• 0

Product van bekende bouwmarkt doorverkopen onder andere naam???

Goedemiddag,

 

Sinds enige tijd bekijk ik dit forum regelmatig met veel interesse. Omdat ik op mijn huidige vraag nog geen posts gevonden heb, heb ik een eigen account hier aangemaakt.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen:

 

Ik ben een creatief iemand die altijd met zes verschillende dingen tegelijk bezig is. Sinds twee jaar heb ik een winkel en kleine groothandel in hobby-producten. Veel hiervan maak of bewerk ik zelf.

 

Regelmatig koop ik via Marktplaats oude kasten en meubeltjes op die ik helemaal opknap en dan weer doorverkoop. Voor het verven gebruikte ik hele dure merkverf waardoor ik de meubels vrij duur moest verkopen. Bij toeval kwam ik uit op een verf van de bekende bouwmarkten (huismerk, dus niet flexa ofzo) die eigenlijk ook prima geschikt is. Nu ben ik hiermee gaan mengen en zijn er leuke kleuren ontstaan. Mijn klanten vroegen mij of- en waar deze verf te koop was en zo is het balletje gaan rollen. Ik koop nu dus blikken verf bij de bouwmarkt en verdeel deze in kleinere andere verpakkingen en verkoop deze (uiteraard duurder) onder een andere naam aan mijn klanten.

 

Mag dit?

Kan ik hierdoor problemen krijgen met de bouwmarkt o.i.d.?

Zijn er andere zaken waar ik op moet letten ?

Ben ik verplicht om bepaalde teksten op het etiket te zetten?

 

Hebben jullie tips betreft leveranciers voor niet al te dure maar toch practische en proffesionele verpakkingen?

 

Alvast bedankt voor de reactie!!

 

Groeten

Belinda

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Zijn er andere zaken waar ik op moet letten ?

Jij mengt, modificeert, (her)verpakt : Productenaansprakelijkheid dus.

 

Bij toeval: kijk eens naar het voorbeeld dat ik gisteren in een andere draad gaf. (Dat was overigens gebaseerd op drie echte schadegevallen)

 

Ben ik verplicht om bepaalde teksten op het etiket te zetten?

Absoluut! O.a. informatie over samenstelling, oplosmiddelen, gevaarsklasse stoffen, toepassing

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert, dank voor de reactie.

 

Even voor de duidelijkheid: het gaat om reeds bestaande verf. Ik meng deze met exact dezelfde verf alleen in andere kleur. Ik voeg dus geen andere stoffen oi.d. toe.

 

Op welke manier kan iemand mij aansprakelijk stellen dan? Het gaat om kleine potjes die ik voor zo'n € 10,- per potje wil verkopen. Het zijn dus geen giga bedragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Vooropgesteld: ik ben natuurlijk een beroepsmatige doemdenker/advocaat van de duivel (had ik maar een echt vak moeten leren) dus laat je door mij vooral niet weerhouden ;D, maar wellicht dat e.e.a. aanleiding kan zijn om nog eens goed over bepaalde zaken na te denken.

 

Op welke manier kan iemand mij aansprakelijk stellen dan?

 

De "kleine" schades (kan voorkomen, valt mee te leven, omvang beperkt)

[*]afwijkingen in kleur door jouw mengproces of doordat de bronkleur van de fabrikant al afweek. Klant komt daar pas achter als de verf is gedroogd en dan blijkt dat leuke kastje opeens niet egaal auberginekleurig

[*]ondeugdelijke verpakking (deksel zit niet goed dicht) waardoor klant schade lijdt (vaak grotendeels door eigen schuld, maar zie dat maar eens aan te tonen!) [*]besmetting / vreemde stoffen in de verf, o.a. zand, vuil o.i.d. Kan komen door jouw mengproces, kan er ook al fabriekswege ingezeten hebben: klant spreekt jou aan.

 

De "grote" schades (waar je echt voor moet oppassen dus, kans gelukkig een stuk kleiner)

[*]verkeerde (gevaarlijke o.a. explosieve of voor mens schadelijke) stoffen in de verf. Grote kans dat dat dan fabriekswege is misgegaan. Maar jij hebt gemend (=gemodificeerd) en onder eigen naam verkocht. Betekent dat jij de eerst aangesproken partij in de aansprakelijkheidsketen wordt, en dat jouw kansen op succesvol verhaal op de fabrikant moeilijker worden

[*]verkeerd gebruik door ondeugdelijke etikettering: dit is IMHO het meest reëele en belangrijkste risico dat je zult moeten ondervangen

[*]verkeerde verwerking afval / milieuschade door ondeugdelijke etikettering: idem

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@ Norbert:

 

Wederom bedankt.

Hoe zit het dan met verfwinkels? Die gebruiken vaak ook een mengmachine om 2 verven te mengen? Hebben zij deze risico's dan ook? En wil je zeggen dat als ik bij de bouwmarkt een blik verf koop en ik knoei hiermee op mijn nieuwe bank, dat ik dan de bouwmarkt aansprakelijk kan stellen omdat de deksel niet goed sluit?

 

Kun je je hiervoor verzekeren? en zoja hoe hoog zijn de premies hiervan (ongeveer)

 

Tegen de grote schades kan ik natuurlijk moeilijk iets doen. Ik kan niet nagaan of er in verffabriek iets misgegaan is.

Het tekst op de etiketten lijkt mij niet het probleem, als ik zorg dat ik alle teksten die nu op het grote verfblik staan ook op mijn etiket staan dan kan er weinig misgaan toch?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Belinda,

 

welkom op Higherlevel. Je moet bij de bouwmarkt of beter leverancier zijn. Zij kunnen je vast meer vertellen over de samenstelling en stabiliteit van de mix van twee producten en allicht ook geautomatiseerd voor je mengen en verpakken. Wat denk je dat die bouwmarkt nu voor marge heeft? Ertussenuit met die schakel!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 2
oe zit het dan met verfwinkels? Die gebruiken vaak ook een mengmachine om 2 verven te mengen? Hebben zij deze risico's dan ook?

Ja. Vandaar ook dat ze een mengmachine gebruiken: die is veel nauwkeuriger dan met de hand mengen. Bovendien wordt de resultaatkleur gemeten en gecontroleerd op afwijkingen.

 

En wil je zeggen dat als ik bij de bouwmarkt een blik verf koop en ik knoei hiermee op mijn nieuwe bank, dat ik dan de bouwmarkt aansprakelijk kan stellen omdat de deksel niet goed sluit?

Als het deksel niet deugt: ja. Maar uiteraard dien je als eindgebruiker wel de normale voorzorgsmaatregelen in acht te nemen. Met een blik verf op de lederen bank zitten valt daar wat mij betreft niet onder. Meest voorkomende schade is dat het blik tijdens vervoer in de auto omvalt en daar de vloer/kofferbak en andere goederen ongewenst een nieuw uiterlijk geeft. Sommige fabrikanten voorzien hun blikken daarom van een plastic oververpakking of andere vorm van verzegeling: voorkomt dat deksels "spontaan" losvallen

 

Kun je je hiervoor verzekeren? en zoja hoe hoog zijn de premies hiervan (ongeveer)

Vast wel. Maar ik vraag mij serieus af of je die kleine schades wel zou moeten verzekeren. De enige meerwaarde van zo'n verzekering zit 'm dan vooral in afwikkeling van de claim en objectieve vaststelling van schade-oorzaak en omvang.

 

Tegen de grote schades kan ik natuurlijk moeilijk iets doen. Ik kan niet nagaan of er in verffabriek iets misgegaan is.

Als je er echt professioneel je broodwinning van gaat maken zou ik dit toch nader laten uitzoeken/onderzoeken: enerzijds wat jij qua leveringsvoorwaarden kunt uitsluiten/doorschuiven, anderzijds hoe jouw eigen verhaalsmogelijkheden op fabrikant zijn. Verzekering hiervan (productenaansprakelijkheid) zou ik wel willen aanraden, maar hoe verzekeraars tegen dit risico aankijken en wat voor premie en condities ze daarvoor willen bieden zou ik zo 1 2 3 - bij gebrek aan enige referentie - niet durven zeggen. Kan reuze meevallen (onder 250 Euro), maar kan ook tegenvallen. Kwestie van op meerdere paarden wedden. Wel weet ik dat verzekeraars doorgaans enorme moeite hebben met (her)etiketteren van chemische/farmaceutische producten. Die eventuele aansprakelijkheid (voor verkeerde etikettering en gevolgen daarvan) is - vrees ik - niet verzekerbaar.

 

Het tekst op de etiketten lijkt mij niet het probleem, als ik zorg dat ik alle teksten die nu op het grote verfblik staan ook op mijn etiket staan dan kan er weinig misgaan toch?
Zolang je daar geen fouten in maakt niet nee.

 

[glow=yellow,2,3,2]Edit: Highio heeft natuurlijk wel een raak punt: als je de verf rechtstreeks betrekt van de fabrikant en hun laat mengen en etiketteren ben je van nagenoeg al deze "risico's" af. Ik begrijp uiteraard dat je daarvoor een bepaald minimumvolume voor nodig hebt, maar risicotechnisch geniet het absoluut de voorkeur om niet zelf te mengen, verpakken en etiketteren.[/glow]

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ga gewoon eens praten met de bedrijfsleider van de bouwmarkt en leg hem/haar deze situatie uit.

 

Grote kans dat je alle medewerking krijgt en dat de verf zelfs speciaal voor jouw ingeblikt wordt, de labels zal je natuurlijk zelf moeten maken maar dat kan eenvoudig met een labelmaker.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle reacties. Dat is dus het voordeel van een drukbezocht forum.

 

Ik denk inderdaad wel dat jullie gelijk hebben en ik de schakel (de bouwmarkt dus) eruit moet halen. Ik zal hiervoor eens gaan informeren. Minimale afname's e.d.

 

Als ik de verf rechtstreeks inkoop en dus zelf niets inblik e.d. loop ik dus ook (bijna) geen risico?

 

Toch wil ik concreet weten hoe groot/klein de kans is dat ik met het verkopen van 50 potjes verf per week (schatting eerste jaar?) die voorzien van een net etiket met alle benodigde info erop, een claim, rechtzaak o.i.d. aan mijn broek krijg. Iemand een ideee......???

 

Ik maak ook veel sierkussens, gastendoekjes etc zelf, hiervoor heb ik juridisch ook niets geregeld. Er zou iemand in mijn doekje kunn en stikken of een allergische reactie kunnen krijgen.... Maak je jezelf niet gek met alle (soms belachelijke) regeltjes die de wet ons oplegt, aan het echte ondernemen kom je maar zelden toe...

 

Ben benieuwd naar jullie visie!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Huismerkverf komt doorgaans van dezelfde leveranciers als merkverf. Probeer uit te vinden welke fabrikant leverancier is van jouw bouwmarkt. Neem vervolgens contact op met hun klantenservice. Veel fabrikanten werken samen met architecten, aannemers en kleuradviseurs, en doen aan service op maat. Je hebt misschien geen enorm afzetvolume, maar je hebt wel een harstikke leuke case.

 

Voor je het weet heb je een eigen merklijn!

 

Oh, je kan ook contact opnemen met de Vereniging voor Kleurstudie. Daar zitten experts.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is heel mooi om te zien hoe de mede-leden hier met je mee denken.

 

Wanneer je de juiste vermeldingen 1 op 1 overneemt van het origineel lijkt er mij kwa product en veiligheid weinig aan de hand. ("Dit is verf eet het niet op want je hebt 20 liter rosé nodig om het weg te spoelen.")

 

Naar mijn gevoel loop je maar 1 belangrijk risico met je verf. Dat is het mogelijke kleurverschil tussen 2 potjes verf die jij allebei verkoopt als "boterbloemgeel". Dit is eenvoudig op te lossen. Door van dit nadeel een voordeel te maken. Geef simpelweg aan dat de verf handgemengd is en dat het leuke bijeffect hiervan is dat geen potje hetzelfde is. Mochten mensen wel grotere oppervlakten of meer willen schilderen met dezelfde kleur, dan moet je ze simpelweg het advies geven om meer kleine potten samen in 1 grote pot te gooien om zo een egale kleur te krijgen (na goed doorroeren!)

 

Eigen verf maken is een leuk idee. Er is een mede-ondernemer die al enkele tientallen jaren verf zodanig samenstelt dat je kastjes hiermee een aparte oude uitstraling kunt geven. Volgens imij s dat in eenzelfde lijn als waar nu een product verschenen is waarmee je met nieuw hout oude steigerplanken kunt maken.

 

Volgens mij heb jij gewoon een hartstikke leuke toko met dito klanten die graag jouw creaspullen afnemen, geniet ervan!

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik ga deze week uitzoeken wie de leverancier is van deze verf en dan ga ik hiermee contact opnemen.

 

Wie weet wat er uit een grappig toeval kan ontstaan...

 

Heeft er iemand nog tips voor goede (en goedkope :P) labelmakers?

 

Zodra ik contact heb gehad met de verfboer zal ik het jullie laten weten...

Nog meer tips en adviezen zijn uiteraard welkom!!!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.