• 0

Webwinkel en de winst vergroten welke manier het beste te bereiken?

Beste Higherlevel leden,

 

Ik hoop dat jullie mij waardevolle adviezen kunnen geven. Ook hoop ik graag van andere webwinkel eigenaren te weten te komen wat voor hun wel en niet werkt. Ik zit met het volgende:

Ik heb sinds anderhalf jaar een webwinkel in consumenten elektronica en accessoires. Als artikelen voor 16:00 uur besteld zijn zijn ze binnen 1 dag bezorgd en ik heb geen eigen voorraad omdat alles middels dropshipment wordt bezorgd. Ik heb dus geen eigen voorraad en dit is ook niet interessant omdat de meeste artikelen die ik verkoop maar 1 keer wordt verkocht ik heb dus geen artikelen die ik in grote aantallen in koop. Ik hanteer adviesprijzen en de winst is gemiddeld 35 procent van de consumenten adviesprijs. De gemiddelde order waarde zit ongeveer op 50 euro. ik heb gemiddeld 30 bestellingen per maand. Ik heb rond de 3000 unieke bezoekers per maand. Dit houd in dat 1 procent van de bezoekers een bestelling plaatst voor 50 euro waar ik 17,50 aan verdien.

 

Om 100 bezoekers te krijgen moest ik voorheen bij de prijsvergelijkingssites als Beslist, Ciao, Kelkoo etc. ongeveer 19 eurocent betalen. Ik betaal dan dus 19.- euro terwijl ik er maar 17,50 winst aan verdien (zie bovenstaande berekening). Ik moet er ook nog mijn hosting en andere kosten van betalen en uiteraard wil ik er ook nog wat aan overhouden.

 

Ik heb dus geprobeerd om te adverteren op vergelijkingssites als: Beslist, Ciao, Kelkoo etc. echter heb ik hier alleen maar verlies mee gemaakt en de kosten waren hoger als de winst die ik er mee genereerde. Dat is dus helaas nooit iets geworden en ik ben totaal gestopt met alle prijsvergelijkers.

 

Ik ben dus sinds 3 maanden volledig gestopt met het betaald reclame maken via prijsvergelijkers om bovenstaande reden.

 

Ook Google adwords heb ik geprobeerd met mijn gratis tegoed van 50 euro wat ik nog had. Ook dit is nooit wat geworden en ik heb er denk nog geen 10 euro winst mee binnengehaald. Gezien bovenstaande berekening van 1 op de 100 besteld waar ik 17,50 mee verdien zal Google adwords geen succes zijn. Omdat de klik prijs waarschijnlijk te hoog zal zijn om niet meer als 17,50 per order uit te geven (gebaseerd dan 1 op de 100 bezoekers daadwerkelijk besteld.

 

Ik maak ik nog wel gebruik van gratis prijsvergelijker Twenga echter krijg ik daar slechts 5% van mijn orders/inkomsten mee.

 

De andere 95% van de klanten en daarmee inkomsten komen binnen van betaalde Admarkt advertenties van Marktplaats. De kosten vallen relatief mee en gemiddeld kost het mij ongeveer 10 procent aan kosten van de advies verkoopprijs die ik hanteer. Dit houd dus in dat er 25% winst over blijft van de advies verkoopprijs om de overige kosten zoals de webhosting te betalen welke 70 euro per maand kost. Houdt hier echter wel rekening mee dat ik ongeveer 7 uur per maand bezig ben om de advertenties te plaatsen.

 

Let wel op: de cijfers die hier boven staan over het aantal bezoekers dat een aankoop doet en het gemiddelde aankoopbedrag dat ik heb berekend is vanaf mijn huidige situatie. Mijn huidige situatie is dat 95% van de klanten van Marktplaats komt die op Marktplaats een advertentie van een product goed heeft bekeken en een gedeelde van de mensen die de advertentie bekeken hebben (1 op de 5 advertiebekijkers) doorklikt naar mijn webwinkel. De klanten van prijsvergelijkers blijkt uit cijfers van het verleden bestelde gemiddeld bijna voor de helft lager in order waarde en ook was het aantal bezoekers dat daadwerkelijk iets bestelde ook meer als de helft lager. In praktijk werkt betaalde reclame op prijsvergelijkers en op Google dus nog slechter ik verdiende er zoon 9 euro mee terwijl ik ongeveer 19 euro aan marketing betaalde per order. Ik draaide daardoor ook enkele maanden verlies.

 

Omdat Marktplaats voor mij erg goed werkt ben ik nu tevreden over mijn resultaten. Ik wil alleen toch mijn winst verhogen en wil graag weten wat in mijn situatie verstandig is of aan te raden is om dat doel te behalen. Ik ga mijn advertenties op Marktplaats verdrievoudigen om zo meer omzet en daarmee winst te maken. Echter wil ik weten waar ik het moet zoeken. Moet ik het zoeken in het adverteren op andere plekken (zoja waar?), moet ik het zoeken in het optimaliseren/verbeteren van de webwinkel of is er een andere manier die in mijn situatie geschikt is om meer omzet/winst te behalen.

 

Ik ben bang om weer reclame te maken bij bedrijven die 0,19 cent per klik rekenen omdat ik dat er bijna nooit uit kan halen. Inkoopvoordeel kan ik ook moeilijk krijgen omdat ik geen eigen voorraad heb en dit ook niet interessant is gezien mijn situatie omdat alles middels dropshipment gaat. Ook andere verkoopprijzen gaan hanteren lijkt mij ook niet verstandig omdat ik denk dat er dan helemaal niks meer over blijft.

 

Wie weet er wat er verstandig is en hoe ik het het beste kan aanpakken. Moet ik op meer plekken adverteren? Moet ik andere prijzen gaan hanteren? Moet ik de webwinkel en opknap beurt geven of hebben jullie nog andere suggesties.

 

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en uiteraard ook ik ook heel graag wat voor manier van reclame of winstoptimalisatie voor andere webwinkel eigenaren werkt. Ik zou het namelijk ook graag willen weten als bovenstaande reclame zoals via prijsvergelijkers en Google adwords voor jullie wel werkt en waarom jullie wel tevreden zijn met de resultaten van dergelijke reclame.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Ruben,

 

Gezien alle cijfers die je noemt, vermoed ik dat je ook kunt zien waar je bezoekers afhaken. Heb je bijvoorbeeld wel eens geprobeerd om het verplichte registreren uit te schakelen? Is dat een plek waar veel wordt uitgestapt?

 

Daarnaast mag je website ook op andere punten wel wat gebruiksvriendelijker, zoals m.b.t. het kleurgebruik (het rood in je twitterberichten is niet te lezen tegen die blauwe achtergrond), de indeling van je producten (een "spanningsomvormer" in de rubriek "catalogus"? en je andere product in deze rubriek is een catalogus uit 2008?), plaatjes die niet laden (rood kruisje), verschillende lettertypes door elkaar, speciale tekens die niet goed worden getoond, tik- en taalfouten, ...

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Allereerst hulde voor het uitgebreide verhaal! Zo kan het dus ook, in tegenstelling tot sommige anderen die hier "tips voor webwinkel" komen vragen.

Adwords zou, zeker met jouw assortiment, goed moeten werken. Het vergt alleen wel wat meer moeite dan alleen het aanmaken van een advertentie met leuke tekst. Je moet ook zorgen dat de landingpagina's optimaal zijn. Dat wil zeggen dat de pagina waar de klant op terecht komt zo veel mogelijk ingericht moet zijn op een manier zo dat de klant het meest verleid wordt om te bestellen. Zorg dat er zo veel mogelijk keywords terug komen in de landingspagina, dat er goed vermeld wordt dat je snel levert en dat de pagina gelijk vertrouwen uitstraalt. Een kosten per order verhouding van 5 euro per order moet dan prima te realiseren zijn. Vooral als je op heel specifieke termen of zinnen gaat adverteren moet dit geen probleem zijn.

 

Verder kan je ook adverteren via sociale media als twitter, facebook en dergelijk. Dat vergt wel wat kennis en tijd maar kost qua euro's niet heel veel.

Link naar reactie
  • 0

Ik volg John.

 

Ga eerst je site verbeteren. Ik heb er net naar gekeken. Paar keer rondgeklikt en kom dan lege categorieen e.d. tegen. De gemiddelde klant kent daar 1 oplossing voor (rechterbovenhoek, rood vierkantje met wit kruisje aanklikken).

 

Voordeel van de interne aanpak: kost alleen tijd en geen geld (als je hetzelf doet).

 

Haal er een azijnpisser bij die je site kritisch bekijkt en die jou de verbeterpunten aanlevert.

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor al jullie reacties. Ik ga alles stap voor stap na lopen. Ik begin met het verwijderen van het verplichte account gedeelte. Hopelijk kan mijn webhoster dit voor mij kosteloos verwijderen ik kan dit namelijk helaas niet zelf doen.

http://support.shoptrader.nl/index.php?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid=139

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor al jullie reacties. Ik ga alles stap voor stap na lopen. Ik begin met het verwijderen van het verplichte account gedeelte. Hopelijk kan mijn webhoster dit voor mij kosteloos verwijderen ik kan dit namelijk helaas niet zelf doen.

http://support.shoptrader.nl/index.php?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid=139

 

Bedankt Waltervl ik had het al aangevraagd het kost alleen 5 euro per maand excl. Btw. Als ik de webwinkel 2 jaar hebt kost dit 120 euro per jaar excl. Btw. Ik vindt dit te duur voor zoon kleine aanpassing. Wat zeggen jullie higherlevel leden ervan?

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Stel dat het je 2 orders per maand extra oplevert is het dan nog steeds te duur?

 

Dan is het rendabel maar ik denk niet dat ik van de 30 orders per maand ineens 2 orders meer krijg dus bijna 7 procent meer. En buiten dat vindt ik dit bedrag veels te duur. Ik betaal 60 euro per maand en nu moet ik per maand 5 euro meer betalen bijna 10% dus om zoon kleine aanpassing.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Stel dat het je 2 orders per maand extra oplevert is het dan nog steeds te duur?

 

Dan is het rendabel maar ik denk niet dat ik van de 30 orders per maand ineens 2 orders meer krijg dus bijna 7 procent meer. En buiten dat vindt ik dit bedrag veels te duur. Ik betaal 60 euro per maand en nu moet ik per maand 5 euro meer betalen bijna 10% dus om zoon kleine aanpassing.

 

Is er geen geld voor investeringen? Vraag mijzelf dan echt af of dit geen hobby is in plaats van echt ondernemerschap en dat bedoel ik niet lullig, maar als je al moeilijk doet om 5 euro al snap ik je beweegreden wel, maar ga dan bij GetSeoShop.com waar je geen maandelijkse vaste kosten hebt alleen op basis van je omzet.

Link naar reactie
  • 0

Stel dat het je 2 orders per maand extra oplevert is het dan nog steeds te duur?

 

Dan is het rendabel maar ik denk niet dat ik van de 30 orders per maand ineens 2 orders meer krijg dus bijna 7 procent meer. En buiten dat vindt ik dit bedrag veels te duur. Ik betaal 60 euro per maand en nu moet ik per maand 5 euro meer betalen bijna 10% dus om zoon kleine aanpassing.

 

Is er geen geld voor investeringen? Vraag mijzelf dan echt af of dit geen hobby is in plaats van echt ondernemerschap en dat

 

bedoel ik niet lullig, maar als je al moeilijk doet om 5 euro al snap ik je beweegreden wel, maar ga dan bij GetSeoShop.com waar

je geen maandelijkse vaste kosten hebt alleen op basis van je omzet

 

Ik begrijp je punt alleen ik heb besloten na veel verlies gedraait te hebben om inderdaad geen enkele euro uit te geven aan zaken waarvan ik niet weet of dat ik er rendement uit haal. Nu draai ik elke maand winst en ik ben bang om dat te verliezen als ik weer aan allerlei zaken geld uit ga geven waarvan ik niet weet of dat ik dat er uit haal.

 

Ik draai liever op safe met winst dan op niet safe en dat ik straks verlies draai. En ik begrijp dat het hier maar om 5 euro gaat maar ik zal als ik beduidend meer winst wil draaien wel meer moet inversteren en dan kans heb om meer geld en in het ergste geval straks weer verlies draai

 

mod-edit:quote gefixed

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet meteen duidelijk wat je verkoopt, het is ontzettend veel.

 

Welke producten verkoop je het meeste en maak je de beste marge op? (waar werken de Adwords wel?) Dan kun je je webshop een look-and-feel geven die past bij bijvoorbeeld de verkoop van fotoapparatuur en camera's? (ik noem maar wat)

 

Ook kun je je webshop dan optimaliseren voor 1 productgroep.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is niet meteen duidelijk wat je verkoopt, het is ontzettend veel.

 

Welke producten verkoop je het meeste en maak je de beste marge op? (waar werken de Adwords wel?) Dan kun je je webshop een look-and-feel geven die past bij bijvoorbeeld de verkoop van fotoapparatuur en camera's? (ik noem maar wat)

 

Ook kun je je webshop dan optimaliseren voor 1 productgroep.

 

 

 

 

 

Ik verkoop echter in 90% van de gevallen totaal verschillende artikelen ook wordt bijna geen enkel artikel meerdere keren verkocht het wisselt dus constant. Vandaar dat dit helaas geen optie is.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Stel dat het je 2 orders per maand extra oplevert is het dan nog steeds te duur?

Dan is het rendabel maar ik denk niet dat ik van de 30 orders per maand ineens 2 orders meer krijg dus bijna 7 procent meer. En buiten dat vindt ik dit bedrag veels te duur. Ik betaal 60 euro per maand en nu moet ik per maand 5 euro meer betalen bijna 10% dus om zoon kleine aanpassing.

Kun je niet eenvoudig zien hoeveel mensen iets in hun winkelwagen plaatsen en vervolgens afhaken bij de registratie? Dat zou een indicatie kunnen zijn voor het aantal extra orders dat dat zou kunnen opleveren.

 

Normaliter zou je verwachten dat je voor extra functionaliteit (registratie) zou moeten betalen, maar nu moet je betalen om dat te omzeilen. Dat geeft voor mij al aan dat de makers van de software de meerwaarde van niet-registreren ook hebben ingezien ...

Link naar reactie
  • 0

Omzet vergroten en/of kosten verlagen. Ik denk dat je alles nog systematischer aan zou kunnen pakken om dit doel na te streven. Externe internetmarketingpartijen schakel je idealiter pas in als je zelf alles 100% op orde hebt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Stel dat het je 2 orders per maand extra oplevert is het dan nog steeds te duur?

Dan is het rendabel maar ik denk niet dat ik van de 30 orders per maand ineens 2 orders meer krijg dus bijna 7 procent meer. En buiten dat vindt ik dit bedrag veels te duur. Ik betaal 60 euro per maand en nu moet ik per maand 5 euro meer betalen bijna 10% dus om zoon kleine aanpassing.

Kun je niet eenvoudig zien hoeveel mensen iets in hun winkelwagen plaatsen en vervolgens afhaken bij de registratie? Dat zou een indicatie kunnen zijn voor het aantal extra orders dat dat zou kunnen opleveren.

 

Normaliter zou je verwachten dat je voor extra functionaliteit (registratie) zou moeten betalen, maar nu moet je betalen om dat te omzeilen. Dat geeft voor mij al aan dat de makers van de software de meerwaarde van niet-registreren ook hebben ingezien ...

 

Ik kan alleen zien of klanten een volle winkelwagen achterlaten echter zie ik ook hun gegevens zoals naam en e-mailadres enzo. Dit houdt dus in dat ze zichzelf al geregistreerd hebben dus daar zou het probleem niet moeten zitten dat ze hun winkelwagen niet afrekenen.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt net een Higherlevelbestelling gekregen, die moet je maar even verwijderen :-[

 

Ik dacht nog 1 stap te kunnen doen (zat in stap 3 en stap 4 is pas voltooien) maar na stap 3 heb ik al besteld.

 

Beetje tricky want je wekt de schijn dat dat pas na stap 4 gebeurt.

 

Ik zie dat je de verzendkosten pas na de registratie vermeld. Klopt dat?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ruben,

 

Toch maar even geregistreerd om je bestelproces te kunnen bekijken ...

 

Als ik een tikfout in mijn gegevens heb gemaakt, kan ik "adres wijzigen" kiezen. Maar een fout in mijn naam of in de straatnaam kan ik dan niet individueel wijzigen, dan moet ik al mijn gegevens opnieuw intikken.

 

Huisnummer, postcode en plaatsnaam kan ik wel individueel wijzigen, maar op het scherm dat daarna komt zijn deze gegevens vervolgens niet aangepast (!). En als ik dan toch maar besluit om alle gegevens opnieuw in te voeren, worden deze op het scherm daarna (stap 1) correct getoond, maar in stap 2 zie ik het foute adres weer terug (als factuuradres). Dan blijkt dus dat het adres niet wordt "gewijzigd", maar dat alleen een nieuw bezorgadres wordt aangemaakt. Verwarrend.

 

Volhardend als ik ben - ik wil per se iets bij je bestellen - vind ik helemaal rechts onderaan "Account wijziging". Maar als ik daarop klik, zie ik maar een beperkt aantal velden die ik kan aanpassen. Na "doorgaan" krijg ik een nieuw menu met een aantal keuzes, waarbij ik moet kiezen tussen "Bekijk of wijzig mijn account informatie" en "Bekijk of wijzig gegevens in mijn account informatie". Voor mij is dat hetzelfde, maar de eerste blijkt het scherm te zijn dat ik net al heb gehad, in het tweede kan ik eindelijk mijn adresgegevens aanpassen.

 

Als ik het oude adres dan wil verwijderen, wordt de "Verwijder" button niet getoond (rood kruisje).

 

Nu zal niet iedereen deze problemen tegenkomen (de meeste mensen tikken immers foutloos), maar er hoeft maar iets fout te gaan en je maakt het je bezoeker wel heel lastig ...

 

Ondertussen kom ik een aantal slordigheden tegen. Mijn producten worden "verzorgd" (i.p.v. bezorgd), onderaan in stap 1 ontbreekt een spatie (afrekenenom), uw bestelling "word" verpakt (i.p.v. wordt). En als ik een fout maak bij het wijzigen van mijn wachtwoord krijg ik een Engelstalige foutmelding.

 

Tot slot: leuk, zo'n Twitter rubriek aan de rechterkant. Maar je laatste bericht (gelukkig nieuwjaar) is inmiddels 39 dagen oud. Geeft toch een bepaalde indruk ...

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij ook beter om je aanbod wat uit te dunnen. Ook zou ik proberen om in ieder geval de producten op je homepage van een eigen tekst te voorzien. De "König - KÖNIG HIGH SPEED HDMI KABEL" staan bijvoorbeeld wel wat specificaties bij, maar geen lengte. Iets wat voor veel mensen toch wel belangrijk is om te weten.

 

Verder denk ik dat je eens goed moet kijken hoe serieus je er in verder wilt gaan. Je maakt nu winst dus je zou het zo kunnen laten. Wil je echt doorgroeien dan zal je bereid moeten zijn om er flink in te investeren. Vooral qua tijd, maar dit zal ook kosten met zich meebrengen.

Ook zou je dan goed moeten kijken waar je een meerwaarde kan creëren voor je klanten. Jouw assortiment wordt door vele anderen ook gevoerd en je bent niet overal de goedkoopste.

 

Een aantal vragen die misschien een hoop zouden kunnen verduidelijken:

Heb je veel terugkerende klanten, waarom kopen klanten bij jou en waarom kan ik beter bij jou kopen dan bij een ander?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.