• 0

Vordering betwist, maar leverancier schakelt incassobureau in

Graag zou ik jullie hulp krijgen voor de volgende situatie:

 

Eerder dit jaar heb ik met een dienstverlener een fixed price overeenkomst afgesloten ten bedrage van EUR 4500.

De dienstverlener is echter aantoonbaar tekort geschoten in kwaliteit en tijdige levering. Toen ik hierover mijn beklag wilde doen bleek zelfs dat niet mogelijk, want e-mails werden niet beantwoord en terugbellen deden ze ook niet.

 

Na lange tijd heb ik uiteindelijk toch de verantwoordelijke aan de telefoon gekregen en ik heb hem in ernstige gebreke gesteld. Ik heb toen excuses ontvangen en we hebben toen afgesproken dat ze mij binnen 24 uur hun voorstel zouden mailen waarin ze beschrijven hoe en wanneer ze de situatie zo snel mogelijk in orde gaan maken. Je raadt het al: Ook die afspraak werd niet nagekomen en na 2 dagen had ik nog niets ontvangen.

 

Inmiddels had ik een deskundige laten kijken naar een deel van hun werk wat wel gedaan was, en dat bleek kortgezegd prutswerk te zijn. Voor mij was nu de maat vol en dus heb ik ze een definitieve in gebreke stelling gestuurd.

Dit eerst per e-mail en enkele dagen later per aangetekende brief, waarin ik de opdracht wegens wanprestatie intrek. In deze brief heb ik mij coulant opgesteld door bereid zijn te schikken op een bedrag van 150 euro voor dat deel van het werk wat wel is gedaan. In die brief geef ik ook duidelijk aan welke afgesproken werkzaamheden door hun nog niet gedaan zijn.

 

De enige reaktie van de dienstverlener is dat hij het er niet mee eens is. Een uur later ontvang ik een factuur voor het hele bedrag van EUR 4500 ! Terwijl nog geen 10% van het hele werk is gedaan, waarin dus ook prutswerk is geconstateerd. Ik heb laten weten dat ik deze factuur niet ga betalen.

 

Daarna heb ik geen herinneringen meer ontvangen, maar krijg nu ineens wel een niet aangetekende brief van een incassobureau voor het hele bedrag + EUR 700 extra kosten.

 

Het kan toch niet zo zijn dat een betwiste vordering zomaar bij een incassobureau wordt neergelegd?

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

Ik neem aan dat een incassobureau niet voor rede vatbaar is. Zij gaan gewoon voor het bedrag dat hun opdrachtgever wil hebben. Moet ik maar afwachten op een rechtszaak? Wat voor truuks gaat het incassobureau nog uithalen? Conservatoir beslag misschien? Wat is wijsheid? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat een incassobureau niet voor rede vatbaar is. Zij gaan gewoon voor het bedrag dat hun opdrachtgever wil hebben. Moet ik maar afwachten op een rechtszaak? Wat voor truuks gaat het incassobureau nog uithalen? Conservatoir beslag misschien? Wat is wijsheid? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

 

Ik zou de correspondentie zeker naar het incassoburo sturen en op al hun communicatie reageren met je standpunt. Het liefst aangetekend zodat je later kunt bewijzen dat je gereageerd hebt en zij niet kunnen beweren nooit wat van je ontvangen te hebben. Je staat dan later altijd sterker als je dingen kunt aantonen.

 

Beslag leggen kan alleen via de rechter, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Beslag_%28recht%29.

Link naar reactie
  • 0

Uit ervaring weet ik dat de incasso bureau's de helft van de tijd geen dossier mee krijgen. Sturen gewoon blindelings de vordering.

 

Vorige week kreeg ik hier het advies om dus nooit zélf papieren naar het incassobureau op te sturen, maar hen melding te maken van het feit, dat zij niet op de hoogte zijn van het gehele dossier/de gehele achtergrond, en ze terug te verwijzen naar de eiser.

 

Dit inderdaad per gewone post én aangetekend (met bewijs van ontvangst) versturen.

 

Link naar reactie
  • 0

Veel incassobureau's werken inderdaad zo dat ze zelfs zonder dossier aanmaningen versturen. Veel nederlanders worden al zo bang van zo'n brief dat ze betalen. Dat is natuurlijk makkelijk verdiend.

Als jij echter goede redenen hebt om de factuur aan te vechten zullen ze niet snel tot verder actie overgaan.

 

Zelf ben ik ook wel eens meerdere malen aangemaand geweest, heb ze gebeld dat ik het er niet mee eens was en is niks meer mee gedaan.

 

Voor de rest zou ik zeggen volg het advies van Marcel.

Link naar reactie
  • 2

Je hebt het professioneel aangepakt door de leverancier schriftelijk in gebreke te stellen en het wel geleverde werk te laten beoordelen door een derde partij.

 

Wanneer een partij bij een wederkerige overeenkomst tekortschiet in de nakoming van haar verbintenis, krijgt de wederpartij ingevolge artikel 6:265 BW de bevoegdheid de overeenkomst te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis de ontbinding en haar gevolgen niet rechtvaardigt.

 

De crediteur kan kiezen tussen:

[*]Nakoming

[*]Schadevergoeding

[*]Ontbinding

 

Een tekortkoming kan bestaan uit:

[*]Geheel niet presteren

[*]Niet tijdig presteren

[*]Ondeugdelijk presteren

 

Artikel 6:82.1 zegt voorts dat het verzuim intreedt wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij schriftelijke aanmaning, waarbij hem een redelijke termijn voor nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.

 

Jij staat juridisch erg sterk in deze zaak, omdat je schriftelijk de leverancier in gebreke hebt gesteld, dit zwart op zit hebt staan en hem tevens ruimschoots in de gelegenheid hebt gesteld de overeenkomst alsnog na te komen. Jij hebt van dit incassobureau niets te vrezen. Stuur het incassobureau een nette brief waarin jij de vordering betwist en zet je argumentatie uiteen. Als incassobureaus ergens een hekel aan hebben, dan is het aan vorderingen die betwist worden (geloof me, ik run zelf een incassobureau ;) ).

 

Komt nog bij dat het door jou leverancier ingeschakelde incassobureau te hoge incassokosten rekent. Het totaal aan alle incassokosten (administratiekosten, registratiekosten, dossierkosten, sommatiekosten etcetera) bij een hoofdsom van €4500,00 niet hoger mag zijn dan €600,00 ( zie Rapport Voorwerk II).

 

Laat je niet bangmaken door het incassobureau. Pas na een eventuele gerechtelijke procedure en een vonnis van de rechter kan er worden overgegaan tot beslaglegging. Het lijkt mij echter zeer sterk dat dit incassobureau naar de rechter zal stappen wanneer men daar jouw verweer heeft ontvangen. Een rechter zal naar mijn mening alle eisen van tafel vegen en het incassobureau tot het betalen van de proceskosten veroordelen. Vermeld in je brief aan het incassobureau ook dat je indien zij een gerechtelijk procedure starten, jij je in den rechte zal verweren en alle bijkomende kosten op het incassobureau zult verhalen.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij een betwiste vordering heeft het vaak wel zin zon incassobureau even te benaderen, en duideijk te maken dat je geen intentie tot betalen hebt zonder een gerechtelijke uitspaak.

 

Dat zou voldoende signaal moet zijn dan de enige zinnige opvolging van hun kan dagvaarden is, en feitelijk alle verdere kosten ongegrond maken, voor zover die voorwerk sowieso al niet overschrijden.

Link naar reactie
  • 0

Pas na een eventuele gerechtelijke procedure en een vonnis van de rechter kan er worden overgegaan tot beslaglegging.

 

T.S. heeft het over conservatoir beslag, daarbij hoeft er nog geen vonnis te zijn:

 

Als er nog geen proces gaande is, of tijdens een proces, zolang er nog geen uitspraak van de rechter is, kan de eisende partij met een verzoekschrift aan de rechter vragen beslag te mogen laten leggen op vermogensbestanddelen van de debiteur, op voorwerpen of gelden van de gedaagde partij
Link naar reactie
  • 0

Dat klopt. Voor het leggen van conservatoir beslag is echter een (dure) advocaat nodig, een incassobureau kan en mag deze procedure niet starten. De advocaat die voor de leverancier van T.S. conservatoir beslag aanvraagt bij de rechtbank is zijn titel bovendien niet waard. De zaak rammelt aan alle kanten en hoewel het verzoek aan de president van de rechtbank wellicht zal worden gehonoreerd, zal de leverancier de hierop volgende rechtszaak naar alle waarschijnlijkheid verliezen. Gevolg hiervan is dat de leverancier opdraait voor alle door T.S. geleden schade als gevolg van de beslaglegging.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat klopt. Voor het leggen van conservatoir beslag is echter een (dure) advocaat nodig, een incassobureau kan en mag deze procedure niet starten. De advocaat die voor de leverancier van T.S. conservatoir beslag aanvraagt bij de rechtbank is zijn titel bovendien niet waard. De zaak rammelt aan alle kanten en hoewel het verzoek aan de president van de rechtbank wellicht zal worden gehonoreerd, zal de leverancier de hierop volgende rechtszaak naar alle waarschijnlijkheid verliezen. Gevolg hiervan is dat de leverancier opdraait voor alle door T.S. geleden schade als gevolg van de beslaglegging.

Vergeet niet dat we hier maar één kan van het verhaal horen. De wederpartij zal ongetwijfeld alleen de factuur en het uitblijven van de betaling in het dossier stoppen en het is daarom aan TS om de deurwaarder het incassobureau bewijs van de betwisting te overleggen. Daarbij zou ik TS adviseren ook direct vast te leggen dat ze verdere buitengerechtelijke kosten kunnen voorkomen en over kunnen gaan tot dagvaarding.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt heren, jullie informatie is heel bruikbaar voor mij.

Maakt het nog uit dat ik de eerste in gebreke bestelling per e-mail en telefonisch heb gedaan, en de definitieve in gebreke stelling 2 dagen later per e-mail? (Nadat een nieuwe afspraak wederom niet werd opgevolgd). Na deze definitieve in gebreke stelling was ik ook niet meer bereid over oplossingen te praten (definitief is definitief) en na enkele dagen heb ik toen de aangetekende brief verstuurd. Had ik de dienstverlener in deze aangetekende brief nog een kans moeten geven? Die kans had ik ze eerder dus al gegeven, maar ik weet niet hoe dat juridisch zit.

 

Ik heb aangeboden 150 euro te vergoeden en daarvoor een factuur gevraagd. Die factuur heb ik natuurlijk niet gekregen, maar is het verstandig die 150 euro toch over te maken, om mijn bereidwilligheid te laten zien? Uiteraard voel ik hier heel weinig voor, maar ik wil doen wat verstandig is.

 

Daarnaast heb ik een andere partij moeten inschakelen om de gemaakte fouten te herstellen. Eigenlijk vind ik dat ik recht heb op schadevergoeding van de dienstverlener. Is het verstandig de schadevergoeding in te dienen bij de dienstverlener, zodat een eventuele rechter in een later stadium mij niet de vraag kan stellen: "U zegt dat er slecht werk is geleverd en schade is aangericht, waarom heeft u daarvoor dan geen vergoeding geeist?".

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mis in de ingebrekestelling is dat de wederpartij geen mogelijkheid tot herstel binnen een bepaalde periode gegevens wordt. VOORDAT je een overeenkomst kunt annuleren wegens wanprestatie MOET je de wederpartij in je ingebrekestelling mogelijkheid geven tot herstel binnen een redelijke periode..

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mis in de ingebrekestelling is dat de wederpartij geen mogelijkheid tot herstel binnen een bepaalde periode gegevens wordt. VOORDAT je een overeenkomst kunt annuleren wegens wanprestatie MOET je de wederpartij in je ingebrekestelling mogelijkheid geven tot herstel binnen een redelijke periode..

 

Dank voor je reaktie(s).

Deze kans tot herstel heb ik ze wel gegeven. Middels email met als titel "In gebreke stelling" en telefoon. Maar niet in de aangetekende brief die ik in de week erna heb gestuurd (definitieve in gebreke stelling).

 

Link naar reactie
  • 1

Dat klopt. Voor het leggen van conservatoir beslag is echter een (dure) advocaat nodig, een incassobureau kan en mag deze procedure niet starten. De advocaat die voor de leverancier van T.S. conservatoir beslag aanvraagt bij de rechtbank is zijn titel bovendien niet waard. De zaak rammelt aan alle kanten en hoewel het verzoek aan de president van de rechtbank wellicht zal worden gehonoreerd, zal de leverancier de hierop volgende rechtszaak naar alle waarschijnlijkheid verliezen. Gevolg hiervan is dat de leverancier opdraait voor alle door T.S. geleden schade als gevolg van de beslaglegging.

Vergeet niet dat we hier maar één kan van het verhaal horen. De wederpartij zal ongetwijfeld alleen de factuur en het uitblijven van de betaling in het dossier stoppen en het is daarom aan TS om de deurwaarder het incassobureau bewijs van de betwisting te overleggen. Daarbij zou ik TS adviseren ook direct vast te leggen dat ze verdere buitengerechtelijke kosten kunnen voorkomen en over kunnen gaan tot dagvaarding.

 

Daar heb je wel een punt. Veel incassobureaus en ook deurwaarders hebben niet de beschikking over het complete dossier. Van hun opdrachtgever krijgen ze inderdaad een kopie van de factuur en eventuele verzonden herinneringen. Dit is ook de reden dat veel incassobureaus/deurwaarders snel afhaken wanneer de schuldenaar de vordering inhoudelijk betwist. Soms sputtert men nog even tegen door wederom een aanmaning te sturen waarin dringend wordt verzocht te betalen, want anders.....

 

Nog even wat betreft de ingebrekestelling: ook de ingebrekestelling per e-mail is rechtsgeldig (aldus dit vonnis) en wanneer je er in een eventuele rechtszaak melding van maakt dat enkele dagen daarvoor de leverancier al telefonisch ingebreke is gesteld, dan weegt dat voor de rechter allemaal mee. Wat betreft het stellen van een termijn: de wet geeft geen definitie van de redelijke termijn. Wat redelijk is zal derhalve van de situatie afhangen. Een verweer dat in de ingebrekestelling geen (redelijke) termijn was gegeven zal mijns inziens niet veel kans van slagen hebben. De leverancier heeft immers noch zijn prestatie verricht, noch inhoudelijk gereageerd op de ingebrekestelling.

 

Edit: vraag bij de derde partij even een rapportje op van hun bevindingen. Dan kun je een kopie daarvan opsturen naar de leverancier en het incassobureau.

Link naar reactie
  • 0

 

Uit jouw dossier zou ook moeten blijken dat je al veel eerder (schriftelijk per email) beklag hebt gedaan en dat er dus legio gelegenheid is geweest voor jouw leverancier om iets te doen.

 

Dat is geen probleem. Ik heb meerdere emails in de weken (maanden) ervoor waarin ik mijn beklag doe over de gang van zaken. Waarvan de meeste onbeantwoord zijn gelaten.

Link naar reactie
  • 0

...

Edit: vraag bij de derde partij even een rapportje op van hun bevindingen. Dan kun je een kopie daarvan opsturen naar de leverancier en het incassobureau.

 

Bedankt, wederom heel bruikbaar.

De bevindingen van de derde partij heb ik netjes in een e-mail. Gunstig voor mij is wellicht ook dat ik weet dat de leverancier deze derde partij ook als deskundig zal beoordelen.

 

Raden jullie mij ook aan om nog te wachten op een aangetekende brief van het incassobureau? (tot nu toe slechts 1 brief per gewone post en email gehad). Ik neem aan dat dat hun volgende stap is. Op welk moment kan ik het beste "toeslaan" met mijn verweer, met als doel dat ze het bijltje erbij neergooien? En moet ik dan direct alles in de strijd gooien (alle documenten die ik heb opsturen), of nog iets achter de hand houden voor als ze toch doorzetten?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt tot Sint Juttemis wachten op een aangetekende brief van het incassobureau, die zal men niet versturen. Veel te duur. ;D

 

Je kunt het incassobureau het beste schriftelijk je hele verhaal mededelen, zeggen dat je alle correspondentie zwart op wit hebt staan en jij een eventuele rechtszaak met vertrouwen tegemoet ziet. Uiteraard zul jij verweer voeren en alle kosten op het incassobureau verhalen. Je kunt volstaan met het noemen van de data en de manier waarop jij je leverancier (meerdere malen) in gebreke hebt gesteld. Ik zou geen documenten/bewijzen naar het incassobureau sturen. Dit kan eigenlijk alleen maar tegen je gebruikt worden. Er zitten helaas nog erg veel rotte appels in de incassobranche. Gezien het feit dat dit incassobureau ook al te hoge incassokosten in rekening brengt, is de kans groot dat het hier één van die rotte appels betreft. Stuur hen enkel jouw verweer (je hele verhaal + argumentatie) en een kopietje van de bevindingen van de derde partij.

 

Ter verduidelijking, incassobureaus hebben een hekel aan "schuldenaren" die:

[*]kennis van zaken hebben

[*]aan dossiervorming hebben gedaan

[*]inhoudelijk een vordering betwisten

[*]zich in den rechte (zullen gaan) verweren

 

Met jouw verhaal aan het incassobureau toon je aan al bovenstaande punten te voldoen. Daar zal men wellicht enigszins nerveus van worden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 54 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.