• 0

Auto huren van BV ivm hoge rekening courant verhouding

Hallo,

Ik heb een redelijk hoge rekening courant verhouding met mijn Holding B.V.

Heb dus nog redelijk wat geld te goed wat er nu "nog" niet is.

Kan ik in mijn B.V. een auto leasen en deze volledige inclusief BTW via een huur factuur doorbelasten en dit dan verrekenen met mijn rekening courant verhouding?

Of gaat de belastingdienst hier ook moeilijk overdoen.

Eigenlijk is deze constructie duurder maar aangezien het geld voorlopig toch nog niet uit mijn B.V. kan komen denk ik nu voor de komende jaren even wat terug te betalen maandelijks via deze constructie.

Hoor graag of dit geoorloofd is.....anders moet ik toch maar weer gewoon bijtellen :)

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

• 0

dag wverboom

Ik volg het ook niet helemaal. De BV is jou geld schuldig en kan dat niet betalen, maar de BV kan wel een auto leasen?

Vervolgens wil je die verhuren aan privé. Voor huur ben je dan privé geld verschuldigd aan de BV en in plaats van betalen streep je dat weg op de RC. Wat is dan het voordeel dat je zoekt in deze constructie?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hoi,

Ja maandelijks is er wel geld beschikbaar voor het leasen van een auto.

Dat leasen doe ik momenteel ook maar deze auto rij ik niet prive en heb dus geen bijtelling.

Helaas wil een lease maatschappij niet onder dezelfde voorwaarden een auto aan prive leasen.

Vandaar de constructie om het leasecontract op de BV te plaatsen en deze 1:1 door te verhuren naar prive.

Gaat mij erom of dit mag van de belastingdienst en dat ik niet alsnog wordt aangeslagen voor bijtelling achteraf.

mvg, Wouter

• 0

De BV least een auto en je zegt dat je de auto niet privé gebruikt.

Vervolgens wil je de auto (al dan niet indirect via de BV) in privé leasen.

Dat roept inderdaad vragen op. Het is namelijk ongebruikelijk om een auto in privé te leasen zonder deze privé te rijden.

• 0

Blijkbaar was ik niet helemaal duideljik.

Momenteel rij ik niet prive en heb geen bijtelling. maar aangezien ik aan een nieuwe auto toe ben wil ik vanaf jan 2011 wel weer prive gaan rijden.

De vraag blijft dan kan ik de auto op de BV leasen... ja dat kan... maar mag ik deze prive 1:1 huren van mijn holding en dus zakelijk rijden (kilometer weer doorbelasten aan de holding) en prive rijden.

Het lease/huur bedrag dat ik dan prive moet betalen wil ik uit de rekening courant laten komen.

Beetje vreemde constructie natuurlijk maar momenteel voor mij interresant om zo mijn rekening courant te verlagen.

mvg, Wouter

• 0

Dag Wouter

Dat was inderdaad niet helemaal duidelijk.

Je huurt dus een auto van je BV waar je wel privé mee rijdt. Je beoogt hiermee de auto te kwalificeren als privé en dus geen bijtelling. Tegelijk betaal je de huur niet, maar verreken je die via de RC vordering op je BV.

Eigenlijk vraag je de lease aan via de BV maar betaal je die privé. In die lijn ligt dan ook dat in de BV geen bate of last genomen mag worden voor de auto. Oftewel: de autokosten moeten exact 1 op1 doorbelast worden.

Nu is dat leuk voor je RC vordering op je BV, maar heb je ook al berekend of het wel voordeliger is de auto privé te houden?

groet

Joost

• 0

Ja ik heb alle berekeningen gedaan en dit is momenteel voor mij de beste oplossing.

Eigenlijk is het natuurlijk duurder omdat het geld wat ik nog krijg via de RC prive geld is waarvoor reeds inkomsten belasting is betaald...maar goed....anders krijg ik het geld ook voorlopig niet terug en nu gedeeltelijk in termijnen voor een auto :)

Na 3 jaar heb ik een koop optie van de lease auto waardoor hij helemaal prive wordt en niets meer te maken heeft met de BV zelf.

Maar de vraag is natuurlijk of de belastingdienst hier moeilijk over gaat doen. Uiteindelijk is het alleen een doorsluis actie om prive te kunnen leasen. Op prive doen de lease maatschappijen het niet...dus moet een bedrijf tussen zitten.

Wouter

• 0

Ja dat weet ik. Vind ik dus niet zo'n probleem.

Voor nu is het de goedkoopste oplossing op korte termijn.

Eigenlijk is het duurder aangezien het geld dat ik er voor betaal reeds is ontdaan van inkomsten belasting....dus eigenlijk is deze optie veel duurder maar liquiditeits technisch een makkelijkere oplossing.

• 0

Ik heb niet nagerekend of het duurder is om op deze manier de RC te verrekenen, maar erg omslachtig vind ik het wel. En er zitten wellicht ook fiscale risico's aan. Maar waarom wil je dit eigenlijk zo doen? De simpelste manier is om maandelijks het geld dat je blijkbaar hebt om de leasemaatschappij mee te betalen te gebruiken voor aflossing van de RC.

- waarom wil je een auto leasen, ipv kopen in BV of privé?

- ga je de auto ook zakelijk gebruiken?

- de betalingen aan de leasemaatschappij zijn aftrekbaar, de opbrengsten van verhuur zijn belast.

- in principe stelt de BV een auto aan een werknemer ter beschikking, de vorm doet daarvoor niet ter zake. Daar moet bijtelling over plaatsvinden. Een bijdrage voor privégebruik kan daarop in mindering worden gebracht, maar daar is wat gekke jurisprudentie over, dus het blijft een risico. Een hogere bijtelling dat de wettelijke percentages is mogelijk als de auto niet zakelijk gebruikt wordt, maar zal waarschijnlijk wegvallen tegen de bijtelling.

- ook op de btw heeft de eigen bijdrage gevolgen. Dat zal waarschijnlijk goed gaan, omdat de factuur die je voor de 'huur' uitreikt ook btw zal bevatten.

Meer kan ik zo niet bedenken, omdat ik nog altijd niet helemaal snap wat je nu wil gaan doen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Het verhaal is eigenlijk heel simpel maar jullie maken het met z'n allen steeds moeilijker door andere manieren te bedenken e.d.

1. Auto leasen die contractueel op mijn Holding B.V. staat.

2. Huur wordt prive betaald aan de BV voor het complete bedrag lease inclusief de BTW e.d.

3. DEze factuur wordt dan rechtstreeks verrekend met mij RC.

En ja er zijn natuurlijk nog duizenden andere mogelijkheden maar die zoek ik dus niet. Bovenstaande is hetgeen ik wil doen.

En al die andere opties en mogelijkheden ga ik niet doen en niet onderzoeken.

Mijn vraag is simpel :) Mag dat?

Groetjes, Wouter

• 0

Het verhaal is eigenlijk heel simpel maar jullie maken het met z'n allen steeds moeilijker door andere manieren te bedenken e.d.

Mijn vraag is simpel :) Mag dat?

Dat heet meedenken Wouter. De fiscaliteit is niet eventjes A vragen en B antwoorden. Daar gaan vaak een hoop wedervragen aan vooraf. Zoals ik al aangaf, het kan wel, maar ik ga niet bevestigen dat de fiscus instemt. Die denken soms heel anders dan mijn vakgenoten over de bijtelling en huur situaties. Ter info, doch niet bedoeld als relevant:

http://www.rendement.nl/fiscaal/nieuws/id2903-wel-degelijk-bijtelling-voor-verhuurde-auto.html

Groet

Joost

• 0

Ja weet ik :) Alleen schepte het nu verwarring en begreep niemand de bedoeling meer :)

Die link had ik ook al gelezen maar daar is de situatie toch weer heel anders en is de bedoeling echt om de belasting te ontwijken.

De intentie om te ontwijken heb ik niet en uiteindelijk ben ik op mijn manier eigenlijk duurder uit omdat ik RC geld gebruik waar reeds veel belasting over betaald is....

In een andere situatie zou ik deze optie zeker niet kiezen aangezien ik dan veel duurder uit ben dan gewoon bijtelling betalen of een extra prive auto kopen.

Zal het eens neerleggen bij de belastingdienst.

mvg, Wouter

• 0

Een eigen bijdrage voor het privé-gebruik vermindert de bijtelling. Als je de hele bijtelling (volgens de gewone regels) aan de holding zou ‘betalen’ (wegstrepen in de R/C, dus), dan zou alles volgens mij op nul uitkomen. En de R/C langzaam (?) afgebouwd worden en (met een beetje mazzel) voordelig uit kunnen pakken ook.

Let hier wel op de (in mijn ogen) licht subjectieve regels omtrent ‘excessief privé-gebruik’ (voor het geval je de tweede auto helemaal niet zakelijk zou gebruiken, ook niet zo af en toe).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar