Vanaf januari 2010 gaat Google’s zoekmachine veranderen. Onder de werktitel “Google Caffeine” is er hard gewerkt aan het volledig herschrijven van het zoekalgoritme, de complexe wiskundige formule waarmee de posities van websites in de resultaten worden bepaald.
Eén van de grootste veranderingen waarover wordt geschreven door SEO deskundigen, is de nadruk die zal worden gelegd op de zogenaamde “real time” zoekresultaten. Google wil informatie weergeven op het moment dat het wordt gepubliceerd en heeft daarom een voorkeur ingebouwd voor onder andere social networking websites en RSS newsfeeds.
Waarom Social Networking?
PageRank is de kern van de zoektechnologie van Google en wordt gebruikt om een indexcijfer te geven aan webpagina’s. Dit cijfer is gebaseerd op de relatieve populariteit van de pagina, gemeten met het aantal links dat de pagina van andere sites krijgt. De redenatie hierachter is dat hoe meer links een site krijgt, hoe interessanter deze dan moet zijn. Dit is Google’s idee van een onafhankelijke zoekmachine.
Helaas voor Google zijn website-eigenaren verre van onafhankelijk en worden links naar de site gewoon geruild en gekocht. Dit ondermijnt de grondbeginselen van Google en daarom is er gezocht naar een alternatief: social networking. De gedachte hierachter is dat hoe meer er over je gesproken wordt op FaceBook, hoe meer twitterbijdragen en vermeldingen er op bookmarksites als Digg.com verschijnen, hoe interessanter je website moet zijn. De waardering voor websites wordt niet meer bepaald door website-eigenaren, maar door internetgebruikers.
Hoe maak je van Social Networking een succes?
“Je plaatst een tweet of een reactie op een forum en het netwerk doet de rest!”. Helaas komen organisaties er vaak achter dat hun bijdrage aan het netwerk niet wordt opgepakt en verspreid. De oorzaak hiervan is dat veel organisaties social networking zien als een repeterende éénmalige activiteit, waarbij ballonnetjes worden opgelaten binnen populaire sites. Met alleen commerciële intenties een netwerk binnentreden, wordt snel als a-sociaal gezien en voegt niets toe aan de bestaansreden van de online groep.
Door social networking te gaan benaderen als continu proces kan de aanwezigheid op deze sites tot een succes worden gemaakt. Zie het netwerken als het starten van nieuwe vriendschappen: begin niet meteen met het verspreiden van de commerciële boodschap, praat mee met groepsleden en beantwoord vragen van andere netwerkgebruikers. Op die manier laat je zien een expert te zijn op je vakgebied. Zodra de “expert” status binnen het netwerk verworven is, zul je zien dat de aanbevelingen van een product, dienst of actie eerder zullen worden verspreid als waardevolle informatie.
Social Networks als CRM/marketingtool
Social networking wordt belangrijker voor Google, maar hoe maak je het ook belangrijk voor je eigen marketingactiviteiten? Social networks zijn heel uitgebreide CRM pakketten: als ondernemer krijg je de beschikking over verjaardagen, contactmogelijkheden, en inzage in opleidingsniveau en en interesses. Dagelijks inloggen op bijvoorbeeld Hyves geeft je de kans een persoonlijke boodschap te sturen aan de jarigen binnen je netwerk en er een commerciëel tintje aan te geven (denk bijvoorbeeld aan zaken als een verjaardags-kortingscode voor je webwinkel). Social networking heeft de potentie één van de meest succesvolle marketing kanalen voor een onderneming te worden door te investeren persoonlijke relaties in plaats van massamedia.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
moovio.nl
moovio.nl
Social Networking wordt belangrijker voor Google
Vanaf januari 2010 gaat Google’s zoekmachine veranderen. Onder de werktitel “Google Caffeine” is er hard gewerkt aan het volledig herschrijven van het zoekalgoritme, de complexe wiskundige formule waarmee de posities van websites in de resultaten worden bepaald.
Eén van de grootste veranderingen waarover wordt geschreven door SEO deskundigen, is de nadruk die zal worden gelegd op de zogenaamde “real time” zoekresultaten. Google wil informatie weergeven op het moment dat het wordt gepubliceerd en heeft daarom een voorkeur ingebouwd voor onder andere social networking websites en RSS newsfeeds.
Waarom Social Networking?
PageRank is de kern van de zoektechnologie van Google en wordt gebruikt om een indexcijfer te geven aan webpagina’s. Dit cijfer is gebaseerd op de relatieve populariteit van de pagina, gemeten met het aantal links dat de pagina van andere sites krijgt. De redenatie hierachter is dat hoe meer links een site krijgt, hoe interessanter deze dan moet zijn. Dit is Google’s idee van een onafhankelijke zoekmachine.
Helaas voor Google zijn website-eigenaren verre van onafhankelijk en worden links naar de site gewoon geruild en gekocht. Dit ondermijnt de grondbeginselen van Google en daarom is er gezocht naar een alternatief: social networking. De gedachte hierachter is dat hoe meer er over je gesproken wordt op FaceBook, hoe meer twitterbijdragen en vermeldingen er op bookmarksites als Digg.com verschijnen, hoe interessanter je website moet zijn. De waardering voor websites wordt niet meer bepaald door website-eigenaren, maar door internetgebruikers.
Hoe maak je van Social Networking een succes?
“Je plaatst een tweet of een reactie op een forum en het netwerk doet de rest!”. Helaas komen organisaties er vaak achter dat hun bijdrage aan het netwerk niet wordt opgepakt en verspreid. De oorzaak hiervan is dat veel organisaties social networking zien als een repeterende éénmalige activiteit, waarbij ballonnetjes worden opgelaten binnen populaire sites. Met alleen commerciële intenties een netwerk binnentreden, wordt snel als a-sociaal gezien en voegt niets toe aan de bestaansreden van de online groep.
Door social networking te gaan benaderen als continu proces kan de aanwezigheid op deze sites tot een succes worden gemaakt. Zie het netwerken als het starten van nieuwe vriendschappen: begin niet meteen met het verspreiden van de commerciële boodschap, praat mee met groepsleden en beantwoord vragen van andere netwerkgebruikers. Op die manier laat je zien een expert te zijn op je vakgebied. Zodra de “expert” status binnen het netwerk verworven is, zul je zien dat de aanbevelingen van een product, dienst of actie eerder zullen worden verspreid als waardevolle informatie.
Social Networks als CRM/marketingtool
Social networking wordt belangrijker voor Google, maar hoe maak je het ook belangrijk voor je eigen marketingactiviteiten? Social networks zijn heel uitgebreide CRM pakketten: als ondernemer krijg je de beschikking over verjaardagen, contactmogelijkheden, en inzage in opleidingsniveau en en interesses. Dagelijks inloggen op bijvoorbeeld Hyves geeft je de kans een persoonlijke boodschap te sturen aan de jarigen binnen je netwerk en er een commerciëel tintje aan te geven (denk bijvoorbeeld aan zaken als een verjaardags-kortingscode voor je webwinkel). Social networking heeft de potentie één van de meest succesvolle marketing kanalen voor een onderneming te worden door te investeren persoonlijke relaties in plaats van massamedia.
Wordt fan op http://www.facebook.com/moovio.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/25025-succesvol-sociaal-netwerken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag