• 0

Vergelijkingssites - interessant voor starters?

 

Dit kan een verzamel-topic worden voor vergelijkingssites. Die zijn namelijk interessant voor iedereen die iets wil verkopen: een product, een dienst, in de regio, aan een specifieke doelgroep. Een van Neerlands bekendste internetondernemers begon al heel jong met een vergelijkingssite (Ben Woldering) en er komen steeds weer nieuwe initiatieven bij. Vaak wordt de prijs vergeleken, andere sites leggen de nadruk op reviews, soms wordt er gekeken naar de beschikbaarheid van luxe producten. En er zijn talloze businessmodellen.

 

Maar hoe werken vergelijkingssites? Waar halen ze hun info vandaan? Hoe kun je de info van een webshop of gewone winkel invoeren in zo'n site? En is dat wel verstandig - want misschien wil je wel helemaal niet vergeleken worden!

 

HL heeft deelnemers met veel verstand van vergelijkingssites. Leg ons eens uit: hoe werken die? Ik weet dat veel (Amerikaanse) vergelijkers werken met gegevens via Google Merchant Center. Grote retailers en kleine webshops koppelen hun assortiment en prijssystemen aan dit center, eventueel zelfs lokatiedata (handig voor mobiele prijsvergelijkers zoals ShopSavvy), die vervolgens door allerlei vergelijkers gebruik worden. Zijn er andere tussenschakels? Doet Microsoft iets?

 

Andere vraag: hoe werkt dat in Nederland? Moet je met alle prijsvergelijkers apart contact opnemen?

 

Volgende vraag: hoe kan ik vergelijkers gebruiken om mijn concurrenten in de gaten te houden?

 

Ook interessant: hoe belangrijk is prijs? Of kan ik vergelijkers ook op een andere manier gebruiken om mijn aanbod te promoten?

 

Laatste vraag: wat zijn de meest interessante en innovatieve initiatieven in Nederland / voor Nederlandse ondernemers?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik maak zelf als ondernemer geen gebruik van vergelijkingssites maar kan wel dit beantwoorden:

...Waar halen ze hun info vandaan? Hoe kun je de info van een webshop of gewone winkel invoeren in zo'n site? En is dat wel verstandig - want misschien wil je wel helemaal niet vergeleken worden!

...

Bij meeste moet je betalen om erop vermeld te zijn. Ik weet niet hoe bv kieskeurig of tweakers het doen, maar wat mogelijk is is het volgende. Je artikelen en prijzen zijn opgeslagen in een database. Je kunt bij een database een inlogaccount aanmaken en daarbij instellen of je alleen gegevens mag halen (select), ook mag wijzigen (update), toevoegen (insert) of verwijderen (delete). Je maakt dan 'n account voor bv tweakers aan waarmee alleen select gemaakt mag worden. Waarschijnlijk draaien ze eens in de zoveel tijd een script die dan de gegevens ophaalt, en voor de snelheid opslaat op de eigen database (anders moeten gegevens uit tientallen databaes gehaald worden).

 

Er zijn ook vergelijkingssites die zelf de boel indexeren en zelf opslaan.

Link naar reactie
  • 0

Over het algemeen betaal je bij de Kelkoo's, de prijsvergelijk, vergelijk, etc. dat soort sites per klik úit. Dus iedere keer dat iemand via die site op jouw site komt, door op een link te klikken, betaal je een vergoeding. Sommige werken op affiliate basis. Dus wanneer er via hun site een lead/sale tot stand komt, moet je dokken als ondernemer.

 

Biedt veel kansen, maar ook veel zorgen :) Prijsconcurrentie is hevig, behalve in sommige niches. Reviews zijn key om de prijsconcurrenten te kunnen counteren.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Bij meeste moet je betalen om erop vermeld te zijn. Ik weet niet hoe bv kieskeurig of tweakers het doen

 

Wat is meeste?

Beslist, Kelkoo en kieskeurig zijn kosteloos om op te staan en zijn wel de grotere.

 

Je betaald wel een kost per klik, maar het erop staan zelf is gratis.

Neem aan dat dat bedoeld wordt met erop staan, als je erop staat krijg je gegarandeerd kliks, en zul je dus moeten betalen.

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link naar reactie
  • 1

Zelf heb ik redelijk wat ervaring met webwinkels. Ik was dan ook van plan een blogbericht te schrijven over dit onderwerp op www.libertes.nl, dat is er echter nog niet van gekomen. De meeste aanbieders vragen gewoon een bedrag x per maand voor vermelding op de site. Vervolgens betaal je per klik op de prijzen.

 

Om een voorbeeld te geven van de tarieven gebruik ik kieskeurig. Hier betaal je eerst setupkosten van € 500,- . Na de opname betaalt je voor doorgestuurde leads met een minimum factuurbedrag van € 75,- per maand. Een lead is in principe dus een klik. De kosten van een klik hangen af van de tariefgroep:

 

GROEP 1 € 0 - 149,99

€ 0,10 per lead

GROEP 2 € 150 - 449,99

€ 0,14 per lead

GROEP 3 € 450 - 899,99

€ 0,19 per lead

GROEP 4 € 900 en hoger

€ 0,23 per lead

 

De meeste prijsvergelijkers hanteren een soort gelijk systeem. Natuurlijk zijn er uitzondering, maar over het algemeen is een bezoeker naar je site geld waard.

 

De meeste vergelijks werken inderdaad met xml streams. Hierin lever je producten aan met prijs. Nu kun je natuurlijk al je producten in een stream zetten, maar in principe is dit niet interessant. Om de kosten in de hand te houden raadt ik je aan enkel de productprijzen te vermelden waarop je concurrerend bent en welke op voorraad zijn. Zo voorkom je dure leads zonder resultaat.

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 1

Zelf vind ik de wildgroei van vergelijkingssites erg vervelend. Zowel als gebruiker om prijzen te vergelijken al aanbieder. Er zijn zoveel sites dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

 

Om de prijs van product X te vergelijken kan de consument op tientallen sites terecht. Elke site heeft weer andere shops aangesloten -op de grote shops die bij alle vergelijkers aangesloten zijn- en enkel shops die betalen die worden weergegeven. De consument dus niet eens per definitie het goedkoopst uit als hij een product koopt bij een shop die volgens de vergelijkers het goedkoopst is. Er zijn namelijk ook winkels die er bewust voor kiezen om niet opgenomen te worden in de vergelijkers vanwege de kosten en/of concurrentie. Een voorbeeld hiervan is mijn eigen shop.

 

Ik vind dat er eigenlijk 1 (één) site moeten komen die alle vergelijkingssites vergelijkt of dat er uiteindelijk 1 vergelijker overblijft zodat je als consument maar op 1 site hoeft te kijken waar een product het goedkoopst is, snelst geleverd wordt of waar de service het best is. Zo hoeft de consument maar 1 site te gebruiken om zijn aankopen te doen, en hoef je als shopeigenaar je shop maar bij 1 site aan te sluiten. Google is meen ik al bezig met een dergelijk project.

 

Zelf heb ik mijn shop op dit moment overigens wel bewust aangesloten bij Tweakers.net. Dit omdat deze ook meer gericht is op klantenervaringen, en levertijden, en omdat deze site per definitie alleen winkels met een breed assortiment computer-verwante artikelen op wil nemen.

Van de andere vergelijkers kreeg ik telkens te weinig ondersteuning of vond ik ze niet onderscheidend genoeg ten opzichte van de andere vergelijkers en vaak sowieso te duur.

 

Er zijn overigens ook sites welke werken met een zgn. Crawler. De site vergaart dan zelf informatie over de producten die aangeboden worden op verschillende shops. Een voorbeeld hiervan is Twenga.nl. Deze site heeft spontaan mijn shops opgenomen in haar assortiment. Je kan je site er ook zelf aanmelden als je site nog niet door hen gecrawled wordt. Voordeel is dat deze site geen commissie of wat dan ook vraagt.

Link naar reactie
  • 0

 

Kan die Twengabot (en andere crawlers) gestopt worden, als je niet wil dat je webshop vergeleken wordt?

Ik principe ben je vrij te linken naar andere websites, dus behalve als ze coulant zijn en vrijwillig meewerken aan het weghalen van deze informatie zal dat niet gaan. Je kunt zo'n bot natuurlijk handmatig blokkeren (dat kan effectief zijn), maar de meeste webshop eigenaars zullen er simpelweg blij mee zijn!

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

 

In theorie is Twenga interessant, maar in praktijk kom ik daar helemaal geen producten tegen uit een breed aanbod van Nederlandse winkels en webshops. Misschien dat de Franse versie beter is, maar die Nederlandse crawler lijkt de weg niet goed te kunnen vinden. Andere ervaringen?

 

En wat vinden mensen van Shop2market en ICEcat?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

In theorie is Twenga interessant, maar in praktijk kom ik daar helemaal geen producten tegen uit een breed aanbod van Nederlandse winkels en webshops. Misschien dat de Franse versie beter is, maar die Nederlandse crawler lijkt de weg niet goed te kunnen vinden. Andere ervaringen?

Ik vind Twenga altijd een rommeltje. Veel artikelen staan er vaker op vermeld omdat Twenga zijn database vult met informatie van de aanbieders zelf, en veel webwinkels geven hetzelfde artikel wel eens verschillende namen. Daarom werkt Twenga naar mijn idee helemaal niet lekker, maar het zorgt evengoed voor aardig wat bezoekers naar mijn sites.

Link naar reactie
  • 0

Buitenlandse partijen betreden binnenkort serieus de relatief kleine Nederlandse markt. Zo ook het Duitse Idealo en Franse Twenga. Wat is er gebeurd met Ciao?

 

Ik vind de huidige (prijs)vergelijkingssites nog niet veel meerwaarde voor wat betreft functionaliteit bieden boven advertentiesites. Weglaten van verzendkosten kan je soms tot voordelige keus maken, terwijl ik ontbrekende informatie juist graag afgestraft zou willen zien. Een uitverkocht laaggeprijsd product zet ook onterecht concurrenten buiten spel.

 

Zie ook:

http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2985222

http://www.imnetworks.nl/nl/news/onderzoek_product__en_prijsvergelijkers.html

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.