• 0

LET OP: Boete beleid fiscus gewijzigd. Adviseur is ook beboetbaar!

Zoals menig ondernemer reeds ondervonden heeft, deelt de fiscus nogal eens een boete uit. Aangifte te laat, boete. Betaling te laat, boete. Aangifte onjuist, naheffing met boete. Op 1 december 2006 heeft onze Hoge Raad beslist dat als de fout te wijten is aan de adviseur, dat dan geen boete opgelegd kan worden aan de belastingbetaler.

 

Dat is natuurlijk een doorn in het oog van onze overheid en dus is sinds 1 juli 2009 de zogenaamde vierde tranche AWB van toepassing, waarin kort gezegd, de adviseur als medepleger van een te late of onjuiste aangifte of te late betaling ook beboet kan worden.

 

En dat is natuurlijk een doorn in het oog van elke adviseur die aangiftes indient. En dus zullen zij maatregelen (moeten) nemen. Dat betekent in de praktijk dat:

 

- geschatte aangiftes niet meer mogelijk zijn;

- aangiftes tijdig ingediend moeten worden;

- de ondernemer tijdig op de hoogte moet zijn van de te betalen belasting;

- de ondernemer tijdig zijn stukken moet aanleveren zodat tijdig aangifte gedaan kan worden.

 

Ben je adviseur en dien je aangiftes in?

Let dan goed op het vorenstaande en zorg dat je alle termijnen bewaakt richting cliënt en dat je cliënt tijdig informeert als het einde van de termijn in zicht komt. Neem ook een verhaalbeding voor dergelijke boetes op in een algemene brief naar jouw cliënten, in het geval de cliënt zelf de termijnen verzaakt, zowel qua aanleveren van stukken als betaling.

 

Heb je een adviseur?

Hopelijk begrijp je dan nu waarom deze je ineens achter de vodden aanzit en niet zomaar een schatting van bijv. de BTW aangifte indient. Maar help jouw adviseur ook!

 

Zorg dat deze tijdig alle relevante informatie heeft en dat die informatie compleet is. Zorg dat je tijdig betaalt (bijschrijving op rekening fiscus voor het einde van de betaaltermijn!).

 

Als namelijk de schuld voor de fout niet bij jou ligt (als zogenaamde hoofdpleger), dan kan de fiscus aan jouw adviseur geen boete opleggen. De adviseur kan namelijk alleen beboet worden als medepleger. Zonder hoofdpleger is er geen medepleger!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hopelijk begrijp je dan nu waarom deze je ineens achter de vodden aanzit en niet zomaar een schatting van bijv. de BTW aangifte indient.

 

Hmm...realiseer me, nu je dit zegt, dat die van mij helemaal niet achter mijn vodden aanzit. Volgens mij had eergisteren de aangite IB 2008 gedaan moeten zijn (want uitstel aangevraagd) en dat is met volkomen zekerheid niet gebeurd omdat hij geen gegevens aan me gevraagd heeft...

Link naar reactie
  • 0

Over telaat gesproken, ik kom er net achter dat mijn aangifte loonbelasting niet door de pc is verstuurd. En ik ben zo stom geweest om niet te controleren of ik de e-mail bevestiging had binnen gekregen.

 

De site van de belastingdienst spreekt over een boete van 56 euro., is er nog een kans dat ik daaronderuit kom als het maar 2 dagen telaat was en ik verder nog nooit telaat ben geweest met een aangifte?

Link naar reactie
  • 0

Over telaat gesproken, ik kom er net achter dat mijn aangifte loonbelasting niet door de pc is verstuurd. En ik ben zo stom geweest om niet te controleren of ik de e-mail bevestiging had binnen gekregen.

 

De site van de belastingdienst spreekt over een boete van 56 euro., is er nog een kans dat ik daaronderuit kom als het maar 2 dagen telaat was en ik verder nog nooit telaat ben geweest met een aangifte?

 

Nieuw boetebeleid betekent dat je 7 dagen respijt krijgt. Was de vorige aangifte wel tijdig, dan geen boete.

Was de vorige aangifte of betaling te laat, dan is de boete onvermijdelijk.

 

ciao

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Door alle kritiek op het wetsvoorstel heeft de SvF toegezegd vooralsnog zeer terughoudend om te gaan met het opleggen van boeten aan adviseurs. Zo mag een inspecteur niet zelfstandig een boete opleggen, maar moet hij eerst overleggen met zijn chef (de voorzitter van het MT) en het Ministerie van Financiën. Dus voorlopig zal het wel los lopen....

 

Maar je weet het nooit hoe dit soort zaken zich ontwikkelen.... Ik ben hier in ieder geval niet positief over.

 

Ga nooit zomaar akkoord met een boete. Veel belastingplichtingen weten bv. niet dat ze een zwijgrecht hebben, als de inspecteur dreigt een boete op te leggen.

Link naar reactie
  • 0
Door alle kritiek op het wetsvoorstel heeft de SvF toegezegd vooralsnog zeer terughoudend om te gaan met het opleggen van boeten aan adviseurs

 

Precies, ik moet de eerste collega er nog over horen, die een boete aan zijn broek heeft gekregen. Dat wil de Belastingdienst in mijn ogen achter de hand hebben in het geval van zwartspaarders, BTW-carrouselfraude en andere echte fraude (geen ontwijking of onopzettelijke foutjes). Er is mij ook voorgelicht dat er al een boete opgelegd kan worden als de WOZ-waarde als box 3 waarde van een pand wordt opgegeven. Ik heb geen idee hoeveel box 3 panden er in Nederland worden aangegeven, maar ik wens de medewerkers van de Belastingdienst veel succes bij het bewijzen van ongelijk.

 

Wat misschien nog wel even belangrijk kan zijn, is het verschil tussen medepleger en medeplichtige. De medepleger wordt in de Vierde Tranche met een boete bestraft, de medeplichtige niet. De medeplichtige heeft slechts een ondersteunende rol gespeeld, en kan niet worden aangemerkt als dader. De vraag is of het aandeel van de belastingadviseur in het delict groot of doorslaggevend was. Heeft de belastingplichtige gehandeld op advies van de belastingadviseur of speelde deze laatste slechts een ondergeschikte rol en lag het initiatief bij de belastingplichtige zelf? Er is daarnaast slechts sprake van medeplichtigheid als de belastingadviseur op de hoogte was van de intenties van de belastingplichtige.

 

Een goed (en briljant) voorbeeld uit de jurisprudentie is de softwareontwikkelaar die een belastingaangifteprogramma ontwikkelde en verkocht aan ondernemers. De administratie en de belastingaangifte konden ondernemers daarmee geheel zelf verzorgen. Het programma kende echter een knop waarmee de omzet op wonderbaarlijke wijze werd afgeroomd (door het wegstrepen van bijv. kasontvangsten e.d.). In de handleiding stond het bestaan van de knop niet vermeld. De rechter oordeelde in dit geval dat er geen sprake was van medeplegen, omdat de softwareontwikkelaar niet op de knop heeft gedrukt. Hij heeft slechts de faciliteiten geboden, de ondernemer heeft op de knop gedrukt. Omdat de ontwikkelaar ook nooit op de hoogte is geweest van de intenties van de ondernemers die op de knop hebben gedrukt, oordeelde de rechter dat er ook geen sprake was van medeplichtigheid.

 

Mochten er belastingadviseurs een boete opgelegd krijgen, dan is het dus belangrijk om te benadrukken dat je een ondergeschikte rol speelde bij het geheel. Zo wordt de Vierde Tranche buiten de deur gehouden!

 

Leuk zal het nooit worden, maar door 'De Blauwe Envelop' wel gemakkelijker!

Link naar reactie
  • 0

@ Blauwe Envelop

 

Bedankt voor de aanvulling, maar je citeert me een beetje selectief. Uit dezelfde post:

 

Maar je weet het nooit hoe dit soort zaken zich ontwikkelen.... Ik ben hier in ieder geval niet positief over.

 

De 4de tranche past in de trend dat de overheid belastingadviseurs steeds meer ziet als onbezoldigde (opsporings)ambtenaren. Denk ook aan de WWFT met (anonieme) meldplicht voor ongebruikelijke transacties.

 

De vertrouwensrelatie tussen adviseur en cliënt komt door dit soort wetgeving zwaar onder druk te staan. Veel adviseurs worstelen hier mee.

 

Maar ik hoop dat je gelijk hebt en dat het in de praktijk allemaal meevalt...

 

 

Link naar reactie
  • 0
Herinneren jullie je nog de zaak van die bekende voetbaltrainer en zijn adviseur uit Waalre?

 

Dat herinner ik me zeker nog. Naar mijn mening heeft meneer Van den Boomen de regels hier overtreden, niet door meneer Hiddink de België-constructie voor te schrijven, maar door privé geleden beleggingsverliezen met de winst van het bedrijf van Hiddink te verrekenen. Voor zijn rol bij de eerste fraude, was vrijspraak wellicht meer op zijn plaats geweest, maar zijn rol in het tweede gedeelte is gewoon écht not done.

 

Met alle respect, de boel oplichten moet in mijn ogen bestraft worden, belastingadviseur of geen belastingadviseur. Wie zich als adviseur gewoon netjes aan de regels houdt, blijft buiten schot. Het gevaar zit hem dan slechts nog in de grensgevallen, waarover discussie met de Belastingdienst kan ontstaan. Denk aan de beperking van de werking van het BUA, of de verlengde navorderingstermijn bij zwartsparen. Voor zaken die vooraf te onduidelijk zijn en pas worden beslist door een rechterlijke uitspraak, daarvoor moeten geen boetes worden opgelegd. Slechts fraude moet worden bestraft.

 

De vertrouwensrelatie tussen adviseur en cliënt komt door dit soort wetgeving zwaar onder druk te staan. Veel adviseurs worstelen hier mee.

 

Daar ben ik het volledig mee eens. Het is op veel momenten erg vervelend om achterdochtig te moeten zijn ten aanzien van cliënten. Voor de WWFT-opsporing moet de Belastingdienst inderdaad ook lekker zelf ambtenaren in dienst nemen. Ik snap wat je daarmee bedoelt, juist omdat belastingadviseurs zoveel inzicht hebben in de financiële situatie van hun cliënten, moeten ze ongebruikelijke transacties dan ook maar meteen melden. Daar gaat de vertrouwensrelatie misschien nog wel eerder van stuk dan van de komst van de Vierde Tranche.

 

Maar toch blijf ik erbij, als je als belastingadviseur intentioneel de boel aan het belazeren bent, dan moet je je niet meer achter je cliënt kunnen verschuilen om zo buiten schot te blijven. De vraag is hoe je de echte boeven van de eerlijke adviseurs onderscheid....

Leuk zal het nooit worden, maar door 'De Blauwe Envelop' wel gemakkelijker!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.