• 0

Voorraden afschrijven of verkopen

Beste Higher level,

Ik ben bezig met een bedrijfsidee. Dit idee is gericht op overbodige voorraden van bedrijven. Wat het idee precies is hou ik graag nog even voor mezelf!

 

Echter heb ik wel een vraag waar ik niet uit kom, en waar ik ook niks over kan vinden. Het betreft hier een boekhoudkundige vraag.

 

Wat ik me af vraag is wat het voordeel is voor bedrijven om hun overbodige voorraden af te schrijven in plaats van te verkopen tegen een bedrag onder de inkoopprijs. En wat doet dit met hun balans?

 

Mocht iemand me hier antwoord op kunnen geven dan hoor ik het graag.

 

Mvg Mark

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Mark,

 

Als ik voorraden afwaardeer, dan drukt dat mijn winst en krijg ik daar IB over terug (of betaal ik minder IB).

Stel voorraad 10.000 in de boeken en ik waardeer af naar nul, dan heb ik een kostenpost in de onderneming die zorgt dat ik minder belasting betaal. Als mijn IB tarief over de top van mijn inkomen 42% is, krijg ik vanwege de afwaardering 4.200 netto terug.

 

Als ik die voorraaed weet te verkopen voor netto € 4.000, heb ik:

1) netto 4.000 op de rekening

2) een aftrekpost voor de andere 6.000 ad 42% IB = 2.520 netto IB voordeel. Samen dis 6.250 euro in handen.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoelt.

je schrijft "alleen maar voordeel heb als bedrijf wanneer je afgeschreven voorraad alsnog verkoopt". Voordeel tov van welke andere situatie dan verkopen?

 

Het voorbeeld is al heel duidelijk, bij volledige afschrijven behaal je een belasting (teruggave) voordeel. Echter bij verkoop hou je er netto altijd meer aan over. Dus die voorraad moet gewoon voor een zo hoog mogelijk bedrag verkocht worden. Tenzij je 99% zeker weet dat je er nooit meer een stuiver voor krijgt. Dan moeten die incourante voorraad zo snel mogelijk door de wc gespoeld worden, zodat de waarde kan worden afgeschreven.

 

Was dit hetgeen je bedoelde?

Link naar reactie
  • 0

haha, ja je snapt me hoor!

 

Maar waar het mij om gaat is dat veel bedrijven geen tijd/zin/moeite/ geld kwijt willen zijn aan producten waar ze geen marge meer op kunnen maken. Gevolg ( lijkt mij) is dat ze dit afschrijven en dat het weg staat te rotten, of zoals jij het zegt verdwijnt in wc. Mij is verteld (en je weet hoe dat gaat iedereen heeft een mening en terecht) dan het voor een bedrijf in dat geval interessanter is om een product af te schrijven en te laten staan of weg te gooien, dan het af te schrijven en alsnog te verkopen tegen dumpprijzen.

 

Als ik de reactie van joost lees dan denk ik. Je schrijft het af, hebt daar een belastingvoordeel aan, en wanneer je het dan alsnog verkoopt heb je nog een groter belastingvoordeel. Maar ik weet nu niet of ik joost goed begrijp in zijn uitleg.

 

Uiteindelijk is komt het er op neer dat het voor mijn bedrijfsidee van belang is om te weten of afgeschreven goederen nog interessant zijn om te verkopen voor een bedrijf waarbij de verkoopprijs maximaal de door hem betaalde inkoopsprijs is.

 

gr mark

Link naar reactie
  • 0

...

Als ik de reactie van joost lees dan denk ik. Je schrijft het af, hebt daar een belastingvoordeel aan, en wanneer je het dan alsnog verkoopt heb je nog een groter belastingvoordeel. Maar ik weet nu niet of ik joost goed begrijp in zijn uitleg.

...

 

 

Een voorbeeld met getallen werkt vaak beter.

 

Stel je koopt voorraad in tegen 1000

 

Na een jaar schrijf je 700 af.

 

Een opkoper komt langs en biedt 400 en je verkoopt dus. Jij blij? Nee, want die 700 afschrijving moet je terugdraaien naar 600. De waarde was bij verkoop hoger dus je hebt te veel afgeschreven.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het enige wat je nog kan bedoelen is het volgende (ik ga uit van het 10k voorbeeld van Joost):

De voorraad is al afgeschreven (voor het gemak in 2008) en er dus al 4.200 euro belasting retour ontvangen.

 

Nu verkoop je die afgeschreven voorraad in 2009 voor 4.000 euro. Op dat moment behaal je direct een winst van 4.000 euro waarover je belasting (42%) gaat betalen. Je moet nu dus 1.680 belasting betalen.

 

De geldstromen zijn nu:

2008: 4.200 (ontvangen)

2009: 4.000 - 1.680 = 2.320

Totaal: 6.520 (ontvangen)

 

Dit levert uiteindelijk hetzelfde resultaat op als in Joost voorbeeld. Met dien verschille dat er in het eerste jaar belasting onvangen wordt en in het 2e jaar belasting (over de winst) betaald wordt. Uiteindelijk heb je in beide jaren een positieve kasstroom. Dus dit lijkt me nog altijd een positief en gewenst scenario.

 

Afgeschreven goederen zijn in mijn optiek (en lijkt me van iedere econoom en persoon) altijd interessant om te verkopen. Omdat ze een lage boekwaarde (of niets/nihil) hebben is elke euro die je er voor krijgt mooi meegenomen. Voor je economische bedrijfsvoering ging je er al vanuit dat de goederen niets/weinig zouden oprbrengen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

Als ik de reactie van joost lees dan denk ik. Je schrijft het af, hebt daar een belastingvoordeel aan, en wanneer je het dan alsnog verkoopt heb je nog een groter belastingvoordeel. Maar ik weet nu niet of ik joost goed begrijp in zijn uitleg.

...

 

 

Een voorbeeld met getallen werkt vaak beter.

 

Stel je koopt voorraad in tegen 1000

 

Na een jaar schrijf je 700 af.

 

Een opkoper komt langs en biedt 400 en je verkoopt dus. Jij blij? Nee, want die 700 afschrijving moet je terugdraaien naar 600. De waarde was bij verkoop hoger dus je hebt te veel afgeschreven.

 

resultaat in jaar 1: 700 (negatief)

resultaat bij verkoop: 100 (positief)

zolang de verkoop ook in het 1e jaar plaats heeft gevonden heeft dit geen enkele invloed op je uiteindelijke winst en belastingaangifte (als je niets had afgeschreven had je immers een verlies van 600 geboekt bij de verkoop).

 

Als de verkoop in het 2e jaar plaatsvindt, dan heb je in jaar 1 een grotere kostenpost en betaal je minder belasting. In het 2e jaar (bij de verkoop) wordt dit als het ware recht getrokken en betaal je over de 100 euro (winst) belasting. Geeft uiteindelijk hetzelfde resultaat als wanneer alle transacties in 1 jaar plaatsvinden. Echter met dien verschille dat je de belasting betaling hebt uitgesteld.

 

Wat is nu precies het nadeel?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste fred,

 

Je bent dan niet blij omdat je over 100 euro belasting moet gaan betalen. tot daar volg ik het. Maar hij vangt wel 400 euro in plaats van niks. Dat moet toch de 100 euro extra waarover hij belasting moet betalen makkelijk kunnen compenseren of zit ik er nu flink naast?

 

Ik ga er ook vanuit dat wanneer het bedrijf het kan verkopen voor meer dan de afschrijf waarde dit dus altijd interessant is? Hij schrijft tenslotte 700 af, als hij dit voor 800 euro kan verkopen aan een opkoper dan is dit dus altijd interessant? Is er eigenlijk een max. waarvoor je kan afschrijven? bijvoorbeeld max 70% van de inkoopwaarde?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een ander inzicht dan de cijfertjes

 

Bedrijven die hun voorraad afwaarderen doen dat vaak om 2 redenen.... het is incourant of het is verrot.

 

Bij de laatste kan je het niet meer vekopen en pak je dus je verlies.

 

Bij de tweede wil je het misschien niet verkopen. Er is misschien nog wel een markt voor je product maar door het onder kostprijs te verkopen, kan het goedkoper via een omweg je eigen markt op komen. De andere leverancier heeft namelijk een goedkopere inkoopprijs dan jouw kostprijs. Daarmee zal je vraag nog minder kunnen worden en leveren aan de 'andere' markt is geen optie want het is onder kostprijs.

 

Waar productie bedrijven wel vaak mee blijven zitten, is end-of-line voorraad. Deze wordt nog een tijdje aangehouden en dan meestal via speciale handelaren veel later de markt opgezet (denk aan de goedkoe legodoosjes bij de Kruidvat enzo).

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste Sander,

 

Bedankt voor je reactie. Duidelijk verhaal ook. Wat als een bedrijf alleen de mogelijkheid krijgt om de producten zelf te verkopen onder inkoopprijs zonder dat het hem geld kost. Dan houd die waarschijnlijk meer over dan als die het moet verkopen aan een kruitvat..

 

Maar als ik alle reacties zo lees, dan is het dus helemaal niet zo nadelig voor een bedrijf om afgeschreven goederen alsnog te verkopen? ik wil joost, of iemand die zijn antwoord goed begrijpt, vragen dit nog is toe te lichten. Ik kan er namelijk niet uit halen of het nou nadelig of voordelig is om alsnog te verkopen.

 

mvg Mark

Link naar reactie
  • 0

 

Maar als ik alle reacties zo lees, dan is het dus helemaal niet zo nadelig voor een bedrijf om afgeschreven goederen alsnog te verkopen? ik wil joost, of iemand die zijn antwoord goed begrijpt, vragen dit nog is toe te lichten. Ik kan er namelijk niet uit halen of het nou nadelig of voordelig is om alsnog te verkopen.

 

mvg Mark

 

Tja Mark,

 

Ik weet niet zo goed hoe dit verder uit te leggen. Het is inderdaad zo dat het gunstiger is om iets te verkopen (immers cash geld in het handje) dan iets af te schrijven (enkel belastingvoordeel). Het hangt er natuurlijk ook vanaf voor hoeveel iets verkocht wordt. In mijn voorbeeld moet toch duidelijk zijn dat het voordeel van verkopen ruim € 2.000 is. Dan lijkt me jouw vraag toch beantwoord ???

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als ik die voorraaed weet te verkopen voor netto € 4.000, heb ik:

1) netto 4.000 op de rekening

2) een aftrekpost voor de andere 6.000 ad 42% IB = 2.520 netto IB voordeel. Samen dis 6.250 euro in handen.

 

Wat mij alleen even niet duidelijk was is dat je die 10.000 aangeeft voor afschrijvingen. Ik dacht dat je daarna nog 4000 euro vangt op producten die je af schrijft. in dit geval bedoel je dat je 4000 van de 10.000 verkoopt, en 6000 afschrijft klopt dat?

 

Maar wat gebeurd er dan als je die 10.000 af schrijft en deze alsnog verkoopt ( na het af schrijven) voor bijvoorbeeld 6000 euro. Gaat dan hetzelfde op?

Link naar reactie
  • 0

Klopt, je schrijft 6.000 af en 4.000 is de verkoopopbrengst.

 

Als je die 10.000 al afgeschreven hebt, dan moet je dat terugdraaien (in dit voorbeeld tot 4.000). Maar dat blijft broekzak/vestzak.

 

immers:

verlaging winst door afgeschrijving 10.000

Bijtelling wegens verkoop met 4.000

 

Is per saldo ook 6.000 afschrijving.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Correct me if I am wrong:

 

Verkopen en afschrijven zijn 2 dingen uit 2 verschillende werelden, die wel gekoppeld zijn, maar uiteindelijk doet een bedrijf altijd beiden. Het enige verschil daarbij is dat afschrijven dan (her)waarderen heet. (we houden het even bij fysieke producten voor de eenvoud, uitzonderingen bevestigen de regel) Even de 2 situaties:

 

Verkopen:

Een bedrijf heeft een hoeveelheid spullen in zijn magazijn staan en die krijgen een andere eigenaar, de spullen zijn verkocht. Stel je hebt het over sinaasappelen, dan worden die aan de groenteboer verkocht. Zijn er kratten rot geworden, dan zal ook de rottende bende afgevoerd moeten worden. Die wordt dan verkocht aan een afvalverwerkingsbedrijf/varkensboer.

Verkoop is dus het wisselen van eigenaar van goederen (en diensten). (met of zonder winst/waarde)

 

Waarderen:

Als je de spullen in/verkoopt krijgen ze op dat moment een waardering. Dus je kratje sinaasappels van €5,- inkoop kan €10,- opleveren, maar als er een rotte tussenzit ook maar €1,-. Op het moment dat je de spullen koopt hebben ze een bepaalde waarde en een verwachte verkoopprijs. In je boekhouding neem je die dan op (inkoopprijs, verkoopprijs, technisch kan het allemaal). En bij de verkoop hebben ze een waarde. Als het goed is is die waarde hoger en betaal je BTW en maak je winst. (boekhoudkundig)

Stel je loopt het magazijn in en je ziet dat alle sinaasappels rot zijn, kun je ze voor de oude prijs laten staan in je boekhouding, maar dat is niet realistisch en je voorraad klopt niet, er staan rotte spullen geen verse. Op dat moment kun je de waarde wijzigen in de werkelijk waarde (herwaarderen). Maar de spullen moeten nog steeds verkocht of afgevoerd worden. Als ze verkocht mogen worden tegen elk bod waardeer je ze dus voor €0,- en schrijf je ze af. Maar de spullen staan nog steeds in je magazijn.

Waarderen en afschrijven is boekhouden. Boekhouden is vooral registreren wat er gebeurd en dat eventueel door de juiste (roze) bril doen.

 

In de bovenstaande voorbeelden maken bedrijven gewoon verlies, wat verrekent mag worden met de winst, waardoor de schade gedeeld wordt met de belastingdienst. Maar een groot deel is gewoon voor eigen rekening. Of je zet een roze bril op en zegt dat de belastingdienst voor 42% mee betaald of je voelt de pijn van 58% zelf betalen. Is het glas half vol of half leeg?

 

Om terug te komen op je openingspost:

Dus de balans verslechterd door de afname van de voorraad (zonder toename van kas/bank) en de winst van het bedrijf daalt.

De reden om toch af te schrijven is dat er ook kosten zijn van magazijn, verkoop, etc. etc. Als het bedrijf 100 kratten bedorven sinaanappels heeft en die kan verkopen voor €100,- maar dan moet het wel naar Groningen gebracht worden voor €150,- kunnen ze ze beter in de container gooien

 

Let wel op: Als jij overbodige voorraden van bedrijven gaat kopen/ophalen, dan zijn die voorraden ineens meer waard. Het bedrijf schrijft iets af omdat ze er niet meer vanaf komen. Als jij die voorraden gaat kopen stijgt de waarde. (Simpelweg vraag & aanbod) Als jij bereid bent om vanuit Groningen te komen voor die 100 kratten, betaal je toch meer dan €0 (immers het magazijn/afd. verkoop is een paar minuten bezig met jou = kostenpost). Dan kom je wel echt in de (koe)handel terecht, handje klap / "wat de gek er voor geeft". Opkopers zijn dan ook door de wol geverfde handelaren.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jverhallen,

 

Bedankt voor je duidelijke toelichting. Als je het zo uit de boekhoudkundige termen trekt wordt het eigenlijk een stuk eenvoudiger!

Wat betreft het verhaal van de opkopers, daar ben ik het mee eens. Het idee is dan ook gebaseerd op een manier van verkopen waar geen opkoper aan te pas komt. (in principe!)

 

mvg,

 

Mark

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.