• 0

Verlies verrekenen met betaalde I.B. van voorafgaande jaren?

Misschien een goede tip voor ondernemers die dit jaar met verlies afsluiten, alleen het fijne weet ik er nog niet van en daarom mijn vraag aan de experts.

 

Hoe kan je het verlies van dit jaar verrekenen met de betaalde I.B. van voorafgaande jaren en wat zijn de voorwaarden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Verliesverrekening gaat altijd voor middeling.

 

Verliesverrekening vindt eerst achterwaarts plaats (carry-back) met de voorgaande 3 jaren. Als er daarna nog een verlies resteert, kan dit verrekend worden met de toekomstige 8 jaren (carry-forward).

 

In principe verrekent de Belastingdienst automatisch, dus je hoeft daarvoor niets te doen, behalve het indienen van een aangifte over het verliesjaar. Het is wel zaak te controleren of de Belastingdienst ook correct verrekend, want het wil wel eens mis gaan.

 

Verliesverrekening vindt in principe plaats nadat de aanslag over het verliesjaar definitief is opgelegd, maar er kan verzocht worden om een voorlopige verliesbeschikking. In dat geval wordt 80% van het verlies voorlopig verrekend, dus voordat de aanslag over het verliesjaar definitief is.

 

Nadat de verliezen verrekend zijn, kun je eventueel nog een beroep doen op middeling, maar vaak zijn de inkomens na v

verliesverrekening zo laag, dat dit meestal geen zin heeft .

 

NB Ik heb het hier over verliesverrekening in de inkomstenbelasting. In de vennootschapsbelasting werkt het weer anders.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een achterwaartse verliesverrekening van de belastingdienst ontvangen waarin zij het verlies van 2009 verrekenen met het belastbaar inkomen werk en woning uit 2006. Dit is helemaal correct.

Na deze verrekening blijft er nog steeds een winst over in 2006 van bv. 10.000 (was bv. 20.000).

 

Nu wil ik over de jaren 2005 t/m 2007 een middeling gaan toepassen. Dit levert volgens mijn berekening een teruggave op.

Mijn vraag: is dit mogelijk na een verliesverrekening en zo ja, dien ik dan het nieuwe vastgestelde inkomen werk en woning 2006 te hanteren? Dus de 10.000 euro i.p.v. de 20.000 euro?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0

Middeling (wisselende inkomens) is aan regels gebonden.

Normaal is het slechts mogelijk binnen 36 maanden van de datum (+ 6weken) van laatst gedateerde definitieve aanslag van de 3 jaren waarover je wilt aanvragen. Van 2007 is wellicht ook al te lang en de aangifte van 2006 is niet veranderd.

 

Je kunt toch altijd met een berekening terugvragen over 3 jaren, zonder de verliesverrekening te melden. Wanneer het niet wordt geaccepteerd hoor je dat wel.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.