Ga naar inhoud

dralende debiteuren - een nieuwe trend?

Geplaatst:

TwaBla

Er is op dit forum voldoende geschreven over dubieuze debiteuren en particulieren/kleine zaakjes die de betaling van rekeningen uitstellen. Volgens mij is dat gedrag inmiddels ook gemeengoed bij beursgenoteerde ondernemingen en grote instellingen. Daar worden sinds de kredietcrisis allerlei trucs gebruikt om tijdige betaling op te rekken.

 

Welke trucs?

 

* Je mag pas factureren nadat een projectnummer is verstrekt. De opdrachtgever bij de grote onderneming geeft dat projectnummer pas lang nadat het werk is afgerond.

 

* Je mag niet meer factureren. Het betalingstraject wordt pas ingezet nadat de interne opdrachtgever daartoe opdracht heeft gegeven. Oh, en de tarieven worden centraal vastgesteld...

 

* De betalingstermijn wordt opgerekt. Van vier weken, via zes weken naar acht weken,

 

* De buikriem wordt aangehaald. Ook kleine leveranciers moeten 10/20% omlaag in prijs. Ik hoorde laatst van een systeembouwer dat hij een kwart aangeboden kreeg van zijn oorspronkelijke uurtarief. Dat overigens riant was, zeker omdat de projecten waar hij aan werkt doorgaan veel tijd in beslag nemen.

 

De laatste observatie valt een beetje buiten dit kader. Maar ik merk dus dat ook hele grote ondernemingen ontzettend op de kleintjes letten. En ik snap wel waarom. Als ze al hun betalingen twee weken kunnen vertragen, zit er eind van het jaar ineens meer in kas. Volgens mij maakt het per saldo niks uit, omdat ook hun korte termijn-verplichtingen toenemen. Maar misschien gebruiken ze het verschil om hun eigen verplichtingen een beetje te verlichten.\

 

Een bijpassend verschijnsel is het antidateren. Ik zie dat banken dat nu massaal doen, maar eigenlijk doen alle grote instellingen dat. Betalingsherinneringen, waarschuwingen van de bank (u staat rood) worden standaard voorzien van een datum die al dagen in het verschiet ligt. Tenzij de post een speciale trage levering heeft voor betalingsherinneringen...

 

Ik doe dat nu ook. Een factuur gaat standaard de deur uit met een datum die vijf tot zeven dagen teruggetikt is. Het is kinderachtige flauwekul, maar 'sij sijn begonnen'. :P

 

Het wordt trouwens ineens een stuk leuker om te werken met opdrachtgevers die gewoon op tijd betalen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Featured Replies

Geplaatst:

Zomaar iemand

Ik zou dit indekken in mijn voorwaarden. Zo heb ik ooit met EZ een conflict gehad. Zij betalen pas na 6 weken, dus na de 5de week kregen zij administratiekosten, deze wilde ze niet betalen, maarze moesten vanwege de door mij uitgereikte AV. Uiteindelijke gedreigd met een incassobureau en toen betaalde ze toch nog.

 

Bij gewone klanten zou ik minder moeilijk doen, maar de overheid is zelf ook streng met boetes e.d. dus ik naar hun toe ook.

Geplaatst:

R.I.P. - Fred Wiersma

Ik denk dat de koninklijke weg is: zelf op tijd betalen, en dralers direct aanspreken, en met verhoogde kosten confronteren (uiteraard volgens de AV). Dat is de enige manier om dit gedrag te doen stoppen. Zulk gedrag is alleen maar negatief uiteindelijk. Niet accepteren, dus (en ja dat is makkelijk gezegd).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Geplaatst:

ronaldinho

Als ze al hun betalingen twee weken kunnen vertragen, zit er eind van het jaar ineens meer in kas. Volgens mij maakt het per saldo niks uit, omdat ook hun korte termijn-verplichtingen toenemen.

 

Als je per jaar 100 miljoen moet betalen aan leveranciers, dan is dat per 2 weken 3,8 miljoen. Dus als ik per direct iedereen 2 weken later betaal, hoef ik nu twee weken helemaal niets te betalen, en daarna weer hetzelfde als voorheen. Dus heb ik permanent 3,8 miljoen extra in kas en hoef ik 3,8 miljoen minder bij de bank te lenen. Daarmee blijf ik precies onder mijn kredietlimiet.

 

Hoe groter de onderneming, hoe groter de getallen...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Johan Mulder

en vergeet niet de rentevoordelen als je iets later betaalt... zeker bij grote bedragen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Geplaatst:

Dataman

Ik denk wel dat deze tendens meer is geworden, maar het is van alle tijden.

 

Grotere instellingen en bedrijven betalen vrijwel altijd na 2 tot 3 maanden, of je er nou 14, 30 of 45 dagen op zet.

Er zit een boekhouder bovenop die denkt in rente % en geen boodschap heeft aan klantenrelaties.

Ze betalen wel, maar altijd te laat.

 

Omdat kleinere bedrijven vaak afhankelijk zijn van de grote voor opdrachten wil je ze niet vooraf laten betalen.

Per saldo betekent dat veel kleinere bedrijven een kredietbuffer vormen voor de grote en feitelijk hun rente betalen.

Het is een vorm van machtsmisbruik.

www.yodata.nl www.datarecovery.nl

Geplaatst:

Yannick_

Ik doe dat nu ook. Een factuur gaat standaard de deur uit met een datum die vijf tot zeven dagen teruggetikt is. Het is kinderachtige flauwekul, maar 'sij sijn begonnen'. :P

 

Gaat de betalingstermijn niet pas in op het moment dat je de factuur daadwerkelijk hebt ontvangen ? lijkt me erg sterk dat wanneer ik een factuur stuur met een betalingstermijn van 30 dagen en die 29 dagen heb geantidateerd, ik erg sterk in mijn schoenen sta wanneer er een discussie ontstaat ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.