• 0

Fiscale Bijtelling prive gebruik auto

Ik heb heel veel hierover (oa. op dit forum gelezen), maar mijn situatie is me niet geheel duidelijk.

 

Heb een eenmanszaak

Heb voor 1 juli 2005 een bestelbus gekocht (zonder BPM), heb deze op de balans gezet en de BTW teruggekregen

Heb deze altijd keurig minder dan 500 km per jaar prive gebruikt, dus geen bijtellingen etc.

Bus is inmiddels ook all afgeschreven!

 

Per 2011 zitten we te overwegen om onze andere auto (prive auto) weg te doen en voortaan de bestelbus ook prive te gaan gebruiken. Ik snap dat ik dat een IB bijtelling krijg en een BTW verrekening, maar de hoogte is mij niet geheel duidelijk.

 

1. Wat is de catalogus waarde (deze lijkt mij ZONDER BPM)?

2. Is de IB bijtelling 25% van deze cataloguswaarde of minder, omdat mijn totale jaarkosten (in de v&W) minder zijn?

3. Wat is de BTW bijtelling (12% waarover)?

4. Hoe boek ik de IB bijtelling?

5. Hoe boek ik de BTW bijtelling?

 

Hopelijk kan iemand me hier mee helpen, vind het allemaal erg verwarrend en vraag me af of ik die prive auto wel moet verkopen.

 

Mvg

 

Vincent

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Vincent,

 

- Voor bijtelling privégebruik bestelauto voor 01 juli 2005 geldt de grondslag bijtelling auto exclusief BPM. De grondslag bepaal je als volgt: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_vervoer/lb22_vervoer-28.html#P413_36657

 

- De IB-bijtelling is in principe 25% van de cataloguswaarde van de auto. Voor IB-ondernemers geldt een uitzondering, de bijtelling is nooit meer dan de totale autokosten (dit bedrag komt uit je resultatenrekening rollen). Gezien het feit dat jij niet meer afschrijft op je bestelauto is het waarschijnlijk dat je niet meer dan de totale autokosten zult bijtellen.

 

- De BTW-bijtelling is 12% van het bij te tellen bedrag. Dus als jouw autokosten niet boven de 25% van de grondslag komt is de correctie 12% van de autokosten.

 

- Journaalposten (natuurlijk afhankelijk van jouw administratie):

 

aan autokosten (bij te tellen bedrag);

aan af te dragen OB (12% van het bij te tellen bedrag);

privé (bij te tellen bedrag + af te dragen BTW)

 

Bij de uiteindelijke WIA geef je bij onderdeel 26e (bij de fiscale winstbepaling) ook aan wat het privé voordeel is van het rijden in de auto van de zaak. Zo wordt de bijtelling ook automatisch meegenomen in je aangifte IB.

 

Een boekhouder moet je hiermee kunnen helpen. Boekhouden en belastingzaken kunnen hele lastige disciplines zijn. Ik kan je wel vertellen dat deze constructie (zeker als je niet meer afschrijft op de auto) meer zal opleveren dan in twee auto's rondrijden ;D

 

Succes ermee!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

- De BTW-bijtelling is 12% van het bij te tellen bedrag. Dus als jouw autokosten niet boven de 25% van de grondslag komt is de correctie 12% van de autokosten.

 

Die 12% betreft de btw-correctie i.v.m. het genoten prive-voordeel (toch?). Waar komt toch altijd die 12% vandaan..je moet toch in principe ook naar rato van prive vs. zakelijk gebruik je btw corrigeren? Mis ik nou ergens een plank als ik denk dat je daarmee eventueel 'onterecht' (=prive) btw-voordeel al in de OB hebt gecorrigeerd, hetzij via goedgekeurde 75/25% hetzij precieser als je dat zelf (onderbouwd) kunt voorrekenen? Moet dat dan altijd bij je IB nog een keer met die 12%?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het punt is dat de auto geactiveerd is op de balans. Dit betekent dat je in principe alle autokosten in mindering mag brengen op je winst. En dat je alle BTW die je betaalt over de autokosten terugvraagt (de auto is zakelijk). Dit is altijd voordelig geweest bij ms69 omdat hij geen privé bijtelling genoten heeft. Nu hij over de 500km heen gaat komen wordt er dus privé bijgeteld en wordt er gecorrigeerd voor het privégebruik.

 

Waar jij het over hebt is het terugvragen van BTW over een auto die niet zakelijk is (dus niet geactiveerd is op de balans). Dit is niet de situatie waar ms69 mee te maken heeft. Maar in het geval dat je wel BTW terugvordert conform de 75/25-regel hoef je dit niet nog eens te corrigeren met btw-correctie. Die correctie ziet al in de 25% die je niet terugvordert.

 

Voor de goede orde, in principe is het niet mogelijk om bij een EMZ de auto uit de zaak te halen en ene privéauto te maken. Hiervoor is toestemming nodig van de inspecteur van de Belastingdienst en het verzoek moet wel zeer goed gemotiveerd zijn wil deze daar toestemming voor geven. Voorlopig zit ms69 dus vast aan de door hem geopperde constructie. Een constructie die naar ik verwacht helemaal niet onvoordelig voor hem zal zijn ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waar komt toch altijd die 12% vandaan..je moet toch in principe ook naar rato van prive vs. zakelijk gebruik je btw corrigeren?

De 12%-regeling is er om het de praktijk makkelijk te maken: als je de verhouding privé-zakelijke kilometers niet bijhoudt als ondernemer, dan mag je de correctie privé-gebruik beperken tot 12% van de IB-bijtelling.

Het is echter ook toegestaan om aan de hand van de verhouding privé-zakelijk je voorbelasting op de auto te corrigeren, indien dit voordeliger uitkomt. Je moet dit echter wel aan kunnen tonen, dus zul je een km-administratie moeten hebben.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Om heel precies te zijn...

Het punt is dat de auto geactiveerd is op de balans. Dit betekent dat je in principe alle autokosten in mindering mag brengen op je winst. En dat je alle BTW die je betaalt over de autokosten terugvraagt (de auto is zakelijk).

..klopt dit volgens mij niet, je bent als IB-ondernemer vrij om los van de IB ook weer zelf te bepalen of de auto voor OB zakelijk is. Maar dat terzijde. ik heb het in elk geval wel degelijk over zakelijk voor zowel IB als OB.

 

Maar in het geval dat je wel BTW terugvordert conform de 75/25-regel hoef je dit niet nog eens te corrigeren met btw-correctie. Die correctie ziet al in de 25% die je niet terugvordert.

 

DennisvD en LouisvT, jullie zeggen wat dit betreft hetzelfde en dat is precies wat ik me afvroeg. Dank voor jullie antwoorden!

Je betaalt dus samengevat OF werkelijk prive deel (onderbouwd naar rato vs zakelijk) btw, OF 25% btw (versus 75 zakelijk) zonder onderbouwing, OF 112% x bijtellingspercentage x catalogus/dagwaarde etc via IB (met volledige btw-teruggave in OB)...en mag van die drie de voor jou gunstigste nemen. Correct zo ?

Link naar reactie
  • 1

Nee, niet helemaal correct: de 75/25 regeling geldt voor een auto die privévermogen is voor de BTW, de andere 2 mogelijkheden gelden voor de zakelijke auto.

Misschien bedoel je dit trouwens wel te zeggen (en begrijp ik je niet goed), maar je stelt het nu alsof je altijd 3 mogelijkheden hebt, en dat is dus niet zo.

Voor de privé-auto (voor de BTW dus) geldt trouwens ook de mogelijkheid om ofwel de 75% toe te passen, ofwel een deel van de voorbelasting op onderhoud en brandstof aan de hand van de werkelijke verhouding zakelijk-privé als dat beter uit zou komen.

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

je bent gereusd LvT :)...maar: aangezien je volgens mij vrij mag bepalen of de IB-zakelijke-auto voor OB wel of niet zakelijk is, kom je in de praktijk toch op deze drie mogelijkheden uit? Maar misschien zie ik nu eventuele nadelen over het hoofd van kiezen voor prive-etiket voor OB, dat zou kunnen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@aha

Optie 1:

Stel de autokosten zijn EUR 10.000, en hier wordt 25% van bijgeteld. Als hij kiest voor volledige aftrek krijgt hij 100% BTW terug (voor het gemak: EUR 1.900,00. Hij betaalt als correctie privegebruik 12% van EUR 2.500,00 is EUR 300,00. Resultaat: (EUR 1.900 - EUR 300 = EUR 1.600)

 

Optie 2:

Je kiest voor de 75/25-optie. Autokosten zijn EUR 10.000,00, voorbelasting EUR 1.900,00. Nu krijg je 75% daarvan terug, dus EUR 1.425,00.

 

Ik zou die EUR 175,00 toch wel een nadeel noemen ;)

 

m96 moet er overigens wel rekening mee houden dat de auto een OB-auto is en blijft (er is immers OB teruggevraagd bij de aanschaf). Bij eventuele verkoop zul je dus BTW over het verkoopbedrag bij de koper in rekening moeten brengen. Dit staat geheel los van de OB over de autokosten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

m96 moet er overigens wel rekening mee houden dat de auto een OB-auto is en blijft (er is immers OB teruggevraagd bij de aanschaf). Bij eventuele verkoop zul je dus BTW over het verkoopbedrag bij de koper in rekening moeten brengen. Dit staat geheel los van de OB over de autokosten.

Sorry, ik ging inderdaad al niet meer specifiek uit van het punt van TS m69. Als je geen btw bij aanschaf hebt teruggevraagd (mijn situatie) houd je de keuzemogelijkheid in de OB en zo kwam/kom ik ook op de drie btw-opties. Of vervalt daardoor in mijn geval die 12%-regeling/verplichting? Pfff..

 

Overigens @Louis: de geaccepteerde 75/25 is volgens de belastingdienst niet speciaal voorbehouden aan alleen prive-auto's hoor. Zie bd.nl.

 

Het blijft lastig dat BD zelf niet heel duidelijk is. Je moet bij een zakelijke IB-auto dus prive-voordeel compenseren (niet door werkelijk percentage maar via de bijtelling, ook al weet je eventueel het werkelijk percentage). Daarnaast moet je in OB de btw naar rato corrigeren (hetzij werkelijk hetzij 75/25), en een 12% btw-correctie einde jaar. Op bd.nl lezen die laatste twee dan weer als en-en, niet als of-of zoals ik hier opsteek. Afhankelijk van de waarde van je (oude) auto en de hoogte van de gemaatke kosten kunnen beide methodes nogal verschillend effect hebben!

Link naar reactie
  • 0
Overigens @Louis: de geaccepteerde 75/25 is volgens de belastingdienst niet speciaal voorbehouden aan alleen prive-auto's hoor.

Sorry, ik was in mijn antwoord niet helemaal volledig. Bij de zakelijke (voor de BTW) auto waar geen BTW is afgetrokken bij de aanschaf van de auto mag inderdaad de 75/25%-regeling worden toegepast.

Is de voorbelasting wel afgetrokken, dan dient de welbekende 12% gecorrigeerd te worden, of correctie op basis van werkelijk zakelijk-privé gebruik. De 75/25 geldt dan niet.

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de aanvulling Louis. Zo snap ik hem weer helemaal. Mag ik nog een gerelateerde zijspoor-vraag stellen die jij dan misschien ook wel weet. Ik rijd weinig prive, misschien 5 a 10 x per jaar eens iets van 75 km ofzo, zit zelfs dicht bij de 500 km schat ik. Maar ik heb geen zin om elk zakelijk ritje op de dag/uur en preciese standen bij te houden inclusief omrijden enzovoorts. De paar honderd bijtelling op de lage dagwaarde van mijn oude wagen neem ik dan liever op de koop toe voor dat gemak, en ik wil ook helemaal geen speciale moeite hoeven doen om onder de 500 te blijven. Maar om je verdeling zakelijk-prive te weten (mogelijk voordeliger dan 75/25 immers, misschien wel 90/10) zou ik b.v. wel die paar keer dat ik prive die auto pak even het gemaakte aantal km's kunnen noteren en delen op een jaarlijkse km-stand...de rest is dus zakelijk. Om geen bijtelling te krijgen is die andere, exactere administratie nodig weet ik..maar voldoet zoiets simpels als ik voorstel wel als 'uit de administratie af te leiden' voor verhouding prive-zakelijk?

Link naar reactie
  • 0

Voor de BTW-correctie zou je inderdaad kunnen volstaan met wat je beschrijft.

Let echter we op, dat je niet gaat stellen dat bijvoorbeeld 95% zakelijk is geweest, je zou dan wel eens met de stelling van de inspecteur geconfronteerd kunnen worden, dat de auto voor de IB geen keuzevermogen meer is/was, maar verplicht zakelijk vermogen. Hierover is al een aantal keren (recent nog) iets beschreven op HL, mocht je mijn opmerking niet helemaal kunnen volgen. Zoek die topics dan even op.

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de waarschuwing Louis. Het 'risico' van b.v. 95% zakelijk is in mijn geval niet erg, de keuze voor IB is toch al zakelijk, verplicht of niet. Bij een oude auto met veel onderhoud leek dat voordeliger. Qua administratie: ik bedenk me net dat ik met die simpele variant, die voor de OB-kant goed genoeg is, mogelijk al doende ook nog eens vaststel dat ik minder dan 500 km zakelijk rijd, maar diezelfde administratie is dan niet goed genoeg voor verhinderen van bijtelling in IB. Terwijl het om minstens dezelfde orde van grootte aan bedragen gaat. Nouja als de inspecteurs maar blij zijn :-/ ?!

Link naar reactie
  • 0

De hele discussie gevolgd hebbend denk ik het (ongeveer) te begrijpen.

Maar er zijn nog wel een paar onduidelijkheden.

Hoe wordt in de vaststelling van de autokosten bijvoorbeeld omgegaan

met de aan klanten in rekening gebrachte autokosten?

Daarom met een rekenvoorbeeld een poging of het nu allemaal klopt.

 

cataloguswaarde auto: EUR 30.000

Bijtelling volgens 25% regeling is dan EUR 7.500

 

Autokosten (allemaal excl. btw):

Afschrijving EUR 3.000

Brandstof, onderhoud etc. EUR 1.500

Verz. en wegenbel. EUR 1.000

---------------

subtotaal EUR 5.500

Af:

Aan klanten gefactureerde

autokosten EUR 1.500

---------------

Totaal EUR 4.000

=========

 

Correctie Omzetbelasting:

12% x EUR 4.000 = EUR 480

(of is het: 12% x EUR 5.500 = EUR 660 ??)

 

Bijtelling IB:

De werkelijke kosten zijn lager dan de 25% regeling, dus de werkelijke kosten bijtellen.

Bijtelling is dan EUR 4.000

(of moet toch het bedrag van EUR 5.500 worden bijgeteld??)

De bedragen van de werkelijke kosten zijn gedeeltelijk excl. btw en gedeeltelijk zonder btw (belasting en verzekering).

Moet de bijtelling dan ook nog worden opgehoogd met de

btw-correctie EUR 480 of EUR 660??

 

Als het dan maar onder de EUR 7.500 blijft, want dat bedrag

is natuurlijk weer incl. btw!

 

Graag het verlossende antwoord op deze vragen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Albertus,

 

De post die jij noemt (aan klanten gefactureerde autokosten) zijn geen autobaten in de zin dat zij op deze kosten drukken. Dit wordt fiscaal gezien als omzet en dient ook bij je omzet opgeteld te worden.

 

In jouw rekenvoorbeeld zouden de autokosten dus € 5.500,00 bedragen. Dit dient bij je inkomen bijgeteld te worden (dus niet het forfaitaire bedrag van € 7.500,00). De correctie BTW bedraagt dus (12% van € 5.500,00 =) € 660,00. De bijtelling IB vindt dus plaats over € 5.500,00.

 

Kom je hier verder mee?

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ok Dennis, bedankt voor je snelle reactie.

Mijn vragen zijn hiermee opgelost.

 

En Joost, jij ook bedankt voor je reactie.

Over de autokosten die ik aan klanten doorbereken, heb

ik inderdaad ook btw in rekening gebracht.

 

Ik heb begrepen dat je over alle kosten die je in het kader van je dienstverlening

aan klanten in rekening brengt (dus ook over autokosten en zelfs over portokosten etc.)

btw moet berekenen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat je over alle kosten die je in het kader van je dienstverlening

aan klanten in rekening brengt (dus ook over autokosten en zelfs over portokosten etc.)

btw moet berekenen.

 

Dat heb je heel goed begrepen.

Maakt niet uit of je 1190,- voor je diensten vraagt (dus 190,- aan BTW afdraagt) of dat je 1000,- voor je diensten en 190,- voor je bijkomende portokosten en gereden kilometers: Je moet toch 190,- aan BTW afdragen (mits je BTW plichtig bent natuurlijk).

Link naar reactie
  • 0

De correctie BTW bedraagt dus (12% van € 5.500,00 =) € 660,00. De bijtelling IB vindt dus plaats over € 5.500,00.

Waar kan men naar refereren dat de 12% correctie gelimiteerd wordt door de autokosten als bijtelling ?

Er zijn ook vele anderen die het hebben gepost, gezien de vele draadjes die hierover gaan, maar volgens dit

is een van de formules: 12% x 25% x cataloguswaarde en niet 12% x IB-bijtelling.

De aangehaalde tekst over het jaarlijks corrigeren, zegt: “Het bedrag dat u hiervoor berekent, hangt af van de cataloguswaarde van de auto en hoe zuinig uw auto is”. Ik neem aan dat de belastingdienst haar tekst haalt uit de wetsregels.

 

Link naar reactie
  • 1

dag Brood,

 

Dat is artikel 15 lid 1 van de uitvoeringsbeschikking OB:

De belasting welke drukt op het houden - met inbegrip van de aanschaffing - door de ondernemer, van een auto welke mede wordt gebruikt voor eigen privé-doeleinden (privé-gebruik), wordt eerst in aftrek gebracht alsof de auto uitsluitend voor bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt; vervolgens is ter zake van het privé-gebruik jaarlijks 12 percent belasting verschuldigd over het bedrag dat bij de heffing van de inkomstenbelasting als onttrekking wordt aangemerkt

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is artikel 15 lid 1 van de uitvoeringsbeschikking OB:

De belasting welke drukt op het houden - met inbegrip van de aanschaffing - door de ondernemer, van een auto welke mede wordt gebruikt voor eigen privé-doeleinden (privé-gebruik), wordt eerst in aftrek gebracht alsof de auto uitsluitend voor bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt; vervolgens is ter zake van het privé-gebruik jaarlijks 12 percent belasting verschuldigd over het bedrag dat bij de heffing van de inkomstenbelasting als onttrekking wordt aangemerkt

 

Dag Joost,

 

Nu artikel 15 lid 1 is vervallen op 1-7-2011. Betekend dat dan ook dat in de periode vóór deze datum de 12 % berekening over de bijtelling volgens jouw gegeven quote uit dit artikel niet meer van toepassing is voor het berekening van de BTW correctie over het eerste half jaar van 2011?

 

Groet,

Brood

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Brood

 

Dan kom je op een bezwaargrond tegen de eigen aangifte Q4 2011.

 

De Belastingdienst verlangt nu van ondernemers dat ze voor hetzelfde feit (privé gebruik auto) op twee manieren de correctie privé berekenen in 2011. Mijns inziens is dit formeel niet mogelijk. Onder fiscalisten is het evenwel duidelijk dat de kans op succesvol bezwaar niet groot is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Maar ik denk niet dat je met de bezwaren een mogelijk voordeel moet wegnemen.

 

Bij splitsing van de autokosten (excl. afschrijving) en wanneer deze op datum in het eerste deel van het jaar veel lager zijn dan in het tweede deel van het jaar dan is de bijtelling (wanneer deze onder 0,25/2 van de cataloguswaarde uitkomt) over het eerste deel lager (slechts autokosten+1/2 afschrijving) en eveneens de correctie van 12% daarop.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.