Ga naar inhoud
Geplaatst:

DannyvdM

Hallo,

Wij hebben op dit moment een klant welke zijn factuur niet betaald. De reden is dat deze firma een machine van ons heeft gehuurd en is uitgegaan van de prijzen in de folder. Helaas zijn wij er nu achter gekomen dat er in de folder niet is vermeld dat de BTW er nog bij gerekent moet worden. De klant wilt dus niet betalen omdat op de factuur er nog BTW bij komt.

Hoe is het nu wijs om te handelen? De klant toch verplichten de factuur te betalen, of gewoon onze fout inzien en een andere factuur sturen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Featured Replies

Geplaatst:

Ard-Sc

Wijs?

Die klant bedanken voor zijn opmerkzaamheid. Vervolgens excuses aanbieden voor de verkeerde factuur en een aangepaste factuur maken.

(Ik heb geen idee van de omvang van het bedrag maar voor 3 tientjes ga je geen herrie maken met een klant.)

Tenzij:

- het om een aanzienlijk bedrag gaat én

- je bij het betreden van je pand een bord met huisregels hebt hangen waarop in koeieletters staat "alles exclusief BTW"

- je al eerder aan deze klant hebt geleverd waardoor hij wist dat het ex.btw was

- de klant een bedrijf is en jij uitsluitend zaken doet met bedrijven.

etc etc

Geplaatst:

DannyvdM

• Auteur

Inderdaad niet erg wijs dat het er niet op heeft gestaan.

Het gaat helaas niet om enkele tientjes, maar om een factuur van enkele duizenden. De klant heeft telefonisch besteld en is "akkoord gegaan met de prijzen in de folder"

De overige punten moet ik even nagaan, zo veel bemoei ik me niet meer met dit bedrijf.

Bedankt voor je advies!

Geplaatst:

Ard-Sc

En op die telefonische bestelling is niet meteen gereageerd door een schriftelijke orderbevestiging te sturen met de geldende voorwaarden?

Geplaatst:

Zomaar iemand

Inderdaad niet erg wijs dat het er niet op heeft gestaan.

Het gaat helaas niet om enkele tientjes, maar om een factuur van enkele duizenden. De klant heeft telefonisch besteld en is "akkoord gegaan met de prijzen in de folder"

De overige punten moet ik even nagaan, zo veel bemoei ik me niet meer met dit bedrijf.

Bedankt voor je advies!

Eerst zeg je dat het jouw bedrijf is en daarna dat je je er niet zoveel meer mee bemoeid...

Wanneer je het niet vermeldt mag de klant ervan uitgaan dat alles incl BTW is. Bij enkele duizenden euro's is het helaas eenn dure les. Maar ik neem aan dat je marge toch wel minimaal 20% is.

Ruzie maken om een eigen fout en daardoor deze en wellicht ook andere klanten kwijt raken lijkt me niet slim. Zou er mijn voordeel mee doen en er een positieve draai geven emt een mooie excusebrief, als het goef aanpalkt kun je de klant voor altijd binnen halen.

Geplaatst:

DannyvdM

• Auteur

Het is inderdaad niet mijn eigen bedrijf, maar van familie. Gewent om er dan "wij" van te maken, gezien ik er ook persoonlijk actievere tijden heb meegemaakt. Ik ben minder actief, omdat het administratief een zooitje is en er niet naar mij geluisterd wordt op dit gebied.

Ruzie maken is zeker niet de bedoeling. Ik was nieuwsgierig of er, gezien het b2b contact is, andere regels waren. Kon dit nergens terugvinden. Inmiddels bovengenoemde punten aan het terugzoeken.

Nogmaals bedankt voor het advies!

Geplaatst:

StevenK

Is er enige reden om aan te nemen dat de prijzen inclusief BTW zijn? En heeft de klant wel het bedrag ex. BTW betaald?

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

DannyvdM

• Auteur

Enige reden die ik kan verzinnen, is dat we voornamelijk aan bouw/schilders bedrijven leveren en prijzen meestal excl. btw worden vermeld in die sector. Klant heeft nog niks betaald na 2 maanden, vandaar dat we contact opnamen en we dit te horen kregen.

Geplaatst:

Zomaar iemand

Het is wel een standaard ***smoes om na de betalingstermijn te klagen over de factuur, daarom was het een goede set van je om ze te bellen!

Ik ben nog even voor je op zoek naar de regel over het vermelden van BTW, maar zover ik weet mag men ervan uitgaan dat prijzen incl BTW zijn als het niet is vermeld.

Geplaatst:

member123

Bijconsumenten transacties is het verplicht prijzen inclusief btw te vermelden. Bij b2b transacties is het het normaal dat prijzen ex btw zijn. Als het dus een b2b bedrijf is en klant een bedrijf is had hij er vanuit moeten gaan dat prijs ex btw was

Geplaatst:

StevenK

Enige reden die ik kan verzinnen, is dat we voornamelijk aan bouw/schilders bedrijven leveren en prijzen meestal excl. btw worden vermeld in die sector. Klant heeft nog niks betaald na 2 maanden, vandaar dat we contact opnamen en we dit te horen kregen.

Gewoon dagvaarden.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Roel J

Zo Steven spreekt weer duidelijke taal.. ;D

Maar mijn ervaring is ook.. "maar de prijzen waren toch incl btw" is smoes nr 83 uit de smoezen top 100 waarom ik niet kan (wil) betalen..

Ga jezelf eens na? als jij een rekening krijgt die 19% hoger is als je dacht dan bel je toch meteen je leverancier om te vragen hoe dat kan? of ga je dan 2 maanden zitten wachten tot ie zelf belt om dan te zeggen de factuur klopt niet,,..

Ik heb laatst een artikel gelezen waarin de rechter een ondernemer in het gelijk stelde dat de tegenpartij (ook een ondernemer) had kunnen / moeten weten dat de prijzen excl btw waren en dus de btw alsnog moest betalen aan de eiser.. jammer genoeg vind ik het artikel niet terug, zal nog zo nog eens zoeken of ik het toch nog vind..

Maar ik zit op de lijn van StevenK.. gewoon doorzetten om volledige bedrag betaald te krijgen. En niet te snel accoord gaan met een deelbetaling.. (alleen het ex btw bedrag) anders is de kans erg groot dat je erg veel moeite zult moeten doen om dat ook nog binnen te krijgen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.