• 0

Ik combineer horeca met retail: hoe moet ik mij inschrijven?

goedemorgen,

 

ik ben momenteel bezig met een nieuw te ontwikkelen bedrijf welke een horeca danwel een retail functie gaat krijgen. (denk: bedrijf waar je zovel je product kunt eten, proeven en kopen) Ik ben nieuwsgierig hoe andere bedrijven dit aangepakt hebben en hoe je je uiteindelijk in moet schrijven; als horeca of retail of zelfs een combinatie. ook vraag ik mij af wat het wezelijke verschil is tussen deze 2 inschrijven; zijn er andere regelgevingen aan verbonden?

 

alvast bedankt voor u reactie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn gevoel zegt dat proeven niet onder horeca valt en dit lijkt me ook het meest voordelig. In winkels krijg je ook weleens een wijntje en toastje bijvoorbeeld. Bij de Appie staat ook een gratis koffie automaat. Het hangt dus met name van de totale indruk af denk ik. Voordeel van horeca bestemming e.d. is je tijden, een winkel mag natuurlijk niet altijd open zijn.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

maar zou ik zonder horeca vergunning een glas wijn, een broodje en een kop soep mogen serveren aan tafel?

nee, dat mag niet zomaar, zeker alcohol niet

zomaar wat quote's van antwoord voor bedrijven :

 

U moet uw horecabedrijf inschrijven bij het Bedrijfschap Horeca en Catering (BHenC). De VWA maakt gebruik van de gegevens van het BHenC voor de registratie van levensmiddelenbedrijven.

kunt alleen een horecabedrijf beginnen in een pand waar horeca volgens het bestemmingsplan van de gemeente is toegestaan.

 

Je zal dus eerst moeten onderzoeken of je onder horeca valt of niet.

Voor de horeca zijn er veel meer regels waar je aan moet voldoen, om te beginnen al de vestigings eisen.

daarnaast zal je ook nog voor de horeca specifieke diploma's moeten hebben.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat je gaat serveren op locatie dan heb je volgens mij een horecavergunning nodig.

 

Je wordt dan volgens mij een lunchroom en niet een winkel.

 

Bij het toepassen van een CAO wordt ook zo gekeken, als je etenswaren verkoopt maar niet serveert dan val je niet onder het horeca CAO als je wel etenswaren in de zaak serveert val je wel onder de Horeca, ik neem aan dat het met de horecavergunning hetzelfde is.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

en als ik het omdraai:

ik heb een horeca zaak; mag ik in deze horecazaak producten verkopen? ik noem potjes augurken, verpakte thee, koffiebonen, kado artikelen..

 

Als je een locatie hebt of kan vinden met een horecabestemming dan kan je gewoon producten verkopen.

 

Een snackbar doet dat ook, kaldi (van de koffie) en de meeste lunchrooms doen dat ook.

Link naar reactie
  • 0

en als ik het omdraai:

ik heb een horeca zaak; mag ik in deze horecazaak producten verkopen? ik noem potjes augurken, verpakte thee, koffiebonen, kado artikelen..

 

Het zal vooral afhangen van de hoeveelheid producten je gaat verkopen. Hoe schat je de omzet in voor het horeca gedeelte in verhouding tot het verkoop gedeelte.

 

Het zou kunnen zijn dat je het winkel gedeelte moet scheiden van het horeca gedeelte zodat je buiten winkeltijden het winkelgedeelte kunt afsluiten terwijl het horeca gedeelte open is. E.e.a. is ook sterk afhankelijk van de (in)flexibiliteit van de gemeente waar je je wil vestigen. Daar kan je vrijblijvend en gratis vragen wat de locale regelgeving hieromtrent is. Trek daar een ochtend voor uit (bij voorkeur op afspraak) om dat met de juiste persoon binnen die gemeente te bespreken.

Link naar reactie
  • 0

na wat gepraat te hebben met mijn collega's en vrienden kwamen er bij ons nog steeds vragen omhoog.

Neem de situatie van La Place en sissyboy Homeland, beide bedrijven serveren eten en drinken én verkopen producten in de zelfde ruimte. één ding hebben ze ook gemeen; er wordt geen alcohol geschonken. dan komt ook de vraag op; mag je uberhaupt wél alcohol schenken in een bedrijf waar óók producten verkocht worden? (het winkel idee waar potjes, pannetjes, blikes, zakjes en zo worden verkocht.)

en dan vond ik het volgende:

"Als u in een horecadeel alcoholhoudende drank wilt verstrekken, moet deze lokaliteit aan alle zijden afgescheiden zijn van de winkel."

 

zou je dan mogen concluderen dat wanneer je in een concept mét winkel idee én horeca idee alcohol gaat schenken, je je winkel moet afscheiden van de afdeling horeca en andersom?!

 

wie weet het antwoord?

 

Link naar reactie
  • 0

ik had die site al doorgespit, maar kwam nu weer op t volgende:

"U mag in uw bedrijfgeen alcoholhoudende drank verkopen die daar wordt opgedronken. U mag alleen alcohol verkopen om mee naar huis te nemen. Hiervoor hebt u geen drank- en horecavergunning nodig. Horecabedrijven die ter plaatse drank willen schenken, hebben wel een drank- en horecavergunning nodig. Deze mogen echter geen drank verkopen om mee naar huis te nemen. Een combinatie van beide is niet toegestaan."

 

de conclusie lijkt me dan ook; óf ik verkoop een fles alcohol, óf ik schenk alcohol. mocht ik beide willen doen, moet ik dus idd 2 gedeelten hebben binnen mijn bedrijf... die afzonderlijk van elkaar bezocht kunnen worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.