• 0

Hoe staan jullie tegenover dropshipping?

Hallo allen,

Allereerst wil ik beginnen met mijn excuses te maken aan enkele personen. Veel van jullie zullen niet weten waarover het gaat, maar de mensen waarop ik doel weten het nog wel. Ik ben een tijdje op dit forum actief geweest, louter om informatie te winnen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling van HL. Maar nu, een paar maanden later en nog steeds 17 jaar jong, kom ik op een serieuze manier terug. Ik wl namelijk binnenkort (in nu en 2 maanden) een webshop starten in luxe merkhorloges. Ik doe dit samen met een doorgewinterde zakenman die mij zal ondersteunen op administratief en boekhoudkundig vlak. Voor de rest moet ik alles zelf gaan doen. Een droom die uitkomt! Maar omdat ook ik nog niet alles weet, wil ik graag weer gebruik maken van jullie kennis en ervaring.

 

Het gaat zoals eerder gezegd, om een webshop. Het probleem wat de meeste eigenaren hebben, is het houden van voorraad. En dat is, als ik de berichten moet geloven, op dit forum niet anders. Dus even voor de webshop-eigenaren; Houden jullie voorraad aan en hoe kijken jullie aan tegen dropshipping (verkopen uit andermans voorraad)?

 

Ook als andere mensen hier ervaring mee hebben, hoor ik die mening graag.

 

 

Philippe

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je wel al uitgezocht of jouw leveranciers (van horloges dus) daar ook wel aan meedoen? In mijn branche iig niet. Als particuliere klant koop ik ook alleen bij shops waarvan er bij staat dat het op voorraad is, omdat ik te vaak langer moest wachten dan op de site vermeld stond.

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik heb al eens rondgekeken inderdaad, maar een echt concreet antwoord kan ik er niet uit opmaken. Dus vandaar een topic dat slaat op mijn persoonlijke situatie.

 

@Anna: Ja ik ben er van op de hoogte dat niet elke leverancier hier positief tegenover staat. Nu denk ik hier wel een voordeel te hebben, namelijk de crisis. Iedere verkoop is er 1 natuurlijk in deze tijden. Maar je hebt gelijk; het moet inderdaad perfect aansluiten op elkaar wil de klant er geen hinder van ondervinden. Vandaar dus ook dat ik me eerst fatsoendelijk wil inlezen en informeren vooraleer ik daadwerkelijk overga tot dropshipping. Anders word het toch echt voorraad houden.

 

Maar in ieder geval alvast bedankt voor de ontvangen reacties. Meer meningen/ervaringen meer dan welkom.

 

Philippe

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben er bewust voor gekozen alles uit voorraad te leveren. We hebben één potentiële leverancier die ons zelf dropshipping heeft aangeboden, maar daar zijn we niet op ingegaan. Ik zie de volgende nadelen aan dropshipping:

 

- Het komt een stuk duurder uit, doordat er telkens verzendkosten in rekening gebracht worden (we bestellen zelf doorgaans franco, betalen dus bijna nooit verzendkosten voor onze eigen bestellingen) en ik kan me voorstellen dat de leverancier ook verwerkingskosten aanrekent. Tenslotte kruipt er voor hem toch ook meer tijd in het verzenden van één pakje naar jouw klant dan wanneer hij jou een hele lading ineens zou verzenden.

- Het is niet handig wanneer een klant meerdere artikelen bestelt (wat meestal het geval is). Dat probleem heb je natuurlijk niet wanneer je maar met één leverancier werkt.

- Je hebt zelf geen controle over de snelheid van levering en over de manier waarop je zending verzonden wordt. Komt de zending niet aan of is ze beschadigd, dan ben jij wel verantwoordelijk. Heeft de leverancier een bepaald artikel niet in voorraad, dan moet je klant wachten en daar heb jij geen vat op.

- Klanten hebben niet de mogelijkheid bestellingen bij jou af te halen (voor zover je die optie openhield)

 

Voordeel is uiteraard dat je zelf niet in voorraad moet investeren, dat op zich kan de iets lagere marge misschien wel goedmaken. Als klant zal ik ook eerder bestellen bij iemand die wel voorraad heeft, of het zou om artikelen moeten gaan die je bijna nergens vindt.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben er bewust voor gekozen alles uit voorraad te leveren. We hebben één potentiële leverancier die ons zelf dropshipping heeft aangeboden, maar daar zijn we niet op ingegaan. Ik zie de volgende nadelen aan dropshipping:

 

- Het komt een stuk duurder uit, doordat er telkens verzendkosten in rekening gebracht worden (we bestellen zelf doorgaans franco, betalen dus bijna nooit verzendkosten voor onze eigen bestellingen) en ik kan me voorstellen dat de leverancier ook verwerkingskosten aanrekent. Tenslotte kruipt er voor hem toch ook meer tijd in het verzenden van één pakje naar jouw klant dan wanneer hij jou een hele lading ineens zou verzenden.

- Het is niet handig wanneer een klant meerdere artikelen bestelt (wat meestal het geval is). Dat probleem heb je natuurlijk niet wanneer je maar met één leverancier werkt.

- Je hebt zelf geen controle over de snelheid van levering en over de manier waarop je zending verzonden wordt. Komt de zending niet aan of is ze beschadigd, dan ben jij wel verantwoordelijk. Heeft de leverancier een bepaald artikel niet in voorraad, dan moet je klant wachten en daar heb jij geen vat op.

- Klanten hebben niet de mogelijkheid bestellingen bij jou af te halen (voor zover je die optie openhield)

 

Voordeel is uiteraard dat je zelf niet in voorraad moet investeren, dat op zich kan de iets lagere marge misschien wel goedmaken. Als klant zal ik ook eerder bestellen bij iemand die wel voorraad heeft, of het zou om artikelen moeten gaan die je bijna nergens vindt.

 

Dank voor je uitgebreide input. Het blijft de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Neem je genoegen met minder marge of kies je ervoor eigen voorraad te houden. Dat laatste brengt natuurlijk ook weer extra kosten en risico's met zich mee, maar is wel inderdaad goedkoper. Ik ben er nog niet echt uit.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben momenteel zelf druk bezig om een dropshipping programma op te zetten dus geloof er uiteraard zelf wel in.

 

Er wordt hier aangegeven dat jullie zelf enkel bestellen als de website aangeeft of iets op voorraad is. Dat maakt natuurlijk geen verschil of de webshop het zelf op voorraad heeft of dat zijn dropshipper dat heeft (sterker nog: je kan niet eens zien of die voorraad melding van hemzelf is of van zijn dropshipper).

 

Wel is dropshipping niet iets wat je zomaar even doet (als aanbieder), komt behoorlijk veel bij kijken heb ik uit eigen ervaring al gemerkt.

 

Als je met dropshipping wil gaan werken (als webshop zijnde dus) moet je zeker zoeken naar een dropshipper die bij je past en waarvan je vertrouwen hebt dat hij de zaken op orde heeft.

Zijn voorraad meldingen moeten kloppen, zijn levertijden in orde zijn, zijn manier van verpakken (let er ook op dat enkel jouw gegevens erop staan en niet zijn gegevens ook nog).

 

Verder moet je inderdaad kijken hoe retouren en garanties geregeld zijn (ben zelf nog niet over uit hoe ik retouren moet gaan organiseren en misschien daarover binnenkort een topic).

 

Verzendkosten heb je zo en zo, of dat nu via jezelf verzonden word of via de dropshipper, mogelijk via dropshipper zelfs nog een voordeeltje door schaal voordeel).

 

Veelal zal je via een dropshipper iets hogere kosten hebben aan een zending maar daar staan o.a. de volgende voordelen tegenover:

 

* zelf geen voorraad houden

* daardoor rente voordeel

* daardoor extra kapitaal voor b.v. promotie

* zelf niet de voorraad hoeven bij te houden en bij verschillende leveranciers moeten bestellen

* geen werk aan verpakken van bestellingen

* alle tijd kan je besteden aan het belangrijkste deel van je shop: het binnenhalen van nieuwe klanten

 

Maar of dropshipping interesant is is dus per persoon en situatie verschillend.

Link naar reactie
  • 0

...

Er wordt hier aangegeven dat jullie zelf enkel bestellen als de website aangeeft of iets op voorraad is. Dat maakt natuurlijk geen verschil of de webshop het zelf op voorraad heeft of dat zijn dropshipper dat heeft (sterker nog: je kan niet eens zien of die voorraad melding van hemzelf is of van zijn dropshipper).

...

Ik koop meestal bij shops waar dan duidelijk staat 'direct leverbaar' en zoiets als 'voor 17:00 besteld, dezelfde dag verstuurd'. Uiteraard kan het dan nog om dropshipping gaan, maakt mij niet uit in zo 'n geval. Maar als er zoiets staat als 1 - 5 dagen levertijd koop ik er niet, want in 99% van de gevallen was het dat ik het na 3 weken maar annuleerde.

 

Verder ben ik het helemaal eens met Liesbeth.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben momenteel zelf druk bezig om een dropshipping programma op te zetten dus geloof er uiteraard zelf wel in.

 

Er wordt hier aangegeven dat jullie zelf enkel bestellen als de website aangeeft of iets op voorraad is. Dat maakt natuurlijk geen verschil of de webshop het zelf op voorraad heeft of dat zijn dropshipper dat heeft (sterker nog: je kan niet eens zien of die voorraad melding van hemzelf is of van zijn dropshipper).

 

Wel is dropshipping niet iets wat je zomaar even doet (als aanbieder), komt behoorlijk veel bij kijken heb ik uit eigen ervaring al gemerkt.

 

Als je met dropshipping wil gaan werken (als webshop zijnde dus) moet je zeker zoeken naar een dropshipper die bij je past en waarvan je vertrouwen hebt dat hij de zaken op orde heeft.

Zijn voorraad meldingen moeten kloppen, zijn levertijden in orde zijn, zijn manier van verpakken (let er ook op dat enkel jouw gegevens erop staan en niet zijn gegevens ook nog).

 

Verder moet je inderdaad kijken hoe retouren en garanties geregeld zijn (ben zelf nog niet over uit hoe ik retouren moet gaan organiseren en misschien daarover binnenkort een topic).

 

Verzendkosten heb je zo en zo, of dat nu via jezelf verzonden word of via de dropshipper, mogelijk via dropshipper zelfs nog een voordeeltje door schaal voordeel).

 

Veelal zal je via een dropshipper iets hogere kosten hebben aan een zending maar daar staan o.a. de volgende voordelen tegenover:

 

* zelf geen voorraad houden

* daardoor rente voordeel

* daardoor extra kapitaal voor b.v. promotie

* zelf niet de voorraad hoeven bij te houden en bij verschillende leveranciers moeten bestellen

* geen werk aan verpakken van bestellingen

* alle tijd kan je besteden aan het belangrijkste deel van je shop: het binnenhalen van nieuwe klanten

 

Maar of dropshipping interesant is is dus per persoon en situatie verschillend.

 

Wederom bedankt voor een uitgebreide input. Er komt inderdaad ontzettend veel bij kijken. Vandaar ook dat ik niet gewoon in het zwarte gat spring maar eerst een gedegen onderzoek naar de voor- en nadelen doe. Hieruit blijken toch steeds dezelfde problemen te komen. Namelijk het retourneren, het geven van garantie, de relatief lage marges en de hoge verzendkosten. Nu is het me niet echt om het geld te doen. Bij mijn investeerder (familiaal) evenmin. Het is eerder bedoeld als opstapproject voor als ik later mijn echte droom ga realiseren. Ik wil dan namelijk tintermediair/handelsagent worden en voor veel mensen deze problemen voorkomen/oplossen. Dus, om het geld gaat het niet, maar het is natuurlijk altijd leuk(er) als je iets van je harde werk terug ziet. Maar als ik het allemaal zo lees, neig ik er toch steeds meer naar om gewoon voorraad te gaan houden. Aangezien (veel) horloges tijdloos zijn, is het risico kleiner dat ik ze niet kwijtkom.

 

Mocht je je programma volledig klaar en draaiende hebben, dan hoor ik graag hoe het je verloopt. Puur uit nieuwsgierigheid hoe jij deze problemen hebt aangepakt. Succes nog in ieder geval.

 

Allen bedankt voor jullie reactie. Dit topic kan gesloten worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niets mis met dropshipping. Ben er zelf intensief mee bezig. Alles staat of valt met goede (op papier) afspraken met je leverancier(s).

 

Natuurlijk zijn de marges lager, echter de risico's ook. Wij hebben zowel goede als 1 slechte ervaringen met leveranciers. Zorg voor goede en duidelijke afspraken. Wij kunnen gewoon binnen 1 dag leveren. Dit is prima te doen met een goede leverancier.

 

Eventuele retouren laten wij direct versturen naar de leverancier die vervolgens beoordeelt of hetgeen retour komt nog in nieuwstaat verkeert. Uiteraard behandelen wij het gehele klantcontact.

 

Vossie: Kan je contact opnemen als je zover bent met je dropshipping programma ? Wellicht hebben wij interesse.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Betrouwbare leveranciers en goede afspraken zijn wel key: je blijft als verkoper toch verantwoordelijk voor een goede afhandeling van zaken, terwijl de feitelijke controle daarover bij je dropshipper ligt.

 

Dat kan uiteraard prima werken, maar als je dropshipper er een zooitje van maakt zit je wel met de ellende, mogelijk zonder dat je er een oplossing voor kunt bieden.

Link naar reactie
  • 0

Betrouwbare leveranciers en goede afspraken zijn wel key: je blijft als verkoper toch verantwoordelijk voor een goede afhandeling van zaken, terwijl de feitelijke controle daarover bij je dropshipper ligt.

 

Dat kan uiteraard prima werken, maar als je dropshipper er een zooitje van maakt zit je wel met de ellende, mogelijk zonder dat je er een oplossing voor kunt bieden.

 

Ja, daarom ook inderdaad. Je legt je reputatie toch in de handen van een ander. En dat vind ik niet zo'n heel fijn idee. Ik maak liever zelf de foute, zodat ik weet waar het fout is gegaan. Maar dan nog. Ik heb eens wat bedrijven aangeschreven die op grote schaal aan dropshipping doen en ja, dan krijg je natuurlijk altijd berichten als 'nee, het gaat maar zelden verkeerd' en 'over retourneren doen wij echt niet moeilijk'. Maar als puntje bij paaltje komt, ho maar. Dus ik twijfel. En ze zeggen 'bij twijfel niet doen', dus vandaar dat ik nog maar eens serieus naar de optie ga kijken om zelf voorraad te houden.

 

Meningen blijven echter welkom, ondanks dat ik had gevraagd dit topic te sluiten. Bij nader inzien is het toch handig het open te houden, zodat andere hun ervaringen ook nog kunnen delen om zo ook andere te informeren. Ik zie namelijk wel een stijgen interesse in dropshipping.

 

Bedankt allen! Ik ben voor zover geholpen.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben er bewust voor gekozen alles uit voorraad te leveren. We hebben één potentiële leverancier die ons zelf dropshipping heeft aangeboden, maar daar zijn we niet op ingegaan. Ik zie de volgende nadelen aan dropshipping:

 

- Het komt een stuk duurder uit, doordat er telkens verzendkosten in rekening gebracht worden (we bestellen zelf doorgaans franco, betalen dus bijna nooit verzendkosten voor onze eigen bestellingen) en ik kan me voorstellen dat de leverancier ook verwerkingskosten aanrekent. Tenslotte kruipt er voor hem toch ook meer tijd in het verzenden van één pakje naar jouw klant dan wanneer hij jou een hele lading ineens zou verzenden.

- Het is niet handig wanneer een klant meerdere artikelen bestelt (wat meestal het geval is). Dat probleem heb je natuurlijk niet wanneer je maar met één leverancier werkt.

- Je hebt zelf geen controle over de snelheid van levering en over de manier waarop je zending verzonden wordt. Komt de zending niet aan of is ze beschadigd, dan ben jij wel verantwoordelijk. Heeft de leverancier een bepaald artikel niet in voorraad, dan moet je klant wachten en daar heb jij geen vat op.

- Klanten hebben niet de mogelijkheid bestellingen bij jou af te halen (voor zover je die optie openhield)

 

Voordeel is uiteraard dat je zelf niet in voorraad moet investeren, dat op zich kan de iets lagere marge misschien wel goedmaken. Als klant zal ik ook eerder bestellen bij iemand die wel voorraad heeft, of het zou om artikelen moeten gaan die je bijna nergens vindt.

 

Dank voor je uitgebreide input. Het blijft de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Neem je genoegen met minder marge of kies je ervoor eigen voorraad te houden. Dat laatste brengt natuurlijk ook weer extra kosten en risico's met zich mee, maar is wel inderdaad goedkoper. Ik ben er nog niet echt uit.

 

oneens.

als je groot inkoopt betaal je ook nog eens btw, invoer etc. Daarna moet jij het ergens onderbrengen en nog eens versturen naar de klant tegen nederlands tarief. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid dat je stock hebt die nooit op zal gaan omdat niemand het wil. Dropshipping zal zeker in het begin goedkoper en makkelijker.

Link naar reactie
  • 0

Daarom, stel een contract op tussen jou en je dropshipper.

 

En mocht het dan nog een zooitje worden, dat merk je heel snel. Consumenten trekken snel aan de bel als ze niet binnen een bepaalde tijd hun bestelling hebben ontvangen.

 

wat zijn eigenlijk belangrijke dingen voor in een contract met een dropshipper?

dat ze bijv. blijven leveren en niet ineens verdwijnen of weigeren?

of andere dingen?

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben er o.a. in staan dat de overeenkomst voor een half jaar wordt aangegaan. Dat geeft je dan voldoende tijd om iets op te bouwen.

 

Het niet leveren probleem kan je ook met een normale leverancier krijgen. Verder staan wij na 6 maanden wel zo sterk, dat als het misgaat met de leverancier wij wel een ander vinden om te leveren.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Heb nu 2 webwinkels draaiend. 1tje hebben we alles in voorraad, komt namelijk uit China. Dropshippen vanuit China is wel mogelijk, maar hier beginnen we niet aan. Duurt veel te lang, de doos ziet er niet uit, staan dan allemaal chinese tekens op, klant heeft kans dat ie nog eens importkosten moet betalen,... Niet echt professioneel dus.

De andere webwinkel hebben we een kleine voorraad, vooral van de goedkopere producten. De iets duurdere producten bestellen we bij de leverancier zodra we een bestelling hebben.

 

Niets mis met dropshipping dus, eigenlijk zelfs het ideale concept. Echter, dit kan totaal verkeerd lopen als je geen goede leverancier hebt. Wees dus eerst zeker dat je leverancier goed zit!

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben er o.a. in staan dat de overeenkomst voor een half jaar wordt aangegaan. Dat geeft je dan voldoende tijd om iets op te bouwen.

 

Het niet leveren probleem kan je ook met een normale leverancier krijgen. Verder staan wij na 6 maanden wel zo sterk, dat als het misgaat met de leverancier wij wel een ander vinden om te leveren.

 

de overeenkomst wordt aangegaan? wat kom je dan overheen.. dat je handel met elkaar bedrijft en daar niet ineens de brui aangeeft?

en wat betreft dat halfjaar en een andere leverancier vinden. zoeken jullie die ondertussen ook al dan.. of bedoel je met sterk staan meer dat je wel even overeind blijft TOTDAT je een andere hebt?

 

Ikzelf dropship wel vanuit china. Ik bied zon 160 producten aan.. ik zie me die niet hier thuis opslaan.

En het verzenden kost niets / import ook niet (kleine dingen) dus kheb wel een ideaal product.

Alleen heb ik bijv geen contract met mijn dropshipper. En dat is wellicht niet ideaal.. hoewel ze wel

erg netjes handelen, emailen, vervangen als het nodig is etc.

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor, we zijn niet bezig om een andere leverancier te vinden in de tussentijd. Echter wij staan na enige tijd zo sterk in de markt, dat een nieuwe leverancier vinden geen probleem moet zijn. Immers je kan dan aan een potentiele nieuwe leverancier aantonen dat je direct omzet draait.

 

Maar als beide partijen erop verdienen dan loopt het gewoon probleemloos.

 

Jij dropshipped vanuit China, hoe zit je dan met je levertijden ?

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Levertijden zijn niet ideaal. 5 - 10 werkdagen.

Maar dat geef ik ook aan.. en ik vraag geen verzendkosten.

 

Daarnaast .. heb ik wat dingen die ze moelijk ergens anders

kunnen scoren online.. dus daar heb ik geluk mee.

Maar kortere levertijd zou wel veel schelen.

 

alleen kan ik nu 150 producten aanbieden.. en als ik dat van

te voren zou moeten inkopen.. nee dankje. En dat * 10 ofso,

en dan stock die blijft liggen omdat niemand t wil. ;)

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt. Dat komt ook voor een (groot?) deel omdat de bedrijven die dropshipment aanbieden ook hun markt willen beschermen. Als Jan en alleman via hun dropshipment-dienst goederen kan gaan verkopen dan kan dat de markt verstoren, en dat vinden de grote klanten van zo'n bedrijf vaak niet leuk.

Link naar reactie
  • 0

Een goede leverancier vinden die behalve groothandel ook de distributie op zin nek wil nemen is lastig. Goede marges daarbij hebben is erg belangrijk.

Voor de leverancier is vaak ook het probleem dat hij in het begin nauwelijks verkoop via jou behaalt maar daar wel tijd voor moet insteken. Op langere termijn als de zaken beginnen te lopen word het voor bijde partijen makkelijker. Ook word het dan nog belangrijker om goede afspraken op papier vast te leggen aangezien de belangen ook groter worden(lees centjes).

 

Ik ben nu ook met een nieuwe leverancier bezig en het is voor het begin vooral belangrijk om een goed gesprek te hebben en wederzijds vertrouwen te wekken, problemen oplossen en aan te pakken.

 

Dropshipping is nog niet zo makkelijk als het lijkt in elk geval!

 

groet!

 

innovatius

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.