Geplaatst: 12 september 200915 j RAC 11 berichten 4 Trofeeën 0 Reputatie Ik ben bezig met de investeringsbegroting van mijn ondernemingsplan en zit met het volgend probleem: Ik ben van plan spullen in te voeren en door te verkopen. Hoe moet ik mijn voorraden waarderen? a) Inkoopprijs + vrachtkosten + invoerrechten + BTW of b) alleen de inkoopprijs (dus excl vrachtkosten etc) ???
Geplaatst: 12 september 200915 j Marco van den Maagdenberg 3.8k berichten 10 Trofeeën 255 Reputatie Beste RAC, Lijkt mij een typische huiswerkvraag, probeer mij te overtuigen dat het niet zo is. Hoe heb jij de voorraad in jouw detailhandel tot nu toe gewaardeerd ?
Geplaatst: 12 september 200915 j RAC 11 berichten 4 Trofeeën 0 Reputatie Auteur Beste Marco, Bedankt voor je reactie, maar het is geen huiswerk vraag. Zat zo'n 10 jaar geleden voor het laatst in de schoolbanken. Ik heb (school)boeken geraadpleegd, maar ben er niet uit. Ik heb de inkoopprijs omgerekend naar euro's en de transportkosten en de invoerrechten en BTW erbij opgeteld om mijn voorraad te kunnen berekenen. Dus alle kosten die ik heb gemaakt om de voorraden hier te krijgen. Ik weet niet of dat mag. Of moet ik alleen de inkoopprijs dat ik in het buitenland heb betaald gebruiken? Iemand een tip?
Geplaatst: 12 september 200915 j Martijn Pulles 198 berichten 8 Trofeeën 9 Reputatie Beste RAC, Op basis van de verstrekte informatie is er geen advies te geven. Een voorraad is een momentopname (statisch). Je zult dus zicht moeten hebben op de omloopsnelheid van je producten, in combinatie met je inkoophoeveelheden. Er zijn vele waarderingsstelsels om hier een waarde aan te hangen. Misschien kun je iets specifieker aangeven in welke branche je zit, en waar je precies op vast loopt. Ergens heb ik het gevoel dat je inkoopkosten en voorraad door elkaar haalt. Als je inkoopkosten budgetteert is het zeker aan te raden om transpostkosten e.d. mee te rekenen aangezien dit onderdeel is van het inkooptraject. Groet, Martijn Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Geplaatst: 12 september 200915 j Sander DS-Finance 597 berichten 8 Trofeeën 48 Reputatie Hoi Rac, Quote Hoe moet ik mijn voorraden waarderen? a) Inkoopprijs + vrachtkosten + invoerrechten + BTW of b) alleen de inkoopprijs (dus excl vrachtkosten etc) Zoals je zelf zegt, zit je niet meer in de schoolbanken, dus ga ik er van uit dat je ondernemer bent of wilt worden. De waardering van de voorraad is dan altijd zonder BTW, tenzij je een vrijgestelde prestatie levert. Die had je zelf ook moeten vinden in je schoolboeken die er op na aan het slaan bent. Als jij BTW in het buitenland betaald voor de invoer, want zo ziet het er naar uit, dan moet je contact opnemen met je leverancier en melden dat jij een ondernemer bent. Dan hoeft je leverancier zeer waarschijnlijk geen BTW in rekening te brengen. De Nederlandse BTW wordt bij de grens geheven (of BTW van een andere EU land indien de goederen daar de EU binnen komen). Deze BTW is voorbelasting en dus terug te vorderen. Om je liquiditeit niet te zwaar onder druk te zetten, kan je de belastingdienst verzoeken om een douaneverklaring te laten afgeven, indien jij vaker vanuit hetzelfde land importeert. Met deze verklaring wordt de heffing verlegd van de grens naar je aangifte. Groetjes Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk) Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance
Geplaatst: 12 september 200915 j odeon 2.3k berichten 8 Trofeeën 148 Reputatie Kort door de bocht: Het goede antwoord is dus b. BTW neem je niet mee (tenzij je voor de BTW vrijgestelde ondernemer bent) en de vrachtkosten en invoerrechten kun je direct ten laste van je verlies- en winstrekening boeken. Er zijn verschillende stelstels van voorraadwaardering: LIFO; FIFO; ijzeren voorraad etc, maar deze stelsels zijn in feite allemaal varianten op waardering tegen inkoopprijzen. Succes, Odeon
Geplaatst: 12 september 200915 j JaapStar 72 berichten 6 Trofeeën 4 Reputatie Op 12-9-2009 om 01:13, RAC zei: Ik ben bezig met de investeringsbegroting van mijn ondernemingsplan en zit met het volgend probleem: Schiet lekker op, dat ondernemersplan van je. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=20974 https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=20975 Vergeet je straks niet de inflatie in je beginbalans te verrekenen? ;) Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.
Geplaatst: 13 september 200915 j anna82 658 berichten 8 Trofeeën 14 Reputatie Op 12-9-2009 om 09:17, odeon zei: Kort door de bocht: Het goede antwoord is dus b. BTW neem je niet mee (tenzij je voor de BTW vrijgestelde ondernemer bent) en de vrachtkosten en invoerrechten kun je direct ten laste van je verlies- en winstrekening boeken. ... Ikzelf deed ze ook apart, dus categorie voorraad, invoerrechten, afhandelingskosten, maar de fiscalist had ze bij aangifte inkomstenbelasting samengevoegd tot kosten voorraad. Sindsdien hou ik het nog wel apart bij voor mezelf, maar zet ik aan het eind van het jaar het totaalbedrag naar voorraad, zodat invoerrechten en afhandelingskosten weer op 0 eindigen.
Geplaatst: 13 september 200915 j Alex 353 berichten 8 Trofeeën 20 Reputatie Er zijn twee grondslagen om voorraden mee te waarderen, dit zijn actuele waarde of kostprijs. Jij hebt voor kostprijs gekozen. Voor de waardering op kostprijs heb je dan nog verschillende benaderingen zoals FIFO, LIFO of gewogen gemiddelde prijs. In je voorraadwaardering dien je de bijkomende kosten voor verkrijging mee te nemen. Onder bijkomende kosten versta ik alle kosten die je maakt om de producten op hun huidige plaats en staat te brengen. Bovenstaand is de theorie. In de praktijk zie je vaak dat invoerrechten, transportkosten en dergelijke vaak rechtstreeks ten laste van het resultaat worden gebracht. Formeel gezien is dat echter geen correcte manier van verantwoorden als de voorraad nog niet is verkocht.
Geplaatst: 13 september 200915 j Marco van den Maagdenberg 3.8k berichten 10 Trofeeën 255 Reputatie Rac wil zijn financieringsbehoefte bepalen middels een investeringsbegroting ! Voor de voorraadpositie moet hij dan rekeninghouden met inkoopprijs, allerlei kosten voor de in-en verkoop, en niet te vergeten de voorfinanciering van de BTW. Ik zou het op prijsstellen van RAC een terugkoppeling te zien, en dan ook over hetgeen hij wel of niet heeft gedaan met de adviezen die hij exact een jaar geleden heeft gekregen.
Geplaatst: 14 september 200915 j RAC 11 berichten 4 Trofeeën 0 Reputatie Auteur Op 12-9-2009 om 08:50, Martijn Pulles zei: Beste RAC, Op basis van de verstrekte informatie is er geen advies te geven. Een voorraad is een momentopname (statisch). Je zult dus zicht moeten hebben op de omloopsnelheid van je producten, in combinatie met je inkoophoeveelheden. Er zijn vele waarderingsstelsels om hier een waarde aan te hangen. Misschien kun je iets specifieker aangeven in welke branche je zit, en waar je precies op vast loopt. Ergens heb ik het gevoel dat je inkoopkosten en voorraad door elkaar haalt. Als je inkoopkosten budgetteert is het zeker aan te raden om transpostkosten e.d. mee te rekenen aangezien dit onderdeel is van het inkooptraject. Groet, Martijn Hi Martijn, Bedankt voor je reactie. Ik heb bruikbare tips gehad. Ik wil iets gaan doen in de badmode (dames en heren). Gr
Geplaatst: 14 september 200915 j RAC 11 berichten 4 Trofeeën 0 Reputatie Auteur Op 12-9-2009 om 09:17, odeon zei: Kort door de bocht: Het goede antwoord is dus b. BTW neem je niet mee (tenzij je voor de BTW vrijgestelde ondernemer bent) en de vrachtkosten en invoerrechten kun je direct ten laste van je verlies- en winstrekening boeken. Er zijn verschillende stelstels van voorraadwaardering: LIFO; FIFO; ijzeren voorraad etc, maar deze stelsels zijn in feite allemaal varianten op waardering tegen inkoopprijzen. Succes, Odeon Odeon, Bedankt voor je reactie! Ik heb heb na wat rondvragen besloten het advies van Anna82 op te volgen. Gr
Geplaatst: 14 september 200915 j RAC 11 berichten 4 Trofeeën 0 Reputatie Auteur Op 13-9-2009 om 10:09, Alex zei: Er zijn twee grondslagen om voorraden mee te waarderen, dit zijn actuele waarde of kostprijs. Jij hebt voor kostprijs gekozen. Voor de waardering op kostprijs heb je dan nog verschillende benaderingen zoals FIFO, LIFO of gewogen gemiddelde prijs. In je voorraadwaardering dien je de bijkomende kosten voor verkrijging mee te nemen. Onder bijkomende kosten versta ik alle kosten die je maakt om de producten op hun huidige plaats en staat te brengen. Bovenstaand is de theorie. In de praktijk zie je vaak dat invoerrechten, transportkosten en dergelijke vaak rechtstreeks ten laste van het resultaat worden gebracht. Formeel gezien is dat echter geen correcte manier van verantwoorden als de voorraad nog niet is verkocht. Alex, Bedankt voor je reactie!! :)Ik heb het advies van jouw en Anna opgevolgd. Ik neem alle kosten die ik ga maken om de produkten hier te krijgen mee. Gr
RAC
Ik ben bezig met de investeringsbegroting van mijn ondernemingsplan en zit met het volgend probleem:
Ik ben van plan spullen in te voeren en door te verkopen.
Hoe moet ik mijn voorraden waarderen?
a) Inkoopprijs + vrachtkosten + invoerrechten + BTW
of
b) alleen de inkoopprijs (dus excl vrachtkosten etc)
???