Als ondernemer sta je meer dan eens voor lastige keuzes. Zo begon ik in mijn ondernemingsplan met een uurtarief. In dit uurtarief had ik declarabele uren, kosten, belastingen, overhead etcetera meegenomen. Omdat mijn type dienstverlening zich niet echt leent voor een vaste prijs, vond ik dit een prima uitgangspunt.
Het ondernemingsplan is klaar, de visitekaartjes zijn gereed, er is een website in de lucht (die natuurlijk meerdere malen verbeterd moet worden). Je begint dus met ondernemen. Dat betekent dus acqisitie, want zonder acquisitie geen klanten, zonder klanten geen omzet, zonder omzet geen onderneming.
Nu vind ik het zelf altijd prettig om te weten wat iets mij gaat kosten. Als ik mijn huis wil laten schilderen, zegt een uurprijs mij niet zoveel want hoelang is die schilder bezig met mijn huis? Als de schilder een uurtarief hanteert van € 50,00 en er vervolgens 3 uur aan besteedt, mag hij m'n huis schilderen. Als de schilder een uurprijs hanteert van € 35,00 en er 10 uur aan besteedt, ben ik bij een lager uurtarief toch € 200,00 duurder uit.
Omdat ik het zelf dus prettig vind om te weten waar ik aan toe ben, vond ik het een toegevoegde waarde als ik zelf ook een vaste prijs kan aanbieden. Natuurlijk snijdt het mes dan aan twee kanten, want de ondernemer weet waar hij aan toe is, maar ik ook.
En dan komt de eerste vraag: ik heb jaarrekeningen nodig over de periode van 2006 tot en met 2009. Wat kost dat? Natuurlijk kan ik dat zo niet zeggen, want dat is grotendeels afhankelijk van de staat van de administratie. Ik sprak dus met de ondernemer af dat ik langs zou komen om de administratie door te lichten en terplekke een prijs af te spreken. De rit naar de ondernemer kostte me 3 kwartier, het gesprek zelf 2 uur en dan de rit nog terug. Bij elkaar was ik dus 3,5 uur verder voordat ik daadwerkelijk met de opdracht begon. Ik maakte een inschatting van de tijd die het mij zou kosten en we waren tot een deal gekomen.
Nu heb ik heel veel administraties verwerkt, maar met terugwerkende kracht de administratie van vier jaar op orde maken en jaarrekeningen opstellen, was iets wat ik nog niet eerder was tegengekomen. Ik wilde ook niet teveel uren berekenen, want ik wilde die eerste opdracht binnenhalen. Achteraf bleek dus ook dat ik het dubbele aan uren had besteed aan de opdracht. Ik had m'n uurtarief dus eigenhandig gehalveerd.
Ondanks het feit dat ik te weinig gevraagd had voor mijn diensten, heb ik geen spijt van mijn beslissing destijds. De klant is meer dan tevreden en inmiddels besteedt ze de hele administratie aan mij uit voor een reëel vast bedrag per maand.
Inmiddels ben ik een aantal maanden verder en weet ik steeds beter in te schatten hoeveel tijd opdrachten mij gaan kosten. Soms spreek ik een min-max prijs af, maar als de hele administratie aan mij wordt uitbesteed stel ik altijd een vast bedrag per maand of kwartaal vast. Dit vaste bedrag houdt een risico in voor mij, maar ook voor de opdrachtgever. De kans is dat ik meer uren besteed, maar het kan ook minder zijn. In dat laatste geval betaalt de ondernemer dus een hoger uurtarief.
Misschien is dit een wat onsamenhangend verhaal geworden, maar ik had zin om dit dilemma te delen en ben erg benieuwd of er ondernemers zijn die zich in dit verhaal herkennen. Daarnaast ben ik ook benieuwd of die vaste prijs daadwerkelijk een toegevoegde waarde is.
Marije Miggiels
ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Marije Miggiels
Marije Miggiels
Als ondernemer sta je meer dan eens voor lastige keuzes. Zo begon ik in mijn ondernemingsplan met een uurtarief. In dit uurtarief had ik declarabele uren, kosten, belastingen, overhead etcetera meegenomen. Omdat mijn type dienstverlening zich niet echt leent voor een vaste prijs, vond ik dit een prima uitgangspunt.
Het ondernemingsplan is klaar, de visitekaartjes zijn gereed, er is een website in de lucht (die natuurlijk meerdere malen verbeterd moet worden). Je begint dus met ondernemen. Dat betekent dus acqisitie, want zonder acquisitie geen klanten, zonder klanten geen omzet, zonder omzet geen onderneming.
Nu vind ik het zelf altijd prettig om te weten wat iets mij gaat kosten. Als ik mijn huis wil laten schilderen, zegt een uurprijs mij niet zoveel want hoelang is die schilder bezig met mijn huis? Als de schilder een uurtarief hanteert van € 50,00 en er vervolgens 3 uur aan besteedt, mag hij m'n huis schilderen. Als de schilder een uurprijs hanteert van € 35,00 en er 10 uur aan besteedt, ben ik bij een lager uurtarief toch € 200,00 duurder uit.
Omdat ik het zelf dus prettig vind om te weten waar ik aan toe ben, vond ik het een toegevoegde waarde als ik zelf ook een vaste prijs kan aanbieden. Natuurlijk snijdt het mes dan aan twee kanten, want de ondernemer weet waar hij aan toe is, maar ik ook.
En dan komt de eerste vraag: ik heb jaarrekeningen nodig over de periode van 2006 tot en met 2009. Wat kost dat? Natuurlijk kan ik dat zo niet zeggen, want dat is grotendeels afhankelijk van de staat van de administratie. Ik sprak dus met de ondernemer af dat ik langs zou komen om de administratie door te lichten en terplekke een prijs af te spreken. De rit naar de ondernemer kostte me 3 kwartier, het gesprek zelf 2 uur en dan de rit nog terug. Bij elkaar was ik dus 3,5 uur verder voordat ik daadwerkelijk met de opdracht begon. Ik maakte een inschatting van de tijd die het mij zou kosten en we waren tot een deal gekomen.
Nu heb ik heel veel administraties verwerkt, maar met terugwerkende kracht de administratie van vier jaar op orde maken en jaarrekeningen opstellen, was iets wat ik nog niet eerder was tegengekomen. Ik wilde ook niet teveel uren berekenen, want ik wilde die eerste opdracht binnenhalen. Achteraf bleek dus ook dat ik het dubbele aan uren had besteed aan de opdracht. Ik had m'n uurtarief dus eigenhandig gehalveerd.
Ondanks het feit dat ik te weinig gevraagd had voor mijn diensten, heb ik geen spijt van mijn beslissing destijds. De klant is meer dan tevreden en inmiddels besteedt ze de hele administratie aan mij uit voor een reëel vast bedrag per maand.
Inmiddels ben ik een aantal maanden verder en weet ik steeds beter in te schatten hoeveel tijd opdrachten mij gaan kosten. Soms spreek ik een min-max prijs af, maar als de hele administratie aan mij wordt uitbesteed stel ik altijd een vast bedrag per maand of kwartaal vast. Dit vaste bedrag houdt een risico in voor mij, maar ook voor de opdrachtgever. De kans is dat ik meer uren besteed, maar het kan ook minder zijn. In dat laatste geval betaalt de ondernemer dus een hoger uurtarief.
Misschien is dit een wat onsamenhangend verhaal geworden, maar ik had zin om dit dilemma te delen en ben erg benieuwd of er ondernemers zijn die zich in dit verhaal herkennen. Daarnaast ben ik ook benieuwd of die vaste prijs daadwerkelijk een toegevoegde waarde is.
Marije Miggiels
ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch
Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!
http://www.zaakm.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/26467-het-prijsdilemma/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
30 antwoorden op deze vraag