• 0

Sokken : Welke maten hebben Nederlanders ?

Gast Verwijderd account

Over 4 weken zit ik in het buitenland bij potentiële leveranciers.

 

Met het bepalen van de voorraad heb ik wat ideeën nodig.

 

Omdat we met 28 kleuren gaan beginnen en de voorraad niet groot wil maken zal ik beginnen met 2 maten.

 

39-42 en 43-46 zullen de maten zijn die te verkrijgen zijn in het begin.

 

Nu het dilemma. Ik kan niet goed inschatten hoe de verhouding gaat zijn tussen deze 2 maten.Ik heb zelf het idee om gewoon 30 schoenenwinkels binnen te stappen en deze vraag voor te leggen.

 

Wellicht hebben jullie hier andere opties.

 

Dank.

 

Danny

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Blijkbaar was ik niet wakker bij het zoeken op google....

 

Genoeg onderzoeken te vinden. Het cbs zal ik nog gaan bezoeken.

 

Van 4 onderzoeken het gemiddelde genomen:

 

 

Mannen : 43.1

 

Vrouwen : 39

Link naar reactie
  • 1

http://dined.io.tudelft.nl/dined/

 

bij populations kies je geslacht en leeftijd van je doelgroep.

bij measurements footlength

 

dan zie je in de grafiek onder single measurement hoeveel procent van je gekozen populatie langere of kortere voeten heeft dan de maat (in mm.) die je onder de grafiek invult.

je kan ook aan de slider trekken en dan zien welke maten je nodig hebt om een bepaald % van je population te bedienen.

Link naar reactie
  • 1

en dan nog een matentabel erbij van CAST (Centrum voor Accessoires, Schoenen en Tassen) en dan weet je ook weer bij welke millimeters welke schoenmaat hoort.

 

Volgens mij zit je herensokken so wie so het zwaartepunt bij 43-46. Ik denk dat het ook wel handig is om in sokken op basis van millimeter of inchmaten te bestellen als dat kan want er worden over de wereld nog al wat verschillende maatvoeringen voor schoenen gebruikt, in NL is er 1 maatvoering voor iedereen, maar veel landen gebruiken aparte maatvoeringen voor mannen, vrouwen en kinderen. en de gebruikte omrekentabellen zijn niet allemaal even nauwkeurig.

Link naar reactie
  • 0

Wat heeft jou doen kiezen voor 2 maten?

 

Dan is namelijk je te realiseren verkoopprijs beduidend lager. En iedere massaverkoper (markt, Hema etc) is je concurrent.

 

Wanneer je kiest voor dubbele maten (36-37 / 38-39 / 40-41 / 42-43 / 44-45 / 46-47) kun je waarschijnlijk een driedubbele verkoopprijs realiseren en de pasvorm is veel beter > tevreden klanten > herhalende klanten.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wat heeft jou doen kiezen voor 2 maten?

 

Dan is namelijk je te realiseren verkoopprijs beduidend lager. En iedere massaverkoper (markt, Hema etc) is je concurrent.

 

Wanneer je kiest voor dubbele maten (36-37 / 38-39 / 40-41 / 42-43 / 44-45 / 46-47) kun je waarschijnlijk een driedubbele verkoopprijs realiseren en de pasvorm is veel beter > tevreden klanten > herhalende klanten.

 

Hema en massaverkopers klanten zijn niet mijn doelgroep.

 

Het merk zal alleen op internet te verkrijgen zijn en zal een specifieke doelgroep gaan aanspreken. Ook hebben de massaverkopers nooit meer dan 8 kleuren in de winkel hangen/ liggen.

 

Ook voorraad technisch is het in het begin niet te betalen om van 28 kleuren 6 maten op voorraad te hebben.

 

danny

 

 

edit: je zet me wel aan het denken. Ik zal het op mijn lijst zetten met te bespreken zaken met de fabrikanten. Dank je!!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

als dit topic serieus is niet lezen

 

 

???

 

Aan de reactie van Roel,michael en starterscoach te zien is dit een redelijk serieus topic.(dank daarvoor)

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Mooie tips, alleen welke (gewogen) populatie(s) is of zijn representatief voor jouw doelgroep, Danny?

 

Twee of drie maten zouden moeten volstaan; krappe definitie van maten leidt tot onverkochte voorraad. Hetzelfde geldt voor 28 kleuren (dat hebben vast nog maar weinig mensen voor jouw doelgroep uitgezocht).

 

Kun je sokken niet van een kleurenwasje voorzien? Of made-to-order maken in de gewenste kleur, patroon en maat (filmpje van de productie of productieplanning voor toesturen van de sokken aan besteller zenden, of ben ik nu een geitenbreier?). ;D

 

Persoonlijke sokken te bestellen vanaf 10 stuks o.i.d. Voordeel in meerdere opzichten is dat je maatwerk levert.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ook hebben de massaverkopers nooit meer dan 8 kleuren in de winkel hangen/ liggen.

 

Ook voorraad technisch is het in het begin niet te betalen om van 28 kleuren 6 maten op voorraad te hebben.

ik heb in het verleden sokken verkocht en dan voornamelijk aan de bouwvakkende medemens,

en er zijn er ook genoeg met maatje 35-38 en 46-49.

 

ik zou eerder kiezen voor een een bredere maatvoering en bijvoorbeeld starten met 14 kleuren,

zijn er toch nog steeds 6 meer als de concurrent. ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.