 

Andersom is particuliere rechtsbijstand wel mee te verzekeren op een zakelijke rechtsbijstandsdekking, maar zeker bij de (goedkopere) ZZP rechtsbijstandsdekkingen is dat particuliere deel uitdrukkelijk zonder arbeidsrecht: verzekeraars gaan er immers van uit dat dat voor zelfstandigen niet nodig is, en houden - zoals te doen gebruikelijk - niet of nauwelijks rekening met deeltijdondernemers die ook nog een loondienstbetrekking hebben.

 

Advies

 

[*]particuliere rechtstbijstand lekker laten lopen via de bond waar het nu zit en misschien dat die zelfde bond (o.a. FNV) ook een tak voor zelfstandigen heeft waar je lid van kan worden met juridische ondersteuning?

[*]nut en noodzaak rechtsbijstandsverzekering hangt af van wat je doet, welke spelregels (voorwaarden), risico, wel of niet resultaatplichtig, wel of niet tekenbevoegd, wijze van vastleggen afspraken/wijzigingen et cetera

[*]€ 5.000,- is hoe dan ook te laag. Basis ZZP-dekkingen rechtsbijstand zijn er vanaf circa € 250.- per jaar en dekken dan minimaal € 25.000,-

[*]kijk ook goed naar samenhang met de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering bij aanspraken van derden

[*]als de aard van de werkzaamheden claimgevoelig is voor contractuele aansprakelijkheid (m.a.w. geen fysieke schade of letsel maar financieel nadeel), is beroepsaansprakelijkheid ook een te onderzoeken optie: is eigenlijk een rechtsbijstandsverzekering met daarnaast ook dekking voor de claim zelf. Bovendien is de juridische dienstverlening beduidend beter

[*]verzekeren is symtoombestrijding als het al mis is gegaan. Een goede jurist of advocaat kan je ook helpen om problemen te voorkomen of in een vroeg stadium te beperken.

 

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Als jij denkt dat je risico zowat nihil is dan zal ik me daar ook niet voor gaan verzekeren. Mijn verzekeraar vertelde me dat het een erg dure verzekering is

Dat valt wel mee...

 

+ wanneer je een goede algemene voorwaarden hebt je ook vrij goed gedekt bent.

Goede algemene voorwaarden (of goede overeenkomsten bij een beperkt aantal opdrachten) zijn een absolute must have, los van welke verzekering dan ook, maar goede voorwaarden alleen hoeven niet te betekenen dat je geen enkel risico op een claim loopt: je blijft immers wel gewoon aansprakelijk te houden voor een beroepsmatige fout en niemand is helemaal foutloos...

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Norbert voor je uitleg. Mag ik ZZP`ers in dit geval vergelijken met een eenmanszaak qua prijzen? €250,00 is vergeleken met wat andere verzekeringen niet zoveel geld.

 

Psst, weet iemand als er een optie is om direct de notificatie aan te zetten in een topic waar in je gereageerd hebt? Ik vergeet steeds op "Abonneer" te klikken...

Link naar reactie
  • 0
Mag ik ZZP`ers in dit geval vergelijken met een eenmanszaak qua prijzen?

Ja, zolang je maar geen personeel hebt. En in sommige van die basispakketten is onderaanneming ook van dekking uitgesloten. Goed letten op de kleine letterjes dus.

Houdt er ook rekening mee dat de premie primair afhangt van het risico, m.a.w van wat je precies doet. Sommige sectoren/activiteiten zijn claimsgevoeliger en dan betaal je een hogere (minimum)premie. Een paar sectoren zijn per definitie slecht verzekerbaar, zoals de outdoor-evenementenbranche.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.