• 0

In hoeverre sluit jouw bedrijf aan bij je persoonlijke identiteit?

Hallo allen, :)

 

Ik ben benieuwd in welke mate jullie (eenmans)zaak aansluit bij jullie eigen identiteit en wat jullie visie hierover is.

 

Ik ben bezig om mijn bedrijf - en de werkzaamheden binnen mijn bedrijf - op de schop te nemen. Na bijna drie jaar ondernemerservaring opgedaan te hebben, zonder echt duidelijke focus, werd het hoog tijd om knopen door te hakken. Ik heb de afgelopen jaren veel geleerd en weet nu welke richting ik echt op wil met mijn carrière. Ik ben nu dan ook bezig met een persoonlijk ondernemersplan en alle bijbehorende zaken om zo vanaf 2010 mijn bedrijf zo optimaal mogelijk in de markt te zetten. Een bedrijf waarbij de producten en diensten aansluiten bij wat ik wil en bij wie ik ben, om zo mijn doelen na te streven.

 

Een nieuwe website is onderdeel van mijn plannen. Toen ik begon met mijn bedrijf wilde ik originele teksten op mijn site gebruiken. En hoewel ik toen vond dat ik daar aardig in geslaagd was, kijk ik daar nu anders tegenaan. Daarbij komt nog eens dat ik nu zie en weet dat deze teksten niet echt bij mij als persoon passen en niet bij mijn bedrijf aansluiten.

 

Nieuwe website

Goed, mijn website moet gericht zijn op de klant. Het draait tenslotte om de klant. Tegelijkertijd wil dat mijn website bij mijn persoonlijke identiteit aansluit. Dat de potentiële klant het gevoel kan krijgen ‘dit bedrijf past bij mij’. Ik wil het iets eigens geven. Een beetje tegenstrijdig dus. Ik kom dan tot de conclusie dat ik klanten moet zoeken die bij mij passen. Wat voor klanten wil ik?

 

Hier ben ik nu over aan het dubben en ik ben benieuwd hoe anderen dit hebben aangepakt. Past jouw bedrijf echt bij jou als persoon? Heb je alles puur zakelijk bekeken? Ben je op je eigen gevoel afgegaan? In hoeverre richt je op de klanten en hoeveel ‘van jezelf’ gooi je in je bedrijf? Heb je bewust naar een bepaald soort klanten gezocht?

 

Het lijkt me interessant om hierover te discussiëren. Ik ben benieuwd naar jullie reacties en eventuele tips. Wellicht helpt dit mij om dit eens vanuit een ander oogpunt te bekijken.

 

Groetjes Marleen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Marleen,

 

Klanten trekken die echt bij je passen is heel belangrijk. Als Chinees kruidentherapeut heb ik gemerkt dat als ik cliënten krijg waarbij de "click" ontbreekt, dan kan ik er beter niet aan beginnen. Ook als mensen met klachten komen waar ik niet zoveel mee heb, kan ik ze beter verwijzen naar een andere therapeut. In het begin vond ik dat moeilijk. Je loopt zo ook inkomsten mis maar ik denk dat het op de lange duur beter zal uitpakken.

 

In het begin ben ik heel eigenwijs geweest wat betreft logo, huisstijl, bedrijfsnaam etc. etc. Daar ben ik nog steeds blij om, mijn praktijk ís niet van mij, ik ben de praktijk. Dat wil niet zeggen dat ik niet naar adviezen luister maar het moet wél goed voelen.

 

Als je puur produkten verkoopt geldt het misschien niet zo dat je klanten bij je moeten passen maar zodra jouw persoonlijke inbreng een grote rol moet spelen denk ik wel.

Link naar reactie
  • 0

Welke richting wil je zelf op?

 

Ik merk zelf dat ik steeds meer de autonome detaillist wil helpen, desnoods gratis, dan franchiseorganisaties terwijl juist in de franchisemarkt veel te verdienen is.

 

Het is daarom de keuze geld of je doelstelling nastreven.

Als geld niet de drijfveer is moet je gewoon je gevoel volgen.

Link naar reactie
  • 0

Beste René,

 

wat is per definitie fout aan franchise formules? Er zijn toch bijvoorbeeld ook nieuwe, concurrerende formules of kleine formules (uitdagers) met prima voorwaarden? Het opzetten van een formule of bundelen van inkoopkracht vind ik een prachtig voorbeeld van innovatie en klein ondernemerschap.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik stel mijn vraag aan René binnen de kaders van dit topic. Waarom kan het opzetten of ondersteunen van een franchiseformule of inkooporganisatie met voorwaarden waarmee jij je kunt identificeren niet als jouw drijfveer gelden?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Goed, mijn website moet gericht zijn op de klant. Het draait tenslotte om de klant. Tegelijkertijd wil dat mijn website bij mijn persoonlijke identiteit aansluit. Dat de potentiële klant het gevoel kan krijgen ‘dit bedrijf past bij mij’. Ik wil het iets eigens geven. Een beetje tegenstrijdig dus. Ik kom dan tot de conclusie dat ik klanten moet zoeken die bij mij passen. Wat voor klanten wil ik?

 

Ook al is ieder mens uniek, we delen vele van onze eigenschappen met andere mensen.

 

Zoals je zelf al aangeeft is de klant die jij zoekt de klant die bij jou past.

Die klant die bij jou wil zich gespiegeld zien in jouw, het is het spiegelbeeld dat mensen herkennen en ze een vertrouwd gevoel geeft. Dat kan door wat je zegt of uitbeeld, door wat je doet of juist niet doet, verbaal en non verbaal.

 

Ontwerp een site die bij jou past, spreek voor jezelf, doe wat jij vind dat bij je past. De mensen die zich herkennen in de boodschap die jouw site communiceert zullen zich bij jou thuisvoelen.

Ben jij een beelddenker, laat visuele beelden jouw boodschap uitdragen.

Ben jij auditief aangelegd laat dan vooral de teksten voor je spreken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot zover, leuk!

 

@ Louise

Klanten trekken die bij je passen; daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb ook wel eens klanten gehad waarbij de klik er niet was, maar waar ik toch mee in zee ben gegaan. Want ja, toch weer een opdracht. Daar heb ik wel van geleerd. Als je bedrijf de juist uitstraling heeft, trek je ook klanten die bij je passen. Daar zit zeker wat in. Ik probeer ook goed naar mijn gevoel te luisteren, alleen af en toe word ik daar wel eens wat van afgeleid.

 

@ René

De persoonlijke richting. Zoals Louise zegt 'Ik ben de praktijk': ik wil mijn bedrijf zijn. Doordat ik ook veel lees over 'denk aan je klant', 'het gaat om de klant' et cetera, twijfel ik.

Geld is niet mijn drijfveer, maar naast dat ik mijn bedrijfsactiviteiten nu aanpas omdat ik nu weet wat ik echt wil, is het ook zo dat ik dit doe omdat ik uiteindelijk volledig mijn brood met mijn bedrijf wil verdienen. En daarvoor moet er iets gebeuren.

 

@ Nico

Mooie woorden.

Ook al is ieder mens uniek, we delen vele van onze eigenschappen met andere mensen.

Klopt helemaal! Ik moet bij mezelf blijven, er zijn altijd wel mensen die hier aansluiting bij vinden.

 

 

Ik heb meteen al weer wat ideetjes! Thanks allen!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marleen,

 

Het lijkt me erg ambitieus om alleen maar klanten te willen met wie het "klikt" en die passen bij de identiteit van je bedrijf. Zeker als je stelt dat je uiteindelijk een volledige kostwinning met dat bedrijf wilt realiseren.

 

Ik kan me ook maar moeilijk voorstellen hoe dit in zijn werk gaat. Heb je dan eerst een intake-gesprek met zo'n potentiële klant en zeg je dan aan het eind van dat gesprek "sorry, het is een leuke klus, maar u past niet bij de identiteit van mijn bedrijf, dus u zult een ander moeten zoeken"? En waar baseer je dat dan op? Is dat alleen een gevoel, en zo ja, hangt dat dan niet van een heleboel factoren af, zoals met welk been jij en je potentiële klant die ochtend uit bed zijn gestapt?

 

Van alle klanten kun je leren, ook - of misschien zelfs juist - van klanten waar het niet direct mee klikt. Want waarom klikt het met de ene klant wel en met de andere niet? Ligt dat aan die klant of aan jou? Door meteen af te haken laat je allerlei mogelijkheden liggen om jezelf en je eigen identiteit te ontwikkelen. En een relatie bouw je op: door de juiste houding en aanpak kan een klant met wie het in eerste instantie niet lijkt te klikken, uiteindelijk een prima opdrachtgever blijken te zijn.

 

Pas op dat je tijdens je zoektocht niet teveel klanten afwijst, bij de meeste kun je dat maar één keer doen.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

Tja, dat is vast gewen algemene regel. Voor een patatkraam is zoiets wat minder van belang dan voor zeer persoonlijke dienstverlening. Ook scheelt het als je genoeg belangstelling hebt om te kunnen kiezen uit potentiële klanten. Maar ik ben het wel met de topicstarter eens: het is een stuk leuker om met klanten te werken waarmee het goed klikt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoe groter het project voor de klant en hoe intenser je samenwerkt des te belangrijker 'de klik ' waarschijnlijk is, net zoals dat de product of dienst die je bied een grote rol speelt.

Alleen maar klanten met wie het helemaal klikt zal lastig zijn en niet nodig in mijn geval. Bij mij ligt het ook aan de opdracht en de klant. Hebben wij veel persoonlijk contact of alleen telefonisch en/of per mail et cetera. Toch wil ik wel dat klanten aansluiting bij mijn bedrijf vinden.

Ik heb gisteren meteen al het een en ander hiervoor op papier gezet en ik heb wel het gevoel dat ik goed op weg ben de voor mij juiste ‘toon’ te vinden.

 

Ik kan me ook maar moeilijk voorstellen hoe dit in zijn werk gaat. Heb je dan eerst een intake-gesprek met zo'n potentiële klant en zeg je dan aan het eind van dat gesprek "sorry, het is een leuke klus, maar u past niet bij de identiteit van mijn bedrijf, dus u zult een ander moeten zoeken"? En waar baseer je dat dan op? Is dat alleen een gevoel, en zo ja, hangt dat dan niet van een heleboel factoren af, zoals met welk been jij en je potentiële klant die ochtend uit bed zijn gestapt?

 

Natuurlijk hangt het dit van veel factoren af, maar ik wil hierbij vooral mijn gevoel volgen. Ik heb een klant gehad waarmee ik echt geen klik had en uiteindelijk heeft dit veel tijd en daardoor ook geld gekost, maar het ergste vind ik nog dat dit mij ook veel negatieve energie heeft opgeleverd. Achteraf zie ik wel wat de factoren waren waarom ik beter niet met deze klant in zee had kunnen gaan. Natuurlijk kan een potentiële klant met het verkeerde been het bed uit zijn gestapt, maar door op kleine details te letten denk ik dat je al een hoop op kunt maken tijdens een eerste gesprek.

 

Van alle klanten kun je leren, ook - of misschien zelfs juist - van klanten waar het niet direct mee klikt. Want waarom klikt het met de ene klant wel en met de andere niet? Ligt dat aan die klant of aan jou? Door meteen af te haken laat je allerlei mogelijkheden liggen om jezelf en je eigen identiteit te ontwikkelen. En een relatie bouw je op: door de juiste houding en aanpak kan een klant met wie het in eerste instantie niet lijkt te klikken, uiteindelijk een prima opdrachtgever blijken te zijn.

 

Hier zit zeker wat in. Ik had hier gisteren ook een discussie met iemand over en dit is zeker iets om over na te denken. Met de bovenstaande klant denk ik dat het niet zozeer aan de klant of mij gelegen heeft, maar meer aan het feit dat wij andere verwachtingen van elkaar hadden. Dit is natuurlijk grotendeels te wijten aan onduidelijke communicatie, maar naar mijn idee kwam dit mede doordat de verschillen tussen ons als persoon en onze bedrijfsvisies mijlenver uiteen lagen en ik dit van te voren had kunnen inschatten.

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk topic. Ik laat me ook door deze gedachte leiden. Ondernemen vanuit passie, met echt een eigen verhaal waar ik echt in geloof. Vanuit volle overtuiging je visie vormgeven. Dat geeft mij veel energie.

 

Bovendien moet je m.i. authentiek zijn, je verhaal leven. Dit probeer ik in mijn M&A werk toe te passen en ook in een consultingbedrijf dat ik met een aantal anderen run. En dat gaat heel aardig.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marleen,

 

Het lijkt me erg ambitieus om alleen maar klanten te willen met wie het "klikt" en die passen bij de identiteit van je bedrijf. Zeker als je stelt dat je uiteindelijk een volledige kostwinning met dat bedrijf wilt realiseren.

 

Ik kan me ook maar moeilijk voorstellen hoe dit in zijn werk gaat. Heb je dan eerst een intake-gesprek met zo'n potentiële klant en zeg je dan aan het eind van dat gesprek "sorry, het is een leuke klus, maar u past niet bij de identiteit van mijn bedrijf, dus u zult een ander moeten zoeken"? En waar baseer je dat dan op? Is dat alleen een gevoel, en zo ja, hangt dat dan niet van een heleboel factoren af, zoals met welk been jij en je potentiële klant die ochtend uit bed zijn gestapt?

 

Van alle klanten kun je leren, ook - of misschien zelfs juist - van klanten waar het niet direct mee klikt. Want waarom klikt het met de ene klant wel en met de andere niet? Ligt dat aan die klant of aan jou? Door meteen af te haken laat je allerlei mogelijkheden liggen om jezelf en je eigen identiteit te ontwikkelen. En een relatie bouw je op: door de juiste houding en aanpak kan een klant met wie het in eerste instantie niet lijkt te klikken, uiteindelijk een prima opdrachtgever blijken te zijn.

 

Pas op dat je tijdens je zoektocht niet teveel klanten afwijst, bij de meeste kun je dat maar één keer doen.

 

Groet,

 

John

 

 

Geweldig gesproken hoef hier niets meer aan toe te voegen. Deze boodschap moet duidelijk genoeg zijn denk ik ;)

 

suc6 en benader klanten met respect. Zij zullen uiteindelijk je kosten betalen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.