• 0

Je bedrijf (strategie) omgooien.

Na een tijdje heb ik toch het idee dat ik verder moet en dat niet kan in de huidige vorm waarin ik met mijn bedrijf nu zit.

Ik wil het omgooien. Mijn bedrijf anders presenteren. Andere diensten aanbieden en anders gaan werken.

 

Een complete (voor mijzelf geschreven) mijmering heb ik als bijlage even toegevoegd dat je even kan zien wat ik bedoel. Dat verhaal heb ik niet gepost omdat het redelijk reclame achig overkomt, ik noem natuurlijk producten/diensten.

 

Afijn, waar wil ik nou eigenlijk naar toe met deze draad?

Hebben meer mensen dit. Dat ze verder willen maar dit te langzaam gaat in de huidige vorm. Hoe gooi jij het roer om binnen je bedrijf? Hoe wil je je anders presenteren. Hoe pas je je identity hier op aan. Wat zijn de reacties?

 

Jelmer.

omgooien.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jelmer,

 

Ik denk dat het goed is om de positionering van het bedrijf zo nu en dan eens kritisch te bekijken. De V&D heeft dit duidelijk te laat gedaan. Ook ik heb dat in mijn korte bestaan gehad. Eigenlijk geldt daarbij hetzelfde als bij jou. Ik ben ook niet iemand met een echt (technisch) specialisme en ICServices levert ook een breed dienstenpakket. Echter doordat ik kennis in huis heb gehaald hebben we een specialistische dienst kunnen ontwikkelen waarvan jij ook gebruik maakt. Door mij is de keuze gemaakt om ons meer op dat specialisme te richten. Maar ondertussen ben ik toch bezig met de eigen ontwikkeling van een CMS en een Emailmarketingsysteem, waarbij echter wel weer de techniek van ICStats wordt ingebouwd. Ik moet daarbij oppassen dat ik onze aandacht niet ga versnipperen en daarom werk ik met een ander bedrijf samen bij de ontwikkeling.

 

Full Service Internetbureau, dat is ICServices maar hiervoor maak ik wel gebruik van gespecialiseerde diensten. 1 ervan ontwikkelen we zelf en de rest kopen we in of ontwikkelen we met andere partijen, we doen dus niet alles zelf meer. Iets dat jij zelf blijkbaar ook wilt doen.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ziet er in de eerste plaats naar uit dat je alles tegelijk wilt doen. Mijn ervaring is dat dergelijke ambities wel te verwezenlijken zijn, maar veel tijd in beslag nemen. Stap voor stap werkt het beste. Je hebt nu het webhosting verhaal op de rit. Als je daarvan rond kunt komen, bouw dan je netwerk van specialisten uit en doe daar ervaring mee op. Versterk bijvoorbeeld je marketing voor webdesign en vraag partners om de uitvoering daarvan te doen (Nathan, Annedien,... ? ). Een redelijke commissie is altijd wel vast te stellen, denk ik. En zo bouw je stap voor stap uit.

 

Als het om netwerk-structuren gaat, lees dan Koch en Mintzberg eens na over organisatie-structuren en bedrijfsstrategie. (Koch noemt veel bronnen)

 

Heb je wel een gedegen marktonderzoek gedaan naar e-commerce? De ervaring van de afgelopen jaren is juist dat de maatschappij er nog niet klaar voor is. In dit opzicht zou ik je ideeën wat nader uitgewerkt willen zien.

 

Ik ben ook begonnen met het idee te gaan netwerken en dan partners in te zetten voor specialistenwerk. Intussen is het omgekeerde aan het gebeuren. Partners komen met hun ideeën bij mij voor de technische realisatie. Daarom maak ik van technische realisatie mijn core-business. Dit wil ik nu eerst eens goed op de rit zetten. Web services hebben daarbij mijn grootste aandacht. PHP is momenteel nog de voornaamste taal, maar java is ook al flink in gebruik. Om de overgang goed te kunnen laten verlopen heb ik voorlopig een drukke agenda: Een derde van mijn tijd besteed ik aan bestaande technologieën en ongeveer de helft aan de verschuiving naar de nieuwe situatie. Met deze verschuiving zal ook de strategie er uiteindelijk anders uit komen te zien, maar dat is niet een kwestie van 'morgen is alles anders'. Dat is net zoiets als denken dat emigreren al je problemen oplost. Kijk voor de gein eens naar 'Het roer om' op donderdagavond.

 

ICT-manager, hmm. Als ik heel eerlijk mag zijn, heb je je leeftijd denk ik nog niet mee, echter wel je babbel. Een iets minder hoog gegrepen focus zou misschien de eerstkomende paar jaar een duurzamer resultaat kunnen opleveren. Ik bedoel dat uitsluitend positief. Denk bijvoorbeeld aan een Prince-II certificaat voor projectleider (een niveau onder de projectmanager) en dan voor kleine en middelgrote projecten. Literatuur: De kleine Prince 2 van Pink Roccade. Dat is ook een goed spoorboekje om je carrièrepad uit te stippelen.

 

Wil je de isbn nummers van de genoemde boeken, roep dan even (op hl, niet in je kamer, want dat hoor ik niet op die afstand)

 

Succes!

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

In Koch's 'Strategie' las ik trouwens een goede over netwerken: De kracht van een netwerk is n*n (dus n in het kwadraat). Daarbij is n het aantal contacten dat je hebt. Heb je tien contacten, dan is de waarde van je netwerk 100. Zijn het er 20, dan is die waarde al gestegen naar 400. Ik vond hem wel leuk en wilde dat 'ff' kwijt.

 

'Trusten!

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0
Als je daarvan rond kunt komen, bouw dan je netwerk van specialisten uit en doe daar ervaring mee op. Versterk bijvoorbeeld je marketing voor webdesign en vraag partners om de uitvoering daarvan te doen (Nathan, Annedien,... ? ). Een redelijke commissie is altijd wel vast te stellen, denk ik. En zo bouw je stap voor stap uit.

Ja inderdaad dit is mijn eerste doel. Het verzamelen van een gespecialiseert team zodat ik kan doen wat de bedoeling is.

 

Heb je wel een gedegen marktonderzoek gedaan naar e-commerce? De ervaring van de afgelopen jaren is juist dat de maatschappij er nog niet klaar voor is. In dit opzicht zou ik je ideeën wat nader uitgewerkt willen zien.

Hier ben ik nog mee bezig. Ik wou het zelf eerst ook allemaal goed op papier zien :) Maar zoals het nu staat, gaat dit wel leuk worden.

 

ICT-manager, hmm. Als ik heel eerlijk mag zijn, heb je je leeftijd denk ik nog niet mee, echter wel je babbel. Een iets minder hoog gegrepen focus zou misschien de eerstkomende paar jaar een duurzamer resultaat kunnen opleveren.

Daar heb je ondermeer gelijk in. Dat is ook een meer jaren plan :D

 

Ik denk dat stap 1 wordt het uiteen zetten van het verhaal, nieuw businessplan en vooral het (nieuwe) e-commerce verhaal verder uitlichten.

Dan wil ik het team verzamelen van verschillende bedrijven / freelancers (mail me maar ;)) zodat ik aan kan bieden wat ik dan bij de volgende stap in mijn presentatie ga veranderen.

 

Bedankt.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Zoals Welleke ook al aangaf, is het erg belangrijk om de positionering van je bedrijf kritisch te bekijken. Waar sta je in de markt en waarop differentieer je jezelf ten opzichte van je concurrenten? Als je jezelf niet duidelijk kunt positioneren en je niet kunt differentiëren, dan behoor je tot de grote groep eenpitters die website's ontwerpen en niet Qurium dat d.m.v. strategische allianties aan te gaan met specialisten kwalitatief hoogwaardige full service internetdiensten aanbied. Een ander punt is de geloofwaardigheid: geloven je klanten wel dat een 16 jarig jochie (met alle respect overigens) kwalitatief hoogwaardige full service internetdiensten aan kan bieden?

Link naar reactie
  • 0

 

Een snelle blik op je website geeft me de indruk dat je een tamelijk generieke vaardigheid (webbouwen en e-marketing) op de markt zet in de hoop dat daar vanzelf een soort selectie plaatsvindt. Je plan om op te schuiven in de richting van projectcoördinatie heeft dezelfde handicap. Je kijkt vooral naar je eigen vaardigheden en niet zozeer naar de markt. Je kan iets en laat aan de markt over om daar conclusies aan te verbinden. Met een beetje geluk komt er een klant voorbij die daar positief op reageert, maar je zou het geluk ook een handje kunnen helpen.

 

Hoe? Door nadrukkelijker positie in te nemen. Elke positionering is gebaseerd op 3 peilers. Technology + Reputation + Insight = TRI-ANGLE (daar claim ik het copyright op ;D). Als kleinmanszaak heb je meer aan een gespecialiseerde positie dan een algemene. Je zou dus met specifiek inzicht en daaraan gekoppelde technologie een reputatie kunnen opbouwen in een niche. Let wel: inzicht betreft je doelmarkt (gezondheidszorg, muziek, huisdieren) en niet de technologie. Samengevat: begin in een niche waar je wat van weet!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Je kijkt vooral naar je eigen vaardigheden en niet zozeer naar de markt. Je kan iets en laat aan de markt over om daar conclusies aan te verbinden. Met een beetje geluk komt er een klant voorbij die daar positief op reageert, maar je zou het geluk ook een handje kunnen helpen.

 

He hier heb je een goed punt ;D

Klinkt stom maar daar kijk je nogal snel overheen, dit moet ik eens gaan veranderen. Bedankt!

 

Een ander punt is de geloofwaardigheid: geloven je klanten wel dat een 16 jarig jochie (met alle respect overigens) kwalitatief hoogwaardige full service internetdiensten aan kan bieden?

 

Dat is waar, ik moet me echt bewijzen. Maar 'tis des te meer een uitdaging.

 

Jelmer.

p.s. TwaLevel, gefeliciteerd met je administrator rechten :) je hebt je eindelijk overgegeven ;). Ik vind het meer dan terecht!

Link naar reactie
  • 0

p.s. TwaLevel, gefeliciteerd met je administrator rechten :) je hebt je eindelijk overgegeven ;).

 

Ja, pas maar op. Er staan ineens allemaal nieuwe knopjes op mijn beeldscherm waarmee ik debatten naar m'n hand kan zetten. Eén verkeerde opmerking en je bent al je karma kwijt. ;)

 

Maar ze zijn niet dom bij HL. If you can't beat them, buy them...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De plannen: het gaan opzetten van een netwerk van specialisten zodat er goede producten aangeboden kunnen worden met zo'n min mogelijk werk voor de klant. De doelgroep: bedrijfsgroepen. Ik vind het een uitdaging om verschillende bedrijven in een groep op dezelfde lijn te krijgen.

 

Met Nils heb ik gepraat over investeren en daar is uitgekomen dat ik voornamelijk ga investeren in het netwerk. Vinden en behouden van specialisten die mij zekerheid geven, zodat ik die hun eigenlijk ook weer kan bieden.

 

Ik heb veel gehad aan jullie advies, super bedankt hiervoor. Ga de vermelde boeken even opzoeken in de bibliotheek.

 

Als jullie nog tips hebben hoor ik het wel, bedankt!

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

 

Shared services, wel een interessant marktsegment. Ik ken dat alleen van de hele grote bedrijven die een deel van hun ondersteunende activiteiten afstoten en onderbrengen bij dedicated service centers. Maar waarom zou dat model niet interessant zijn voor het MKB? Misschien een onderwerp voor een nieuwe topic?

 

Sukzes! 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Als ik heel eerlijk mag zijn, heb je je leeftijd denk ik nog niet mee, echter wel je babbel.

een 16 jarig jochie

 

WOA! :-X

Je vooral niks aantrekken van zulke uitspraken.

Dat je een jonge ondernemer bent: ja.

Dat je dan op vooroordelen stuit: ja.

MAAR: wat een geweldige USP, buit je 'wonderkind'-status uit in plaats van netjes op je beurt wachten tot je met die saaie 'volwassenen' mag meedraaien. Als mensen niet kunnen geloven dat jij kunt Leveren (je belofte waarmaken, een volledig volwaardig product in de markt zetten, enz) dan is dat vooral hun probleem. Het wil niet zeggen dat je moet negeren dat de perceptie die je oproept niet altijd 'wenselijk' is, maar ik zou vooral niet meegaan in de beperkingen in andermans denken.

Je hebt denk ik meer te winnen dan te verliezen door gewoon je ding te doen en je leeftijd juist te profileren in plaats van het als een handicap te zien en te laten bestempelen door anderen.

 

Mijn credo:

"In vergelijking met mezelf ben ik normaal."

 

Dat was mijn kijk op jouw positionering ;)

 

Annedien

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

[quote author=Annedien Hoen

Je hebt denk ik meer te winnen dan te verliezen door gewoon je ding te doen en je leeftijd juist te profileren in plaats van het als een handicap te zien en te laten bestempelen door anderen.

 

Helemaal mee eens, de voorsprong die je opbouwt is enorm. Cijfers van de kvk zeggen dat de gemiddelde leeftijd van een beginnend ondernemer 35 is. Je loopt hier zo'n 20 jaar op voor.

 

Verder is je 'gezicht' toch met name je aanwezigheid op fora en je website voor velen van ons. Niemand raad daarbij je leeftijd. Daar kun je mooi gebruik van maken. Vooroordelen zijn er nu eenmaal.

 

Grtz.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.