• 0

BTW verrekenen ook dan mogelijk?

Voor het opstarten van mijn bedrijfje zullen veel machines aangeschaft moeten worden.

 

Flinke uitgaven, maar ik kan de btw verrekenen met de ontvangen btw uit de omzet.

 

Maar... als ik nu onder de kleine ondernemersregeling val, en dus niet btw-plichtig ben, dan kan ik het dus nergens mee verrekenen?

 

Of... als ik wel btw afdraag, maar de investeringen betroffen een groter bedrag aan btw, dan kan ik ook maar beperkt verrekenen?

 

Kan dit in het jaar erop nog op een of andere manier gecorrigeerd worden of wordt het dan een kwestie van gespreidt aanschaffen?

 

Net voor het eind van het jaar aanschaffen, en begin komend jaar starten heeft ook geen zin, aangezien ik dan dit jaar geen omzet draai.

 

Wie weet hoe dit precies zit?

 

Patrick

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb een soortgelijke vraag: Als ik per 1 januari a.s. een bedrijf begin (bij KvK en belastingdienst) dan kan ik dus nu al (met mijn privevermogen) machines kopen begrijp ik. Het slimst is het dan om al vast de naam van mijn bedrijf op de factuur te zetten, maar moet ik daar iets voor doen bij de KvK? Moet ik daar iets registreren vanaf nu (dus voor 1 januari) en moet er op de factuur dan "van puffelen elektra i.o. " staan of iets dergelijks?

Dan nog een vraag: stel ik koop voor 50.000,--EUR aan machines de komende maanden en ik beslis in november dat ik toch maar niet een eigen bedrijf ga beginnen (ik werk nu nog in loondienst): dan heb ik denk ik een probleem met de B.T.W.

Want de machines zijn dan wel waardevast echter het bedrijf die de machines dan van me koopt wil natuurlijk een factuur met B.T.W.

Is dat correct en zo ja is dat oplosbaar?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie met kunnen helpen met onderstaande vraag:

 

Ik heb onlangs voor het eerst een BTW aangifte gedaan via internet over het tweede kwartaal van 2006.

 

Ik zou op jaarbasis uitkomen op een af te dragen bedrag lager 1.880 euro. Ik hoef dan dus geen BTW te betalen dit jaar. Nu was ik van plan een PC aan te schaffen in de veronderstelling dat ik de BTW hiervan terug zou krijgen.

 

Als ik echter in het gehele jaar bijvoorbeeld maar 1.600 aan BTW zou moeten betalen en de BTW van de PC 200 euro bedraagd, zal ik dus verrekend 1.400 euro af moeten dragen. Dit is echter dus geen voordeel voor mij omdat ik in beide gevallen (met of zonder PC) toch al geen BTW af hoefde te dragen. Het door mij betaalde bedrag aan BTW voor de PC krijg ik dus niet terug van de belastingdienst.

 

Is dit juist? Bedankt voor jullie hulp,

 

Sylvain

Link naar reactie
  • 0

Nee dit is niet helemaal juist. Zolang de uit eindelijk te betalen (afdracht min voorbelasting) minder is dan 1.345 hoef je de BTW niet te betalen. Maar als de te betalen BTW meer dan 1.345 en minder dan 1.883 moet je een deel wel betalen. Boven de 1.883 moet alle BTW worden betaald.

Som is als volgt:

Stel de te betalen BTW is 1.500

Vermindering wordt dan als volgt berekend (1883 min 1500) = 383 x 2,5 = 958.

Te betalen blijft dan 542

 

Daarnaast is het in de meeste gevallen lastig om nu al te schatten wat de het uiteindelijke bedrag voor het jaar gaat worden en je moet de BTW afdragen, terugvragen in het kwartaal waarin deze valt (datum factuur). Starters doen dit voor de vooruitbetaalde kosten bij de eerste aangifte. en deze kan je niet "naar eigne inzicht" blijven uitstellen.

en ik ga er vauity dat je de PC ook nodig zult hebben. Zo niet, dan zou je nog even kunnen wachten om te zien hoe e.e.a. uitwerkt.

 

Tenslotte wordt de niet afgedragen BTW wel tot de "winst" gerekend en moet hierover dus (eventueel) inkomstenbelasting worden betaald.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal eens met Frelo, ik wil nog wel opmerken dat een teruggaaf van BTW de vermindering van de K.O. regeling in zijn geheel opheft.

 

Ik bedoel als je in een jaar over een tijdvak BTW terug vraagt dan mag je geen K.O. Regeling meer toepassen.

 

Link naar reactie
  • 0

De BTW moet worden afgedragen en teruggevorderd bij het land dat de BTW heft of waarin de BTW geheven moet worden.

 

Concreet betekend dit dat alleen Nederlandse BTW berekend en teruggevraagd mag worden op de Nederlandse BTW aangifte die je indiend bij de Nederlandse belastingdienst.

 

Belgische BTW moet je dus terug gaan vragen bij de Belgische belastingdienst. Met een beetje zoeken had je de volgende website gevonden: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-35.html.

 

Succes met het terugvorderen van de Belgische BTW!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Die EUR 200 is als je per kwartaal de teruggave indiend. De voorkeur gaat namelijk uit naar een jaarlijks verzoek. De drempel per jaar is dan ook van maar EUR 25!

 

Zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-39.html#P369_54223 en scroll dan wel helemaal naar beneden (de eerste getallen zijn per kwartaal).

 

Succes met het terugvragen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit ook even aan bij de lange rij van vragen :). Mijn vraag:

 

Ik heb in de aanloopfase van mijn bedrijf een aantal investeringen gedaan. De BTW van deze investeringen heb ik in het 1ste kwartaal direct teruggevraagd. Moet ik deze BTW meenemen in mijn berekening hoeveel ik terugkrijg via de KOR?

 

Voorbeeldje ter verduidelijking:

Betaalde BTW in aanloopfase: € 500,00, dit bedrag wordt vervolgens in het 1ste kwartaal teruggevorderd.

Betaalde BTW in 2007: € 750,00 (Ontvangen BTW - Betaalde BTW)

 

Hoeveel geld krijg ik nu terug volgens de KOR? Want je zou 2 dingen kunnen zeggen:

- Je hebt € 750,00 betaald en krijgt dus dat volledige bedrag terug.

- Je hebt € 750,00 betaald, maar hebt ook € 500,00 terug gekregen, je krijgt dus € 250,00 terug.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Net contact gehad met de belastingtelefoon. De beste man wist het zelf ook niet helemaal zeker. Hij adviseerde om de btw. van de aanloopkosten terug te vragen in het 4de kwartaal van 2006 (toen ik dus nog geen bedrijf had). Vervolgens hoef je dit dus niet mee te nemen in de berekening van de KOR 2007. Maar hij zei dat ik wellicht even de inspecteur moest contacteren.

 

Vond het zelf een beetje raar, BTW-aangifte doen over een tijdvak waar ik helemaal geen onderneming had...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.