• 0

Sponsoring (social software)

Goeiemorgen!

 

Ik ben bezig met een website-concept dat drijft (inhaakt) op een buzz, maar ook inhoudelijk gezien erg interessant is.

Nu wil ik hiervoor bij een aantal bedrijven aankloppen om te vragen of ze deze site willen steunen met (micro)sponsorships. In ruil voor exposure op de site sponsoren en hun naam verbinden met dit buzzword, dat tevens een nieuwe 'golf' toepassingen aanduidt (met groeipotentieel richting andere dragers). De site dient ook als ontmoetingsplek voor mensen die zich met het begrip bezighouden.

 

Mijn vraag is:

Hoe pak je dat aan? Schrijf je gewoon plomverloren een mail met je voorstel, en wat moet daar dan in komen te staan?

Of zijn daar andere manieren voor?

 

Alvast bedankt voor jullie oneindige wijsheid,

Annedien

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Mogelijkheid is om ze niet direct als sponsor-prospect te benaderen, maar op een lager niveau participatie te stimuleren. Maw: vraag niet meteen om geld, maar nodig ze uit om als kennispartner mee te doen. Creëer betrokkenheid, zodat de financiering later als gedeelde verantwoordelijkheid gepresenteerd kan worden. Betrek ze niet bij een plan alleen, maar bij een reeds lopende activiteit. Heb je al een beeld van het (kennis)aanbod in deze markt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat Twalevel zegt klinkt wel interessant. Maar als ze partners van je worden kan dit ook betekenen dat ze zeggenschap willen hebben over het website-concept en ik kan me voorstellen dat je dit niet wilt.

 

Het idee van Kleverlaan klinkt ook interessant (ervan uitgaande dat het concept een community moet worden), maar levert waarschijnlijk niet echt veel op. Ik had me laatst een beetje verdiept in virtual community's, maar in de praktijk zijn er weinig community's die een bijdrage vragen aan hun leden. Je ziet soms wel bij grotere community's dat ze naast een gratis lidmaatschap ook een premium lidmaatschap aanbieden voor een kleine bijdrage. Zij hebben dan ook wel echt iets te bieden, waarvoor een klein gedeelte van de community wel bereid is om te betalen. Maar dit werkt denk ik alleen goed als je al een bestaande community hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank dank dank - voor jullie reactie.

 

Het gaat niet zozeer in eerste instantie om het maken van een community;

onderwerp van de website is social software, nogal een 'hot' onderwerp vandaag de dag (met voor- en tegenstanders ;D, gelovers en cynici) maar de site zélf hoeft in eerste instantie niet als community te functioneren. Wel als 'social software' in die zin dat het mensen die zich hiermee bezighouden aan elkaar verbindt, kennis ontsluit en innovatie kan accelereren (b.v. ook nieuwe toepassingen voor mobiele telefonie enz.)

Om uberhaupt online te kunnen moet er wat geld zijn voor hosting, bouw, publiciteit. Dat loopt niet in de duizenden euro's denk ik, maar toch ben ik benieuwd hoe je daar dan ofwel geld ofwel medestanders het best voor (kennis-inbrengers, publiciteit-inbrengers, enz.) kunt benaderen.

Ik begrijp TwaLevel z'n point mensen bij iets 'dat al rolt' te betrekken, maar ik kan dit niet uit de blauwe hemel aan de rol krijgen zeg maar ;)

 

Groet,

Annedien

Link naar reactie
  • 0

He, dientje, we hadden het er gisteren nog over telefonisch; las ik vandaag ergens een stuk over Duncan Stutterheim (ID&T), dat ie persoonlijk de stekker uit zijn eigen forum/chatroom had getrokken omdat ie niet tegen alle zeikerige kritiek kon, ik vond het wel een grappig stuk>>>>maar de andere medewerkers van ID&T waren het er niet bepaald mee eens omdat het liep als een trein. We hebbenhet hier later ook nog wel over, in een later stadium pour moi recepé...Hil

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
  • 0

D'r zit ergens een mannetje (of een vrouw) die eens in de zoveel jaar een wijs woord zegt. Niet meer. Hij of zij heeft goede contacten, want dat woord verspreidt zich tot het op ieders agenda staat. Anderhalf jaar geleden was dat woord 'innovatie'. Aanvankelijk haalde ik mijn schouders op. Wat is daar nou zo bijzonder aan? Innovatie is van alle tijden toch?

 

Een paar maanden terug kwam uit dezelfde bron 'social software' tevoorschijn. Wederom dacht ik: dat is toch al interessant sinds ICQ? Wederom zal ik het mis hebben. Maar dit kon weleens een korte buzz blijken. Ik zet er een doos Belgische bonbons op in, dat de hype na de zomer voorbij is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dag Annedien,

 

kan aan mij liggen (zal zelfs wel aan mij liggen) maar ik begrijp het onderwerp niet zo goed. Buzz is een begrip uit de marketing en is synoniem voor een fluistercampagne, een vorm van guerillamarketing. Social Software is een techniek om mensen met elkaar in contact te brengen, te socialiseren dus. Het directe verband zie ik niet. Ook niet na het bekijken van je eerste ontwerp.

 

Dus is de vraag of je er sponsors voor kunt krijgen lastig te beantwoorden. Ik zou zeggen: vast wel, want dan kan namelijk bijna altijd. Als er voor de sponsor maar een duidelijk voordeel te behalen valt. Ofwel financieel, ofwel qua imagoversterking.

 

Aan welk type sponsors denk je zelf? Een ICT-bedrijf? Een provider? Probeer eerst je idee te koppelen aan een afgebakende markt, dan wordt in ieder geval duidelijk hoe je doelgroep eruit ziet. Daarna kun je dan wel zien welke voordelen er voor sponsoren uit die hoek liggen.

 

Maar nogmaals: ik weet niet zeker of ik wel begrijp wat je hiermee van plan bent. ???

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

"Buzzmarketing" is een begrip uit de marketing, 'buzz' is zoiets als een gerucht, als een rumor, als iets dat door de grapevine gonst, iets dat je overal hoort opduiken. Een 'buzzword' is een woord dat je ineens overal hoort. In dit geval 'social software'. Ik merk inderdaad dat veel mensen er nog niet van gehoord hebben! Wat een interessant gegeven is ;D

 

Een stuk uit mijn conceptomschrijving, ter verduidelijking:

 


"Recent is in de software wereld een nieuw begrip geïntroduceerd: social software, oftewel software waarmee groepscommunicatie ondersteund wordt. Er is een duidelijke toename zichtbaar in het aantal nieuwe bedrijven dat zich bezig houdt met het aanbieden van dit soort software of services. "

 

 

Anouschka Versleijen in een artikel op het TWANETWERK (Trendwatchers voor Innovatie en Technologie) van het ministerie van Economische Zaken (http://www.twanetwerk.nl/default.ashx?DocumentId=1470)

(augustus 2003)

 

» Concept:

 

Socialsoftware.nl bevindt zich op het snijvlak van:

 

•   overheden

•   bedrijven

•   onderwijsinstellingen

•   schrijvende pers

•   visionairen

•   gebruikers/geïnteresseerden.

 

Het is bedoeld als platform voor kennisuitwisseling tussen deze partijen en acceleratie van innovatie.

Het heeft een informerend maar ook economisch stimulerend oogmerk.

 

 

“Social software allows us to create new social groupings and then new sorts of social conventions arise.”

 

 

Stowe Boyd, managing director of A Working Model, a strategy and technology consulting firm focused on the emerging world of the real-time enterprise.

 

» Business case:

“Investment groups are eager to find a successful business model in social software, and I am certain that there are many to be discovered in each of the three key areas that define social software.”

 

 

-Stowe Boyd

 

Getuige de ontwikkelingen in Amerika zullen bedrijven hier weldra ook dergelijke sociale netwerken gaan ontwikkelen- er zijn al bedrijven in de pers geweest die dergelijke plannen hebben (Monster.com).

 

Amerikaanse voorbeelden van het fenomeen ‘social network’ (gebaseerd op social software):

 

•   http://www.friendster.com

•   http://www.ryze.com

•   http://www.tickle.com

 

 

Deze worden wel gekenmerkt door typisch Amerikaans gebrek aan ‘mooi ontwerp’ (Met Tickle als uitzondering), waar ik voor een Europese benadering opportunities zie in een betere user interface, beter ontwerp, een iets realistischer benadering (niet alles aan iedereen verbinden, hoogwaardiger contacten).

Ook weblogs en e-mail kunnen worden gekenschetst als ‘social software’, maar zijn al iets vanzelfsprekender.

 

"Op de O'Reilly Emerging Technologies Conferentie in Santa Clara, CA van 23 tot 25 april 2003 waren verschillende sessies gewijd aan dit onderwerp, met lezingen van onder meer Microsoft, Apple en cyberworld goeroes als Howard Rheingold. In het veld wordt nog hevig gediscussieerd of social software nu echt een nieuwe trend is of meer een geval van oude wijn in nieuwe zakken: een nieuwe 'glossy' naam voor reeds bestaande producten zoals groupware."

 

 

Anouschka Versleijen in een artikel op het TWANETERK (Trendwatchers voor Innovatie en Technologie) van het ministerie van Economische Zaken (http://www.twanetwerk.nl/default.ashx?DocumentId=1470)

 

René, is het zo duidelijker of juist niet?

 

Groet,

Annedien

Link naar reactie
  • 0

Mag ik als toeschouwer van deze laatste wisseling tussen Rene en Annedien een observatie toevoegen?

 

We zien hier hoe de mallemolen werkt. Als je nou eens kritisch kijkt naar het idee van social software dan kun je vaststellen dat daar helemaal niks nieuws aan is. Internet is social software, en BBS voordien. Maar nu heeft de mallemolen een nieuw woordje opgepikt, en prompt begint dat ding te draaien. Investeerders stappen in, de pers pikt het op, softwareontwikkelaars komen uit de kast.

 

De grap is dat buzz marketing ook zo'n mallemolenpaard is. Zeventig jaar geleden werd in massacommunicatie het fenomeen opinion leaders ontdekt. De theorie was toen dat als je je boodschap aan een select groepje opinievormers doorgaf, dat je dan met een beetje geluk op termijn iedereen zou overtuigen.

 

Hoe je d'r ook over denkt: de mallemolen is een gegeven. Die trekt aandacht en geld aan. En dat fenomeen wordt bewust gebruikt door ondernemingen en ondernemers die zich als thought leader manifesteren. Uiteraard is dat een business apart. Een draai geven aan het nieuws: spin doctering.

 

Annedien is spingevoelig. Het buzzword social software kan maar zo nog een jaar nieuwswaardig blijven, dus een website die dat begrip toelicht en uitdiept is interessant voor al die bedrijven die zich ermee willen associëren (softwarebouwers, consultants, voorlichters). Als Annedien echt commercieel denkt, dan voegt ze het begrip social hardware toe om ook interessant te worden voor de apparatski

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Spingevoelig, ja! ;D

Maar niet uitsluitend, omdat ik ook een werkelijke betrokkenheid heb bij het concept 'community' (als toegewijde lijstmoeder sinds 2,5 jaar de nodige kennis hierover heb opgedaan, and still learning!) en als creatief stratege, o.a. voor www.meet-anyone.com (een internationaal business netwerk online), meer dan een gemiddelde interesse voor het fenomeen heb.

 

Niet dat ik de illusie heb dat iedereen even geïnteresseerd zal zijn in mijn mijmeringen, maar zelf heb ik eens met 'social software' in gedachten het volgende schrijfsel weer gelezen. Het is nu twee jaar later, en ik ben allang blij dat het beestje een naam heeft ;D

 


Tue Dec 18, 2001 4:43 pm

Subject: Filosofische pixels......

 

IT: Ik-Technologie

 

De ontdekking dat de mensheid met elkaar verbonden zou kunnen zijn lijkt een niet te vermijden bijwerking van het Internet. De vraag is echter welk besef er eerder was; dat we als mensen onafscheidelijk met elkaar verbonden zijn of het concept van Internet, dat van onze kennis, geschiedenis, communicatie en emoties een oceanische databank maakt. Een metafoor van ons zenuwstelsel dat aangestuurd wordt door schijnbaar waarneembare prikkels. De impulsen vervolgen hun weg langs de zenuwbaan en veroorzaken aan het uiteinde, aan de voeler, aan de ontvanger, een reactie. Gebeurtenissen worden de wereld rondgestuurd, signalen suizen langs onze hoofden die gebombardeerd worden met signalen, prikkels en impulsen. Net zoals het geval is met ons toch al zo lang onderzochte zenuwstelsel heeft nog niemand het mysterie van het daardoor gevormde brein kunnen vinden. We scheppen een nieuwe intelligentie en vinden het doodnormaal. We zoeken naar de manier waarop kunstmatige intelligentie zichzelf tot hoger, met de mens vergelijkbaar, wezen zou kunnen maken. Ondertussen groeit het onbelichaamde bewustzijn van het Internet, het kind dat we als mensheid gezamelijk baren onder onze ogen. Niet als

apocalyptische angstschreeuw geschreeuwd door een geïntimideerde digibeet. Maar als heerlijke waarneming van de zoekers onder ons, die zichzelf terugvinden in een tijd die zich niet los lijkt te kunnen maken van de programmering van het verleden, sprekend in het jargon van de informatie-technologie, zoekend naar de waarheden die hun validiteit niet verliezen in een verschijnsel waarvan de algemene opvatting schijnt te zijn dat het zijn gelijke niet kent.

 

Het Internet heeft opnieuw de dualiteit die de mens beheerst laten zien.

In het kort komt dat misschien wel neer op “Collectief Egoïsme”. De geboren leraren maken van het Internet een school, de geboren zakenmensen maken een beursvloer, de geboren familiemensen maken een virtuele clan. Er werd gesnuffeld aan een nieuw medium, wat niet meer of minder betekent dan een nieuwe manier. Een nieuwe drager. Een nieuw middel. Maar wanneer wordt een nieuwe entiteit geboren, wie heeft een lijst met criteria waaraan de mate van bezieldheid te meten is die wij toeschrijven aan levende wezens?

 

We hebben een stilzwijgende afspraak dat bezieling betekent dat er voortplanting plaatsvindt. Dat iets ademt of iets uitwisselt met zijn omgeving. Dat het een spiegeling van zichzelf op wonderlijke wijze opnieuw in de wereld kan brengen waardoor het door ons zelf arbitrair in het leven geroepen verschijnsel “tijd” kunnen overwinnen. Het lijkt alsof mensen zichzelf steeds opnieuw maken- en deze eigenschap wordt ook toegeschreven aan alles wat zich met de bezielde mens zou willen meten. Ik sprak laatst met een zwangere vrouw en vroeg door over hoe het voelt om in verwachting te zijn. Ze vertelde “dat het wel science-fiction lijkt”. Maar in hoeverre is science-fiction het product van de verregaande vervreemding die optreedt als je jezelf toestaat een vanzelfsprekend onderdeel van het menselijk bestaan aan werkelijke contemplatie te onderwerpen?

 

We blijven uit gewoonte wachten op een belichaamde entiteit die zich kenbaar maakt met naam en toenaam. Terwijl quantumfysici zich buigen over de wereldschokkende conclusie dat we uit louter energie bestaan, dat zelfs onze vaste onwankelbare materie bestaat uit impulsen. Trillingen. Golven. Electriciteit. Beweging. Transformatie. Terwijl Nieuwe Wetenschappers ons vertellen dat alles wat we waarnemen zo snel het bestaan in-en uitschiet dat we niet kunnen zien dat het net zo lang afwezig is als aanwezig. De predikanten op de bres vertelden ons hoe ver we verwijderd raakten van de ware aard van het bestaan toen we begonnen te spelen met ééntjes en nulletjes wel bestaan, niet bestaan, wel bestaan, niet bestaan. Zien we een analogie?

 

Ondertussen kwamen we misschien wel steeds dichterbij. De spirituele opvatting dat technologie ons zou corrumperen en veranderen, ons zou overstelpen met informatie die we niet kunnen verwerken, ons zou bedelven onder kennis waar we niks mee kunnen was misschien een groter doemdenken dan we nu beseffen. Onze geestelijke vermogens zijn, uitgaande van de evolutie van onze mensheid, naar alle waarschijnlijkheid gegroeid omdat er van buitenaf bijna onhaalbaar grote eisen aan ons gesteld zijn. Als we in dit tijdperk gebruik maken van dezelfde theorie dan is de overstelpende hoeveelheid informatie voor onze geest juist een uitdaging.

 

We kunnen in paniek raken, de stekker er uit trekken, technologie verfoeien en verketteren- maar hoe kunnen we dit kind van de mensheid op deze manier verloochenen?

 

Het Internet was het product van grote geesten die besloten dat het een goed idee was om kennis te delen. Misschien werd er ook gedacht aan toepassingen die van strategisch belang waren, uitgaande van de misvatting dat “kennis macht is”. Het idee werd uitgebreid, het concept werd beschikbaar voor alle denkbare motieven. Het idee werd de kerk van de ontkerkelijkten, het geloof van de ongelovigen, het ongeloof van de spirituelen, de wetenschap van filosofen en de filosofie van wetenschappers.

 

De computernerd werd met messiaans feestgedruis onthaald, één van de machtigste mensen op aarde heeft zich ons bewustzijn ingewerkt met de naam “KleinZacht”. Hoe onschuldig. “MicroSoft”. Er is onlangs ontdekt dat IBM machines produceerde die de Duitsers in de 2e Wereldoorlog gebruikten om Joden mee te registreren. Vraagt niemand zich af wat er allemaal onder Windows gedaan is en nog steeds gedaan wordt? Welke afgrijselijke bewinden gevoerd worden vanuit een kantoor volgepropt met hedendaagse software? Het ziekenhuis op Internet is een typefout verwijderd van de nieuwste online wapenwinkel.

 

Er zijn mensen die schrikken van ons evenbeeld, het World Wide Web waarin we onszelf weerspiegeld zien. Er zijn mensen die het zien als de zoveelste gelegenheid hun eigen identiteit vorm te geven. Er zijn mensen die het als kans zien het collectief te vergroten.

 

Bewust of onbewust- het Internet begint steeds meer op een echt mens te lijken, met al zijn dromen en verlangens. Het Internet begint een puber te worden en zet zich af tegen zijn ouders. Het Internet gaat voor zichzelf zorgen en spuugt parasieten weer op straat. Het Internet gaat vaak bij zichzelf te rade maar aarzelt ook niet om zich, als het haar zo uitkomt, te prostitueren. Het Internet is bereid door de mens te worden bemind en bezongen, bejubeld en tegelijkertijd als een wild dier te worden opgejaagd door de duistere wouden van ons eigen bewustzijn. Misschien wordt het Internet op een dag het World Wise Web.

 

-Annedien


 

TwaLevel, social hardware is inderdaad een goeie! M'n domeinnaam-imperium-opbouw-budget is helaas op voor dit jaar ;D

 

Groet,

Annedien

 

 

Link naar reactie
  • 0

**update**

 

Nou, nog geen geld-sponsors gevonden-- wel mensen die bereid zijn hun kennis, tijd en energie te investeren.

 

O.a.

--een technisch wetenschappelijk attaché in Silicon Valley,

--een Nederlandse expert op het gebied van usability op het web (is o.a. bereid aan een blog bij te dragen),

--een adviseur van Syntens Zuid-Holland (o.a. in de context van www.kennisalliantie.nl),

--een hostingbedrijf wil hosting sponsoren (ons aller pm ;))....)

 

In Amerika verschijnen trouwens steeds meer commerciële toepassingen, zie bijvoorbeeld http://www.socialtext.com/

logo_home.gif

 

Misschien zijn er ook Nederlandse software-ontwikkelaars die in deze specialisatie markt zien (wat inhoudt, dat je in communities en sociale netwerken "markt ziet", en die markt lijkt me niet zo heel moeilijk te ontdekken?).

 

Het balletje rolt nog, we zullen zien waarheen!

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil een Nederlands platform voor social software neerzetten.

Ideëel en geld verdienen zie ik niet los van elkaar.

(Geen of/of dus).

Ik geef gehoor aan mijn visie, dat mensen die zich hiermee bezig houden met elkaar verbonden zouden moeten worden (meta- social software?), mensen die er meer over willen weten gemakkelijk zoveel mogelijk informatie kunnen krijgen, en mensen die hun brood verdienen met gerelateerde producten en diensten zich hier kunnen profileren als 'thought leader', pionier, leverancier of expert.

Zelf heb ik geen winstoogmerk, maar er mag best wel geld mee verdiend worden.

 

Daar komt bij dat ik me afvraag of ik het zou zeggen als ik een verdienmodel had.

Het is niet vanzelfsprekend dat een entrepreneur die informatie zomaar prijsgeeft op een forum.

Iemand die interesse heeft kan ik gerust een paar opportunities noemen hoor ;)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De afgelopen jaren waren al "hot". De samenleving gaat steeds meer draaien om grote, mondiale netwerken. Toen internet opkwam begon het met guestbooks en mailinglists en tegenwoordig zijn instant messaging (denk bijvoorbeeld aan het recente nieuwsbericht dat MSN in Nederland alleen al vier miljoen gebruikers heeft!) en forum community's hot. De voorbeelden die je noemt in je post zijn of waren al "hot".

Link naar reactie
  • 0

Ah, leuk-- er wordt zelfs een event aan besteed:


IPAN Event

Dinsdag 2 maart 2004

"Social Software" hosted by KGB e-business

 

Daten, matchen, netwerken, condoleren, oude en nieuwe vrienden maken of klasgenoten ontmoeten. Het eerste contact vindt steeds meer online plaats. Clubs als Friendster, Meet-Up, en Linked In doen goede zaken in de VS. Met grote investeringen is daar al een heuse nieuwe internet hype gecreëerd! Ook in Nederland doen initiatieven als Klasgenoten, Condoleance Register en Ipan's eigen Food and Friends het heel aardig. Hype of belofte? Sprekers uit de dating, matching en netwerk branche worden aan de tand gevoeld door Michiel Frackers

 

Even snel inlezen in de materie ? Tjeerd Wiersma schrijft erover op Emerce

 

Dinsdag 2 maart a.s. in Hotel Arena ben je vanag 20.30 uur harte welkom. Meer weten kijk hier. "


 

Zijn hier mensen voornemens erheen te gaan?

 

See you there ;)

Annedien

Link naar reactie
  • 0

Hola Annedien,

 

Hier is een video over Social Software waarin o.a. wordt gesproken over het businessmodel wat ze voor ogen hebben.

Gasten zijn de CEO''s van Linkedin, Friendster en een V.C. van August Capital o.l.v.Tony Perkins(AlwaysOn).

Looptijd 1 uur.

 

http://wesley.stanford.edu/multimedia/alumni/socnetpanel.ram

http://wesley.stanford.edu/multimedia/alumni/reidhoffman.ram

http://wesley.stanford.edu/multimedia/Alumni/socnetpanelQA.ram

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 554 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.