• 0

meer BTW betalen omdat we zijn overgaan in een BV, kan dat?

Goedendag,

 

Op aanraden van onze accountant zijn wij overgaan van een VOF naar een BV en een Holding BV.

 

Nu moeten we BTW aangifte doen en als ik simpelweg de ontvangen BTW minus de betaalde BTW doe, dan kom ik op een bedrag te betalen van 4200 euro.

 

Mijn accountant doet echter aangifte en hij komt op een bedrag te betalen van 7200 euro met als verklaring:

 

Ik citeer:"

Het te betalen bedrag van 6000 euro van de holding komt door de geboekte

management fee welke Btw belast is, echter dit bedrag wordt weer in de werk B.V. als kosten

geboekt en hier dan weer de btw in mindering gebracht.

 

Als per 1 januari de fiscale eenheid in werking treedt komt dit niet meer voor."

 

Voor de holding moet ik dus 6000 euro betalen en voor de werk BV 1200 volgens hen.

 

Klopt dit nu wat hier gebeurd? En als dit verschil van 3000 euro tussen mijn berekening en die van hen alleen komt omdat we nog geen fiscale eenheid zijn, dan vraag ik me af waarom we dat niet nu zijn en pas in januari.

 

Uiteraard heb ik deze vraag ook bij m'n accountant neergelegd maar die kan morgen pas op z'n vroegst reageren en ik zou heel graag lekker willen slapen straks zonder te hoeven piekeren.

 

Wie kan me meer vertellen waar dit verschil vandaan kan komen? Ik ben echt een leek.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Marcel,

 

Ik ga ervan uit dat zowel holding als werkmij BTW plichtig zijn (anders kan de fiscale eenheid ook niet).

Door de managementfee zal de werkmij minder BTW hoeven afdragen dan normalerwijze in de VOF, echter zal de holding weer wat extra moeten afdragen.

 

Simpel voorbeeld:

VOF:

inkoop: 100.000 - BTW 19.000

verkoop: 200.000 - BTW 38.000

Af te dragen BTW 38.000 - 19.000 = 19.000

 

BV holding:

ontvangen managementfee: 100.000 - BTW 19.000

Af te dragen BTW: 19.000

 

BV Werkmij:

te betalen managementfee: 100.000 - BTW 19.000

inkoop: 100.000 - BTW 19.000

verkoop: 200.000 - BTW 38.000

Af te dragen BTW: 38.000 - 19.000 - 19.000 = 0

 

Totaal aan BTW bij VOF: 19.000

Totaal aan BTW werkmij + holding: 19.000

 

Oftewel geen verschil.

 

Door de fiscale eenheid wordt door de holdingconstructie heengeprikt voor de aangifte omzetbelasting. Daardoor zal het totaalbedrag hetzelfde zijn, maar dan in één aangifte (versimpeld gebracht).

 

Geen zorgen dus, slaap lekker ;)

 

Groet,

 

 

Johan

 

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Johan, voor je snelle uitleg.

 

In jouw voorbeeld is er inderdaad geen verschil. In mijn situatie wel.

 

Dus dat komt dan omdat we nog geen fiscale eenheid zijn begrijp ik. Zodra we een fiscale eenheid zijn is dat verschil er niet meer. Als ik het mis heb, hoor ik het heel graag.

 

Maar waarom kunnen wij dan pas een fiscale eenheid zijn per 1 januari? Het is dan toch veel interessanter om al vanaf de oprichting een fiscale eenheid te zijn? Of kan dit niet zomaar?

 

EDIT: Zou je misschien dit voorbeeld eens kunnen geven wanneer er (nog) geen fiscale eenheid is?

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

 

De accountant is vermoedelijk wat snel geweest in zijn reactie. Het totaalbedrag mag niet afwijken.

 

Waarom de accountant niet direct de fiscale eenheid heeft aangevraagd is mij niet duidelijk, maar vraag hem morgen eens. De fiscale eenheid voor de BTW is niet mijn expertise.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Het verschil kan niet zijn veroorzaakt omdat er geen fiscale eenheid voor de omzetbelasting was. De werkmij kan de omzetbelasting terug vragen/verrekenen terwijl de holding het bedrag verschuldigd is, dus per saldo geen verschil. Een fiscale eenheid kan overigens ook nadelig zijn, immers de holding kan aansprakelijk worden gesteld voor een eventuele omzetbelastingschuld ingeval de werkmij failliet gaat.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Blijft open de vraag waarom de fiscale eenheid voor de omzetbelasting pas ingaat op 1 januari 2010. Een fiscale eenheid voor de omzetbelasting gaat in op de 1ste dag van de maand, volgende op die waarin de inspecteur de beschikking heeft afgegeven. Een fiscale eenheid voor de omzetbelasting kan dus op elke 1ste van de maand ingaan.

 

Worden hier geen 2 dingen door elkaar gehaald? De fiscale eenheid voor de omzetbelasting en de fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting. De fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting gaat - om praktische redenen - vaak in op 1 januari, maar dat staat helemaal los van de omzetbelasting.

Link naar reactie
  • 1

Hallo,

 

Een fiscale eenheid OB (FE) kan op ieder gewenst moment ingaan (ook in het verleden). Je hoeft er niet eens een beschikking van de inspecteur voor te hebben. Zodra de vereiste financiële, organisatorische en economische verwevenheid er is, is er sprake van een FE.

 

Maar v.o.f., B.V., holding en/of FE: verschil in afdracht kan er omwille van de rechtsvorm per saldo nooit zijn.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Een fiscale eenheid OB (FE) kan op ieder gewenst moment ingaan (ook in het verleden). Je hoeft er niet eens een beschikking van de inspecteur voor te hebben. Zodra de vereiste financiële, organisatorische en economische verwevenheid er is, is er sprake van een FE.

 

Maar v.o.f., B.V., holding en/of FE: verschil in afdracht kan er omwille van de rechtsvorm per saldo nooit zijn.

 

groet,

 

John

 

 

 

Hallo John,

 

De fiscale eenheid moet je echt aanvragen. Zoals jij het schetst is volgens mij de oude regeling.

Nu heb je zonder beschikking geen FE.

 

Gr.

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

 

De fiscale eenheid moet je echt aanvragen. Zoals jij het schetst is volgens mij de oude regeling.

Nu heb je zonder beschikking geen FE.

 

 

Die mening deel ik niet met je Johan. In de wet staat idd dat er een beschikking moet zijn, maar er kan gewoon verzocht worden om de FE BTW in het verleden in te laten gaan en wel vanaf het tijdstip dat sprake is van een financieel, economisch en organisatorische verwevenheid.

 

Daarop vooruitlopend zou ik gewoon aangifte doen alsof er 1 geheel is. Dus de BTW op de holding aangeven voor beide BV's en de BTW voor de dochter BV als nihil aangeven. Verzoek FE BTW er achteraan en klaar.

 

Overigens, Marcel, slorig dat dit niet gewoon meteen is aangevraagd, had je een hoop tijd gescheeld.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Artikel 7.4 Wet OB 1968 :

Natuurlijke personen en lichamen in de zin van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, die op grond van het bepaalde in dit artikel ondernemer zijn en die in Nederland wonen of zijn gevestigd dan wel aldaar een vaste inrichting hebben en die in financieel, organisatorisch en economisch opzicht zodanig zijn verweven, dat zij een eenheid vormen, worden, al dan niet op verzoek van één of meer van deze natuurlijke personen of lichamen, bij voor bezwaar vatbare beschikking van de inspecteur als één ondernemer aangemerkt en wel met ingang van de eerste dag van de maand, volgende op die waarin de inspecteur die beschikking heeft afgegeven. Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden gesteld ter zake van de vorming, wijziging en beëindiging van de fiscale eenheid.

 

De belastingplichtige kan de fiscale eenheid aangaan per de datum dat de verwevenheid aantoonbaar is. De belastinginspecteur kan pas een beroep hierop doen als hij de beschikking heeft verleend. (conform diverse arresten HR)

 

Oftewel Joost heeft gelijk. :-[ ;D

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 1

 

Maar v.o.f., B.V., holding en/of FE: verschil in afdracht kan er omwille van de rechtsvorm per saldo nooit zijn.

 

 

Bijna waar, een v.o.f. kan gebruik maken van de K.O. regeling :), dit onder bepaalde voorwaarden. Dus er kan wel degelijk een afdrachtsverschil ontstaan.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Scherp, ROVéNED!!!

&

@ P.J.: zie art. 25 Wet OB:

Indien een ondernemer een natuurlijk persoon is die in Nederland woont of is gevestigd dan wel aldaar een vaste inrichting heeft en de door hem in een kalenderjaar verschuldigde belasting na toepassing van de in artikel 15 bedoelde aftrek niet hoger is dan € 1883, wordt het bedrag van de belasting verminderd met een bedrag, gelijk aan 2,5 maal het verschil tussen € 1883 en het bedrag van die belasting. De vermindering bedraagt ten hoogste het bedrag van de belasting.

 

Natuurlijk persoon dus, of een combinatie daarvan. Geen rechtspersonen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Goedendag,

 

Op aanraden van onze accountant zijn wij overgaan van een VOF naar een BV en een Holding BV.

 

Nu moeten we BTW aangifte doen en als ik simpelweg de ontvangen BTW minus de betaalde BTW doe, dan kom ik op een bedrag te betalen van 4200 euro.

 

Mijn accountant doet echter aangifte en hij komt op een bedrag te betalen van 7200 euro met als verklaring:

 

Ik citeer:"

Het te betalen bedrag van 6000 euro van de holding komt door de geboekte

Volgens mij klopt het sommetje niet:

 

Als jij een verschil van 4200 hebt in de werkmaatschappij, dan betekent dat na aftrek van die 6000 btw over de managementfee dat je in de werkmaatschappij 1800 terug vraagt en in de holding 6000 afdraagt.

 

Of het moet zou zijn dat van die 6000 in de holding de helft in de werkmaatschappij pas in het volgende aangiftetijdperk in aanmerking wordt genomen (dan klopt het sommetje) maar als dat het geval is, lijkt mij dat er iets goed mis zit.

 

Hoe dan ook zul je per saldo over de werkmaatschappij en de holding samen hetzelfde bedrag moeten terugkrijgen of betalen.

Link naar reactie
  • 0

Vraag even aan je accountant hoe het zit en wacht op het antwoord. Als deze toch aangeeft dat zijn berekening klopt, zit je met een ander probleem = zoeken naar een andere accountant. Maar goed ik ga er van uit dat een erkende accountant dergelijke fouten niet maakt. Deze jongens zijn over het algmeen cijferminded. Wat trouwens wel weer belangrijk is, is dat je altijd, maar dan ook altijd controle op je zaak moet blijven houden.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Wat blijkt, de accountant heeft een fout gemaakt in mijn nadeel van een paar duizend euro. Ik heb er lang over nagedacht (vandaar deze wat latere reactie) maar ik heb eergisteren besloten om de samenwerking met hen te beeindigen. Ik heb er geen vertrouwen meer in helaas. Daarbij heb ik er ook geen goed gevoel meer bij.

 

De aangiften zijn inmiddels wel gecorrigeerd en heb daar eigenlijk nog wel een vraag over:

 

Nu moeten we voor de Holding 6000 euro betalen en voor de werk BV krijgen we 3000 euro terug. Direct na de aangifte heb ik die 6000 euro betaald.

 

Heb ik dit dan goed gedaan? Ik bedoel door die 6000 euro te betalen en dan later die 3000 van de BD terug te ontvangen? Hoe lang gaat er overheen eer we de teruggaaf terug gestort krijgen?

 

Indien er een fiscale eenheid zou zijn, betekent het dan (heel zwart/wit gezien) dat we dan die 6000 en die 3000 met elkaar kunnen verrekenen? Of te wel dat we zouden kunnen volstaan met het betalen van 3000 euro.

 

Of werkt dat zo niet?

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

 

Indien er sprake is van een fiscale eenheid voor de omzetbelasting hoef je voor de aangifte omzetbelasting van de Holding en Werk-BV slechts 1 aangifte te doen. Per saldo betaal je dan € 3.000.

 

Mijn ervaring is dat de Belastingdienst redelijk snel is met het uitbetalen van BTW teruggaven. Bovendien vergoed de Belastingdienst heffingsrente over het bedrag als dit te laat wordt teruggestort.

 

Succes met het zoeken naar een nieuwe accountant.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.