Gegeven een eenmanszaak, een privéauto, vorig jaar juni aangeschaft. Vanuit het bedrijf vergoed ik mijzelf 19 ct/km. Afgelopen jaar heb ik 20000 zakelijke km gemaakt en daarnaast 3200 km privé. Omdat ik nog een auto heb, zou het mogelijk zijn om minder dan 500 km privé per jaar te gaan maken. Ik heb vanaf 1 januari 2009 een sluitende km-administratie.
Van de site van de belastingdienst:
Als u voor niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.
Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e elektronische aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.
Nu heb uiteraard nog geen aangifte gedaan over 2009. De aanschafwaarde van de auto was iets van 6500 euro, maar daar heb ik geen bon of iets van. De auto heb ik gekocht van een particulier en contant betaald. De cataloguswaarde is om en nabij 75.000 euro. De kosten per jaar (inclusief 20% afschrijving) bedraagt ca. 8.000 euro.
Nu is mijn gedachte als volgt: nergens is vooralsnog formeel vastgelegd of de auto nu in privé komt of op de balans. Die keus kan ik nog maken. Als ik de auto op de balans zet, betaal ik bijtelling over 8000 euro. Dat kost me op jaarbasis ca. 2000 euro meer dan bij een km-vergoeding. De aanschaf was echter eind juni, dus dat komt neer op ca. de helft wat meer kwijt ben dan bij km-vergoeding. Vanaf dit jaar heb ik echter een voordeel van 2000 euro, mits ik minder dan 500 km privé rij.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Superkees
Superkees
Gegeven een eenmanszaak, een privéauto, vorig jaar juni aangeschaft. Vanuit het bedrijf vergoed ik mijzelf 19 ct/km. Afgelopen jaar heb ik 20000 zakelijke km gemaakt en daarnaast 3200 km privé. Omdat ik nog een auto heb, zou het mogelijk zijn om minder dan 500 km privé per jaar te gaan maken. Ik heb vanaf 1 januari 2009 een sluitende km-administratie.
Van de site van de belastingdienst:
Nu heb uiteraard nog geen aangifte gedaan over 2009. De aanschafwaarde van de auto was iets van 6500 euro, maar daar heb ik geen bon of iets van. De auto heb ik gekocht van een particulier en contant betaald. De cataloguswaarde is om en nabij 75.000 euro. De kosten per jaar (inclusief 20% afschrijving) bedraagt ca. 8.000 euro.
Nu is mijn gedachte als volgt: nergens is vooralsnog formeel vastgelegd of de auto nu in privé komt of op de balans. Die keus kan ik nog maken. Als ik de auto op de balans zet, betaal ik bijtelling over 8000 euro. Dat kost me op jaarbasis ca. 2000 euro meer dan bij een km-vergoeding. De aanschaf was echter eind juni, dus dat komt neer op ca. de helft wat meer kwijt ben dan bij km-vergoeding. Vanaf dit jaar heb ik echter een voordeel van 2000 euro, mits ik minder dan 500 km privé rij.
Klopt mijn redenering fiscaal gezien?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/25010-auto-van-priv%C3%A9-naar-de-balans/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
38 antwoorden op deze vraag