Ik volg dit forum al enkele jaren op afstand en gezien de vele nuttige adviezen die ik de afgelopen jaren gelezen heb was het voor mij vandaag de dag om ook een account aan te maken.
Enkele jaren geleden ben ik samen met een vriend bij wijze van grap een kleine distributieonderneming begonnen in kinderspeelgoed. Ik was toendertijd (nu nog steeds) erg jong en om die reden heb ik totaal niet overzien wat voor gevolgen deze V.O.F. in de toekomst konden gaan hebben.
Begonnen met een investering van een paar honderd euro is het bedrijf nu inmiddels behoorlijk gegroeid en hier begon de onenigheid. Met een stijgende omzet begint ook een stijgende hoeveelheid arbeid en voor mijn compagnon was dit moeilijk te combineren met zijn andere werkzaamheden.
Ik heb hem hier op aangesproken en ik ben met verschillende mogelijke oplossingen gekomen echter helaas sloeg hij deze allemaal in de wind. Ik heb toen voorgesteld samen richting een jurist te gaan gezien we inmiddels beide tot de conclusie waren gekomen dat het beter was dat ik zijn deel van het bedrijf zou overnemen. Mijn compagnon wilde niet meedelen in deze kosten en heeft daarmee de bal bij mij neer gelegd om alles rond te krijgen.
Ik heb vervolgens op eigen initiatief een jurist en een boekhouder in de hand genomen om de administratie door te gaan nemen en een koopovereenkomst op te stellen. Helaas begon hier de rest van de ellende. Mijn compagnon die alle jaren verantwoordelijk is geweest voor de boekhouding bleek een stuk minder capabel dan ik had verwacht en er zijn enorm veel boekhoudkundige fouten gemaakt. Mijn boekhouder heeft gezegd de uitdaging aan te willen gaan om alles recht te zetten echter is medewerking van mijn compagnon hierbij wel belangrijk. Deze medewerking wil hij niet verlenen en nu ben ik in een soort pad stelling terecht gekomen.
Een paar belangrijke details:
- er is geen VOF overeenkomst gesloten. (shoot me)
- mijn compagnon weigert alle medewerking momenteel.
- er is een bedrag overeengekomen waar mijn compagnon inmiddels op teruggekomen is. (enkel via de mail gecommuniceerd).
Ik heb momenteel zelf 2 opties in mijn hoofd en ik weet niet in hoeverre deze opties haalbaar en juridisch gezien mogelijk zijn.
1. Ik probeer zonder zijn medewerking de administratie volledig op eigen kosten opnieuw op te zetten en overhandig hem een koopovereenkomst voor het eerder overeengekomen bedrag. (Dit had mijn voorkeur gezien ik het graag netjes wilde oplossen).
2: Ik stap uit de VOF (waarmee het distributiecontract met onze leveranciers getekend zijn) en zorg hiermee voor beeindiging van de VOF en daarmee volgens mij ook automatisch beeindiging van het distributiecontract.(hier staat eigenlijk weinig over in het contract) Ik heb met verschillende leveranciers gesproken die graag weer met mij in zee willen gaan bij het maken van een doorstart als eenmanszaak. De voorraad en liquide middelen (wij hebben geen bedrijfspand en een verwaarloosbare inventaris) worden verdeeld middels een eindafrekening en ik start een eenmanszaak en ga door met mijn leveranciers. (dit is een minder nette manier echter mocht de nette manier geen toekomst hebben moet ik toch proberen mijn bedrijf te behouden).
Het is een behoorlijk ingewikkelde kwestie en drukt met de dag zwaarder op mijn schouders. Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van tips en adviezen gezien ik er zelf momenteel niet echt meer uit kom.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
klaas123
klaas123
Beste HL'ers,
Ik volg dit forum al enkele jaren op afstand en gezien de vele nuttige adviezen die ik de afgelopen jaren gelezen heb was het voor mij vandaag de dag om ook een account aan te maken.
Enkele jaren geleden ben ik samen met een vriend bij wijze van grap een kleine distributieonderneming begonnen in kinderspeelgoed. Ik was toendertijd (nu nog steeds) erg jong en om die reden heb ik totaal niet overzien wat voor gevolgen deze V.O.F. in de toekomst konden gaan hebben.
Begonnen met een investering van een paar honderd euro is het bedrijf nu inmiddels behoorlijk gegroeid en hier begon de onenigheid. Met een stijgende omzet begint ook een stijgende hoeveelheid arbeid en voor mijn compagnon was dit moeilijk te combineren met zijn andere werkzaamheden.
Ik heb hem hier op aangesproken en ik ben met verschillende mogelijke oplossingen gekomen echter helaas sloeg hij deze allemaal in de wind. Ik heb toen voorgesteld samen richting een jurist te gaan gezien we inmiddels beide tot de conclusie waren gekomen dat het beter was dat ik zijn deel van het bedrijf zou overnemen. Mijn compagnon wilde niet meedelen in deze kosten en heeft daarmee de bal bij mij neer gelegd om alles rond te krijgen.
Ik heb vervolgens op eigen initiatief een jurist en een boekhouder in de hand genomen om de administratie door te gaan nemen en een koopovereenkomst op te stellen. Helaas begon hier de rest van de ellende. Mijn compagnon die alle jaren verantwoordelijk is geweest voor de boekhouding bleek een stuk minder capabel dan ik had verwacht en er zijn enorm veel boekhoudkundige fouten gemaakt. Mijn boekhouder heeft gezegd de uitdaging aan te willen gaan om alles recht te zetten echter is medewerking van mijn compagnon hierbij wel belangrijk. Deze medewerking wil hij niet verlenen en nu ben ik in een soort pad stelling terecht gekomen.
Een paar belangrijke details:
- er is geen VOF overeenkomst gesloten. (shoot me)
- mijn compagnon weigert alle medewerking momenteel.
- er is een bedrag overeengekomen waar mijn compagnon inmiddels op teruggekomen is. (enkel via de mail gecommuniceerd).
Ik heb momenteel zelf 2 opties in mijn hoofd en ik weet niet in hoeverre deze opties haalbaar en juridisch gezien mogelijk zijn.
1. Ik probeer zonder zijn medewerking de administratie volledig op eigen kosten opnieuw op te zetten en overhandig hem een koopovereenkomst voor het eerder overeengekomen bedrag. (Dit had mijn voorkeur gezien ik het graag netjes wilde oplossen).
2: Ik stap uit de VOF (waarmee het distributiecontract met onze leveranciers getekend zijn) en zorg hiermee voor beeindiging van de VOF en daarmee volgens mij ook automatisch beeindiging van het distributiecontract.(hier staat eigenlijk weinig over in het contract) Ik heb met verschillende leveranciers gesproken die graag weer met mij in zee willen gaan bij het maken van een doorstart als eenmanszaak. De voorraad en liquide middelen (wij hebben geen bedrijfspand en een verwaarloosbare inventaris) worden verdeeld middels een eindafrekening en ik start een eenmanszaak en ga door met mijn leveranciers. (dit is een minder nette manier echter mocht de nette manier geen toekomst hebben moet ik toch proberen mijn bedrijf te behouden).
Het is een behoorlijk ingewikkelde kwestie en drukt met de dag zwaarder op mijn schouders. Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van tips en adviezen gezien ik er zelf momenteel niet echt meer uit kom.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Klaas
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29065-vof-ontbinden-in-verband-met-onenigheid/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag