• 0

Nieuw idee, maar hoe nu verder?

Hallo iedereen,

 

Niet lang geleden heb ik een nieuw idee voor een product bedacht waar ik heel trots op ben.

Maar ik heb een klein probleem. Ik wil graag een onderzoek doen om te achterhalen of mijn idee succesvol kan zijn. Aangezien ik nog geen patent heb durf ik dus geen onderzoek te doen omdat ik bang ben dat iemand mijn idee steelt.

 

Nu denk je, waarom vraag je geen patent aan dan??

Op de website Octrooi heb ik gelezen dat een patent tussen de 2 en 10 duizend euro kost.

 

Ofwel, ik heb dat geld er niet voor over zonder dat ik een idee heb of het wel succesvol zal zijn of niet. Wat is een logische stap? Ik ben een student en 2000 euro vind ik heel veel geld.

 

Bij voorbaat dank,

 

Arthur

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi,

Altijd leuk een nieuw idee, ik ben benieuwd maar ja je mag het nog niet zeggen, jammer!

Als ik jou wat zou ik een innovatievoucher aanvragen bij senter novem.

Zo kun je een groot deel van je patent betalen.

Ik moest 6.000,- voor mijn patent betalen bij , de verenigde’ (goeie club)

Misschien kan syntens of de novu iets voor je doen?

Als je wilt mag je mij ook bellen, misschien kan ik je (gratis) helpen!

Groet en zet m’op!

Ps om te kijken of het niet bestaat kun je altijd zoeken op espacenet!

 

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Zelf vind ik patenten overrated. Niet dat ze niet nuttig kunnen zijn, maar een patent bied je geen bescherming tegen kopiëren, maar is een middel om een partij waarvan je vindt dat ze het patent schenden, juridisch te aanpakken. En dat kost ook geld. Zeker wanneer je procedeert tegen een grote partij kan dat wel eens heel veel middelen kosten die je vervolgens niet in de ontwikkeling van je product kan stoppen.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Het hebben van een (goed) octrooi is wel degelijk belangrijk, niet alleen schrikt het copycats af maar in combinatie van een rechtsbijstand verzekering hoef je je beduidend minder zorgen te maken.

Uiteraard is het pakken van de markt erg belangrijk, op die manier creëer je een monopoly positie voor je product en verdien je veel geld.

Landen die octrooien aan hun laars lappen zullen minder afzetkanalen vinden in landen waar het wel goed is geregeld.

Hier komt bij dat bedrijven die zich aan de regels houden zich wel melden met een zakelijk voorstel bij de patenthouder en bij een goede licentie kunnen de belanghebbende bedrijven tevens goed van jou patent gebruik maken.

Als een groot bedrijf je product wil betalen ze heus wel, al is het maar om hun goede naam in ere te houden.

Ik adviseer altijd bescherming te genieten en hoop dat je het verstandig aan zult pakken.

Beste Walter ik begrijp je invalshoek goed maar ik denk (hoop) dat je het te zwart ziet.

Voor wat betreft het probleem van arthur of je product aanslaat/levensvatbaar is kan ik onmogelijk zeggen wat je moet doen omdat ik niet weet in welke hoek je je begeeft, misschien is er een soortgelijk product op de markt waar je je nieuwe product mee kunt vergelijken?

 

 

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Klikt wellicht niet zo voor de hand liggend maar ik ben het grotendeels eens met Walter. Een goed octrooi is duur om te maken en nog duurder om te handhaven.

 

Welke (betaalbare) rechtsbijstandsverzekering dekt inbreukzaken Joop?

 

Wil je wel octrooibescherming maar geen hoge kosten dan is het zelf schrijven van een octrooi of met wat hulp (bijvoorbeeld van medeforumlid Cees ) een optie. Dat kan best na het bestuderen van soortgelijke octrooien. Kost wel flink wat tijd.

 

Na bestudering van het nieuwheidrapport kan je nog besluiten om uit te breiden, in te trekken of dood laten bloeden door geen taksen te betalen.

 

Waar je natuurlijk mee moet beginnen is een gedegen octrooionderzoek om uit te vinden of je idee al bestaat en wellicht al beschermd is door een ander.

Link naar reactie
  • 0

Mijn dank iedereen voor het reageren.

 

Ik kreeg vandaag te horen dat als je twee bestaande producten combineert dit niet als nieuw gezien mag worden? Klopt dit? Want het gaat niet om het product, maar om het probleem wat je ermee oplost in dit geval. Als het idee zelf nieuw is, dan mag ik er alsnog een octrooi voor aanvragen?

 

Ik heb op school met mijn mentor overlegd, en hij raadt mij aan om bij de KvK langs te gaan en het er daar over hebben.

 

Ik ben nu wat info. aan het zoeken bij syntens, dat zou wel eens goed van pas kunnen komen (thx Joop).

Als ik meer weet laat ik het jullie weten!

Link naar reactie
  • 0

Het hebben van een (goed) octrooi is wel degelijk belangrijk, niet alleen schrikt het copycats af maar in combinatie met een rechtsbijstand verzekering hoef je je beduidend minder zorgen te maken.

 

Joop, om de reactie van Hans nog eens te onderstrepen, voor zover ook ik weet sluiten vrijwel alle rechtsbijstandsverzekeringen inbreuk op intellectueel eigendom uit in de hun algemene voorwaarden.

Als je dat als strategie gebruikt ga je dus mooi nat.

 

Verder is intellectueel eigendom een dermate speciaal onderwerp dat je daarvoor echt een deskundige zult moeten raadplegen.

Lees de faq op dit board eens goed door, zoek op categorie in de octrooidatabe, voor uitleg zie de site van octrooicentrum Nederland.

Als je serieus bent vraag dan advies van deskundigen op dit gebied zoals Hans of Cees.

Ook de NOVU kan je verder helpen, eventueel via een technostarters spreekuur bij de KvK.

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry als ik afdwaal arthur succes met het project, hoewel een combinatie van dingen het wellicht moeilijk maakt verdient het verder onderzoek!

Voor de rest van het verhaal over verzekeringen moet ik me excuseren omdat ik ervan uit ging dat dit wel gedekt zou zijn (sorry dus heren).

Ik geloof toch in de waarde van een octrooi maar ieder voor zich zal ik maar zeggen.

Wat ik wel nodig vind is aanvulling van een prof over dit topic (mits er niet genoeg over te vinden is op hl.nl)

 

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Want het gaat niet om het product, maar om het probleem wat je ermee oplost in dit geval. Als het idee zelf nieuw is, dan mag ik er alsnog een octrooi voor aanvragen?

Een nieuwe toepassing voor een bestaande techniek is doorgaans geen kandidaat voor een patent. Ik acht de kans dan ook niet groot dat je idee patenteerbaar is. Maar als het een oplossing biedt voor een bestaand probleem, kun je natuurlijk nog steeds het idee in praktijk brengen. Er zijn genoeg bedrijven die prima kunnen draaien zonder gedekt te zijn door een patent.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

 

 

Niet lang geleden heb ik een nieuw idee voor een product bedacht waar ik heel trots op ben.

Maar ik heb een klein probleem.

 

Arthur,

 

Zelf zit ik met een paar maten in hetzelfde schuitje.

Wij zij hiermee we met gesloten beurs aan de overkant gekomen. (bleek een goed schuitje te zijn)

Ik heb een geheimhoudingverklaring laten tekenen, een presentatie gegeven over het nieuwe product en de print-out van de sheets ook laten tekenen voor gezien.

Bij een groot bedrijf met goede reputatie is je idee veilig en gratis op deze manier.

Ze zullen geen reputatieschade riskeren waardoor ze geen uitvinders meer over de vloer krijgen.

Het bedrijf heeft al een bod gedaan. Zelf heb ik er een erg goed gevoel over.

 

Google: bedrijfsnaam + octrooi inbreuk.

Als je niets vind zit je waarschijnlijk goed.

 

Groet,

Auke Jan

Link naar reactie
  • 1

1. Doe een onderzoek in het patenten-archief of je uitvinding wel nieuw is.

Indien nieuw;

2. Kijk in welke markt jouw nieuwe uitvinding een belangrijke rol kan spelen.

3. Onderzoek in die markt wie de belangrijkste bedrijven zijn.

4. Stel de nieuwheid van jouw uitvinding vast ik een technische beschrijving en evt. met tekeningen en laat die documenten bij de belastingdienst van datum/stempel voorzien.

5. Benader het grootste of op-een-na-grootste bedrijf dat je met "3" hebt gevonden, met een open verhaal over een uitvinding, die voor dat bedrijf heel belangrijk kan zijn.

6. Bij interesse, eerst een bespreking houden op dat bedrijf om te peilen hoe serieus je wordt genomen en hoe dat bedrijf met zo'n situatie omgaat.

7. Bij doorgaande interesse, zal dat bedrijf een marktonderzoek doen en vaststellen of jouw uitvinding een goede uitbreiding van het assortiment is.

8. Laat dat bedrijf je een aanbieding doen. Meestal zullen ze een eenmalig bedrag willen betalen. Dat voorkomt gekissebis en gereken om aantallen vast te stellen.

9. Maak een contract op met dat bedrijf, waarin het bedrag vastligt en waarin je ook vastlegt dat de rechten en plichten van het "aangevraagde octrooi", daarmee door het bedrijf wordt overgenomen.

10. Vraag octrooi aan en rondt daarmee de overeenkomst af.

 

Denk maar eens goed na over dit stappenplan. Het bied je waarschijnlijk meer voordelen dan zelf (in de marge) alles op alles te moeten gaan zetten om zodanig markt te veroveren, dat je je octrooikosten terugverdient en er ook nog een boterham aan overhoudt. Bovendien hou je je handen en hoofd vrij om weer op een volgend spoor te geraken.

Link naar reactie
  • 0

volgens mij is een vrijwel gratis nieuwheidsonderzoek te regelen bij CIE . Om het fijne ervan te weten zul je de novu moeten contacten. Dan weet je (vrijwel) zeker of je vinding nieuw is en uitvindingshoogte heeft.

Pas dan heeft het zin om een deskundige een octrooi te laten schrijven en indienen. Hiervoor kun je circa vijfduizend euro vergoed krijgen via een grote innovatievoucher. Aan te vragen bij Senter. Eigen bijdrage is dan 2500 euro.

Als hierna het officiele rapport op tafel ligt van de nieuwheid en blijkt dat het aan alle criteria voldoet kun je gaan uitgeven als je wilt.

succes ermee

 

groet herman

Link naar reactie
  • 0

volgens mij is een vrijwel gratis nieuwheidsonderzoek te regelen bij CIE . Om het fijne ervan te weten zul je de novu moeten contacten. Dan weet je (vrijwel) zeker of je vinding nieuw is en uitvindingshoogte heeft.

Pas dan heeft het zin om een deskundige een octrooi te laten schrijven en indienen. Hiervoor kun je circa vijfduizend euro vergoed krijgen via een grote innovatievoucher. Aan te vragen bij Senter. Eigen bijdrage is dan 2500 euro.

Als hierna het officiele rapport op tafel ligt van de nieuwheid en blijkt dat het aan alle criteria voldoet kun je gaan uitgeven als je wilt.

succes ermee

 

groet herman

 

Herman,

 

Innovatievoucher is alleen vor bedrijven. Niet voor prive personen.

Link naar reactie
  • 1

Voor we ons weer helemaal blind staren op een patent, er zijn ook andere manieren om je product te beschermen.

Dit kan bijvoorbeeld door een geheim productie proces dat het voor anderen moeilijk maakt het product te produceren.

Een lage prijs kan het voor concurrenten onaantrekkelijk maken om ook te investeren in productie van het product.

Het opbouwen van een sterke merknaam kan ook bijdragen aan een vorm van product bescherming.

 

En zo zijn er nog wel meer punten te bedenken om een nieuw product te beschermen.

Welke van toepassing kunnen zijn is aan de hand van de beperkte informatie die de vragensteller verstrekt moeilijk vast te stellen en zijn ook veelal afhankelijk van de persoonlijke situatie. Iemand met geld achter de hand en of een heel goed netwerk in de afnemersmarkt heeft nu eenmaal andere kaarten als iemand die geen cent te makken heeft en ook nog eens niet beschikt over een netwerk dat kan helpen bij de realisatie.

Link naar reactie
  • 0

Iemand met geld achter de hand en of een heel goed netwerk in de afnemersmarkt heeft nu eenmaal andere kaarten als iemand die geen cent te makken heeft en ook nog eens niet beschikt over een netwerk dat kan helpen bij de realisatie.

 

Nico,

 

Wij hebben het idee onder geheimhouding gepresenteerd. Koste ons niets.

Idee slaat aan en men wil wel de risico's en patentkosten incl. verdediging in de rechtzaal op zich nemen.

 

Het bedrijf hebben we gebeld om te vragen of nieuwe ideeen mochten laten zien. We kenden ze dus nog niet.

Ergo: geen netwerk, geen geld en wel suc6vol.

Het kan dus wel.

 

Groet,

Auke Jan

Link naar reactie
  • 0

Iemand met geld achter de hand en of een heel goed netwerk in de afnemersmarkt heeft nu eenmaal andere kaarten als iemand die geen cent te makken heeft en ook nog eens niet beschikt over een netwerk dat kan helpen bij de realisatie.

 

Nico,

 

Wij hebben het idee onder geheimhouding gepresenteerd. Koste ons niets.

Idee slaat aan en men wil wel de risico's en patentkosten incl. verdediging in de rechtzaal op zich nemen.

 

Het bedrijf hebben we gebeld om te vragen of nieuwe ideeen mochten laten zien. We kenden ze dus nog niet.

Ergo: geen netwerk, geen geld en wel suc6vol.

Het kan dus wel.

 

Groet,

Auke Jan

 

Klaarblijkelijk lees je Nico's bericht niet goed, want dat is ook precies wat hij bedoelt!! ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een geheimhoudingverklaring laten tekenen, een presentatie gegeven over het nieuwe product en de print-out van de sheets ook laten tekenen voor gezien.

 

Bij wie hebben jullie dit geregeld? Bij een bedrijf of de KvK?

Lijkt me een goede optie:)

 

Blijkbaar heb je mijn 10-stappenplan niet in de antwoorden gelezen.

Link naar reactie
  • 0

Of een i-depot doen.

Hou er wel rekening mee dat een depot of registratie bij de belastingdienst geen bescherming geeft, het is geen octrooi.

Het enige wat je ermee aan kunt geven is wat jij op het moment van registratie al uitgedokterd had.

 

Verder heeft een ghv ook zo zijn beperkingen. Een ghv is met wat googlen wel op internet te vinden.

 

IE is en blijft gewoon een lastig (vak)gebied.

 

 

Succes verder

Link naar reactie
  • 0

En verder: als je echt geen mogelijkheden ziet om iets te beschermen kun je het idee gewoon op de markt brengen. Op kleinere of grotere schaal. Als het geimiteerd wordt kom je met een verbeterde versie of iets geheel nieuws. De Inventieve voorsprong zou ik zo zeggen. Dit is een zeer krachtig wapen.

 

Ik heb weleens het idee dat de meeste uitvinders eigenlijk uitvonders zijn. Ze steken een enorme hoeveelheid energie in het beschermen en behouden van hun vinding waardoor er een zekere stilstand ontstaat. Uitvinder zijn is een dynamisch beroep en door je erg te verdiepen in de bescherming en angst voor het kwijtraken van je ideeen verdwijnt je creativiteit en dus je inventief vermogen. Je wordt uitvonder.

Uit eigen ervaring weet ik dat ideeen worden gestolen, maar je beschermt ze zoveel als mogelijk is met zo min mogelijk energie en gaat weer verder waar je goed in bent namelijk uitvinden. Vertrouwen hebben in je kunnen ligt hieraan ten grondslag.

 

Link naar reactie
  • 0

LOL..... Uitvinder zijn is (helaas) geen beroep. Je bent aan goden overgeleverd en als je in verkeerde handen valt, wordt je levend geript. Als je uitvinder bent, (en dat overkomt je gewoon) moet je leren dat er naast die verwarde beelden en flitsen ook nog zoiets hebt als een structuur. Structuur in je denken en het beheersen van gedachten over andere noodzakelijkheden. Daarbij moet je ervan uitgaan dat de enige vriend die je hebt, jij zelf bent en je zult allereerst moeten leren in andere schoenen te gaan staan en zo naar je eigen zaken te kijken. Op die manier kun je 99% van alle onverwachte tegenslagen en interventies voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil toch even waarschuwen dat het stappenplan van de heer Odems en de actie van Auke Jan goed kunnen uitpakken maar ook heel verkeerd.

 

Op het moment dat je anderen deelgenoot maakt voordat er een octrooi is aangevraagd neem je het risico dat iemand anders er mee aan de haal gaat. Er zijn weinig bedrijven die een NDA willen ondertekenen omdat ze wellicht zelf met iets soortgelijks bezig zijn en door de NDA jaren van R&D in rook kunnen zien op gaan. Ideeën ontstaan heel vaak op meerdere plaatsen gelijk en diegene die in Nederland het eerst octrooi aanvraagt (niet diegene die het allereerste idee had en dat ook kan bewijzen met een i-depot) is koning. Het bedrijf hoeft dus niet eens te kwader trouw te zijn als ze jouw idee "stelen".

 

Dus eerst onderzoeken, dan laten toetsen door een onafhankelijke partij (bijv NOVU of Syntens), dan beslissen of je octrooi aanvraagt (zie eerdere post in deze draad) en dan pas de markt op gaan.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.