• 0

Auteursrecht teksten website en maatregelen

Mijn vrouw heeft haar eigen schoonheidssalon waarvoor ik de website heb ontworpen. Zij heeft hiervoor de teksten geschreven. Nu kwamen wij erachter dat diverse websites hele lappen tekst kopiëren en op hun eigen website geplaatst hebben. In totaal ben ik al een stuk of 6 websites tegen gekomen die in meer of mindere mate gewoon de tekst gekopieerd hadden.

 

Er is één salon die het wel heel slim gedaan heeft want die heeft zelfs de interne links van mijn vrouw d´r website gekopieerd waardoor je op de site van mijn vrouw uit komt.

 

Nu ben ik allemaal bewijs aan het verzamelen alvorens we de salons gaan aanschrijven. Ik ga ervan uit dat niet alle salons gehoor geven aan de oproep de teksten te verwijderen.

 

Wat kunnen we dan nog doen om toch de salons zover te krijgen de teksten te verwijderen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dave,

 

Wanneer bedrijven de teksten niet verwijderen dan kun je naar de rechter. Ook zou je de service providers kunnen inschakelen, met het verzoek de klant af te sluiten.

 

Je moet er wel heeeeeel zeker van zijn dat het om exact dezelfde tekst gaat, en dat wat ze overnemen niet zo gering is dat van een citaat kan worden gesproken. Je haalt al een voorbeeld aan van evidente auteursrecht inbreuk, maar misschien geldt dat niet voor alle klanten.

 

Wat is trouwens jouw belang bij het laten verwijderen van de teksten? Wanneer ze daarmee bijvoorbeeld doen alsof ze onderdeel zijn van jullie bedrijf, zijn er nog andere interessante juridische mogelijkheden.

 

Let wel op de kosten, dit soort kwesties loopt snel in de papieren. Zeker ook wanneer je onterecht een claim neerlegt, de wederpartij kan dan terugslaan met een vordering op basis van verlies van inkomsten. Niet heel waarschijnlijk, maar het kan.

 

Of te wel, zelf een eerste brief schrijven is nuttig, maar voor het vervolg zou ik mij professionaal laten bijstaan/informeren.

 

Groet,

Anne

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
  • 0

Als het om dezelfde dienst gaat lijken teksten van nature op elkaar. Bovendien mag je jezelf laten inspireren door een ander. Zoals Anne terecht aangeeft heb je niet snel een keiharde zaak. Wel als het gaat om lappen tekst die duidelijk een persoonlijk karakter hebben.

 

Er is ook nog zoiets als cryptomnesie. Je leest een leuke tekst of hoort een liedje en vergeet dit weer tot jezelf een tekst / muziek moet schrijven en de vergeten tekst (bijvoorbeeld een leuke kwinkslag) zelf "bedenkt". Je moet dus zeker weten dat je de eerste was met de tekst.

 

Zou gewoon een mail sturen en vriendelijk doch dringend verzoeken de teksten aan te passen. Het is wel belangrijk voor Google om unieke content te hebben en te houden. Bij mij zijn het klanten die soms hele lappen tekst gebruiken. Ben er niet blij mee (Google) maar kan er ook niet echt mee zitten.

 

Link naar reactie
  • 0

De mails met het vriendelijke verzoek om de teksten te verwijderen zijn inmiddels gestuurd.

 

De teksten die gebruikt worden zijn een exacte kopie van de teksten van mijn vrouw. Het gaat hierbij om meerdere pagina's op de verschillende sites. Sommige inclusief link naar mijn vrouw haar website. Wij zijn er dus heel zeker van dat de teksten gekopieerd zijn (inclusief sommige spelfouten ;D).

 

Wij lijden dus schade omdat google duplicate content niet leuk vindt en daardoor de positie in de SERP beïnvloedt wordt. Uiteindelijk lijden we dus omzetschade omdat website minder gevonden kan worden. In theorie dan....want dat is natuurlijk moeilijk te bewijzen.

Link naar reactie
  • 0

We hebben al een reactie gehad op de mail. Het bedrijf geeft aan dat juristen hiernaar gekeken hebben en het gaat om algemene teksten te vinden op elke website met betrekkingen tot deze aard.

 

Leuke stelling van de juristen, echter gaat het om een exacte kopie van de woorden en zinnen. Complete pagina is gewoon gekopieerd. Dus heeft niks met algemene teksten te maken.

 

Tekst is inmiddels aangepast maar lijkt nog erg veel op de eigen geschreven tekst. Paar woorden zijn veranderd maar meer ook niet. Is hier nog iets tegen te doen?

Link naar reactie
  • 0

Omdat ze de tekst hebben gewijzigd, zijn ze blijkbaar niet zo zeker van hun stelling dat het om puur technische teksten gaat.

 

Zonder voorbeelden kan dit niet worden beoordeeld. Maar zoals je het beschrijft zou de jurist van de tegenpartij weleens gelijk kunnen hebben. Zeker als er enkele woorden zijn gewijzigd. Maar het feit dat fouten ook zijn overgenomen maakt jouw zaak wel sterker.

Misschien kun je voorstellen dat wanneer tenminste een X-percentage van de tekst wordt gewijzigd jij verder zult afzien van een vordering. Zou dat een creatieve middenweg kunnen zijn?

 

Groet,

Anne

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
  • 0

Zonder voorbeelden kan dit niet worden beoordeeld. Maar zoals je het beschrijft zou de jurist van de tegenpartij weleens gelijk kunnen hebben. Zeker als er enkele woorden zijn gewijzigd.

 

De woorden zijn naar aanleiding van onze mail over het auteursrecht gewijzigd. In eerste instantie was het een exacte kopie van de tekst. Met spelfouten dus. Jurist van de tegenpartij kan van alles beweren maar de tekst is een kopie en het is een persoonlijke tekst.

 

Wil er geen halszaak van maken want dat is de energie niet waard. Maar wilde gewoon even weten wat eraan gedaan kan worden.

Link naar reactie
  • 0

 

Het mag niet, je kan ermee naar de rechter en daar schadevergoeding eisen en desgewenst alle winst die door inbreuk op jullie auteursrecht gemaakt is...

 

...maar je zal moeten aantonen dat julie de eerste waren en dat de anderen later met dezelfde tekst (plus fouten) kwamen - dus heb je screenshots gemaakt?

 

...het vergt een paar duiten om een advocaat in te huren, en de uitkomst is ongewis.

 

Waarschijnlijk is het sop de kool niet waard en doe je er beter aan je eigen tekst wat verder aan te scherpen. Beschouw het als een compliment. Al knarsentandend....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Aantonen dat wij de teksten geschreven hebben is probleem niet. Pagina's bestaan sinds 2007 en zijn daarna niet meer gewijzigd. Tevens is de tekst eerst in word geschreven en dat bestand is niet meer gewijzigd sinds 2007.

 

Het zijn ook persoonlijke teksten dus waarom iemand ze kopieert snap ik niet. En een gang naar de rechter zal het niet worden. Update van de teksten zit al in de pijplijn dus dat komt binnenkort.

Link naar reactie
  • 1

Even een update uit het verleden omdat we wat resultaat hebben geboekt! De meeste websites die wij aangeschreven hebben, hebben de teksten verwijderd! Een aantal zijn Ze hebben toch wel ingezien dat het niet zo netjes is de teksten te kopiëren.

 

Alleen lijkt het wel of wij voorbeeld zijn voor schoonheidssalons. Er komen steeds meer pagina's bij met gekopieerde teksten....aaarrggg. Zelfs een webdesign bureau die in zijn portfolio teksten kopieert. >:(

 

Wel een compliment dat ze alles netjes kopiëren. Ik zal eens verborgen linkjes opnemen in de tekst want de meeste kopiëren alles met html via de browser. ;D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dave,

 

Ik heb dit probleem ook (alleen dan als massagepraktijk) van bepaalde webpagina's in mijn website. Wat ik zelf doe bij het scannen van webpagina's, is dat ik de kopieerder een voorstel doe uit: of binnen 48 uur de teksten verwijderen/ terugbrengen naar minder dan 15% overeengekomen teksten (mits het geen volledige zinnen of alinea's zijn) of dat zij een kleine vergoeding betalen voor het gebruik van mijn teksten en een backlink plaatsen. Zo komt het in ieder geval iets vriendelijker over.

 

Echter kiezen de meeste concullega's eieren voor hen geld en verwijderen ze de teksten. Ik zou gewoon als ik jou was, wel de kopieerders blijven attenderen dat zij inbreuk maken op jouw auteursrechten. Op termijn moet het vanzelf minder worden.

 

Groeten,

Romano

Link naar reactie
  • 0

Echter kiezen de meeste concullega's eieren voor hen geld en verwijderen ze de teksten. Ik zou gewoon als ik jou was, wel de kopieerders blijven attenderen dat zij inbreuk maken op jouw auteursrechten. Op termijn moet het vanzelf minder worden.

 

Wij schrijven ook ieder bedrijf aan met daarin het verzoek de teksten te verwijderen. Alleen komen er steeds weer nieuwe bedrijven bij. Beetje dweilen met de kraan open!

Link naar reactie
  • 0

Echter kiezen de meeste concullega's eieren voor hen geld en verwijderen ze de teksten. Ik zou gewoon als ik jou was, wel de kopieerders blijven attenderen dat zij inbreuk maken op jouw auteursrechten. Op termijn moet het vanzelf minder worden.

 

Wij schrijven ook ieder bedrijf aan met daarin het verzoek de teksten te verwijderen. Alleen komen er steeds weer nieuwe bedrijven bij. Beetje dweilen met de kraan open!

 

Dat klopt, dat zal ook wel blijven, maar ik geloof dat er wel HTML codes zijn die kopiëren onmogelijk maakt, of beter gezegt, minder makkelijk. Want als je wil, kun je het alsnog wel kopiëren via de printvoorbeeld en dan alsnog kopiëren. Alleen de mensen die vaak kopiëren, kennen dat soort truuks niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.