• 0

Verschil zakelijke spaarrekening en prive spaarrekening

Ik heb eenmanszaak en heb nu geld over dat op de spaarrekening staat die gekoppeld is aan mijn zakelijke betaalrekening. Op deze spaarrekening krijg ik 1,8% rente wat vrij laag is.

 

Het voordeel van een zakelijk aangemerkte spaarrekening is, zoals ik begrepen heb, dat over het geld wat hierp staat (deels ook bestemd voor de belastingdienst) geen vermogensredementsheffing gerekend wordt. Ik weet dat hier op het forum al eea over geschreven is maar ik kom er niet uit.

 

Je kan bij veel banken een zakelijke of een privespaarrekening openen maar krijg je bij de zakelijke variant veel minder rente.

Wat is het verschil? Zit het hem in het voordeel van de 1,2% rendementsheffing die je over je geld op een zakelijke spaarrekening niet hoeft te betalen?

 

Kan ik ook gewoon een voor de bank prive rekening openen met mijn zakelijke betaalrekening als tegenrekening en als zakelijk in mijn administratie aanmerken?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een zakelijke spaarrekening zal altijd een zakelijke tegenrekening moeten hebben, voor privé geldt hetzelfde. Over de rente die je op je zakelijke spaarrekening ontvangt betaal je inkomstenbelasting tegen het progressieve tarief. Rente op je privé spaarrekening hoef je niet op te geven maar boven de vrijstelling betaal je 1,2% vermogensredendementaheffing.

 

Je kunt overigens ook een privé spaarrekening openen en deze als zakelijk aanmerken door 'm in de balans op te nemen.

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt overigens ook een privé spaarrekening openen en deze als zakelijk aanmerken door 'm in de balans op te nemen.

Naar mijn weten is het niet toegestaan om een privé rekening als zakelijke rekening te gebruiken, werd mij bij de bank verteld een tijd geleden.

 

Misschien een idee om overtollige saldo uit de zaak halen en op privé spaarrekening te zetten. Wanneer je het dan nodig hebt kun je altijd het bedrag weer terug storten (of bijvoorbeeld een maand niets uit de zaak halen). Scheelt in de administratie en kun je nog profiteren van de hogere rente.

Link naar reactie
  • 0

De inkomstenbelasting over de rente was ik vergeten!

 

Het kromme is dat 100.000,- op die rekening bedoeld is voor de belastingdienst zelf! Omdat de belastingdienst de zaken niet op orde heeft, heb ik nog geen aanslag hiervan gekregen en loopt het bedrag dat ik moet betalen maar op. Over dit bedrag moet ik dus betalen: boeterente, inkomstenbelasting over de renteinkomsten of vermogensredementsbelasting! Daar kan een mooi rentetarief van de bank nooit tegenop...

 

Het beste is dus een prive spaarrekening te openen en het daar op te storten omdat hierop de rentes ook hoger zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rixard,

 

Het kromme is dat 100.000,- op die rekening bedoeld is voor de belastingdienst zelf! Omdat de belastingdienst de zaken niet op orde heeft, heb ik nog geen aanslag hiervan gekregen en loopt het bedrag dat ik moet betalen maar op. Over dit bedrag moet ik dus betalen: boeterente, inkomstenbelasting over de renteinkomsten of vermogensredementsbelasting! Daar kan een mooi rentetarief van de bank nooit tegenop...

 

 

Als de belastingdienst zijn zaken niet op orde heeft, kan je in ieder geval bezwaar maken tegen de boeterente.

 

Indien je de spaarrekening in de zaak op neemt, betaal je wel inkomstenbelasting er over, maar als je het in privé houdt de vermogensredementsbelasting.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0
Het kromme is dat 100.000,- op die rekening bedoeld is voor de belastingdienst zelf! Omdat de belastingdienst de zaken niet op orde heeft, heb ik nog geen aanslag hiervan gekregen en loopt het bedrag dat ik moet betalen maar op. Over dit bedrag moet ik dus betalen: boeterente, inkomstenbelasting over de renteinkomsten of vermogensredementsbelasting! Daar kan een mooi rentetarief van de bank nooit tegenop...

Zomaar een ideetje: ik geloof dat je altijd om een voorlopige aanslag kan vragen. Los daarvan kun je beter vooraf teveel betalen aan de belastingdienst. De rente die dan vergoed wordt is hoger dan op een spaarrekening en met een beetje geluk is het bedrag ook nog vrij van inkomstenbelasting over de renteinkomsten of vermogensrendementsheffing!

 

Misschien kunnen meer terzake kundige HL-ers hier hun mening over geven? Vraag het anders eens aan een belastingadviseur...

Link naar reactie
  • 0

Je kan bij veel banken een zakelijke of een privespaarrekening openen maar krijg je bij de zakelijke variant veel minder rente.

Wat is het verschil? Zit het hem in het voordeel van de 1,2% rendementsheffing die je over je geld op een zakelijke spaarrekening niet hoeft te betalen?

 

Toch, wat IS eigenlijk het verschil vanuit de bank gezien? Het blijven beide spaarrekeningen, in het ene geval betaal je vermogensbelasting en in het andere inkomstenbelasting over de rente, maar daar heeft de bank helemaal niets mee te maken.

 

Ik vermoed dat de rentes op zakelijke spaarrekeningen lager zijn omdat het geld dat daarop staat meestal ergens voor bedoeld is, en niet jarenlang ongemoeid wordt achtergelaten zoals bij prive-spaarrekeningen.

 

Maar er moet ergens een hoop geld uitstaan dat nu bij de eigen bank 1 - 1.5% staat te renderen... ik vraag me af of het voor banken als moneyou etc. (het soort met redelijke rentes) aantrekkelijk zou zijn om hun producten ook aan te bieden met een zakelijke rekening als tegenrekening. Alles bij elkaar geteld moet er een gigantisch bedrag op zakelijke spaarrekeningen beschikbaar zijn.

Link naar reactie
  • 0

Een zakelijke spaarrekening zal altijd een zakelijke tegenrekening moeten hebben, voor privé geldt hetzelfde. Over de rente die je op je zakelijke spaarrekening ontvangt betaal je inkomstenbelasting tegen het progressieve tarief. Rente op je privé spaarrekening hoef je niet op te geven maar boven de vrijstelling betaal je 1,2% vermogensredendementaheffing.

 

Even inhaken hierop...

 

Is er een omslagpunt aan te geven waarbij je de keuze tussen privé of zakelijk sparen kunt maken?

Link naar reactie
  • 0

[..

 

Is er een omslagpunt aan te geven waarbij je de keuze tussen privé of zakelijk sparen kunt maken?

Als je spaartegoed heel erg schommelt (geeft veel uit, komt af en toe weer wat bij, maar aan het begin en eind van het jaar wel boven de 20.000 euro) kan je het beste als zakelijk doen.

Stel het is heel stabiel, dus echt een spaarpot, dan kun je het beste als prive doen. Dan is de vermogenbelasting namelijk lager dan de inkomstenbelasting over de rente.

.... De rente die dan vergoed wordt is hoger dan op een spaarrekening en met een beetje geluk is het bedrag ook nog vrij van inkomstenbelasting over de renteinkomsten of vermogensrendementsheffing!

...

De rente was veel hoger maar tegenwoordig scheelt het helaas heel weinig. Ik ben het met je eens dat je dan belasting bespaart, maar soms is het toch fijner dat je wel over het geld beschikt als je het nodig heb (je moet maar afwachten hoe snel de belastingdienst je aangifte afrondt).

Link naar reactie
  • 0

Overigens heb ikzelf ook een spaarrekening als prive (geen zakelijke) die ik wel in de boekhouding stop.....van wat ik begreep kunnen banken niet verbieden dat je een prive rekening als zakelijk gebruikt.

 

Klopt de banken zullen je niet verplichten om een zakelijke rekening te openen, maar leuk vinden ze het niet als je je privé rekening zakelijk gebruikt. Ik ben afgelopen vrijdag bij de Rabobank geweest voor een advies gesprek. Kon zonder problemen een zakelijke rekening openen. Geen verplichtingen voor verzekeringen of iets, wat ik hier wel eens ergens gelezen heb.

 

Overigens ziet de belastingdienst ook graag dat je een zakelijke rekening opent voor je zakelijke betalingsverkeer. De belastingdienst vraagt van je om de zakelijke en privé financiën zoveel mogelijk gescheiden te houden.

Link naar reactie
  • 0

... De belastingdienst vraagt van je om de zakelijke en privé financiën zoveel mogelijk gescheiden te houden.

Natuurlijk, het is belangrijk dat je boekhouding goed op orde is en je maakt het ingewikkeld als prive/zakelijk allemaal bij 1 rekening is. Maar voor de belastingdienst maakt het echt niet uit of je rekening onder naam Pietje de Vries of onder naam Pietje Patat is....zolang je het maar netjes gescheiden houdt en alles goed verwerkt in de boekhouding. Ik persoonlijk vind het zonde je spaargeld bij een officieel zakelijke rekening met 1% rente te zetten ipv een prive rekening met 2,5% rente. Terwijl je bij zakelijke rekeningen veel hogere bankkosten heb dan bij prive rekening.

Link naar reactie
  • 0

Het kromme is dat 100.000,- op die rekening bedoeld is voor de belastingdienst zelf!

 

Als het een IB-schuld is: die is privé en niet zakelijk. Dus zou het zelfs zuiverder zijn als je die reservering op een privé-spaarrekening zet. Als je om een voorlopige aanslag hebt gevraagd, en die niet binnen drie maanden is opgelegd, kun je in ieder geval bezwaar maken tegen de rente die ziet op de periode vanaf die 3 maanden (volgens de rechter kan dat tegenwoordig ook als niet binnen 3 maanden na het doen van aangifte een voorlopige aanslag is opgelegd, ook al wordt het indienen van een aangifte sec niet beschouwd als een verzoek om een voorlopige aanslag). Je zal er echter wel zelf achteraan moeten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Klopt de banken zullen je niet verplichten om een zakelijke rekening te openen, maar leuk vinden ze het niet als je je privé rekening zakelijk gebruikt. Ik ben afgelopen vrijdag bij de Rabobank geweest voor een advies gesprek. Kon zonder problemen een zakelijke rekening openen. Geen verplichtingen voor verzekeringen of iets, wat ik hier wel eens ergens gelezen heb.

 

Tuurlijk geen probleem.... maar als je een kwartaalafrekening van de bank ontvangt, zie je waarom de bank een onderscheid heeft in privé rekeningen en zakelijke rekeningen.

 

Ik ben overigens voorstander om een zakelijke rekening te hebben met de juiste bedrijfsnaam. Dat is wel zo makkelijk als er betaald wordt vanaf een rekening.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Tja, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn helaas 2 verschillende dingen. Het beleid van de Belastingdienst strookt niet helemaal met hoe de rechter daarover oordeelt. Hoofdregel is immers, ook bij de rechter, dat een rentevergoeding op zijn plaats is, omdat je ook al die tijd de beschikking hebt gehad over het geld. Echter, de rechter geeft daarbij wel aan dat de Belastingdienst in redelijkheid moet meewerken aan het voorkomen of beperken van heffingsrente, en beschouwd een termijn van 3 maanden daarbij als redelijk. Dus als het langer duurt en je daarover gaat procederen, is de kans groot dat je gelijk krijgt. Alleen is het belang vaak te klein om over te procederen, en de proceskostenvergoeding die je kunt krijgen dekt bij lange na de kosten niet.

 

Zelfde speelt overigens bij het verminderen van aanslagen: als de belastingdienst eerst een hoge aanslag oplegt, en vervolgens een negatieve, nadere voorlopige aanslag, dan krijg je rente over wat je in eerste instantie teveel hebt betaald. Maar liever verlaagt de belastingdienst de eerste aanslag, via een ambtshalve vermindering. Dan hoeven ze namelijk géén rente te vergoeden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.