• 0

Zomertijd; een innovatiekans ?

Vannacht is het einde zomertijd en gaat de klok van 03:00 naar 02:00 zodat we een uur langer kunnen slapen.

Als er geen zomertijd zou bestaan zou het eind juni al tegen half vier 's nachts licht worden

en tegen half tien 's avonds is het weer donker.

Dat was ook het argument waarmee de Londense aannemer William Willet de zomertijd in 1907 introduceerde.

Op een pamflet schreef hij

"gedurende de helft van het jaar schijnt de zon al een paar uur als wij nog liggen te slapen

en gaat ze al onder als we thuiskomen van ons werk. Waarom zetten we de klok in die periode niet vooruit?"

Zijn ideeën werden eerst belachelijk gemaakt later toch ingevoerd als besparende maatregel.

 

Direct na de Tweede Wereldoorlog is de zomertijd weer afgeschaft, maar in 1977 is de zomertijd weer ingevoerd.

 

De reden voor de zomertijd is dus dat we weinig hebben aan het feit dat het ochtends vroeg al licht is

terwijl het 's avonds al donker wordt.

We willen liever dat het 's avond langer licht is.

Dat moet een gevoelsvoordeel geven ('s avond kunnen we buiten zitten. BBQ'en etc)

en het zou moeten resulteren in effciënter gebruik van het daglicht en dus energiebesparing..

 

Er zijn wel kanttekeningen bij te maken.

 

Helaas is de zomertijd voornamelijk in Europa in gebruik en is het dus verwarrend in internationale contacten.

 

Als zomertijd beter is en het in de winter weinig uitmaakt,

kunnen we dan niet beter ALTIJD zomertijd hanteren

dan zijn we van die vervelende overgangen af.

 

En het doel is energiebesparing. Maar halen we dat ook ?

Dat is lastig meetbaar.

Als we het licht ’s avonds later aandoen, doen we dat misschien ’s ochtends wel eerder.

En op lange zomeravonden gaan we er misschien wel lekker lang met de auto op uit naar energievretend vermaak.

Mensen die airconditioning hebben, zetten die graag hoog. We verbruiken sowieso steeds méér.

In de jaren 70 is eea onderzocht en bleek een kleine elektriciteitsbesparing,

maar sinds die tijd zijn de gewoontes wat betreft energiegebruik ook weer veranderd.

Wellicht is zomertijd dus niet meer nuttig. Nieuw onderzoek is gewenst.

 

Ander aspect hiervan wat mij persoonlijk stoort is de aanpassing van de tijdregistratie van apparaten.

We hebben GPS en GSM maar een fatsoenlijke tijdregistratie voor onze klokjes in radio, videorecorder, wekker ...ho-maar.

Er is een DCF77 standaard waarmee veel horloges de juiste atoomtijd ontvangen

en welke ook automatisch wel/geen zomertijd hanteren.

Maar DCF is nimmer doorgebroken naar alle klokjes.

En bij elke start/einde van de zomertijd kunnen we dus een rondje door het huis/auto maken

en alle klokjes weer gelijk zetten.

(1 van de redenen van het probleem is wellicht het feit dat China/Japan/Taiwan

geen zomertijd hebben maar wel onze klokjes maken)

Kunnen we wellicht iets innovatiefs doen met dit probleem

en bv tijdinfo superponeren op de WiFi-signalen die onze huizen bevolken ?

Wie heeft een suggestie voor het beste tijd-idee van Nederland.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het hele zomertijd is inderdaad een apart fenomeen wanneer je het met andere delen van de wereld vergelijkt.

 

Een oplossing voor het probleem lijkt me met de mix van mechanische en electrische apparaten nogal moeilijk. Velen van ons zullen in de eet/woonkamer nog een "ouderwetse" klok aan de muur hebben hangen, die kan je niet zomaar aanpassen. Voor alle andere apparaten zou de overheid in overleg met de energiemaatschappijen kunnen besluiten om tussen 02:00 en 03:00 even de stroom af te sluiten. ;)

Link naar reactie
  • 0

het belangrijkste met betrekking tot de zomertijd wordt vergeten.

Er zijn vele mensen wier biologische klok sterker werkt dan de feitelijke. Dezemensen ervaren de zomertijd als een probleem. Ze zijn in de ochtend ontheemd en presteren weinig als de zomertijd ingaat.

Dat dit ten koste gaat van de productiviteit lijkt me evident.

Misschien een systeem zonder tijd introduceren?

Link naar reactie
  • 0
Als zomertijd beter is en het in de winter weinig uitmaakt, kunnen we dan niet beter ALTIJD zomertijd hanteren dan zijn we van die vervelende overgangen af.

 

offtopic

 

Ik moest gelijk denken aan Shouf Shouf Habibi waarin een van de hoofdpersonen in Marokko aan iemand uitlegt wat zomertijd is, en deze vraagt waarom dat dan maar 1 uurtje is en niet bijvoorbeeld 3...omdat dat niet mag van de koningin.

 

/offtopic

 

Link naar reactie
  • 0

Als we niet zo vastgeroest zaten in dat vaste 5 dagen per week, 9 tot 5, weekend patroon hadden we de tijd niet echt nodig. Gewoon lekker je tijd indelen zoals jij dat wilt. Ik ben van mening dat het de produktiviteit van je werknemers stuk kan bevorderen als deze wat meer vrijheid zouden hebben qua tijdsindeling. Wat is er mis mee als mensen liever wat later beginnen en langer doorwerken of liever in het weekend werken en dan bv dinsdag en woensdag vrij nemen? Tuurlijk moet je rekening houden met gesamenlijk overleg, beetje sociaal contact en discipline van de werknemers, maar ik denk dat dat in de praktijk niet echt een probleem zal opleveren. Vooral in kantoor omgevingen kan dit best prima werken, denk ik. Lost ook gelijk een stuk van het fileprobleem op. Of denk ik nou beetje kort door de bocht?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Als we niet zo vastgeroest zaten in dat vaste 5 dagen per week, 9 tot 5, weekend patroon hadden we de tijd niet echt nodig. Gewoon lekker je tijd indelen zoals jij dat wilt. Ik ben van mening dat het de produktiviteit van je werknemers stuk kan bevorderen als deze wat meer vrijheid zouden hebben qua tijdsindeling. Wat is er mis mee als mensen liever wat later beginnen en langer doorwerken of liever in het weekend werken en dan bv dinsdag en woensdag vrij nemen? Tuurlijk moet je rekening houden met gesamenlijk overleg, beetje sociaal contact en discipline van de werknemers, maar ik denk dat dat in de praktijk niet echt een probleem zal opleveren. Vooral in kantoor omgevingen kan dit best prima werken, denk ik. Lost ook gelijk een stuk van het fileprobleem op. Of denk ik nou beetje kort door de bocht?

 

Volgens mij is dit meer iets voor een ander topic.

 

Maar ik ga er toch op in:

Nee, je denkt niet te kort door de bocht. Wij werken zo. We zijn nu met z'n 3-en, iedereen werkt thuis en natuurlijk in het veld. Af en toe spreken we gezamenlijk af om te overleggen. Iedereen deelt zijn tijd zelf in, het enige dat telt is dat het werk gedaan is. En inderdaad werken wij daardoor regelmatig op zondag. Voor dagelijks overleg maken we gebruik van skype.

 

[@Admin: misschien afsplitsen naar nieuw topic?]

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

> tijdregistratie van apparaten.

 

Er is me nog wel een truuk bekend om de tijdinfo het huis in te krijgen op de spanningsdraden.

Maar dan moet je in elk klokje/huisapparaat een extra onderdeel van ca. 3 Euro stoppen

om dat apparaat/klokje de tijd te laten opvragen uit de 230V aansluiting.

En dat onderdeel van 3 euri resulteert vast in een prijsstijging van 10 euro voor de consument

en dus een Nee van de sales-jongens want geen enkele consument vraagt erom.

En dus zullen we voorlopig wel met het probleem van een klokken-bijzet-klus opgezadeld blijven.

Tenzij hier iemand nog een goede ingeving heeft natuurlijk......

 

Link naar reactie
  • 0

Het zal voor iedereen persoonlijk zijn, maar ik ben er wel voorstander van de zomertijd jaar-rond te hanteren.

 

In principe is het idee achter tijd natuurlijk dat de zon op zn hoogste punt staat om 12 uur smiddags, maar zo praktisch is dat niet gezien het gemiddelde dagritme. Overigens is dat zelfs in de winter niet het geval in nederland, het ligt het hoogste punt rond 12.45, en zomers dus 13.45.

 

Link naar reactie
  • 0
Ander aspect hiervan wat mij persoonlijk stoort is de aanpassing van de tijdregistratie van apparaten.

We hebben GPS en GSM maar een fatsoenlijke tijdregistratie voor onze klokjes in radio, videorecorder, wekker ...ho-maar.

Er is een DCF77 standaard waarmee veel horloges de juiste atoomtijd ontvangen

en welke ook automatisch wel/geen zomertijd hanteren.

Maar DCF is nimmer doorgebroken naar alle klokjes.

En bij elke start/einde van de zomertijd kunnen we dus een rondje door het huis/auto maken

en alle klokjes weer gelijk zetten.

(1 van de redenen van het probleem is wellicht het feit dat China/Japan/Taiwan

geen zomertijd hebben maar wel onze klokjes maken)

Kunnen we wellicht iets innovatiefs doen met dit probleem

en bv tijdinfo superponeren op de WiFi-signalen die onze huizen bevolken ?

Wie heeft een suggestie voor het beste tijd-idee van Nederland.

 

 

 

 

vanochtend na het uitslapen en voor het ontbijt even een rondje gemaakt. viel mee: minder dan 5 minuten. blijkbaar heb ik toch veel apparaten die het al zelf doen (video, dvd, computers) en die ouwerwetse klok gewoon de wijzer 1 uur terug draaien. (zit geen glas voor ;D) of ik heb veel inder apparaten dan TS

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.