• 0

Hallo allemaal,

Al sinds 2 maanden ben ik bezig met de overname van een failliet horecabedrijf. De eigenaar is met zijn eenmanszaak failliet gegaan (heeft eigen faillisement aangevraagd) Vervolgens hebben mijn partner en ik contact gelegd met de curator om te bespreken wat de zaak waard is en wat wij er voor willen betalen. Na lang over en weer bellen is er een taxateur geweest en die heeft in het bijzijn van de curator de waarde bepaalt. Dit was voor ons nog teveel geld voor deze onderneming. Uiteindelijk zijn wij uitgenodigd bij de curator en hebben wij een bod uitgebracht die wij later deze dag nog via de mail moesten bevestigen. Wij hebben nadat we de mail hebben verstuurd telefonisch een bevestiging gevraagd aan de curator en deze heeft ons toestemming gegeven om met de verhuurder van het pand om tafel te gaan. Ook met de pandeigenaar hebben wij een akkoord bereikt. Toen wij de curator hierover berichtte zei hij dat we vanmiddag af moesten wachten omdat hij nog een ander bod verwacht. Wij krijgen nu alleen maar het gevoel dat hij ons dwars wil zitten en meer geld wilt hebben terwijl er eigenlijk niemand anders is?! Voorlopig hebben wij nog steeds niks van hem vernomen..

Mijn vraag is nu dus, we hebben een mondeling akkoord en een akkoord met de pandeigenaar, in hoeverre kan dit nog misgaan? En waarom duurt het zo lang?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31418-overname-verloopt-stroef-door-curator/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Als de curator zegt dat hij vanmiddag mogelijk een bod krijgt kun je ervan uitgaan dat dat geen spelletje is. Dan zal er daadwerkelijk een geintresseerde partij zijn. Een curator heeft er geen belang bij om spelletjes te spelen met geintresseerden met vervolgens het risico dat partijen afhaken. Als hij jullie bod te laag vind had hij dat gewoon direct gemeld.

Nu lijkt er een situatie ontstaan dat hij bereid was jullie bod te accepteren maar dat op het laatste moment een andere partij in beeld is gekomen die ook geintresseerd is. Als deze een hoger bod doet dan zul je dat te horen krijgen.

Waarschijnlijk krijg je nog wel de gelegenheid opnieuw te bieden en het zou ook nog kunnen dat de pandeigenaar bijvoorbeeld meer vertrouwen heeft in jullie ipv de andere partij. Kortom het zal nog even spannend blijven. En het kwartje kan nog 2 kanten op rollen.

• 0

Ja dat begrijp ik, maar hij liet ons weten dat hij dit zo snel mogelijk rond wilde en vervolgens zegt hij dat hij nog een bod verwacht. In hoeverre is dit dan reeel? en welke onderhandelingspositie heb ik dan? Hij kan immers ook zeggen dat hij een nieuw bod heeft terwijl dit misschien niet zo is, alleen omdat hij waarschijnlijk hoopt dat wij dan meer bieden..

• 0

Is de curator verplicht mij te melden welk bod de andere partij heeft gedaan?

Sterker nog, de curator is naar mijn mening in beginsel verplicht om met jou door te onderhandelen. Vraag de curator maar eens naar het arrest Plas/Valburg (later uitgewerkt in CBB/JPO).

edit:

Volgens mij (althans, voor zover ik kan overzien op basis van jouw informatie) sta je behoorlijk sterk met voornoemd arrest, omdat je na de bespreking met de curator toestemming kreeg om te gaan praten met de verhuurder. In dat geval mag je erop vertrouwen dat de boedel aan jou wordt toegewezen, tenzij de curator toen een duidelijk voorbehoud maakte voor een eventueel hoger bod. Als de curator moeilijk gaat doen, wijs hem er dan op dat je op grond van Plas/Valburg de door jou gemaakte kosten op hem gaat vorderen. Gederfde winst wordt overigens zelden toegewezen (als het al een keer is toegewezen, ik ken geen voorbeelden). Houdt het bij de reeds gemaakte kosten. Kortom, het spel hoog spelen.

]

• 0

Is de curator verplicht mij te melden welk bod de andere partij heeft gedaan?

Sterker nog, de curator is naar mijn mening in beginsel verplicht om met jou door te onderhandelen. Vraag de curator maar eens naar het arrest Plas/Valburg (later uitgewerkt in CBB/JPO).

De curator zal zich IMHO niet direct op grond van Plas/Valburg geroepen voelen om de onderhandelingen voort te zetten, maar eerder op grond van de Faillissementswet (Fw) gehouden achten. Plas/ Valburg gaat sec over de precontractuele aansprakelijkheid van contractpartijen.

De taak van de curator is het beheer en de vereffening van de boedel (art. 68, eerste lid Fw). De kern van zijn werkzaamheden bestaan uit het bewaren en beheren van de boedel: inventariseren van de activa en passiva, verificatie van alle vorderingen, liquideren van activa en uitdeling van gelden. Hoewel het in principe zo is dat de curator de systematiek van de wet moet volgen en de voornoemde werkzaamheden in die volgorde moet uitvoeren zie je in praktijk vaak dat de curator al tot liquidatie van boedelbestandelen overgaat. Wanneer de curator wil overgaan tot een onderhanse verkoop van de boedel dan is daarvoor op grond van artikel 176 Fw de toestemming van de Rechter Commissaris (RC) nodig. Verleent de RC geen toestemming dan gaat het feestje niet door. Een curator kan dit gemakkellijk in stelling brengen.

Curator is niet alleen gebonden aan de toestemming van de RC, maar misschien nog meer aan de faillissementsschuldeisers en de gefailleerde. Die hebben de mogelijkheid om curator ter verantwoording te roepen en invloed uit te oefenen op het beheer en de vereffening van de boedel. Zij kunnen op basis van artikel 69 Fw met een eenvoudig verzoek tegen elke handeling van de curator (en dus ook een nalaten) opkomen bij de RC. De curator is aansprakelijk voor zijn handelen of nalaten op grond van art. 72 Fw.

Om een lang verhaal kort te maken, het is niet heel aannemelijk dat een curator zomaar een redelijk bod zal passeren gelet op het bovenstaande.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar