• 0

Commerciële omroep starten

Geachte lezer dezer forum,

 

Ik ben een student die sinds kort in de Verenigde Staten Bedrijfskunde studeert met als specialisatie Management. Voordat ik hier kwam heb ik o.a ervaring opgedaan binnen een prominente commerciële omroep in Europa. Deze ervaring heeft me o.a doen interesseren in het zelf starten van een commerciële omroep. Veel mensen hoor je klagen over de hoeveelheid reclame, maar ik ben bezig met een concept om de reclametijd zo minimaal te houden doch de programma's van hoog niveau te houden. Met dit concept ben ik sinds vijf maanden mee bezig en heb inmiddels hulp gekregen van een aantal mensen in de "media business." Het doel is om in het najaar van 2013 de onderneming van start te laten gaan en naar gelang televisieproducties zelf te produceren cq. uitzenden.

 

M.b.t een onderneming starten cq. commerciële omroep heb ik een aantal vragen; de belangrijkste is de financiering en dat zal ik eerst belichten. Vanuit eigen zak kan ik ongeveer 50.000 euro investeren. Om een commerciële omroep te starten is dit naar mijn mening minimaal en dient er geld bij gestoken te worden. Ook hier ben ik bezig met een concept d.w.z het werven van sponsors. Omdat het een commerciële omroep betreft is het belangrijk dat er naast adverteerders ook sponsors deel uitmaken van de inkomsten. De details cq. cijfers daargelaten, maar mijn visie hierop is dus via een marketingbureau sponsors te werven voor de start van de onderneming; hierdoor zal de hoofdsponsor haar naam aan ons kunnen verbinden dat ten gevolge van dat via de televisie, Internet en radio ook bij de kijker komt. In mijn concept ben ik ook aan het kijken om in ruil van de sponsoring minimaal een half jaar gratis te adverteren d.m.v reclamespots en na dat half jaar gedurende het sponsorcontract minimaal 40% korting te krijgen voor adverteren. Dit is in een notendop het concept van de financiering met de cijfers daargelaten.

 

Mijn vraag aan jullie m.b.t de financiering cq. sponsoring; is dit realistisch?

 

Zodra ik hier wat meer meningen over heb verzameld, zal ik wat meerdere vragen stellen.

 

Alvast bedankt,

 

Bugs Bunny

(ik blijf liever anoniem)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste bugs,

 

Erg leuk om te horen dat je jouw enthousiasme wilt omzetten in ondernemerschap. Ook goed om te zien dat je nadenkt over twee van de meest belangrijke factoren: tijd en geld. Ik denk echter dat je niet moet onderschatten welke financiële impact het heeft om een dergelijk plan van de grond te krijgen. Je eigen inleg zal niet voldoende zijn om alles draaiende te krijgen, wellicht wel een indicatie aan geldverstrekkers dat je er serieus iets voor over (risico) hebt.

Wat betreft je sponsoring plan: dit is allemaal onderdeel van je business plan. En daarin ben je natuurlijk vrij om hier mee te spelen. 40% korting klinkt natuurlijk mooi, maar ten opzichte van wat? Wat was je 'basis' tarief en waar baseer je dat op?

 

BatteryUpgrade: accu's voor mobiele apparatuur

Link naar reactie
  • 0

Hoi Chris,

 

Bedankt voor je reactie. Wat betreft je opmerking omtrent de financiering; 50.000 euro is lang niet genoeg. Ikzelf zit meer te denken aan een totaal van 850.000 euro om de onderneming van start te laten gaan. En misschien is dat niet eens genoeg; feit blijft echter wel dat de opgestelde financiële prognoses zeer gunstig te noemen zijn als ik uitga van mijn verwachtingen. Ik heb diverse prognoses gemaakt met diverse scenario's (starterskrediet, borgstellingskrediet, sponsors,) en de verwachtingen zijn goed als we uitgaan van de laatste twee scenario's; dat will zeggen een borgstellingskrediet waar de overheid tot 90% garant staat, of het aantrekken van sponsors.

 

Ik zal nu dan het eerste scenario schetsen. Ik zou bijvoorbeeld een (borgstellings)krediet kunnen af te sluiten van 800.000 euro. Het startkapitaal ligt dan om en rond de 850.000 euro. Oprichtingskosten bestaan dus uit het huren / kopen van een bedrijfspand. Ik heb dit gehouden op 95.000 euro per jaar (feedback wordt op prijs gesteld). Verder computerapparatuur, software, website(s), radioapparatuur, noem maar op; dit heb ik geschat op 80.000 euro (feedback wordt hier ook op prijs gesteld). Het verschil wat je overhoudt is dan (uitgaande van dit scenario) 675.000 euro.

 

Met de 675.000 euro worden er programma's ontwikkeld cq. gekocht bij productiebedrijven. Wij hebben al een aantal programma's in grote lijnen bedacht en worden op dit moment op papier gezet; een programma is nauw verbonden met een prominent Nederlands bedrijf en het is zeer waarschijnlijk dat dat programma dan ook (gedeeltelijk) gesponsord zal worden middels Cross Media acties.

 

Alvorens de onderneming van start zal gaan zal er dan ook in eigen beheer een aantal programma's worden opgenomen; de lening cq. sponsor zal dan ook van groot belang zijn voor de start ervan. We zullen ongeveer 5 programma's in eigen beheer opnemen. Naar schatting zal dit ongeveer 300.000 euro kosten.

 

Wat er dan overblijft van de 675.000 euro is 375.000 euro. Hier zal echter ook nog de kosten van afgehaald moeten worden om daadwerkelijk te kunnen uitzenden. Er zijn een aantal bedrijven die "Broadcasting Services," aanbieden. Mij zijn de volgende twee bedrijven op het oog gevallen; KPN Broadcasting en Technicolor. Ik weet niet wat de exacte kosten zijn, maar het is afhankelijk van het aantal kijkers (dit i.v.m transmissie). Wij verwachten het eerste maand ongeveer 240.000 euro hier aan kwijt te zijn, ook hier is feedback welkom.

 

Wat er dan uiteindelijk overblijft alvorens de échte start van het bedrijfs is 135.000 euro. Ik hou dit echter liever op 100.000 euro i.v.m onvoorziene kosten, etcetera.

 

Maar dan nu de inkomsten; een commerciële omroep draait op reclameinkomsten en daar moeten we ons dan ook voor inzetten. Als wij kijken naar wat bijvoorbeeld de gemiddelde prijs om te adverteren bij Nederland 1 is zien wij dat dat rond de 2.800 euro per dag per adverteerder ligt. Ook RTL ligt rond deze grens (ongeveer 3.100 euro). Mijn onderneming zal in beginsel absoluut niet zoveel kijkers trekken als de Publieke Omroep, RTL, SBS, noem maar op. Het is dus zeer van belang de gemiddelde prijs aardig naar beneden te stellen t.o.v de Publieke Omroep; de (gemiddelde) prijs waar ik dan op ben gekomen ligt rond de 1.200 euro (ruim 50% minder). Het contract om te adverteren is maandsgebonden dus (gemiddeld) zijn de maandinkomsten (gebaseerd op 30 dagen) op 36.000 euro per adverteerder. Als de adverteerder wil dat wij het in eigen beheer produceren (commercial) dan komt er 10% bovenop, maar laten we het in dit scenario op de 36.000 euro houden. Een eventuele prognose zou zijn dat we in een maand ongeveer 30 adverteerders binden die reclamespots op de televisie willen uitzenden. Dat betekent dus dat de maandinkomsten op de 1.080.000 euro liggen.

 

Echter, voor een mediaonderneming zijn er meerdere inkomsten mogelijk dan alleen de alom bekende reclame commercials. Er zijn mogelijkheden om te adverteren op de website, Teletekst, en de radio. Wij verwachten per maand hier ongeveer 200.000 (vooral via de radio) aan inkomsten te werven.

 

Ook zijn er mogelijkheden om als bedrijf je merk aan een bepaald televisieprogramma te binden; de focus ligt hier vooral op het MKB. Punt is namelijk dat wij de productiekosten laag kunnen houden en daardoor het sponsorbedrag laag kunnen houden doch het bedrijf marketing te bieden via de televisie. Wij verwachten hier ongeveer 380.000 euro aan inkomsten op maandbasis.

 

Dit is slechts een prognose in een notendop, maar de maandinkomsten (exclusief cross media) zullen neerkomen rond de 1.660.000 euro. Inclusief Cross Media is het verwachtingspatroon dat de maandinkomsten de 3 miljoen zullen doen naderen. Als we van 3 miljoen uitgaan, betekent dat dus een (verwachte) jaaromzet van 36 miljoen euro.

 

De transmissiekosten hangen af van het aantal kijkers, maar we houden de transmissiekosten op 9 miljoen euro; dat betekent dus 27 miljoen euro aan absolute omzet.

 

Van die 19 miljoen gaat het volgende af;

-Salaris personeel (op en rond de 800.000 euro)

-Productiekosten (op en rond de 5 miljoen euro)

-Facilitaire kosten (op en rond de 2 miljoen euro)

 

Winst (?) zou dan, volgens dit verwachtingspatroon, rond de 26,2 miljoen uitkomen voor het eerste jaar. Als je hier de lening van 800.000 euro van afhaalt, is de absolute winst 25,4 miljoen euro.

 

Realistisch? Feedback? Kijk ik te rooskleurig naar mijn plan? Alle op- en aanmerkingen worden gewaardeerd.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je inkomstenoverzicht leest lekker weg. Op basis hiervan vraag ik me wel af waar het in vredesnaam mis is gegaan met Talpa... Heb je een idee waarom Talpa ten onder is gegaan, en waar in jij anders bent?

 

Daarnaast zou ik je plan nog eens doorrekenen met 0 inkomsten in het eerste jaar: werkt het dan nog? Inkomsten hebben namelijk de neiging niet meteen vanaf dag 1 op volle sterkte binnen te komen...

 

Mag ik een botte vraag stellen? In hoeverre is dit een papieren excercitie, of heb je serieuze plannen? Indien dat laatste: heb je contact met mensen die hier al echt ervaring in hebben, zodat zij je plannen en cijfers kunnen toetsen en je kunnen vertellen wat er verder nog bij komt kijken?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bang dat je te positief bent. Wanneer je in je 1e maand nog "maar" 100.000 over houd dan betekent dat dat wanneer je geen adverteerders hebt je na de 1e maand al je toko moet sluiten. Is het normaal dat je adverteerders voor 1 maand aan je bind? En denk je echt dat je direct 30 van dat soort adverteerders kunt vinden voor een nieuw concept?

 

Het zal natuurlijk top zijn wanneer ik het mis heb! ;D

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot dusver :)

 

Om eerst de vraag van Jeroen te beantwoorden m.b.t de ondergang van Talpa (Tien). Ook hier heb ik naar gekeken en de oorzaak zit hem vooral in de holding daarachter; Talpa Media Holding. Ik bezit niet de exacte cijfers, maar in 2005 was voor Talpa Media Holding de omzet 85 miljoen euro, maar er was een verlies van 103 miljoen euro. Tien had een aantal succesvolle programma's, maar verder had het ook tegenvallende programma's uitgemeten in tegenvallende kijkcijfers. Ik weet niet wat de omzet voor alleen de tv-zender Tien was, maar er zijn wel (denk ik) een aantal factoren die zouden hebben kunnen bijgedragen met de ondergang van tv-zender TIen; een belangrijke daarvan was de bedrijfskosten. Als je bijvoorbeeld alleen al kijkt naar de salariëring van het personeel dan zou dat ook een meespelende factor kunnen zijn. Ik denk dat een gemiddelde presentator ongeveer 500.000 euro per seizoen verdiende (en misschien wel meer). Als je dan al 20 presentatoren in dienst heb, heb je alleen al aan die tak ongeveer 10 miljoen aan kosten! Verder de uitzendrechten m.b.t het voetbal; de Mol zou hier ruim 35 miljoen euro per jaar voor betalen. Tel hierbij productiekosten, bedrijfskosten, personeelskosten, uitzendkosten bij op, en het zou al snel de 80 tot 90 miljoen bereiken. Vergeet hierbij overigens ook niet dat de Mol vanaf dag een al veel personeel aannam.

 

Conclusie; de Mol moest minimaal 80 miljoen euro aan inkomsten werven. Als startend tv-zender is dat zowaar onmogelijk. Dit is mijns inziens dan ook een van de redenen dat de Mol zijn toko heeft verkocht aan RTL Nederland.

 

Wat betreft serieuze plannen; op dit moment ben ik woonachtig in de Verenigde Staten, maar de plannen zijn wel zeer serieus. Ik trek er vier jaar voor uit om alles grondig te analyseren en op te zetten, maar ook om mijn netwerk binnen de media-wereld te vergroten. In de zomer van 2010 wanneer ik in Nederland ben zullen er mogelijkheden worden gezocht via marketingbureaus voor eventuele sponsors van programma's of het bedrijf zelf (en dus de naam aan het bedrijf te koppelen).

 

Waarom zal mijn media-onderneming niet hetzelfde overkomen als Tien?

 

Het is eigenlijk heel simpel en dat is dat mijn onderneming a) geen exorbitant hoge salarissen uitdeelt cq. nieuw talent zal zoeken, en b) wij zullen op korte termijn echt geen moeite doen om voetbalrechten in handen te krijgen. Dat alleen al scheelt zo'n 50 miljon euro, maar wij zullen het eerste jaar geen leger personeel aannemen; wij verwachten ongeveer 20 mensen aan te nemen die bereid zijn hard te werken tegen een relatief laag salaris (vergeleken met andere commerciele omroepen).

 

Twabla,

 

Om bij de kijkers te komen zullen wij dat doen via de kabel / digitenne, maar er zullen ook mogelijkheden worden onderzocht om in HD uit te zenden; dit in verband met het feit dat het waarschijnlijk vier jaar zal duren voordat de onderneming ook echt van start zal gaan.

 

Trolink,

 

Qua adverteerders zullen wij minimaal een jaar voor de start van het bedrijf ervoor uittrekken om bedrijven warm te maken om te adverteren. Eventueel met een korting, of dat wij zonder 10% verhoging de commercial in eigen beheer produceren. Het is normaal dat je adverteerders voor een maand bind, omdat maanden die erop volgen de prijzen omhoog of omlaag gaan i.v.m het aantal kijkers. Wij verwachten 30 adverteerders te krijgen, maar als minpunt houden wij het op 20 en als toppunt houden wij het op 40. Dit zijn slechts verwachtingen, dus er moet natuurlijk wat speling inzitten en ik ben helaas geen paragnost :D

Link naar reactie
  • 0

TV10 heeft nooit een minuut zendtijd gehad. TV10 was al overleden nog voor het kon beginnen simpel omdat er geen uitzendlicentie verstrekt werd door het toenmalie kabinet. De RTL zenders losten dit in die tijd op via Luxemburg.

 

Zie hier een link naar Andere Tijden met een uitzending over TV10.

 

Talpa heeft flink geinvesteerd in goede programma's om op die manier meteen kijkers te kunnen trekken. Ze hebben er duidelijk voor gekozen om meteen aanwezig te zijn en niet als gelijk als herhaal zender te beginnen.

Ik denk dat kritische (kijkers)massa hierin een belangrijke rol speelt. Wie klein begint heeft weinig kijkers en als de omroep niet af en toe op andere manieren aandacht weet te trekken dan is het snel over.

Ook dit jaar zijn er weer wat omroepen gesneuveld, onder andere een samenwerkingsverband van twee moslimomroepen.

Ervoor terug krijgen we Powned dat volgens mij zal gaan leiden aan he LPF syndroom, stennis maken is altijd nog iets anders als echte programma's.

 

Het verbaast mij dat ondanks de mogelijkheden die ip-tv nu bied er nog steeds televisienetten bestaan.

Zelf zou ik dan dus eerder gaan voor een goed video kanaal dan proberen in het systeem een plekje proberen te bemachtigen.

Link naar reactie
  • 0

Klopt dat TV10 geen minuut zendtijd heeft gehad, maar Talpa heeft om redenen via een rechtszaak de naam Tien weten te bemachtigen (geen TV10).

 

Wat je zegt dat Talpa (Tien, of whatever) meteen is begonnen met het investeren in nieuwe programma's klopt. Als omroep is dat ook zeer belangrijk; wij hebben dan ook plannen om via Cross Media acties een aantal programma's direct te kunnen produceren en de aandacht ervan te kunnen trekken. Een programma is direct betrokken bij een groot bedrijf en er worden ook mogelijkheden onderzocht voor Cross Media acties met dat bedrijf. Verder zullen wij ons ook richten op (vooral de weekenden) kinderprogramma's. Er zijn een aantal zenders die zulk programma's aanbieden vooral in de vorm van animatiefilms (veelal gekocht), maar ook wij zullen hier programma's zelf van gaan bedenken.

 

Overigens, het direct investeren in goede programma's is ook onze intentie zolang we een sponsor kunnen aantrekken die haar naam aan ons bedrijf voor het contractduur wil gaan verbinden.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar dan nu de inkomsten; een commerciële omroep draait op reclameinkomsten en daar moeten we ons dan ook voor inzetten. Als wij kijken naar wat bijvoorbeeld de gemiddelde prijs om te adverteren bij Nederland 1 is zien wij dat dat rond de 2.800 euro per dag per adverteerder ligt. Ook RTL ligt rond deze grens (ongeveer 3.100 euro). Mijn onderneming zal in beginsel absoluut niet zoveel kijkers trekken als de Publieke Omroep, RTL, SBS, noem maar op. Het is dus zeer van belang de gemiddelde prijs aardig naar beneden te stellen t.o.v de Publieke Omroep; de (gemiddelde) prijs waar ik dan op ben gekomen ligt rond de 1.200 euro (ruim 50% minder).

 

 

Volgens mij ga je hier gigantisch de bocht uit. Het is niet zo dat er een gemiddeld budget per zender is, waar jij dan alvast de helft kan inboeken. Reclame-inkomsten zijn afhankelijk van gpu's oftewel bereik. Om bereik op te bouwen moet je investeren in programma's. Je bouwt dus enorme aanloopverliezen op voordat je een beetje op niveau komt. Je onderschat de kosten enorm en overschat de inkomsten verschrikkelijk.

 

Bij welke omroep heb je ervaring opgedaan, en in welke positie? Waar studeer je nu? Waarom begin je meteen zo ambitieus, in een tamelijk volle markt? Misschien is het wel veel interessanter een productiebedrijf op te zetten...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

...

Het verbaast mij dat ondanks de mogelijkheden die ip-tv nu bied er nog steeds televisienetten bestaan.

Zelf zou ik dan dus eerder gaan voor een goed video kanaal dan proberen in het systeem een plekje proberen te bemachtigen.

 

Hier ben ik het wel mee eens eigenlijk. Hoe is de trend eigenlijk van TV kijkend Nederland? Wordt er gemiddeld nog net zo veel gekeken als 5, 10, 20 jaar geleden? Ik denk, afgaand op mijn omgeving, dat eerder minder dan meer TV wordt gekeken, maar heb geen harde cijfers. En zeker de jeugd spendeert veel meer tijd aan internet dan aan TV, lijkt mij.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bugs,

 

Ik ken iemand die ook bezig is een omroep van de grond te krijgen, daar al een tijdje mee bezig is en die in mijn (leken) ogen op een wat realistischer manier te werk gaat. Ik weet absoluut niet of hij geinteresseerd is, maar ik zou jullie in contact kunnen brengen. Mss dat jullie iets voor elkaar kunnen betekenen?

 

Zeg 't maar.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste Bugs Bunny,

 

Is het de bedoeling dat je via de ether gaat uitzenden, en zit je doelgroep in Nederland?

Mocht dit zo zijn dan zou ik toch eerst even goed de mediawet gaan lezen.

 

http://www.cvdm.nl/

 

Waarom wil je het persee zo groots aanpakken in het begin?

Ik kan me vaag herinneren dat er iemand via internet zijn eigen show heeft en deze gigantisch goed

bekeken wordt. Ik denk dat TV kijken via internet de toekomst gaat worden en daar kun je nu al je voordeel

mee behalen door daar al je pijlen op te richten.

 

Het scheelt je voor te beginnen al gigantisch in de kosten.

 

En wil je ondanks alles toch voor een eigen omroep gaan, dan zou je kunnen overwegen om een plek

binnen het publieke bestel te bemachtigen.

Hiervoor dient je omroep geloof ik minimaal 50000 leden te hebben. Het voordeel van een publieke omroep

is dat je minder afhankelijk bent van reclame inkomsen omdat je ook een bepaald budget van de overheid krijgt toegewezen.

Hierdoor heb je als omroep een iets meer solide bestaan dan een commerciele omroep die volledig afhankelijk is van

reclamegeld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 38 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.