Laatst las ik het bericht dat Google haar zoekresultaten gaat personaliseren. Ik vond het persoonlijk vrij shocking nieuws. Toch ben ik er dit weekend niet veel artikelen over tegengekomen. Het hield me echter zo bezig dat ik er een kort artikel aan wil spenderen.
Wat betekent personalisatie? Personaliseerde Google haar zoekresultaten al niet eerder? Wat voor gevolgen heeft dit voor SEO?
Het verhaal is als volgt: Google ziet dat jij klikt op bepaalde zoekresultaten en onthoudt dit. Je bent bijvoorbeeld iemand die houdt van boeken en in Google zoek jij naar regelmatig naar titels van boeken. Als jij dan klikt op links van Bol.com dan zal deze site door Google hoger gewaardeerd worden.
Dus: de volgende keer dat jij op zoek bent naar een boek, dan zal Bol.com hoog scoren in jouw persoonlijke zoekresultaten.
Google personaliseerde haar zoekresultaten natuurlijk al bij ingelogde gebruikers (lees: gebruikers met een Google account) maar het personaliseren van niet ingelogde gebruikers is nieuw. Google slaat daarbij je zoekhistorie van de afgelopen 180 dagen op d.m.v. een cookie en personaliseert op basis hiervan. Je bent overigens vrij om je webgeschiedenis uit te zetten en niet voor personalisatie te kiezen. Ik vermoed echter dat weinig gebruikers dit zullen doen.
Ik kan me voorstellen dat als je een site hebt waar veel gebruikers komen, blijven en kopen… dat je dan hoger in de zoekresultaten voorkomt. Zoals in mijn voorbeeld van Bol.com is het dus belangrijk om een aantrekkelijke site te hebben voor je bezoeker. Usability dus.
Aangezien het voor Google belangrijk is om een maximale gebruikerservaring te bieden is het logisch dat zij zich hiermee bezighouden.
Wat personalisatie voor gevolgen heeft voor SEO is nog onbekend. Het is de vraag hoeveel waarde het gaat krijgen in het Google algoritme. Het lijkt me dat SEO waarden zoals linkbuilding en on page optimalisatie nog steeds belangrijk blijven. Echter, er zal ergens een stukje van de taart ingeleverd moeten worden. Nummer 1 rankings zijn niet meer zeker. Die zijn nl. voor iedereen verschillend.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
hans keeren
hans keeren
Laatst las ik het bericht dat Google haar zoekresultaten gaat personaliseren. Ik vond het persoonlijk vrij shocking nieuws. Toch ben ik er dit weekend niet veel artikelen over tegengekomen. Het hield me echter zo bezig dat ik er een kort artikel aan wil spenderen.
Wat betekent personalisatie? Personaliseerde Google haar zoekresultaten al niet eerder? Wat voor gevolgen heeft dit voor SEO?
Het verhaal is als volgt: Google ziet dat jij klikt op bepaalde zoekresultaten en onthoudt dit. Je bent bijvoorbeeld iemand die houdt van boeken en in Google zoek jij naar regelmatig naar titels van boeken. Als jij dan klikt op links van Bol.com dan zal deze site door Google hoger gewaardeerd worden.
Dus: de volgende keer dat jij op zoek bent naar een boek, dan zal Bol.com hoog scoren in jouw persoonlijke zoekresultaten.
Google personaliseerde haar zoekresultaten natuurlijk al bij ingelogde gebruikers (lees: gebruikers met een Google account) maar het personaliseren van niet ingelogde gebruikers is nieuw. Google slaat daarbij je zoekhistorie van de afgelopen 180 dagen op d.m.v. een cookie en personaliseert op basis hiervan. Je bent overigens vrij om je webgeschiedenis uit te zetten en niet voor personalisatie te kiezen. Ik vermoed echter dat weinig gebruikers dit zullen doen.
Ik kan me voorstellen dat als je een site hebt waar veel gebruikers komen, blijven en kopen… dat je dan hoger in de zoekresultaten voorkomt. Zoals in mijn voorbeeld van Bol.com is het dus belangrijk om een aantrekkelijke site te hebben voor je bezoeker. Usability dus.
Aangezien het voor Google belangrijk is om een maximale gebruikerservaring te bieden is het logisch dat zij zich hiermee bezighouden.
Wat personalisatie voor gevolgen heeft voor SEO is nog onbekend. Het is de vraag hoeveel waarde het gaat krijgen in het Google algoritme. Het lijkt me dat SEO waarden zoals linkbuilding en on page optimalisatie nog steeds belangrijk blijven. Echter, er zal ergens een stukje van de taart ingeleverd moeten worden. Nummer 1 rankings zijn niet meer zeker. Die zijn nl. voor iedereen verschillend.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24403-google-personaliseert-zoekresultaten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
33 antwoorden op deze vraag