• 0

laptop opvoeren als kosten, in 1 keer aftrekken of ...?

Ìk heb natuurlijk eerst gekeken of ik ergens een vergelijkbaar vraag/antwoord kon vinden. Maar dat is helaas niet gelukt (mocht die er toch zijn, dan hoor ik het graag).

 

Stel ik wil een laptop kopen, zakelijk bedoeld (prive gebruik max 10%). Een laptop in een prijsklasse tot eur 450 zou ik dan in 1 keer kunnen opvoeren, toch?? Is die max van eur 450 incl. of excl. BTW?

 

En stel nou dat de laptop die je graag wilt hebben boven die grens ligt en je geeft een andere verhouding zakelijk-prive op --> is het dan zo dat als het deel dat zakelijk is onder de 450 euro blijft het ook in 1 keer mag worden opgevoerd? Of geldt dit alleen als het totaalbedrag onder de 450 euro blijft?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover ik weet gaat het om het factuur bedraag (en zoals hierboven al staat excl BTW)

 

Maar waarom wil je hem eigenlijk in 1 keer willen opvoeren? puur nieuwsgierigheid.

 

Klleine ongevraagde tip: als je graag boven die 450 euro wil blijven, bedenk dan dat je muis en laptoptas bij het bedrag opgeteld mogen worden. De belastingdienst ziet het als 1 geheel.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Debby

 

Als je investeert in activa die langer dan een jaar meegaan, dan hoor je dit doorgaans te activeren en erop af te schrijven. De grens van 450 euro is ex BTW als je BTW ondernemer bent en incl. BTW als je (volledig) vrijgesteld bent van BTW.

 

Echter, voor de activering van investeringen is 450 euro een richtlijn van de fiscus. In beginsel zou ook een laptop van 200 euro in aanmerking komen voor activering op de balans omdat een laptop langer meegaat dan een jaar.

 

Als je starter bent, dan kun je ook dergelijke investeringen ineens ten laste van de winst brengen. Daarnaast zal de fiscus ook niet moeilijk doen als je investeringen onder 450 euro ineens afschrijft, starter of niet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Debby

 

Als je investeert in activa die langer dan een jaar meegaan, dan hoor je dit doorgaans te activeren en erop af te schrijven. De grens van 450 euro is ex BTW als je BTW ondernemer bent en incl. BTW als je (volledig) vrijgesteld bent van BTW.

 

Echter, voor de activering van investeringen is 450 euro een richtlijn van de fiscus. In beginsel zou ook een laptop van 200 euro in aanmerking komen voor activering op de balans omdat een laptop langer meegaat dan een jaar.

 

Als je starter bent, dan kun je ook dergelijke investeringen ineens ten laste van de winst brengen. Daarnaast zal de fiscus ook niet moeilijk doen als je investeringen onder 450 euro ineens afschrijft, starter of niet.

 

groet

Joost

Beste Joost,

 

In bepaalde gevallen kan een laptop op een project worden afgeschreven. Daar zijn genoeg voorbeelden voor aan te halen. Ik denk dat dat dan een uitzonderlijke reden is om (in dat geval) een laptop in één keer af te schrijven.

Link naar reactie
  • 0

Goed.

 

Ik neem een klus aan in Rusland. ijzige koude boven de 41e breedtegraad en ik doe daar een 5-maanden project voor een Russische opdrachtgever. De klus moet onder barre omstandigheden worden uitgevoerd, maar in mijn expertise zit ook een stuk werk dat op een laptop moet worden uitgevoerd. Die wordt in rupsvoertuigen overal mee naartoe gesleept en al op voorhand is duidelijk dat deze de werkzaamheden ter nauwer nood zal overleven. Afschrijven dus, die stootbestendige laptop.

Link naar reactie
  • 0

Bedenk je eens in. Je mag dit soort situaties best eens vanuit de ondernemer en de economische kant benaderen. Je doet met je expertise enorm goed werk voor NL en dat heeft ook zijn uitstraling op andere economische belangen van NL. Kees de Jager is echt niet achterlijk hoor. Als de afschrijving van een speciale laptop van 2K+ al een probleem zou kunnen zijn, zonder al de andere belangen in ogenschouw te nemen, dan krijgt hij meteen Maria Verhoeven op z'n dak!

 

Soms gaan de praktijk en de belangen verder dan een simpel laptopje.... En voor Rusland kun je elk ander land of project invullen, als het maar iets betekent voor de NL economie.

Link naar reactie
  • 0

Beetje ver gezocht argument "goed werk voor NL en er 2 ministers bij slepen". De regels rond activa toch redelijk simpel zijn.

 

Zolang de laptop in het bedrijf word gebruikt moet ie in 5 jaar worden afgeschreven. maar zodra de laptop of welk bedrijfsmiddel dan ook uit het bedrijf word verwijderd dan onstaat er vanzelf een boekresultaat (zoals joost ook al aangeeft)op die verkoop of vernietiging.

Het is namelijk ook niet toegestaan om af te schrijven over bedrijfsmiddelen die niet bijdragen aan de bedrijfsuitoefening of die niet meer aan de onderneming ter beschikking staan omdat ze verkocht of vernietigd zijn.

 

De prijs die je krijgt voor de verkoop (kan ook 0 zijn of zelfs negatief door vernietigingskosten) die saldeer je met de boekwaarde en dat neem je gewoon als boekverlies, ook als dit na al een paar maanden na aanschaf is.

 

Zelfs als laptop dus voor een project word gekocht en na een half jaar bij einde van het project weer word verkocht dan mag je gewoon het boekverlies (verschil boekwaarde en verkoopprijs) als kosten "resultaat op verkoop activa" boeken. ook als de laptop nog prima bruikbaar is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het wel heren boekhouders. Mijn boodschap ging eigenlijk over het feit dat regeltjes e, voorschriften soms door praktische belangen kunnen worden overstegen. Neem nu het Mil. materieel in Uruzgan. Dat materieel is nog net gedeeltelijk afgeschreven en waarschijnlijk is het goedkopen om het achter te laten dan het op het halen naar NL. Dat kan een pratische keuze zijn, die de gangbare fiscalistengedachten ontstijgt. Dat is toch geen probleem?

Link naar reactie
  • 0

Dat kan een pratische keuze zijn, die de gangbare fiscalistengedachten ontstijgt. Dat is toch geen probleem?

 

Hmm, ben ik al zo'n erge boekhouder.. ;D

Het doel van mijn post was inderdaad om aan te geven dat er meer dan genoeg ruimte is voor ondernemers om bedrijfsmiddelen naar eigen inzicht te kopen en verkopen. Alleen zolang een bedrijfsmiddel in het bedrijf gebruikt word dan geldt er fiscaal een (strenge) voorgeschreven minimum afschrijvingstermijn.

Maar je hebt als ondernemer gewoon de vrijheid om een laptop of welk bedrijfsmiddel dan ook na korte tijd alweer te verkopen, de reden is niet heel belangrijk, of het nou extreme slijtage is, maar ook als iets gewoon niet blijkt te bevallen of niet goed te werken dan kun je het spul gewoon met verlies verkopen en dit verlies ook nemen in je fiscale w&v rekening

Je hoeft echt geen bedrijfsmiddelen in gebruik te houden omdat de fiscale afschrijvingstermijn nog niet verstreken is.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.