• 0

Werknemer heeft gezegd weg te willen (met lopend contract van nog 4 jaar)

Hallo mede forumleden,

Ik zou graag jullie idee / mening willen weten over het volgende.

Ik ben de eigenaar van een technisch bedrijf. Het bedrijf groeit gestaag en om de technische te ontlasten heb ik 2,5 jaar geleden een commerciele medewerker in dienst genomen. De afgelopen 2 jaar was er voldoende werk voor hem, maar de laatste 6 maanden is dit gewoon substantieel minder geworden. Wat uiteraard al het personeel treft.

Twee weken geleden heeft de commercieel medewerker -die nog een contract heeft voor 4 jaar- gezegd naar een andere baan te willen zoeken, en vond het wel zo netjes dit mij te melden. Met het argument dat hij zich in zijn huidige werkkring niet meer genoeg ontwikkeld. En collega's mist waarmee hij commercieel kan sparren.

Mijn vrees is dat wanneer hij niet snel iets anders heeft -niet heel vreemd gezien de markt- hij ontevreden zal worden. Ik heb hem voorgesteld om januari 2010 als doel te stellen en daarbij aangeboden om 1 dag in de week vrij te nemen om zich actief op de arbeidsmarkt te kunnen storten. En dan per januari 2010 een 4 daagse werkweek te voltrekken ipv de huidige 5 (soort damage control in geval dat). Hiervoor moet wel het contract worden aangepast, en hij heeft al te kennen gegeven dat hij liever 5 dagen blijft werken en dan gewoon 1 dag in de week vrij neemt.

Ik wens hem werkelijk het beste toe, maar wil niet dat dit een slepend karakter krijgt. Daar heeft het wel een ingredient voor, omdat hij zoekt naar een grotere uitdaging en ik aanneem dat hij niet voor de eerste de beste commerciele job gaat.

Ik vind dit een lastige situatie, en heb hier dus totaal geen ervaring mee. Ik weet eigenlijk ook niet of mijn voorstel voor een 4 daagse werkweek uberhaupt wel door de beugel kan. Hopelijk heeft iemand van jullie hier een idee over.

Alvast veel dank,

Jan

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Ben geen jurist, maar ik weet wel dat het vrij lastig is om een arbeidsovereenkomst aan te passen zonder instemming van de werknemer. Die geniet nogal wat bescherming namelijk. Maar ik zou juist denken dat de huidige situatie juist leidt tot méér werk voor een commercieel medewerker?

Overigens, een arbeidscontract voor 6,5 jaar?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Moet je iemand met een totaal aan contracten van 3 jaar of meer of 3 verschillende contracten niet in vaste dienst aannemen? Maar dat doet er nu toch niet echt meer toe nu hij zelf weg wil.

Ik kreeg wel een beetje het gevoel alsof er meer aan de hand is. Als ik niet geprikkeld zou worden door te weinig werk dan zou ik dat niet de baas kwalijk nemen. Misschien redeneer ik teveel naar mezelf. M.a.w. dat zou niet tot geirriteerde/slepende situaties leiden, maar meer tot wederzijds begrip van het probleem en hoe dit verschillend effect heeft op elkaar: bedrijf/werknemer.

Hij zal graag 5 dagen in de week blijven werken om zo een hoger salaris te houden en desnoods in totaal 1 dag in de week te lanterfanten. Ik vermoed dat hij het te weinig werk hebben niet als zijn probleem zal zien en ook niet als veroorzaker. Hij zal dit mogelijk zien als een oorzaak van het bedrijf waar hij de dupe van is. Wat hem misschien gevoelsmatig het recht geeft 1 dag te verspelen. In deze situatie zal hij nooit een lager salaris accepteren!

Hoe langer dit duurt hoe beter het uiteindelijk voor jouw bedrijf zal zijn dat hij weg is. Naar mate het langer duurt zal hij steeds minder gemotiveerd raken en dat raakt ie niet zomaar weer kwijt, ook wanneer er weer meer werk is.

Als ik baas zou zijn, zou ik proberen hem te bewegen meer werk binnen te halen. Dus sluit me aan bij Ronaldinho. Dat is juist een goede uitdaging!

Trail art: www.imsobo.com

• 0

Dit is een ongebruikelijke situatie, een contract van 6,5 jaar, wat in de praktijk gewoon een arbeidsovereenkomst, voor beide van onbepaalde tijd is. Bij ontslag door de werkgever is er gewoon een ontslagvergunning nodig en de werknemer kan tussentijds opzeggen als hij zich aanzienlijk kan verbeteren.

Het eenzijdig aanpassen van een arbeidsovereenkomst kan alleen bij zeer bijzondere omstandigheden. Maar wat wel kan is als de werknemer iedere week 1 vakantie/snipperdag wil opnemen,zolang hij maar voldoende dagen overheeft om de minimale wettelijke vakantie in de "zomer" te kunnen opnemen. Als je dit doet, leg het wel schriftelijk vast.

Het beste in dit soort siutaties is altijd, OVERLEG en proberen een (tijdelijke) oplossing te vinden war beide partijen zich in kunnen vinden. Het op zijn beloop laten resulteert bijna altijd in onvrede en een boze werknemer heeft nog weleens de neiging zihc ziek te melden, waarbij ik zeker niet wil beweren dat deze werknemer dat zou doen.

succes

Administratiekantoor Frelo

• 0

Dit is een ongebruikelijke situatie, een contract van 6,5 jaar, wat in de praktijk gewoon een arbeidsovereenkomst, voor beide van onbepaalde tijd is. Bij ontslag door de werkgever is er gewoon een ontslagvergunning nodig

Bij het sluiten van één arbeidsovereenkomst kan er wel degelijk voor een periode langer dan 3 jaar gecontracteerd worden. Wel moet daar een gegronde reden voor bestaan, vanwege de aanvullende en beperkende werking van 6:248.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Gezien het taalgebruik zou ik het niet vreemd vinden als TS een Vlaming is. In België is een arbeidscontract voor zover ik heb kunnen vinden (wiki) maximaal 2 jaar of men moet toestemming hebben van de Inspectie van Sociale Wetten. Maar dit was niet de vraag.

Ik vind een voorstel om 4 dagen te werken om daarmee de productiviteit groter te maken niet vreemd maar de werknemer zal zich zeer waarschijnlijk verzetten omdat hij inkomen gaat verliezen.

Het is m.i. slimmer om de tijd die nu onbenut is te benutten om de activiteiten uit te breiden. Wellicht eens praten met een goede coach.

• 0

Gezien het taalgebruik zou ik het niet vreemd vinden als TS een Vlaming is.

Volgens zijn profiel woonachtig in Lancaster. Engeland dacht ik, om het nog eenvoudiger te maken...

• 0

Gezien het taalgebruik zou ik het niet vreemd vinden als TS een Vlaming is.

Volgens zijn profiel woonachtig in Lancaster. Engeland dacht ik, om het nog eenvoudiger te maken...

Denk dat je het verkeerde profiel aangeklikt hebt. Ik heb wel een idee welk profiel jij hebt aangeklikt.....

Trouwens, TS reageert niet op zijn eigen onderwerp. Lijkt een eendagsvlieg.

Trail art: www.imsobo.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar