• 0

Voorlopige aanslag vennootschapsbelasting

Goedeavond,

 

Vandaag heb ik een voorlopige aanslag vennootschapsbelasting ontvangen over boekjaar 2009. Ik heb hier een paar vraagjes over:

 

* Hoe dien ik het te boeken in de administratie? Gewoon op de balansrekening te betalen vennootschapsbelasting, waar te betalen belasting 2008 ook nog op staat?

* Hoe ga ik om met de heffingsrente? Boek ik deze in de kosten (bijv. rente-kosten)?

* Hoe dient de betaling te geschieden? In termijnen of dient dit in één keer plaats te vinden?

 

Ik zie uit naar jullie reacties.

 

Alvast bedankt.

 

Groet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus ik zou dit dan als volgt boeken. Stel te betalen vpb is 1250 (= inclusief 50 heffingsrente).

 

Eerste boeking:

 

9.. Vennootschapsbelasting (resultaatrekening) 1200

9.. Rentekosten (resultaatrekening) 50

AAN 1.. Te betalen VPB (balans) 1250

 

Stel ik betaal dan elke maand 100 en de laatste maand 150.

 

Dan boek ik elke maand:

 

1.. Te betalen VPB 100

AAN 1.. Bank 100

 

En de laatste maand:

 

1.. Te betalen VPB 150

AAN 1.. Bank 150

 

Vervolgens blijkt mijn resultaat hoger te zijn en mijn VPB dus ook hoger. Stel VPB is 2000.

 

Dan boek ik jaareinde nog als volgt:

 

9.. Vennootschapsbelasting (resultaatrekening) 800

AAN 1.. Te betalen VPB 800

 

Ben benieuwd of dit klopt wat ik hierboven heb staan.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Oke. Dat valt niet tegen. Is het dan ook zo dat mijn accountant hier in de jaarcijfers al rekening mee houdt, omdat er al voor 1200 aan kosten mbt vpb in mijn cijfers zit?

 

Daarnaast las ik dat je zei dat de betaaltermijnen bijgevoegd zijn bij de voorlopige aanslag. Dit is echter niet het geval. Er staat alleen dat ik voor x-september de eerste termijn moet betalen en de volgende termijnen steeds een maand later en als laatste termijn 31 dec 2009. Er wordt wel verwezen naar toelichting waar bij staat: "In december heeft u slechts een betalingstermijn ongeacht de datum van de dagtekening van de aanslag". Moet ik dit als volgt zien. Ik dien in september een bedrag te betalen (maakt niet uit wat) en over de andere maanden de rest van het bedrag. M.a.w. ik bepaal tot eind december wat ik betaal per maand, als ik maar betaal wat er op de aanslag staat, dit hoeft niet evenredig?

Link naar reactie
  • 0

Oke prima. Mbt accountant bedoel ik het volgende. In mijn cijfers zitten in mijn voorbeeld al voor 1200 aan vpb in de kosten, stel nu dat de te betalen vpb over de resultaten van 2009 in totaal 2000 bedraagt, komt dan bij jaareinde het volgende nog in de boeken:

 

9.. VPB (resultaatrekening) 800

AAN 1.. te betalen VPB (balans) 800

 

Totaal zit er dan voor 2000 aan vpb in het resultaat per jaar einde en dient er dus over 2009 in totaal 2000 betaald te worden aan vpb, waarvan al 1200 betaald is/in de kosten zit.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of ik het goed heb, maar op de resultatenrekening (kolommenbalans) komt toch wel degelijk het bedrag te staan dat als vpb betaald dient te worden, zodat de uiteindelijke nettowinst eruit komt? De nettowinst (bruto-resultaat -/- vpb) komt op de balans te staan onder winstreserve en de te betalen vpb credit op de balans?

 

Ben je dit met me eens?

Link naar reactie
  • 0

Even iets over de termijnen.

 

Ik heb in het verleden gemerkt dat de eerste betaling wordt gezien door de BD als je termijn bedrag. Als dat dus minder is dan 1/4 vinden zij dat goed, zolang aan het einde van de betaalperiode alles maar betaald is. Maar mocht je echter in termijn 2 minder betalen dan je eerste termijn, dan gaan ze wel moeilijk doen.

 

Dit was wel inzake terugbetaling van toeslag en geen privé belasting, maar mogelijk dat als je nu dus bijvoorbeeld 1/3 kan en wil betalen, dan moet je volgende termijn dus ook misschien 1/3 zijn.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander

 

Aan de betalingstermijnen van een correctie op de toeslagen zit een wat strikte regeling, omdat het een goedkeuringsmaatregel is.

 

De VPB (en ook IB aanslagen) kennen een vast termijnbedrag van aanslag / resterende maanden.

 

Dat merk je ook als je een termijn laat verstrijken, dan volgt een herinnering met exact het bedrag zoals ik hiervoor bedoelde.

 

ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zit nu met hetzelfde. Ik begrijp het nu toch niet helemaal... Zoals hierboven wordt aangegeven lijkt alsof de te betalen VPB als resultaat wordt geboekt. Maar dat is het toch helemaal niet?!?

 

Ik heb gisteren een voorlopige aanslag VPB over 2009 binnengekregen. Dit kan ik in termijnen betalen. Berekent de belastingdienst dan heffingsrente door over de nog onbetaalde termijnen?

 

En hoe zit dat als de schatting te hoog is en ik achteraf minder belasting hoef te betalen. Vanaf welke datum ontvang ik dan heffingsrente van de belastingdienst terug?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Phiebe,

 

De RR van een BV laat zien wat de netto winst voor de aandeelhoudersvergadering is. De te betalen VpB moet dus wel degelijk als een 'kostenpost' in de RR worden opgenomen. Als bij het opstellen van de jaarrekening blijkt dat de voorlopige aanslag te hoog of te laag is geweest, maak je een vjp zodat de belastingdruk in de RR goed staat. De tegenboeking gaat naar de balans op Te betalen VpB. Alle betalingen vanaf je bank boek je daar ook op, dus per balansdatum staat de positie van de VpB in je balans.

 

De in rekening gebrachte rente zijn ook kosten voor de onderneming. Helaas weet ik het niet zeker, maar volgens mij is de renteberekening vanaf 1 juli van het jaar waar de belasting over gaat, in dit geval dus 1 juli 2009.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

hoi Phiebe

 

De VPB gaat ten laste van de winstreserve. Het drukt dus niet de winst, maar wel hetgeen je uiteindelijk aan de winstreserve kunt toevoegen. Die bestaat namelijk uit winst na VPB.

 

Of je heffingsrente moet betalen, staat gewoon op de voorlopige aanslag. Staat het er niet, dan ben je die niet verschuldigd.

 

Over heffingsrente terugontvangen lopen nu procedures bij onze Rechters, waarvan belastingplichtigen er al een antal gewonnen hebben. Het ligt ietwat complex, maar ik zal proberen het duidelijk te maken. We kennen 2 soorten rentes bij de fiscus:

 

1. heffingsrente, welke al begint te lopen vanaf 1 juli van het belastingjaar;

2. invorderingsrente die begint op 1 januari na afloop van het belastingjaar.

 

Tot heden gebruikte de fiscus altijd nummer 1 als ze een aanslag oplegden en nummer 2 (of soms helemaal geen rente) als ze een aanslag verminderden. Uiteraard is dat oneerlijk, maar binnen de wet ligt die mogelijkheid er wel voor ze. Ze hebben voor verminderingen echter ook een alternatief:

 

Ze kunnen een nadere negatieve voorlopige aanslag opleggen in plaats van de bestaande voorlopige aanslag te verminderen. In deze situatie zijn ze verplicht nummer 1 te vergoeden op de nadere negatieve voorlopige aanslag. Volgens de belastingrechters moet je hier dan wel zelf om vragen (om de nadere voorlopige aanslag dus)!

 

Zo krijg je dus een V.A. 2009 met een aanslagnummer dat eindigt op V90. Als die verminderd moet worden, dan moet je dus vragen om een nadere VA met een aanslagnummer dat eindigt op V91. Daarin zit dan de heffingsrente.

 

Doe je niets, dan verlaagt de fiscus gewoon de V90 en krijg je geen rente vergoed.

 

ciao

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Excuus voor de late reactie.

 

Hartelijk dank voor jullie reacties. De heffingsrente die ik op de aanslag over 2009 moet betalen is de rente vanaf 1 juli van dit jaar. Ik ga de aanslag nu betalen via de machtiging. Volgens de belastingdienst hoef ik geen rente over de nog openstaande termijnen te betalen als ik de machtiging invul.

 

Dan zie ik aan het eind van het jaar wel of ik te hoog heb geschat, of dat ik geld terug krijg ;)

Link naar reactie
  • 0

Sorry maar ik heb nu verschillende topics gelezen maar ik snap het nog steeds niet.

Er word overal gezegd dat de vpb terrecht komt op

 

9.. VPB (resultaatrekening) x

aan 1.. (balans) nog te bet. vpb

 

Wanneer ik iets inboek in mijn boekhoudpakket op een grootboeknummer voor de V&W dan wordt dat automatisch verrekend in mijn resultaat.

Ik kan het niet zo instellen dat het eerst opbrengsten - kosten = resultaat en daarna de 9.. VPB erin zet om het resultaat na belastingen te berekenen. Is dat wel de bedoeling en doe ik dan iets verkeerd?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zal een poging doen:

 

Indien je nog geen aparte (extra) grootboekrekening “Winst en Verlies” hebt kun je deze aanmaken.

Bijvoorbeeld : #9999 winst & Verlies

 

Na je laatste boeking over de Vpb die je hier opgeeft is het resultaat de winst na belasting.

Dit bedrag kun je uit het resultaat wegwerken met memoriaal:

9999 winst en verlies /aan/ 2... “Algemene Reserve” (Balans).

 

I.p.v. Algemene reserve kun je ook gebruiken “Overige reserves”, “Onverdeelde winst”, of iets anders.

Zie dit.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo, in mijn zoektocht naar een antwoord en tevergeefs allerlei sites afgestruind te hebben, kom ik met mijn vraag toch het dicht in het buurt van de disussie in deze topic. Ik realiseer me dat hij al een paar jaar oud is, maar de vraag is nog steeds relevant en het leek me niet nodig om een nieuwe topic te starten.

Op mijn vraag: hoe boek ik vennootschapsbelasting zijn een aantal antwoorden te vinden, bijv:

http://www.administratievoeren.nl/vennootschapsbelasting.html

En ook in de topic waar ik nu in post vindt ik de reactie van moderator Joost Rietveld die aangeeft dat "de VPB is geen kostenpost, maar een balanspost." en dat: "De VPB gaat ten laste van de winstreserve. Het drukt dus niet de winst, maar wel hetgeen je uiteindelijk aan de winstreserve kunt toevoegen. Die bestaat namelijk uit winst na VPB." Allemaal duidelijk, maar toch wordt de VPB geboekt op een 9.. rekening die een winst/verlies rekening is.

 

Als voorbeeld, zoals ik dacht het goed aan te pakken:

betaalrekening | VPB huidig jaar | Vennootschapsbelasting

111000-D 111000-C | 134020-D 134020-C | 910001-D 910001-C

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Te betalen VPB | 4040 | 4040

Betaalde VPB 4040 | 4040 |

 

Uiteindelijk wordt de betaalrekening gecrediteerd (welke een balansrekening is), waartegen een Vennootschapsbelasting boeking van het gelijke bedrag debet staat (op de 9... rekening)

Ik had deze 9... rekening echter ook als een balans rekening gezien.

 

Als ik echter de 9.. rekening als een winst/verlies rekening zie, weet ik niet meer hoe ik dat moet doen in de kolommenbalans. Ik heb destijds, toen ik begon als voorbeeld de bijgevoegde kolommenbalans gebruikt. Hierin is dus het resultaat (voor belasting) 20200. Hoe boek ik nu die 4040 in de winst- en verliesrekening? => Debet? En dan?

 

Ook in een andere topic discussie op dit forum zie ik dan weer dat ik een aparte grootboekrekening "9999 Resultaat" moet hebben die waarop het resultaat na belasting/Winstreserve/… geboekt moet worden, of beter gezegd: Het winstsaldo voor belasting wordt hierop geboekt en daarna wordt de VPB dan weer ten laste van deze rekening geboekt. Dit zou een balansrekening moeten zijn (Dit hoort nl aan de rechterkant op de balans rekening thuis lijkt mij, tesamen met het eigen en vreemd vermogen, net zoals het winstsaldo in de voorbeeld balans die ik heb bijgevoegd). Maar Grootboekrekeningen uit de 9… serie heten winst/verliesrekeningen te zijn.

 

Conclusie: ik denk iedere keer dat ik er ben, maar vind dan toch weer een fout in mijn redenatie.

Ik ben al twee dagen aan het googlen, en ook dit forum aan het afstruinen en krijg mijn vinger er niet achter.

Als iemand me hiermee kan helpen ben ik hem/haar erg dankbaar.

 

Als iemand me een goed boek "boekhouden" kan aanbevelen waar ik juist dit soort details in terug kan vinden houd ik me ook aanbevolen. Want dit soort vragen krijg ik nergens beantwoord in de online resources, of het nu voorbeeldmodellen of online boekhoudcursussen zijn …

Picture1.thumb.png.7bf79b06816929567f8603604310f2f0.png

Fjorgyn BV Mobile Software Development

Link naar reactie
  • 0

Uit je winstsaldo wordt de vennootschapsbelasting berekend. Dit is € 4040.

Deze plaats je als lasten en aan schuld. Hieruit volgt een nieuw saldo.

 

Om de boekhouding te kunnen afsluiten is het nodig dat dit saldo als lastenpost aan Algemene Reserve of Winstreserve wordt geplaatst.

De afrekening van de VpB gebeurt in het volgende jaar en vereffent de schuld (1550)

In het bijgevoegde staat heb ik mijn (eenvoudige) rubrieknummers genomen.

Misschien maakt dit het duidelijker.

Monique.thumb.JPG.8f1c18117ac5167cc90f3fb80428062a.JPG

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Voor de commerciële winst is het gebruikelijk de belasting over de winst in de Resultatenrekening te boeken.

Dus vpb over winst resultaatpost

A/ te betalen vpb balans.

 

Op aanslag betaalde belasting boek je dan tegen op de balanspost te betalen vpb.

Alleen als de aanslag afwijkt van de gereserveerde post boek je dat verschil af op het commerciële resultaat. (Of je maakt bezwaar afhankelijk welke berekening juist is!).

 

In de fiscale winstberekening kun je vpb niet ten laste van de fiscale winst brengen en dan boek je het als vermogensmutatie. Maar dat is dus meestal in de vpb aangifte.

 

Succes!

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.