• 0

Mobile Apps als Marketing Tools

 

In een eerder topic heb ik een vraag gesteld over Entrepreneur Resouce Planning op mobieltjes. Dat ging dus over software of mobiele webapplicaties ter ondersteuning van ondernemers. Maar daar reageerde niemand over. Daarom begin ik opnieuw, in de hoop dat er wat interesse opgewekt wordt voor dit onderwerp.

 

Een van de meest interessante nieuwe markten is ontstaan toen Apple zijn iPhone lanceerde en een App Store openstelde zodat ontwikkelaars hun games, hulpmiddeltjes (tools & utilities) en andere mini-apps konden aanbieden. Google heeft inmiddels een vergelijkbaar initiatief onder de naam Android Market terwijl Nokia een OVI Storee opgezet heeft. Sony-Ericsson, Vodafone, Blackberry zijn ook actief in dit domein.

 

Nou lijkt het me knap ingewikkeld om programmaatjes voor al die shops te ontwikkelen, hoewel het waarschijnlijk interessant is om cross-platform te kunnen werken. Wie daar ervaring mee heeft, of ideeën over: meld je even aan, want we kunnen iets van je leren!

 

Want er gaat een hele markt ontstaan voor ontwikkelaars die branded tools & utilities kunnen ontwikkelen als marketingmiddel voor grotere bedrijven en marktsectoren en toe-maar, ook kleine bedrijven. Want daar was mijn aanvankelijke vraag op gericht: een kappersagenda (planningtool) waar klanten zichzelf kunnen inboeken. Da's één voorbeeld.

 

Iemand die andere voorbeelden kent?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou lijkt het me knap ingewikkeld om programmaatjes voor al die shops te ontwikkelen, hoewel het waarschijnlijk interessant is om cross-platform te kunnen werken.

 

Dat is zeker ingewikkeld. Door de hype over de 'app store miljonairs' zou je denken dat dan alleen voor de iPhone ontwikkelen je wat op gaat leveren . Na het lezen van dit artikel denk je misschien anders. Het bevat wat cijfers over 'toppers' in de 'app store'.

Link naar reactie
  • 0

 

App Store Millionaires is me te kort op de hype. Ietsje verder aan de horizon zijn app-shops voor alle mobiele platforms en vroeger of later horizontale uitwisselbaarheid. Natuurlijk zit er potentieel in directe verkoop, maar er zit ook toekomst in de ontwikkeling van branded tools & utilities. Ik noem maar een voorbeeld: grote leverancier van shampoo wil hair-utility op alle platforms. Wie bouwt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als je crossplatform wil gaan ontwikkelen zou je naar Java moeten kijken.

 

En ik weet niet of ondernemers goede ideeën wel zomaar weggeven

Java is leuk qua cross platform op PC's, maar zviw hebben alleen telefoons op Symbian (dus vooral van Nokia) ondersteuning voor Java 'out of the box'; op de iPhone kan het enkel na een jailbreak, en Android gebruikt een eigen subset van Java waardoor het ook niet compatible is met de Symbian-Java programmas.

 

Wat ik zelf zou aanraden is om te kiezen voor een website die ook prima bruikbaar is vanaf een mobiele telefoon, dit werkt dan op vrijwel elk merk telefoon. Eventueel aangevuld met een applicatie die gebruik maakt van die website, maar de gebruiker wel het idee van een losse applicatie geeft.

 

Verder lijkt me het nut van allerlei branded apps ook niet echt duidelijk; hoeveel klanten heeft bijv een kapper en hoeveel klanten daarvan zijn uberhaupt geinteresseerd in het gebruiken van zo'n programma? Ik denk dat het meer hype dan nut is, tenzij je een bedrijf bent met flinke klantenkring of echt een zinvolle 'tool' voor gebruikers in het algemeen (De Telefoongids, Nu.nl, etc)

Link naar reactie
  • 0

Verder lijkt me het nut van allerlei branded apps ook niet echt duidelijk; hoeveel klanten heeft bijv een kapper en hoeveel klanten daarvan zijn uberhaupt geinteresseerd in het gebruiken van zo'n programma? Ik denk dat het meer hype dan nut is, tenzij je een bedrijf bent met flinke klantenkring of echt een zinvolle 'tool' voor gebruikers in het algemeen (De Telefoongids, Nu.nl, etc)

 

De kapplicatie is niet bij voorbaat voorbeeld van een 'branded utility' maar van een sectorale tool. De meeste kappers die ik ken, werken niet met een pc maar met een papieren agenda. Die kan heel makkelijk vervangen worden door een mobiele agenda. Die kan gekoppeld worden aan een mobiele klanten-database. Van daaruit kunnen smsjes verzonden worden. Al vrij snel heb je dan een dienst waarmee de individuele klant kan 'informeren' of er een gaatje is op een bepaalde datum om vervolgens zelf een afspraak in te boeken. Dat is weer te koppelen aan een mobiele boekhouding en zelfs een mobiele betaling. Kijk bv eens naar Tagpay. Zo'n kapplicatie kan prima via viral marketing verspreid worden onder kappers, die er vervolgens belang bij hebben hun klanten aan te haken. Want zo hebben ze ineens een instrument voor klantenbinding. Kent iemand een kapper die zijn klanten na x weken een reminder stuurt?

 

Oeps, en dan wordt het ineens interessant voor een shampoo-leverancier die kappers van dienst wil zijn. Alsnog een branded utility.

 

Het is maar een voorbeeld. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hou er wel rekening mee dat er ergens een verdienmodel moet zijn.

Dat kan zo simpel zijn als besparing op je marketingkosten, of met advertenties en partnerships.

 

Een "App" die "even" horizontaal in te zetten is, met bijbehorende webplatform en alles erop en eraan loopt al gauw over de 100K heen (commercieel tarief). Een simpelere App is voor minder te bouwen, maar dan zit je met een of enkele platformen en een minimale featureset.

 

De komende tijd zullen er veel meer (degelijke) Apps ontstaan en zal de hype waarschijnlijk wat gaan slijten.

Je kunt deze markt erg goed vergelijken met de website markt. Iedereen kan met wat hobby-en iets maken, de pioniers zijn daar rijk mee geworden. Maar de internetbubbel is al lang geleden gespat. En des te meer aandacht op de Apps blijft liggen, des te groter wordt deze Appsbubbel. En die gaat ook klappen als hij te groot wordt.

 

Daarnaast ben ik persoonlijk niet gecharmeerd van Apps die puur bedoeld zijn als Marketing Tool. Als er vraag is of kan ontstaan vanuit de markt is het prima. Maar of jouw voorbeeld echt zinnig is in een App of dat dat gewoon een (mobiele) website kan zijn, daar ben ik benieuwd naar.

Link naar reactie
  • 0

Reden om deze topic te starten, is dat hier de komende jaren nog veel staat te gebeuren. Voor de iPhone was het hele mobiele app-gebeuren marginaal. Maar Apple heeft aangetoond dat makkelijk toegankelijke games, utilities en tools (GUT!) eigenlijk veel interessanter zijn dan mobiele websites. Dus misschien zit er wel soep in deze bubble

 

Hou er wel rekening mee dat er ergens een verdienmodel moet zijn.

Dat kan zo simpel zijn als besparing op je marketingkosten, of met advertenties en partnerships.

 

Google heeft jaren zonder verdienmodel gefunctioneerd. Kan best zijn dat hier nog een first-mover advantage geldt in specifieke horizontale en verticale niches. Als je hier toegevoegde waarde kan creëren voor vraag of aanbod, ontstaat op termijn vanzelf waarde.

 

Een "App" die "even" horizontaal in te zetten is, met bijbehorende webplatform en alles erop en eraan loopt al gauw over de 100K heen (commercieel tarief). Een simpelere App is voor minder te bouwen, maar dan zit je met een of enkele platformen en een minimale featureset.

 

Geloof ik meteen. Tot er iemand komt die een brug slaat tussen verschillende platformen.

 

De komende tijd zullen er veel meer (degelijke) Apps ontstaan en zal de hype waarschijnlijk wat gaan slijten.

 

Hmmm. Mijn eerste kennismaking met computers was de Digital VAC. Toen kwamen er Amstrads, Macs en PC's. En een lawine aan programma's. In die fase zitten we nu op mobieltjes. Dat zal op den duur best ergens kristalliseren, maar als je alle niches meetelt is er nog steeds een enorm aanbod aan applicaties voor pc's.

 

Je kunt deze markt erg goed vergelijken met de website markt. Iedereen kan met wat hobby-en iets maken, de pioniers zijn daar rijk mee geworden. Maar de internetbubbel is al lang geleden gespat. En des te meer aandacht op de Apps blijft liggen, des te groter wordt deze Appsbubbel. En die gaat ook klappen als hij te groot wordt.

 

Daarom vergelijk ik 'm niet met websites. ;D

 

Daarnaast ben ik persoonlijk niet gecharmeerd van Apps die puur bedoeld zijn als Marketing Tool. Als er vraag is of kan ontstaan vanuit de markt is het prima. Maar of jouw voorbeeld echt zinnig is in een App of dat dat gewoon een (mobiele) website kan zijn, daar ben ik benieuwd naar.

 

Voor gebruik van een mobiele app hoef ik niet online te zijn. Verder is het gewoon een verschil in persoonlijke voorkeur/visie. Time will tell...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Reden om dit topic te starten, is dat hier de komende jaren nog veel staat te gebeuren. Voor de iPhone was het hele mobiele app-gebeuren marginaal. Maar Apple heeft aangetoond dat makkelijk toegankelijke games, utilities en tools (GUT!) eigenlijk veel interessanter zijn dan mobiele websites. Dus misschien zit er wel soep in deze bubble

Er zit zeker wel brood in deze markt. Maar (en dit is een hele grote), dat betekent niet dat elke poging goud waard is. Een bubble is juist een situatie waarbij alles waarde krijgt zonder onderbouwing. Daarnaast zie ik soms geen verschil tussen een goede mobiele website en een goede App. Sterker nog, sommige Apps zijn gewoon websites in een venster.

 

Google heeft jaren zonder verdienmodel gefunctioneerd. Kan best zijn dat hier nog een first-mover advantage geldt in specifieke horizontale en verticale niches. Als je hier toegevoegde waarde kan creëren voor vraag of aanbod, ontstaat op termijn vanzelf waarde.

Hier ben ik het pertinent mee oneens. Niet zozeer omdat het niet waar kan zijn, maar omdat er nergens de kosten tegen de baten worden afgezet. Waarde toevoegen kan iedereen, dit omzetten in euro's is echt iets compleet anders. Google was direct bezig waarde op te bouwen die ook op de klassieke manier had kunnen renderen. MSN, Yahoo en consorten waren toen al geld aan het verdienen. Dat er een beter verdienmodel is gekomen is alleen maar top, maar er was geen vrijblijvendheid! Het idee dat het verdienmodel beter kan is echt iets anders dan zonder verdienmodel beginnen.

 

Twitter heeft nog €0 opgeleverd, Joost.com (opvolger Kazaa) heeft enkele 10-tallen miljoenen "geburned", Microsoft draait amper quitte met hun internet activiteiten (na miljoenen investering). Wanneer de hype overgaat blijven de harde cijfers over en dan is er soms links of rechts nog wat waarde over. Maar als je ziet dat Skype "even" een miljard oid wordt afgewaardeerd, dan kan ik hier weinig realiteit in zien voor een nuchtere ondernemer zoals ik. Eerst maar eens laten zien (of bedenken) waar geld zit en of dat de lopende kosten kan dekken (nog los van de ontwikkelkosten) De levensduur van een App is 30 dagen oid. Op dit moment is er geen "op termijn" bij Apps, er is alleen nu.

 

Voor gebruik van een mobiele app hoef ik niet online te zijn. Verder is het gewoon een verschil in persoonlijke voorkeur/visie. Time will tell...

Praktisch elke (zinnige) mobiele app heeft regelmatig het internet nodig. Het enige verschil is dat je niet aan het browsen bent maar aan het "App"-en. Voor sommige zaken kun je alleen een App gebruiken, maar er zijn al teveel Apps die echt niks toevoegen boven de website. Bijvoorbeeld alle WIki Apps kunnen de prullenbak in, de website is 10x beter.

 

De uitdaging hier is: niet de gebaande paden betreden of de bergen goud in de verte zien, maar concreet en innovatief waarde gaan bieden (en (in)direct monetizen). Of dat een App, website, widget of andere ding is maakt daarin niet uit.

 

(Ik ben zelf App ontwikkelaar en iPhone gebruiker)

Link naar reactie
  • 0

Toen Netscape nog in de kinderschoenen stond, heb ik met een paar ontwikkelaars van gedachten gewisseld over het fenomeen voorpagina. In de begindagen van de browers werd het begrip homepage gebruikt, en de eerste versie daarvan bestond uit een pagina op de website van ISP's en diensten zoals AOL waar elke gebruiker wat persoonlijke gegevens kon plaatsen. In praktijk was dat echter niet de pagina waarmee de meeste gebruikers de dag begonnen. Ik opende mijn browser altijd met de beste zoekmachine. Toen kwam er een linkmichel die Startpagina begon, eigenlijk niks meer dan een verzameling van links. Het leek me dat er betere alternatieven waren, dus suggereerde ik een pagina met bij voorkeur een keuze aan items. Het weerbericht, het laatste nieuws, een horoscoop, een klok, een kalender en zo voort. Probleem destijds was (meen ik me te herinneren) het ontbreken van een standaard format voor feeds, maar zeker ook een totaal gebrek aan voorstellingsvermogen bij ontwikkelaars.

 

"Waarom zou iemand in hemelsnaam een speciale voorpagina willen hebben?"

 

Ik zie die stortvloed aan apps ook en het merendeel daarvan zijn gadgets. Veel op basis van een gratis lite-versie en dan een betaalde upgrade als verdiener. En inderdaad, daar verdienen weinig ontwikkelaars een boterham aan. Als je echter een paar scenario's maakt dan is goed denkbaar dat er over een jaar of drie meer smartphones zijn dan pc's, dat er relatief makkelijk data en complete apps uitgewisseld kunnen worden tussen gebruikers: ik stuur jouw niet alleen de data van een popconcert maar meteen de hele ticket-tool.

 

Wat doe je daarmee als bank, als verzekeraar, als winkelketen, als museum of zelfs als complete sector? Ik ben ervan overtuigd dat domeinspecifieke apps een enorm potentieel hebben, veel meer dan al die generieke gadgets.

 

Die kapper is slechts een voorbeeld. Had ook een tandarts kunnen zijn. Die geeft jou na de behandeling een bluetooth-brush mee: poetsadvies en een volgende afspraak in jouw en zijn mobiele agenda. Met ruimte voor een tandpastasponsor.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Google was direct bezig waarde op te bouwen die ook op de klassieke manier had kunnen renderen. MSN, Yahoo en consorten waren toen al geld aan het verdienen. Dat er een beter verdienmodel is gekomen is alleen maar top, maar er was geen vrijblijvendheid! Het idee dat het verdienmodel beter kan is echt iets anders dan zonder verdienmodel beginnen.

 

Google is vast overladen met welgemeende adviezen van admen en ontwikkelaars om banners op zijn pagina's te zetten. Toch heeft het jaren geduurd voordat ze met zoekrelevante reclame kwamen. Dat was niet bij voorbaat bedacht; is gewoon ontstaan (was dat niet geleend van Overture?) toen ze hun waarde als zoekmachine bewezen hadden. Google is een berucht en inmiddels klassiek voorbeeld van een fantastische dienst zonder revenue-model van aanvang.

 

Overigens is het uiteraard een vrije keuze of je wil ontwikkelen voor de vraag die er nu is of dat je wil nadenken over het ontwikkelpad van die vraag. Waar is over enkele jaren behoefte aan?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het idee is leuk, maar ik denk dat de meeste mensen er voorlopig nog niet klaar voor zijn. Alhoewel meer en meer mensen onbeperkt mobiel internet op hun toestel hebben, zijn er maar bar weinig mensen die het daadwerkelijk veel gebruiken behalve voor e-mail en een nieuwspagina. Dit weet ik vanuit enkele jaren ervaring bij een mobiele aanbieder.

 

Waar de Appstore van Apple het goed doet, is dit bij Nokia nog niet het geval. De OVI-store ontvangt weinig nieuwe content, en ik vind het vaak niet bijster interessant. Één van de redenen daarvan is dat OVI pas vanaf de Nokia N97 echt volledig geïntegreerd is, dus wellicht dat dit in de toekomst nog verandert. Bij andere fabrikanten is nog helemaal bijna niets te horen over dergelijke platforms.

 

Persoonlijk verwacht ik dat het nog een jaar of 5 tot 10 zal duren voordat we echt serieus naar dergelijke integraties kunnen gaan kijken. Ook dan is het nog maar de vraag hoe leuk mensen het vinden om alles met elkaar te ingereren. Technologie gaat snel, maar met de 2-jarige contracten die providers aanbieden, her-evalueren mensen toch maar één keer per 2 jaar of ze geÏnteresseerd zijn in mobiel internet, en of ze een telefoon hierop afstemmen.

 

Ik denk daarnaast dat mensen niet zitten te wachten op reclame materiaal dat via hun apps wordt aangeboden. Ik maak zelf erg veel gebruik van mijn toestel en mobiel internet, maar als ik op mijn telefoon sluikreclame voor een kleurspoeling ga ontvangen, kies ik toch voor het bellen van de kapper.

Link naar reactie
  • 0

Laat je door mij vooral niet van het tegendeel overtuigen. Ik ken de cijfers. De penetratie van mobiele apps in NL is laag (circa 3% downloadt wel eens) en het duurt nog wel een jaar of vijf voordat die cijfers echt serieus worden. Als ik een ontwikkelaar was en van de opbrengst uit een appstore zou moeten leven, zou ik ook kritisch zijn. Ik denk bovendien niet in sluikreclame, maar in gesponsorde diensten voor heel specifieke gebruikersgroepen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

[...] maar als ik op mijn telefoon sluikreclame voor een kleurspoeling ga ontvangen, kies ik toch voor het bellen van de kapper.

Even de definitie van reclame van Wikipedia:

Reclame is een vorm van communicatie met het doel potentiële klanten informatie te geven over producten en diensten. Veel reclame is ook bedoeld consumptie aan te wakkeren door het creëren en versterken van een merkimago en een getrouwheid aan een merk. Het is ook het promoten van een product, dienst, bedrijf of idee door middel van een veelal gesponsorde boodschap.

 

Jij hebt het dus niet zozeer over reclame, maar over spam. Daarom is Google Adwords daadwerkelijk reclame itt. de afgrijselijke banners die sommige partijen maken. Jij bent geen potentiële klant, dus hoef jij die info niet te krijgen. Dat jij die info niet wil, snap ik, maar de kapper/fabrikant wil jou die informatie eigenlijk ook niet aanbieden. Dan liever een haaruitvalpreventie shampoo ???

 

Ik ben het eens met je stelling dat het 5 tot 10 jaar gaat duren voordat mensen daadwerkelijk dit geheel omarmen. Hierbij tel ik vanaf de lanceering van de iPhone. We zijn dus al een aardig eindje op weg. Op dit moment zijn alle fabrikanten ervan overtuigd dat een nieuw (high-end) toestel een geïntegreerde shop moet hebben. Met Android en technische ontwikkelingen is het prijspeil van die toestellen al flink gedaald. (> €250) Daarmee zit je net aan de bovenkant van het midden van de markt. Over niet al te lange tijd gaan alle featurephones eruit (die zijn gewoon te duur qua software) en zakken de Android toestellen door de €200 euro heen.

 

Vanuit de consument/zakelijke wereld hoor je steeds meer geluiden dat mensen eigenlijk wel een fatsoenlijke telefoon willen waarmee je ook even kan emailen, browsen, ... etc. The "Gap" is ondertussen wel gepasseerd en met een dalend aanbod featurephones een stijgend aantal smartphones is het nog 1 of 2 jaar geduld voordat >50% smartphone is dat verkocht wordt.

Link naar reactie
  • 0

 

Deze week lanceert Albert Heijn een branded utility voor de iPhone. Even speculeren:

 

* een receptenbase gekoppeld aan het assortiment

* een boodschappenlijstje, gekoppeld aan de kennis uit de Bonuskaart-database

 

Om op die laatste door te gaan. AH weet heel precies wat al zijn Bonuskaarthouders routinematig en incidenteel kopen. Download een Branded Appie naar je iPhone en kan je dagelijkse/wekelijkse boodschappenlijstje koppelen aan eerder inkoopgedrag (offline), actualiseren aan de prijzen (online), uitbreiden met suggesties (promoties) en wellicht zelfs online alvast afrekenen.

 

Helemaal spannend wordt het als daar shopnavigatie aan toegevoegd wordt. Echt met shopmaps, augmented reality en bv diabetic layers. Dan moeten ze wel wifi of gsm-zenders in de winkels hangen.

 

Dat zou trouwens nog wel eens een nieuwe nichemarkt voor TomTom kunnen zijn. Shopnavigatie. De personal navigation device als een personal shopping device...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Leuk voorbeeld van een 'marketing app' inderdaad. Blijft natuurlijk jammer dat commercie de 'drive' is voor dit soort toepassingen. Een tool die me vertelt of ik op basis van m'n standaard inkopen naar AH moet of de C1000 gaat er natuurlijk nooit komen. Denk dat het afschermen van al die leuke (prijs)informatie een belangrijke reden is om te kiezen voor de iphone / appstore als platform (gecontroleerde distributie, drm(?)) Zou je dit als web applicatie aanbieden dan is al die informatie veel te eenvoudig anders te gebruiken.

 

Enige tijd geleden is de, volgens mij, eerste cross-platform development kit voor mobiele applicaties uitgekomen. Daarmee zouden de kosten voor ontwikkelen voor meerdere typen mobieltjes omlaag kunnen.

Link naar reactie
  • 0

 

Commercie mag de drive zijn van de aanbieders, maar daar kunnen gebruikers prima op selecteren. Als ze een nutteloze commerciële app aangeboden krijgen, gebruiken ze die toch niet? Wil een app succesvol zijn, dan zal die in een gebruikersbehoefte moeten voorzien. Dat kun je van de meeste klassieke reclame niet zeggen. Dit dwingt adverteerders om na te denken over hun klanten. Sprong voorwaarts!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er best wel veel branded apps zijn. Ik heb er eentje gemaakt, en ik werd gevraagd om er eentje voor een band te maken voor het downloaden en spelen van hun muziek. Maar het is niet goedkoop omdat apps op iPhone, Android en Symbian heel verschillend zijn, Je moet dus drie of vier apps laten maken als je de hele markt wilt bereiken. Dat is alleen haalbaar voor grote bedrijven of voor bedrijven die een specifiek doel hebben met een mobile app.

 

Link naar reactie
  • 0

Opvallend hoe lauw hierop gereageerd wordt! Hallo! Zijn hier nog ondernemers op t forum? Ooit we'll eens gehoord van SPRX, een Nederlandsch bedrijf dat Layar ontwikkelde, een tool voor Augmented Reality. Hebben ze o.a. een flappentapszoeker mee gemaakt voor de ING. En als ik mij niet vergis zijn hier erg veel branded voorbeelden nu al van.

 

Of ander voorbeeld: yniet van SPRX) 1 miljoen betaalde downloads in 2 maanden van...een app waarmee je de Pizza Huts in de omgeving kan vinden. Of een betaalde app van Virgin Airlines, die je helpt als je vliegangst hebt.

 

Kom op ondernemers, waar blijft jullie creativiteit? Ontwikkel zo'n tool waardoor je kappers kan vinden, die een bepaald soort shampoo gebruiken, etc, etc !

Link naar reactie
  • 0

Vorige week heeft Zara een hele serie mobiele apps gelanceerd voor zijn kleding- en interieurwinkels. Ziehier de microsite. Het betreft pocket catalogues die wekelijks voorzien worden van nieuwe content. Technisch wel fraai, zeker omdat Zara zijn apps meteen voor alle populaire platforms ter beschikking stelt. Maar qua marketing is het allemaal wat plat. Zara voegt namelijk niks toe aan het gebruik; het is erg verkoopgericht. (Hoewel the look book misschien wel in de richting komt.) Terwijl de Appie van AH bv juist wel praktische voordelen heeft: recepten koppelen aan ingrediënten.

 

Dit is een link naar een bedrijf dat de ontwikkeling voor iPhone voor z'n rekening nam.

 

Zo'n pocket catalogue zou je trouwens als general app kunnen maken, waar verschillende aanbieders dan hun eigen content invoeren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waar ik eerder skeptisch was over cross-platform ontwikkelen begin ik nu iets enthousiaster te worden. De browser safari (standaard op iphone / itouch) biedt inmiddels al aardig wat middelen om ook offline applicaties te maken (binnenkort ook in andere browser, het is nl. HTML 5 dus 'binnenkort' standaard) Daarnaast is ook de look & feel van Apple te gebruiken tot aan een eigen icoon voor de applicatie aan toe. Komt dat er ook voor Android, W. Mobile en anderen dan is het cross platform ontwikkelen (bijna) kinderspel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.