• 0

Hoe kom ik er achter of mijn idee al bestaat?

hallo allemaal,

 

via het googlen naar antwoord op mijn vraag kwam ik op higher level terecht. De reactie die in google stond bleek helaas niet meer te bestaan. Ik heb hier zitten zoeken en vind veel info, maar niet datgene waarvan ik het hoopte te vinden.

 

Mijn vraag: wat is de beste manier om uit te vinden of mijn idee al bestaat, waar kan ik dat uitvinden. Of is het gewoon een kwestie van lang zoeken en veel lezen? Ik heb een idee wat thuis hoort in de serviesbranche.

 

Ik moet zeggen dat ik superenthousiast word van dit forum om daadwerkelijk met mijn idee aan de slag te gaan. Daar ga ik me zeker nog veel meer in verdiepen.

 

al vast bedankt!

 

 

gr.sim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het een nieuwe uitvinding dan zijn er misschien octrooien van. Is het een concept dan is google erg handig.

 

Natuurlijk is het niet mijn bedoeling om je idee te achterhalen, maar kun je misschien iets meer algemene info geven, welke sector, heeft het met internet te maken?

 

Probeer voor jezelf zo algemeen mogelijk te formuleren zonder andere je idee te geven, dit geeft vaak ook weer zoekwoorden die je in google kunt proberen.

 

Maar er is geen algemene methode om 100% zeker te zijn dat je idee al dan niet bestaat, maar mocht jij het na lang zoeken niet kunnen traceren, dan is een eventuele bestaande uitwerking van het idee niet goed uit de verf gekomen en heb je nog alle kans.

Link naar reactie
  • 0

Weet je simsim.... Vaak is het niet het idee maar de uitvoering ervan die bepaalt of iets een succes wordt. Zou je 'jouw' idee dus ergens anders tegenkomen, laat je dan niet ontmoedigen!

 

Gaat het over servies in de business-to-consumer of de business-to-business context? Je kunt bijv. eens navragen bij een groothandel of detailhandel, die mensen kennen de branche vaak goed.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor het aanpassen vd titel fred.

 

het idee is bij mij ontstaan in het thuisgebruik maar ik zie zelf wel mogelijkheden voor bedrijven, bedankt voor je suggestie daphne.

 

Maverick2k ik heb een gebruiksvoorwerp bedacht wat voor gemak kan zorgen Ik weet nog niet via welke weg het te produceren en te verkopen en in welke prijsklasse icm materiaal, maar dat komt vanzelf.

 

gr.sim

 

gr.sim

Link naar reactie
  • 0

ja hoe kom je er achter en hoe weet je wie je moet vertrouwen met jou concept

 

Erachter komen is meestal nog een hele opgave, de site van Cees van der Waal kunt u inderdaad gebruiken alleen u moet wel een paar dingen weten hoe u er op moet zoeken. De site is een database +- 60 miljoen octrooien om daar te kijken of uw idee al bestaat is erg lastig. Als u zoekt op naam, bijvoorbeeld octrooi paraplu kunt u daar wel wat van vinden maar stel voor dat iemand zijn octrooi geen paraplu heeft genoemd maar parasol, dit geeft veel problemen. Ook moet u internationaal zoeken. En dan is het nog niet zeker of het idee wel of niet bestaat. Het beste is dus om bij het octrooicentrum advies te vragen hoe te zoeken. Bij het octrooi centrum hebben ze geheimhoudingsplicht dus zij zullen niks bekend maken.

Link naar reactie
  • 0

Je kan zelf zoeken maar dat kan inderdaad erg lastig zijn. Je kan ook OCN vragen of ze je op weg willen helpen.

 

http://www.octrooicentrum.nl/index.php/Informatie-uit-octrooien/zelf-zoeken-in-octrooien.html

 

Ik heb van een HL lid begrepen dat vaak ook een grondig onderzoek onder geheimhouding kan worden gedaan door een van de adviseurs. Wat de kosten zijn die hieraan verbonden zijn kan je vragen. Het eerste uur is gratis. (zie bovenstaande link)

 

Ook kan je contact opnemen met Syntens. Daar zijn regelmatig workshops rond dit onderwerp.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf ook bezig met een nieuw idee. Ik weet even niet of het voor jou om een idee gaat of al een bestaand product maar als het om een product gaat zou ik zeggen ga ik langs wat winkels. Ben laatst ook een dag lang markten en winkels af gegaan om is te kijken of dit überhaupt al bestaat. Ik vindt ondernemen is doen dus blijf niet te lang achter de computer zitten en doe het gewoon. Bel is wat zaken op en leer is wat nieuwe mensen kennen zo kom je er snel genoeg achter.

 

Nick

Link naar reactie
  • 0

Aha een uitvinder, welkom!

De NOVU kun je volkomen vertrouwen en je kunt een nieuwheids onderzoek laten verrichten via het octrooicentrum.

Dit kost je niets maar dit mag maar 1x (dacht ik)

Het gaat wel om een voorlopig onderzoek dus het is niet gezegd dat het niet bestaat bij een positieve berichtgeving.

Het duurt ongeveer 6 weken en ik kan je zeggen dat dit voelt als 6 maanden!

Succes!

Ps misschien kan ik je helpen maar dan moet je wel durven (ik ben novu lid)

Zet m’op

Groet joop

 

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo simsim,

 

Daphne heeft gelijk, het is niet erg als er al iets is dat lijkt op jouw idee. Gewoon blijven zoeken naar producten en concurrenten en kijken wat ze hebben is toch het beste. En probeer je idee uit te werken, er kritisch naar te kijken. Vooral als je echt helemaal niets tegen komt wat erop lijkt, dan kun je een gat in de markt hebben, maar het kan ook zijn dat het een onrealistisch idee is, niet uitvoerbaar en dat daarom niemand eraan is begonnen. Vaak is het goed om er toch met een aantal mensen over te praten die je vertrouwt en die kritisch durven zijn. Als het idee stand blijft houden, ga dan verder met uitwerken. Vaak moet een nieuw product niet puur een product zijn, maar een ervaring. Ga daar over nadenken: hoe moet het eruit zien, hoe ga je het noemen, hoe moet het verpakt worden, welk gevoel moeten mensen krijgen bij je product, hoe help je hun met je product om hun leven mooier en interessanter te maken?

 

Succes.

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kan mensen waar je mee samenwerkt of die je het idee verteld een geheimhouding laten tekenen.

Zorg er dan wel voor dat dit een rechtsgeldig document is en tijd gebonden is. Volgens mij kan de MKBservicedesk je daar mee helpen.

Op hun site kan je in elk geval veel informatie vinden.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf ben met een idee waarvan ik zeker weet soort gelijke produkt (nog) niet op de markt is.

Nu heb ik enkele jongens die als IO (Industrieel ontwerper) tu delft hebben gedaan en werkloos thuis zitten. Mijn eerste zakelijk gesprek met hun zal volgende week worden. Zij krijgen eerst te horen wat ik van hun verwacht en wat zij van mij kunnen verwachten indien tot een overeenkomst komt;(percentages, uren declaratie etc)

Daarna hun in een BV gesubsidieerd door de instanties in dienst nemen.

 

Binnen de BV gaat alles gebeuren. Idee tot Pilot. De kosten moet zelf met enkele kleine investeerders inbrengen. Met pilot naar de US voor de grote geld voor produktie. NL te klein voor de echte werk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.