hallo mensen. ik zit met een probleem waar ik als simpele ondernemer niet uitkom.

Ik heb samen met mijn man al jaren een horeca zaak en als ondernemingsvorm hebben we voor v.o.f. gekozen op basis van 50%-50%.

we zijn zelf 7 dagen per week aan het werk wat neerkomt op gemiddeld 80 uur per week. Nu is onze vraag hoe wij zelf als eigenaar loon uit de onderneming kunnen halen. Zeg maar een vergoeding. Personeel krijgt loon en normaal gesproken de eigenaars winst. alleen wat als er geen winst is? het kan toch niet zo zijn dat je 80 uur werkt per week en het neits oplevert.

kan iemand mij aub hier een duidelijk antwoord op geven.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31664-loon-bij-vof/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Je kan prive opnamen doen. Je hebt dan een tekort dus dat is niet aan te raden. Je wordt afgerekend op de winst, dat is waar het uiteindelijk om draait bij de meeste bedrijven. Als je dus meer opneemt dan je winst gaat er wat mis. Daarnaast verlies je liquiditeit wat het nog gevaarlijker kan maken.

Als je beide veel uren werkt en het levert het niet op is het van belang goed advies te zoeken waarom dat zo is en of er kans is op verandering. Anders zou je kunnen overwegen om op andere wijzen in inkomsten te voorzien.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31664-loon-bij-vof/#findComment-326592
Delen op andere sites

• 0

het kan toch niet zo zijn dat je 80 uur werkt per week en het neits oplevert.

kan iemand mij aub hier een duidelijk antwoord op geven.

Ja dat kan wel zo zijn. DAT is nou ondernemersrisico. Je werkt je het rambam en als teveel kosten maakt of te weinig omzet is er geen winst en eet je zelf droog brood (al zal dat bij een horeca gelegenheid niet letterlijk zo zijn)

Ondernemen is dus niet alleen veel en hard werken, maar ook veel en hard nadenken over hoe het beter en goedkoper kan.

Als je dus zelf meer over wilt houden zul je minder personeel moeten inzetten of je inkoop beter organiseren en heel goed te calculeren wat een gerecht uiteindelijk moet kosten zodat je voldoende marge overhoud.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31664-loon-bij-vof/#findComment-326606
Delen op andere sites

• 0

Zijn jullie pachters?

Woon je boven de zaak?

Eet je mee uit eigen keuken?

Nee we zijn geen pachters. ja er is een woonhuis boven de zaak waar wij idd zelf wonen met ons gezin. en ook eten wij mee uit eigen keuken. samen met onze kinderen en het personeel. prive uitgaven mogen maar voor een bepaald bedrag geboekt worden per maand als ik mij niet vergis.

en ik snap dat het onder ondernemingsrisico valt alleen is er geen mogelijkheid dat je er een management vergoeding uit kan halen? of jezelf op de loonlijst plaatsen?

iig bedankt voor de reacties.

mvg

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31664-loon-bij-vof/#findComment-326633
Delen op andere sites

• 0

Je hebt een VOF. Als er geld in kas is, kun je dat er voor privédoeleinden uithalen. Als er geen geld in kas is, kun je er ook geen geld uithalen. Als je er meer geld uit haalt dan erin zit, komen de schuldeisers dat bij je thuis halen. Als je medevennoot er meer geld uit haalt dan er in zit, komen de schuldeisers dat ook bij je thuis halen.

Het verschil tussen werknemer en ondernemer is dat je de werknemer altijd moet betalen, ook als er geen geld is, en de ondernemer dat dan bij moet leggen in plaats van iets eruit te kunnen halen.

Managementvergoeding en op de loonlijst staan is wel iets wat je met een BV kan bewerkstelligen. In een VOF kun je hooguit afspraken maken over hoe je de eventuele winst eerst toerekent op basis van het aantal gewerkte uren. In eerste instantie wordt dat deel bijgeschreven op je kapitaalrekening, alles wat je opneemt wordt daar van afgehaald. Kom je negatief uit, dan moet je bijleggen.

Wellicht een idee om een verder te kijken naar de begrippen kapitaalrekening en privé-onttrekking? Dan krijg je misschien een beter beeld van hoe het werkt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31664-loon-bij-vof/#findComment-326635
Delen op andere sites

• 0

en ik snap dat het onder ondernemingsrisico valt alleen is er geen mogelijkheid dat je er een management vergoeding uit kan halen? of jezelf op de loonlijst plaatsen?

Dan gaan je kosten omhoog en maak je verlies. Je zal dus kosten moeten besparen of meer inkomsten krijgen, maar dan maak je ook winst waaruit het ondernemersinkomen afgeleid wordt.

Jij en je partner zijn elk de vennoten in de VOF?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31664-loon-bij-vof/#findComment-326637
Delen op andere sites

• 0

Heel simpel gezegd:

Je hebt nul winst zonder eigen beloning. Dan heb je dus bruto nul euro aan inkomen. Stel dat het banksaldo voor de eigen beloning ook nul bedraagt:

1. Nu ga je uit die nul winst jezelf (laten we voor het argument even aannemen dat het kan) een salaris of managementvergoeding uitbetalen. Die bedraagt 10.000. Dan is het banksaldo van de vof dus 10.000 in de min.

Vergelijk dat even met het volgende:

2. Je hebt nul winst, maar je onttrekt wel 10.000 voor privé. Dan staat de bankrekening van de VOF ook 10.000 in de min.

Oftewel: linksom (privé opname) of rechtsom (salaris/vergoeding) dat negatieve banksaldo verandert niet.

Meer formeel: je hebt een VOF en bent daardoor ondernemer. Een ondernemer kan nooit bij zichzelf in loondienst zijn of optreden als manager. Je leeft gewoon van de winst, ook als het personeel wel loon krijgt en jullie niets overhouden.

Nu begrijp ik uit je verhaal dat die winst er niet is. Twabla stelt terechte vragen over wat je consumeert uit je eigen bedrijf, maar er is waarschijnlijk structureel meer mis dan dat. Dat er personeel is dat wel geld verdient, is al een teken aan de wand. Je zou als baas liefst wel wat meer verdienen dan de afwashulp... :-\

Hebben jullie een boekhouder/accountant/adviseur?

Zo ja, dan wordt het wel tijd om die eens bij zijn kladden te grijpen en hem/haar te laten analyseren waar het pijnpunt zit. Dat kan van alles zijn: te duur gehuisvest, te veel personeel, te duur personeel, te veel schulden, te weinig omzet, te weinig klanten, te lage marges, te hoge inkoopkosten, etc.

Als je tevreden bent over je omzet en het aantal klanten dan moet je kijken naar de kostenkant en de verkoopprijzen. Ben je ontevreden over de omzet en het aantal klanten dan wordt het tijd om je marketing onder de loep te nemen. Hoe doen je concurrenten het?

Kortom: zoek informatie en raadpleeg mensen die je kunnen wijzen op je problemen/bedreigingen.

groet, succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31664-loon-bij-vof/#findComment-326683
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar