loading
Ga naar inhoud
Anoniem9876
Verberg

SEO versus SEA

vraag

Ik zit sinds kort op dit forum (leuk forum, buiten dat kneuzen verhaal om ;)

 

Wat ik hier proef is dat veel mensen SEO belangrijker vinden dan SEA

 

Ik zou hier wel eens ervaringen en visies willen zien SEO versus SEA.

 

Mijn menig is dat voorral mondiaal SEA veel beter is dan SEO. Je kunt veel beter inspelen op landen die in een crisis raken. Bv. Target je op SEO op Amerika en de dollar zakt dan heb je er niets aan omdat je te duur bent. Je kunt je dan met SEA richten op de landen die geen last hebben van de lage dollar.

 

Natuurlijk is SEO per land altijd beter maar het is in de e-commerce niet te doen om je op alle landen te richten.

 

Wat vinden jullie ervan?

Link naar bericht
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Even voor de begrippenlijst zodat we weten waar het over gaat:

SEO = Search Engine Optimalisation = Een website goed doorzoekbaar en vindbaar maken middels diverse technieken.

SEA = Search Engine Advertising = Advertenties plaatsen op internet, bijvoorbeeld bij Adwords van Google.

 

Grap is dat de mannen nog meer mooie termen hebben zoals SEM = Search Engine Marketing = verzamelnaam voor o.a. maar niet uitsluitend bovenstaande zaken.

 

@TS: SEO wordt vaak gezien als vrijwel gratis. Advertenties kosten geld, zo wordt geredeneerd. Waarom denk jij daar zo anders over? Die mening komt hier vaak langs op HL namelijk.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

 

@TS: SEO wordt vaak gezien als vrijwel gratis. Advertenties kosten geld, zo wordt geredeneerd. Waarom denk jij daar zo anders over? Die mening komt hier vaak langs op HL namelijk.

 

SEO is niet gratis... Kost veel tijd en als je het laat doen veel geld. Advertenties kosten geld maar zijn redelijk meetbaar. Je weet dus wat het opbrengt. Ik zie hier graag de voor en tegens van SEO SEA....

 

Ik wil nog wel even een toevoeging doen aan het TC. Voor SEA moet ook je leesbaarheid van de site goed zijn. Dus ook je SEO.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Uiteraard, alles moet zo goed mogelijk kloppen.

 

Of SEO zoveel moet kosten weet ik niet. Ja je ziet hier soms topics langskomen met websites waar werkelijk niets van klopt maar er zijn ook een hoop websites die opzich goed in elkaar gezet worden waar verder weinig werk aan is. Dan is het meestal met name een kwestie van tekst schrijven en dat doen veel ondernemers zelf of laten ze door een bekende doen. Daar is het dus eenvoudig om te besparen.

 

Het is trouwens niet zo dat ik voor- of tegen je stelling ben. Wat ik geschreven heb gaat met name over wat ik hier op HL zie als het over dit soort onderwerpen gaat. SEA wordt gewoon vaak gezien als extra kosten.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

@djluc

 

Je hebt inderdaad in de ranking site's staan waarvan je denkt hoe kan het. Maar er zijn zoveel factoren bv ouderdom van de url en links. enz. enz.

 

Maar het gaat me vooral om het lanceren van nieuwe site's (producten). Een discutabel punt is dat als je lanceert het met een cpc campagne het veel sneller gaat dan zonder. (SEO) Dit komt omdat je veel meer bezoekers hebt dan zonder. Zijn je metingen goed dan scoor je beter in SEO. (nogmaals dit is discutabel ;))

 

Vernieuwende unieke content is "hot" maar kost veel tijd. Dus duur. En wil je dat goed doen moet je er iemand voor aannemen.

 

SEA "extra kosten" Je kunt hier doelen zetten die geven een indicatie wat de extra kosten opbrengen. Maar de omzet is de factor. Het is moeilijk te meten maar met een strategie op langere termijn icm met branding is het te achterhalen. SEA is dus een investering die redelijk te meten is en flexibel is mondiaal gezien. Dat is mijn stelling :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik denk dat de dimensies unieke diensten versus generieke producten en lokale specialisten versus generalisten (of handelaren) niet mogen ontbreken in deze discussie. Bij internationaal opereren komt in de eerste plaats veel meer kijken dan SEO en/of SEA.

 

Een specialist met een beetje gevoel voor tekstschrijven en affiniteit met internet huurt geen internet marketeer in voor zijn webteksten en productomschrijvingen, omdat deze de markt (nog) niet kent. HL heeft misschien relatief veel lokale, kleine tot middelgrote (internet)ondernemers die met Nederlands en Engels volstaan.

 

Ik denk dat zij voorkeur hebben om zoveel mogelijk zelf te doen of delen vervolgens uitbesteden aan designers/ontwikkelaars/tekstschrijvers. Dat ze daarmee niet optimaal scoren op het gebied van SEO/SEA is daarbij goed mogelijk. Een specialist moet je je bovendien eenmalig of op doorlopende basis willen/kunnen veroorloven.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1
  • Waardeer dit antwoord

Op dit moment hebben wij een redelijke combinatie gevonden tussen SEA en SEO. In een markt die aan weinig trends onderhevig is heb je denk ik meer aan SEO dan SEA. Zeker op de lange termijn.

 

Voordeel in onze branche is dat de concurrenten weinig of niks doen aan SEO en alleen maar SEA. Dus het is niet heel moeilijk om je website op positie 1 te krijgen bij de zoekwoorden die je wenst.

 

Het vergt als kleine ondernemer wel ontzettend veel tijd om je in te lezen in SEO en op basis daarvan je website te bouwen. Maar goed als je SEA goed wil toepassen moet je ook investeren in de juiste manier van adverteren.

 

En het blijft nog altijd dat meten = weten is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1
  • Waardeer dit antwoord

Je zou het mooie labels als SEO en SEA kunnen geven, maar het komt er op neer dat je er voor moet zorgen dat je site netjes is qua uiterlijk en code, en je kan eventueel extra bezoekers trekken door advertenties te plaatsen. Het is is dus niet A versus B, maar A kan beter worden in samenwerking met B.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik zie SEA en SEO als twee zeer bruikbare middelen om het relevante zoekverkeer naar je website te vergroten. Welke vorm het meest geschikt is, is afhankelijk van verschillende factoren. Denk aan: concurrentie op zoekwoorden, product/dienst, tijdsdruk en bijvoorbeeld de huidige status van een site (zijn er wel goede landingspagina's voor een Adwords campagne?) etc.

 

Positief vind ik dat veel bedrijven starten met SEA om van daaruit het resultaat te meten. Als de resultaten positief zijn maakt men de keuze voor SEO. Je haalt dan heel veel informatie uit je SEA campagnes voor je SEO.

 

Samenvattend vind ik het een niet beter als het ander, maar is het afhankelijk van de situatie. Daarnaast vullen SEA en SEO elkaar prima aan.


Specialist in: SEO optimalisatie en Google Adwords. Eigenaar website: Voetbalreizen Vergelijken

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Mijn ervaringen met SEA vs SEO is dat bij SEO de "bezoekerskwaliteit" en de conversie hoger is. DIt omdat mensen vaak concreet zoeken en organische zoekresultaten "betrouwbaarder' achten.

Het grote voordeel van SEA echter is om campagnematig veel traffic en dus business te kunnen genereren.

Op de korte termijn is SEA beter te managen dan SEO, omdat je bij SEO eigenlijk moet afwachten wanneer en hoe Google je indexeert. Ander voordeel van een goede SEA campagne is combinatie met SEO is dat het elkaar versterkt.

Google lijkt bij de ranking van organische zoekresultaten ook rekening te houden met de SEA campagnes van bedrijven.


www.blomsma.nl, voor gegarandeerd kleurrijk print & drukwerk tot opvallende sign-producties

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik heb me de laatste tijd enorm verdiept in seo en sea ook beter bekend onder de noemer sem (search engine marketing zoals eerder genoemd hierboven).

 

SEA is in mijn ogen enkel goed voor het lanceren van een project of een seizoensgebonden actie (bijvoorbeeld: schrijf je nu snel in voor deze maand en maak kans op een mooie prijs). Je valt uiteraard direkt op. SEA is dus naar mijn mening goed voor korte termijn.

 

SEO daarentegen is iets van langere termijn. Je klimt in de rankings door de stemmen (=mensen die naar jouw site linken op hun blog of dergelijke) van derden. Een bezoeker heeft op dat vlak meer vertrouwen en respect voor dat soort links dan dat de ranking puur gekocht wordt.

 

SEO kost natuurlijk meer geld als je een agency inhuurd maar de effectiviteit op termijn zal beter zijn voor bedrijven die zich volledig willen vestigen in het google landschap met een mooie ranking.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Als een bedrijf die beide heeft heeft gebruikt (nog steeds) is mijn ervaring dat SEA zonder SEO veel duurder is. Je site moet optimaal toegankelijk zijn wil je voor SEA niet veel geld betalen. Die toegankelijkheid krijg je met unieke content; goede zoekwoorden (die matchen op de inhoud); snelle laadtijd van je site; en al al de andere technische ingrepen. Het enige wat je bij SEA niet per sé nodig hebt is linkbuilding. En linkbuilding is de helft van SEO.


Maxol Finance Services

Excellence in Finance

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik heb me de laatste tijd enorm verdiept in seo en sea ook beter bekend onder de noemer sem (search engine marketing zoals eerder genoemd hierboven).

 

SEA is in mijn ogen enkel goed voor het lanceren van een project of een seizoensgebonden actie (bijvoorbeeld: schrijf je nu snel in voor deze maand en maak kans op een mooie prijs). Je valt uiteraard direkt op. SEA is dus naar mijn mening goed voor korte termijn.

 

SEO daarentegen is iets van langere termijn. Je klimt in de rankings door de stemmen (=mensen die naar jouw site linken op hun blog of dergelijke) van derden. Een bezoeker heeft op dat vlak meer vertrouwen en respect voor dat soort links dan dat de ranking puur gekocht wordt.

 

SEO kost natuurlijk meer geld als je een agency inhuurd maar de effectiviteit op termijn zal beter zijn voor bedrijven die zich volledig willen vestigen in het google landschap met een mooie ranking.

 

Niet mee eens. SEA is namelijk meer voor de lange termijn. Op de korte termijn zul je in veel branches relatief veel betalen voor 1 click. Hoe langer je advertenties SEA geoptimaliseerd worden en hoe meer je jezelf ermee bezig houdt hoe lager de clickprijs wordt. Uiteindelijk ben je dus ook in Adwords minder kwijt als bijvoorbeeld via affiliate marketing. Wel is het zo dat dit niet in iedere branche geldt, bijvoorbeeld de financiële branche waar de clickprijs erg hoog is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 8 leden online en 227 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké