Ik vind het nogal moeilijk om alles op te schrijven wat er de laatste dagen/weken gebeurd is in onze firma en ik heb ook niet echt een specifieke vraag. Ik zoek eerder algemaan advies, opmerkingen, andere inzichten of gewoon een frisse kijk van buitenaf op de hele zaak.
Even voorstellen:
Gedurende 3.5 jaar heb ik samen met 3 partners een bedrijf in volle expansie. We zijn samen met een klein kapitaal begonnen en hebben ondertussen een bedrijf met een total omzet van meer dan een miljoen euro (detailhandel), een zeer leuke winstmarge en een schare werknemers. We zochten financiering via de bank om dit alles te bekostigen en kregen tot op heden ook altijd alles geregeld.
Een paar weken geleden brandde echter het pand waar we nu reeds een jaar alle voorraad in onderbrachtten en vanwaaruit ook alle bestellingen werden geleverd, volledig af. Totale boekwaarde van de goederen er in: ca 550 000 euro (het exacte bedrag zal moeilijk te achterhalen zijn aangezien een deel van de leveringsbonnen mee opgingen in de vlammen - hoewel dit via een omweg en de electronische agenda wel terug samen te stellen valt).
Wegens allerhande redenen die er eigenlijk niet toe doen (maar die ik eventueel graag via PM uit de doeken wil doen), gaat de verzekering meer dan waarschijnlijk niet tussenkomen in deze zaak. De goederen zijn ook niet makkelijk vervangbaar aangezien het deels om maatwerk gaat en alles geïmporteerd wordt uit het verre oosten. Totale levertijd om alles te vervangen, mits we dit kunnen financieren, is zo'n 6-12 weken. Onze leverancier gaat mee in het verhaal en levert momenteel nog gewoon hoewel hij totaal geen zekerheid heeft over wanneer onze betaling zal volgen. De goederen betroffen onze wintercollectie en de hele voorraad. Indien wij het probleem van de wintercollectie kunnen oplossen, zitten we nog met het probleem dat op DIT ogenblik onze zomercollectie reeds voorgefinancierd moet worden, zoniet verliezen we het hele zomerseizoen.
Dit alles valt ons zeer zwaar en ik krijg ondertussen liquiditeitsproblemen in de zaak, maar we zien mits allerhande promotieacties en de goodwill van de leverancier nog wel een mogelijkheid om er door te raken zonder bijkomend geld.
Tot overmaat van ramp ontving ik echter een paar dagen terug een brief van de bank, waarin zij ons duidelijk maken dat ons investeringskrediet (straight loan + kaskrediet) voor een totale waarde van 150 000 euro, opgezegd wordt en wij dit volledig binnen de 90 dagen moeten terugbetalen. Volgens hun algemene voorwaarden kan dit zomaar en zij hebben deze beslissing genomen naar aanleiding van de brand en het feit dat we nu een 'high risk' bedrijf zijn met een sterk verhoogd risico op faillisement. Onze advocaat vreest ook dat er hier weinig aan te doen is. Hij is wel nog bezig met de verzekering om hier toch iets los te krijgen al is dit laatste verre van zeker.
Indien de bank dit geld terug wil en wij deze beslissing niet omgedraaid krijgen (via kennissenen, andere bankmedewerkers die aan het lobbyen zijn en onze zaak duidelijk uit de doeken doen en verdedigen met de duidelijke uitleg dat stopzetting van de lening het faillisement betekent) heb ik persoonlijk een groot probleem aangezien ik samen met 1 collega en een derde partij persoonlijk borg sta voor de volledige lening en ik pas een huis heb gekocht (met hypotheek via een andere bank).
Qua kosten in de firma heb ik zo veel mogelijk al zitten snijden, interimkrachten stopgezet, alleen hoogstnodige uitgaven doen etc etc. Ook leveren we nog wat we kunnen uit onze zeer beperkte voorraad die nog over is in onze 3 andere magazijnen.
Ik zie momenteel echter geen andere uitweg dan het faillisement over 3 maanden en wil eigenlijk wat advies over wat de mogelijkheden zijn van bijvoorbeeld een doorstart via een nieuwe firma, mogelijkheden om alsnog het faillisement te voorkomen via bijvoorbeeld een externe financierder etc etc. Het is zeker niet de bedoeling om onze (Belgische) leveranciers of dienstverleners en klanten die voorschotten betaalden enigszinds te benadelen en ik wil de firma dan ook niet "leegzuigen". Iedereen mag van mij gerust betaald worden behalve (en dit is misschien cru gezegd) de bank. Zij kunnen me gestolen worden.
Voila, ergens doet het goed om alles eens te kunnen neerschrijven om zo voor mezelf ook eens alles op een rijtje te hebben. Natuurlijk is er nog een enorme berg aan details maar de grote lijnen van het verhaal staan hier nu neergeschreven.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Blackdog
Blackdog
Hey allemaal,
Ik vind het nogal moeilijk om alles op te schrijven wat er de laatste dagen/weken gebeurd is in onze firma en ik heb ook niet echt een specifieke vraag. Ik zoek eerder algemaan advies, opmerkingen, andere inzichten of gewoon een frisse kijk van buitenaf op de hele zaak.
Even voorstellen:
Gedurende 3.5 jaar heb ik samen met 3 partners een bedrijf in volle expansie. We zijn samen met een klein kapitaal begonnen en hebben ondertussen een bedrijf met een total omzet van meer dan een miljoen euro (detailhandel), een zeer leuke winstmarge en een schare werknemers. We zochten financiering via de bank om dit alles te bekostigen en kregen tot op heden ook altijd alles geregeld.
Een paar weken geleden brandde echter het pand waar we nu reeds een jaar alle voorraad in onderbrachtten en vanwaaruit ook alle bestellingen werden geleverd, volledig af. Totale boekwaarde van de goederen er in: ca 550 000 euro (het exacte bedrag zal moeilijk te achterhalen zijn aangezien een deel van de leveringsbonnen mee opgingen in de vlammen - hoewel dit via een omweg en de electronische agenda wel terug samen te stellen valt).
Wegens allerhande redenen die er eigenlijk niet toe doen (maar die ik eventueel graag via PM uit de doeken wil doen), gaat de verzekering meer dan waarschijnlijk niet tussenkomen in deze zaak. De goederen zijn ook niet makkelijk vervangbaar aangezien het deels om maatwerk gaat en alles geïmporteerd wordt uit het verre oosten. Totale levertijd om alles te vervangen, mits we dit kunnen financieren, is zo'n 6-12 weken. Onze leverancier gaat mee in het verhaal en levert momenteel nog gewoon hoewel hij totaal geen zekerheid heeft over wanneer onze betaling zal volgen. De goederen betroffen onze wintercollectie en de hele voorraad. Indien wij het probleem van de wintercollectie kunnen oplossen, zitten we nog met het probleem dat op DIT ogenblik onze zomercollectie reeds voorgefinancierd moet worden, zoniet verliezen we het hele zomerseizoen.
Dit alles valt ons zeer zwaar en ik krijg ondertussen liquiditeitsproblemen in de zaak, maar we zien mits allerhande promotieacties en de goodwill van de leverancier nog wel een mogelijkheid om er door te raken zonder bijkomend geld.
Tot overmaat van ramp ontving ik echter een paar dagen terug een brief van de bank, waarin zij ons duidelijk maken dat ons investeringskrediet (straight loan + kaskrediet) voor een totale waarde van 150 000 euro, opgezegd wordt en wij dit volledig binnen de 90 dagen moeten terugbetalen. Volgens hun algemene voorwaarden kan dit zomaar en zij hebben deze beslissing genomen naar aanleiding van de brand en het feit dat we nu een 'high risk' bedrijf zijn met een sterk verhoogd risico op faillisement. Onze advocaat vreest ook dat er hier weinig aan te doen is. Hij is wel nog bezig met de verzekering om hier toch iets los te krijgen al is dit laatste verre van zeker.
Indien de bank dit geld terug wil en wij deze beslissing niet omgedraaid krijgen (via kennissenen, andere bankmedewerkers die aan het lobbyen zijn en onze zaak duidelijk uit de doeken doen en verdedigen met de duidelijke uitleg dat stopzetting van de lening het faillisement betekent) heb ik persoonlijk een groot probleem aangezien ik samen met 1 collega en een derde partij persoonlijk borg sta voor de volledige lening en ik pas een huis heb gekocht (met hypotheek via een andere bank).
Qua kosten in de firma heb ik zo veel mogelijk al zitten snijden, interimkrachten stopgezet, alleen hoogstnodige uitgaven doen etc etc. Ook leveren we nog wat we kunnen uit onze zeer beperkte voorraad die nog over is in onze 3 andere magazijnen.
Ik zie momenteel echter geen andere uitweg dan het faillisement over 3 maanden en wil eigenlijk wat advies over wat de mogelijkheden zijn van bijvoorbeeld een doorstart via een nieuwe firma, mogelijkheden om alsnog het faillisement te voorkomen via bijvoorbeeld een externe financierder etc etc. Het is zeker niet de bedoeling om onze (Belgische) leveranciers of dienstverleners en klanten die voorschotten betaalden enigszinds te benadelen en ik wil de firma dan ook niet "leegzuigen". Iedereen mag van mij gerust betaald worden behalve (en dit is misschien cru gezegd) de bank. Zij kunnen me gestolen worden.
Voila, ergens doet het goed om alles eens te kunnen neerschrijven om zo voor mezelf ook eens alles op een rijtje te hebben. Natuurlijk is er nog een enorme berg aan details maar de grote lijnen van het verhaal staan hier nu neergeschreven.
Alvast bedankt voor uw tijd!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag