• 0

Opgelicht door verwisseling van tas.

Heren, Dames en dolfijnen,

 

In mijn GSM winkel koop ik af en toe wel eens tweedehands producten van een particulier, voor borgstelling of directe verkoop. Dit gaat volgens de regels, met legitimatie etc.

 

Nu is er gisteren iemand geweest die mij een tweetal laptops en een paar telefoons wilde verkopen (totale waarde 1500 euro). Doordat het erg druk was in de zaak, heb ik niet opgemerkt dat hij de laptoptas met de spullen er in heeft omgewisseld nadat er betaald is. Toen ik een uurtje later keek in de tas, zag ik dat ik 1500 euro voor een pak bloem en 2 pakken appelsap in een chique laptoptas heb betaald. Ten eerste wil ik iedere ondernemer in Den Haag waarschuwen voor deze scam. (het gaat om 2 vaio laptops en 4 iphones (foto van beveiligingscamera in bijlage)

 

Ik heb natuurlijk direct aangifte gedaan, maar mijn verzekering schijnt de schade, in tegenstelling tot normale winkeldiefstal, niet te vergoeden. Wie heeft er helaas ook ervaring met een dergelijk voorval en kan mij adviseren wat ik het beste kan doen om de schade binnen de perken kan houden. (gelukkig is het de eerste keer sinds ik de winkel heb dat me dit overkomt, maar ik wil het ook de laatste laten zijn)

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

dat is vervelend voor je en ik begrijp je reactie.

Ik weet niet of je dit zo wel mag maar persoonlijk vind ik het ongepast om dit op dit forum te plaatsen. het is hier toch geen opsporing verzocht?

 

ronny

 

 

Daar gaat het ook helemaal niet om. Ik wil weten wat ik nu het beste kan doen. Hoe moet ik dergelijke zaken administratief verwerken?

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 0
maar mijn verzekering schijnt de schade, in tegenstelling tot normale winkeldiefstal, niet te vergoeden

Heb jij een verzekering die normale winkeldiefstal wel dekt? Welke maatschappij is dat als ik vragen mag?

De meeste verzekeraars bieden alleen dekking voor diefstal na braak (buiten bedrijfstijd) en beroving.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

maar mijn verzekering schijnt de schade, in tegenstelling tot normale winkeldiefstal, niet te vergoeden

Heb jij een verzekering die normale winkeldiefstal wel dekt? Welke maatschappij is dat als ik vragen mag?

De meeste verzekeraars bieden alleen dekking voor diefstal na braak (buiten bedrijfstijd) en beroving.

Klopt, de diefstal wordt bij mij vergoed omdat alles in vitrines ondergebracht is.

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 0

Met uitgestelde betaling op een Nederlandse rekening en uitgebreide controle van de goederen zou je dit soort figuren sterk ontmoedigen. Ik snap wel dat je bij deze vorm van handel, dan waarschijnlijk minder zaken kunt doen.

 

Deze persoon heeft m.i. duidelijk gebruik gemaakt van de drukte in je zaak en jouw procedures waren daar niet scherp genoeg voor. Heb je al eerder te goeder trouw gestolen waar gekocht? En heb je de wisseltruc op video? Deze heeft mediawaarde. Succes verder!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Niet echt een leuke manier om belazerd te worden. typisch iets dat je maar 1x overkomt denk ik..

 

Maar voorkomen lijkt me redelijk simpel. Namelijk voordat je geld uitkeert de in te kopen goederen achter / onder de toonbank leggen, buiten het bereik van de klant en daarna pas uitbetalen. Je moet toch ook een kopie van de legitimatie maken dus er lijkt me voldoende gelegenheid om de goederen veilig te stellen tegen dit soort (relatief eenvoudige) oplichtingstrucs..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een vrij klassieke truc, maar nog steeds toegepast, zo blijkt maar weer.

 

HL lijkt me niet de plaats om deze persoon op te sporen, maar daar zijn natuurlijk wel media voor als je hem een beetje zichtbaar op video hebt... daarbij denk ik bijv aan tv programmas als 'opgelicht', maar je kunt dumpert/geenstijl natuurlijk wel proberen. Wil het succesvol zijn dan is het vooral belangrijk dat zoveel mogelijk mensen de beelden zien, de kans lijkt me klein dat toevallig iemand van de HL bezoekers net deze boef kent.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag heb ik een rechercheur op de koffie gehad die mij even een update gaf van hetgeen dat gebeurd is. De persoon in kwestie is niet bekend bij de lokale politie, dus is het opsporingsprotocol in werking gezet (2 weekjes intranet, 2 weekjes website politie.nl, dan naar lokale media (tv west) en vervolgens naar opsporing verzocht). Of ze hem ooit vinden is de vraag, maar die hoop heb ik al opgegeven.

 

Waar het me van het begin af aan om gaat, en waar ik dit topic voor gestart heb, is nog steeds niet duidelijk. Hoe kan ik het beste met mijn schade omgaan? Is er een fonds dat financiële schade door oplichting bij bedrijven dekt (bij particulieren is dat bij mijn weten wel het geval), en hoe kan ik het belastingtechnisch wegschrijven zodat het mij zo min mogelijk geld kost?

 

Sorry voor het gezeur, maar, waarschijnlijk door mijn toedoen, werd de vraagstelling verkeerd begrepen. Ik ben toch blij dat er met mij meegeleefd wordt, dat doet goed :)

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 1

Iets vergelijkbaars is mij ook overkomen; in de bus (2 uur lange afstandsbus) even laptoptas boven het hoofd in het bagagerack geplaatst, ik was nogal moe dus heb 5 min zitten doezelen. Bij de fabriek aangekomen wilde ik op de laptop een paar projectjes laten zien en tot mijn verbazing zaten er 2 notitie blokken in. In het engels stond er "notebook" op maar ik was niet geamuseerd helaas..

 

Wisseltrucken gebeuren overal, net als vals geld bijvoorbeeld. Mijn advies om met ditsoort diefstal en oplichting om te gaan is dit:

 

Leer je lessen en zo snel mogelijk vergeten, als het kan dezelfde dag nog!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.