• 0

Roddelen op de werkvloer

Hallo allemaal,

 

Wij werken in ons bedrijf in een klein team (4 personen), waarvan mijn vriend en ik de dagelijkse leiding hebben. Mijn vriend is meestal de baan op, ik ben op de zaak aanwezig.

Nu is er sinds een paar weken een omslag bij onze twee medewerkers ontstaan; er heerst een sterk voelbare ontevredenheid bij met name 1 medewerker.

Tijdens een vergadering is al een en ander duidelijk geworden en heb ik uitgelegd wat wij van onze medewerkers verwachten en dat zij, binnen hun functie, geacht worden hun verantwoordelijkheden te nemen.

 

Sinds deze vergadering merk ik dat er over kleine dingen geroddeld/gesmoest wordt en dat dit de sfeer niet ten goede komt. Het gaat dan voornamelijk om het kinderachtige feit de medewerkers niet tevreden zijn over het verdelen van de relatiegeschenken die wij ontvangen hebben na de verhuizing en als eindejaarsgeschenk!

 

Nu wil ik de medewerkers deze week, tijdens een vergadering, confronteren met mijn ontdekking. In de komende functioneringsgesprekken wil ik met ieder wat dieper ingaan op het gevoel van ontevredenheid.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat ze in het verleden juist te veel hebben gekregen en gemogen.

Daar werd misbruik van gemaakt in de zin van 'de kantjes er vanaf lopen' en beslissingen nemen in situaties waarin dat zeer ongepast was. Ook werd de werkplek op een gegeven moment een verlengde van hun eigen huiskamer; er werden zelfs vrienden/familie uitgenodigd om op de zaak te komen lunchen.

Dat alles hebben we nu aan banden gelegd en sindsdien is het 'geroddel' begonnen.

Link naar reactie
  • 1

Geroddel is lastig ja, en vooral lastig uit te roeien. Wat goed kan helpen is a) jouw verwachtingen (ook tav geroddel!) duidelijk maken en b) hun verwachtingen ook glashelder krijgen voor jou.

 

Uiteindelijk ben jij de baas. Als je te veel ruimte hebt gegeven in het verleden moet je dat nu terugwinnen. Een tijdelijke periode van onrust is vrijwel onvermijdelijk en is gedeeltelijk ook een kwestie van tijd. Afwachten, niet op alle slakken zout leggen (zij moeten ook misschien ander gedrag aanleren) en zeer duidelijk zijn en blijven.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Nu wil ik de medewerkers deze week, tijdens een vergadering, confronteren met mijn ontdekking.

 

Alle medewerkers in een hok en dan de confrontatie aan gaan! Jan durft niets te zeggen omdat hij dan tegen de mening van Klaas in gaat. Klaas roept dat hij die zilveren schaal wil hebben. Sjaak zwijgt en stemt dus toe.

 

Ik zou even bij Jan langslopen, vragen of hij een bakkie wil, informeren naar z'n nieuwe kat en dan vragen wat hij vindt van de verdeling van de relatiegeschenken. Idem voor Sjaak & Klaas.

Link naar reactie
  • 2

Hallo DAP,

 

Je hebt - als ik het goed lees - in het verleden een aantal ontwikkelingen getolereerd en e.e.a. nu "aan banden gelegd". De vraag is of je daarmee alleen afgerekend hebt met het verleden of ook duidelijkheid hebt gecreëerd voor de toekomst. Wat heb je bijvoorbeeld geroepen over de beslissingen die zij hebben genomen en die jij niet gepast vond? Heb je die alleen afgekeurd of heb je ook verklaard waarom en richtlijnen gegeven voor toekomstige beslissingen? En waren ze het daarmee eens? Je hebt aangegeven dat zij vanaf nu hun verantwoordelijkheid moeten nemen, maar Is nu klip en klaar waar die verantwoordelijkheden beginnen en eindigen? Bij verantwoordelijkheden horen ook bevoegdheden. Hoe heb je die benoemd en afgebakend? Heb je alleen zaken "afgenomen" of hebben die twee medewerkers er ook iets voor teruggekregen?

 

Zoek in de - bij voorkeur individuele - gesprekken met je medewerkers naar een "win-win" situatie en probeer daarbij ook zaken van hun kant te bekijken. Ga bijvoorbeeld voor jezelf eens na waarom je hun gedrag m.b.t. de verdeling van de relatiegeschenken als "kinderachtig" bestempelt. Voor jou kan het logisch zijn dat jouw vriend en jij meer recht hebben op die cadeaus en/of de eerste keus mogen doen. Maar als je kort daarvoor aan je medewerkers een aantal bevoegdheden hebt ontnomen en je ontevredenheid over bepaald gedrag hebt geventilieerd, kan het je "toeeigenen" van bepaalde (mooiste, duurste, meest begerenswaardige) cadeaus ervaren worden als de zoveelste uiting van "vanaf nu zijn wij weer de baas". Natuurlijk zijn jullie dat ook, maar het terugdraaien van verworvenheden dient gepaard te gaan met begrip voor de emoties die dat bij je medewerkers oproept.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Veel waardevolle tips hierboven, daar wil ik echter aan toevoegen dat het hier maar een heel klein team betreft en als er dan - door blijkbaar ietwat strakker aangetrokken teugels - 'ondergronds' wordt gegaan door beide medewerkers (= lees: het roddelen), dan moet je je afvragen wat er werkeljk aan de hand is. Is het verdelen van de relatiegeschenken dan niet meer een kapstokje om ongenoegen te laten blijken? Wat is de kern van hun problemen dat ze dit niet openlijk willen bespreken?

 

Heel goed dat je duidelijkheid hebt gegeven over de verwachtingen, doe daar ook geen concessies aan, m.a.w.: accepteer nimmer 'ja maar...' Het zou mijn voorkeur hebben om open en eerlijk met z'n vieren om tafel te gaan i.p.v. onder vier ogen dingen te bespreken, het risico is aanwezig dat het dan al snel over mensen gaat, die daarbij niet aanwezig zijn. Praat met de mensen en niet over mensen.

 

Stel met je vriend wel vooraf duidelijk en concreet vast wat je uit dat overleg wilt halen, laat ook blijken dat je verwacht dat er open en eerlijk over zaken met elkaar gesproken wordt en dat je er niks mee kunt als het in het roddelcircuit blijft. Geef ook aan dat je het roddelcircuit negeert en houd je daar aan! Benoem en becomplimenteer de keren dat er wel openlijk zaken worden aangekaart. Daarmee ben je duidelijk en week je de openheid wel los op een duidelijke manier.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ruzie zit in een klein hoekje en gaat vaak nergens over. Hele families vallen uit elkaar door onuitgesproken verwachtingen, mis-interpretaties en escalatie van gevoelens. Een klein familiebedrijf kan dit ook overkomen en dit gaat dan altijd ten koste van productiviteit, werkplezier, klantgerichtheid, omzet enzovoort. Alleen op je strepen gaan staan werkt niet, net zo min je dan maar niets zegt omwille van de goede vrede. Communicatie is de sleutel en daarvoor is wederzijds vertrouwen nodig. Bij ontbreken van wederzijds vertrouwen, of wanneer het erg spannend is, dan kan een mediator een goede bijdrage leveren aan het vlot trekken van verhoudingen. Ga je zelf aan de slag, dan zou ik beginnen bij 1-op-1 gesprekken, dat is veiliger en dan kunnen mensen fouten maken zonder onomkeerbare consequenties. Wees niet te trots om jezelf te laten begeleiden door een coach. Dat geldt ook voor de medewerkers. Iemand van buiten ziet meer, kan objectief spiegelen en kan confronteren zonder de relatie kapot te maken. Onderschat onvrede nooit. Succes.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een hele andere kijk op deze situatie,

Ik heb een tijdje in een bedrijf gewerkt als werknemer waar er ook een soortgelijk "probleem" was.

 

Ik vond dat de werknemer het op dat moment totaal verkeerd oploste maar als ik terug kijk deed hij het toch wel goed eigenlijk.

 

Hij had een aantal computer schermen op zijn kantoor en hij zag alles wat iedereen in het bedrijf deed, hij zag gewoon hun hele scherm. Roddelen ging vaan via het online communicatesysteem wat we daar hadden (bedrijfsmsn) en de baas zag dat dus (kwamen we later achter).

 

Hij ging heel direct naar dat persoon toe met het commentaar "Er is een voelbare spanning in dit bedrijf wat gedeeltelijk veroorzaakt word door jou, wij gaan er nu over praten want dit is niet goed voor jou, maar ook niet voor ons. Dus ik wil graaf jou mening, wat zou jij doen als jij mij was". Ze liepen naar een vergader zaal en na 2 uur kwamen ze eruit, lucht was geklaard en er waren geen problemen meer.

 

Een week later kwam er een standaard memo uit dat voortaan problemen direct verteld moesten worden. Om miscommunicaties te verkomen. Problemen konden toen zelfs anoniem via de mail verteld worden.

 

Het laatste gaat misschien voor u niet op, maar direct erover praten helpt het meest. (mijn idee)

 

Meer verkopen met uw webwinkel? Plaats gratis advertenties op www.Damiun.nl, PM mij en je maakt ze gratis top! of opvallend!

 

*- Happiness only real when shared. -*

Link naar reactie
  • 1

[*]

Ik vond dat de werknemer het op dat moment totaal verkeerd oploste maar als ik terug kijk deed hij het toch wel goed eigenlijk.

[*]

Hij had een aantal computer schermen op zijn kantoor en hij zag alles wat iedereen in het bedrijf deed, hij zag gewoon hun hele scherm.

 

Meen je echt serieus dat je het goed vindt dat je baas al jullie monitoren kon zien, en zoals uit je verhaal blijkt, dit ook deed??? Ieder zijn ding, maar help me herinneren dat als ik dit ooit ga doen, dat ik weer in loondienst ga, en niet meer probeer de baas te spelen :-)

Link naar reactie
  • 0

Roddelen is denk ik normaal en gezond!!

 

Mits het gaat om onschuldige zaken is dit geen enkel probleem.

Als baas zijnde sta je toch vaak op een eiland en dat is ook normaal.. Je hebt niet alleen de verantwoording iedereen aan het werk te houden maar soms ook om als leider op te treden en mensen te corrigeren.

 

Wanneer mensen ontevreden zijn kan het roddelen een andere wending nemen. Noem het maar confronterend en destruktief nadenken. Deze mensen hebben een eigenschap om dan anderen bij hun onvrede te betrekken en zo kan er een negatieve sfeer ontstaan.

 

Beste is hard en persoonlijk deze person(en) in het gareel dwingen. Aanpassen of vertrekken is denk ik de enige oplossing. Zaken kunnen escaleren wanneer je hier niet snel op inspeelt.

 

En dan, ja bazen die berichten verkeer controleren of bekijken... dat is gevoelig, maar soms echt nodig.

Het is een soort taboe, maar op je werk is het beter dat mensen weten dat ze kunnen worden bekeken. In 9 van de 10 gevallen levert dit een positieve prestatie in het hele bedrijf.

 

Er zijn onderzoeken geweest waarbij het ophangen van nep camera's al genoeg was voor 30% verhoging van produktie. Het is dus zeker geen onzin en het is ook zeker iets waar, in princiepe, de baas recht toe heeft. Tijdens werkuren kun je niet verwachten dat je privacy hebt, dan moet je maar wachten to na werktijd.

 

Ook denk ik dat bijna altijd, waar mensen teveel vrijheid gegeven wordt zonder controle, de situatie langzaam uit de hand loopt. Misschien gaat het een tijd goed, maar mensen blijven mensen.....

 

Al zou mijn personeel ruzie maken om kadootjes? Ik zou zeggen: PRIMA! vervolgens alles in een zak en in de hakselaar. Wedden dat volgende keer er geen ruzie meer is ?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou elke werknemer een afspraak mee maken voor een openhartig gesprek.

Eerst een eerste gesprek, en daarna kijken of er nog vervolggesprekken nodig zijn.

Ik zou het buiten kantoortijd doen, zonder dat de werknemers het van elkaar weten.

En dan een 1-op-1 gesprek, en niet jij en je partner tegenover 1 werknemer.

 

Ik denk dat is dit soort gevallen het gaat om een onvrede die al langer broeit,

maar dat het gebeuren met de relatiegeschenken de druppel is. Het feit dat je

toelaat dat familie/vrienden op de zaak kan komen lunchen zorgt voor jaloezie

naar elkaar. Bovendien worden grenzen dan steeds verder opgerekt.

 

Probeer te achterhalen waar de eigenlijke onvrede over gaat. Uiteindelijk zal

het bijvoorbeeld gaan om zaken waar je misschien niet aan dacht: thuiswerken,

maar de collega op de zaak heeft 't gevoel dat misbruik word gemaakt van het

thuiswerken. De één maakt vaker van de mogelijkheid gebruik om de kinderen

op school te brengen en op te halen, terwijl dat deels onder arbeidstijd valt

etc.

 

Vraag je werknemers wat te doen als je van functie was verwisseld.

 

Als het gaat om relatiegeschenken: zorg voor een eerlijke verdeling.

Neem een pot vol briefjes, met cijfers 1 t/m 40.

Laat alle 4 werknemers ( dus jullie 2 en je 2 werknemers ) een cijfer noteren.

Blijf briefjes trekken totdat 1 overeenkomt met het genoteerde.

En doe dat zo opnieuw voor elk relatiegeschenk.

Geluk is dan de bepalende factor.

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Wat mij verbaast: je bent met totaal 4 man/vrouw. Je vriend is meestal buiten de deur, dus 3 man/vrouw meestal op kantoor. Heb je voor dat aantal mensen dan verschillende ruimtes in het pand?

 

Ik zou zeggen, ga eens lekker bij elkaar in één ruimte zitten. Dan hoor je alles wat er speelt, het is veel gezelliger, je motiveert elkaar, enzovoorts.

 

Je hebt een klein bedrijfje, het grote voordeel daarvan is dat je samen voor resultaat kunt gaan, doe dat dan ook!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.