• 0

Juridische gevolgen niet betalen KvK contributie

Hallo!

 

Gezien de grote ontevredenheid van veel ondernemers over de verplichte contributie aan de KvK, zonder dat hiervoor waarde geleverd wordt aan (met name gevestigde) ondernemers wil ik gaan inventariseren welke ondernemers een statement zouden willen maken door te weigeren contributie voor 2012 te betalen. Of in elk geval die intentie willen uitspreken.

Hiervoor zet ik dan een formulier online.

 

Wat ik me afvraag is wat de juridische consequenties zijn van het niet betalen van de verplichte KvK bijdrage - en of het uitmaakt als dit een individuele weigering is of een specifiek pressiemiddel, uitgevoerd door een collectief, om een wanpresterende organisatie tot veranderen te bewegen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het staat bij de enquete wat de klacht is. Het komt neer op: je MOET betalen maar je krijgt er niks voor terug, en als je iets van ze nodig hebt moet je daar gewoon wéér voor betalen.

 

 

Dat geldt voor hun digitale diensten...... De meeste bijeenkomsten e.d. die georganiseerd worden, zijn gratis. Ik ben het wel met je eens dat de KvK zich misschien ook voor regionale zaken zou moeten gaan inzetten. Maar dan zou je wel eerst moeten aangeven wat je dan verlangt.

Link naar reactie
  • 1

De meeste bijeenkomsten e.d. die georganiseerd worden, zijn gratis.

 

En daarmee concurreren ze met het bedrijfsleven die ook dit soort dagen aanbiedt

 

Je kunt je afvragen of het een taak van de KVK is met gemeenschapsgeld te concurreren met commerciele partijen

 

Enige tijd geleden is het de KVK ook door de rechter verboden het gratis ondernemersplansjabloon nog aan te bieden

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
Bereken uw jaarlijkse bijdrage

 

Uw jaarlijkse bijdrage: € xx,xx

 

Hoe is de bijdrage opgebouwd?

 

Bijdrage aan Kamer van Koophandel: regio

 

Registratie handelsregister:

 

€ xx,xx

Elke onderneming is op grond van de handelsregisterwet verplicht zich in te schrijven bij de kamer van koophandel. De kosten van registratie worden betaald uit dit deel van de factuurbijdrage.

 

Voorlichting en informeren:

 

€ xx,xx

De KvK geeft voorlichting aan het bedrijfsleven via website, magazine, brochures of een persoonlijk gesprek. De kosten hiervan worden uit dit deel van de factuurbijdrage betaald.

 

Bijdrage stimuleren regio: regio

 

€ xx,xx

Een belangrijke taak van de Kamer van Koophandel is het stimuleren van de regionale economie.

 

Ser opslag:

 

€ xx,xx

De KvK int de vergoeding die alle ondernemers moeten betalen aan de Sociaal Economische Raad (SER). Ondernemers zijn verplicht deze opslag te betalen.

Totaal: € xx,xx

Aan de resultaten van deze berekening kunt u geen rechten ontlenen. Bij inschrijving in het handelsregister betaalt u de bijdrage voor Registreren en de SER-opslag altijd voor het hele jaar. De bijdrage voor Informeren en Stimuleren betaalt u vanaf het moment van de start van uw bedrijf. Hierbij wordt gerekend met termijnen van een kwartaal.

 

In welk deel van de bijdrage zit de 'pijn'? Is dit het principe dat voor registratie betaald moet worden (wettelijke taak)? Of toch vooral de waarde die geleverd zou worden op het gebied van voorlichting en regiostimulering tegen een verplichte bijdrage op deze punten?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de pijn niet sec in de relatief kleine bijdrage zit, maar meer in het algemeen verplichte karakter dat je moet betalen voor een x aantal diensten die je niet afneemt, en die concurreren met het bedrijfsleven.

 

Is er een goede reden waarom de KVK deze activiteiten zou moeten aanbieden?

Kunnen marktpartijen dit niet, kunnen ze dat niet gratis en is gratis noodzakelijk voor starters?

 

Ik ben niet per defintie voor of tegen, maar de discussie an sich mag hier best gevoerd worden (al is die eerder in ietwat andere vorm voorbij gekomen)

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Frans

Dat is waar, niet zo veel mensen zijn bereid om vanwege een principekwestie in actie te komen.

Nou is dit wel een principekwestie van € 2.000.000 -- maar dan nog ;-)

 

@Highio

Dat overzicht komt zeker van de KvK site zelf? ;-)

Niet iedereen heeft er problemen mee. De moeite die de mensen ermee hebben kan je lezen op die enquete. Aanvullende problemen zijn: de kamer verkoopt je gegevens door en verdient er geld aan, met als gevolg dat je allerlei spam ontvangt. Dat je met je huisadres op eenofandere Google map staat met je "bedrijf" (omdat je vanuit huis werkt), dat je honderden euro's betaalt en verder niks terugkrijgt.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat laatste ben ik met je eens. Dat is een concreet punt, waartegen best geprotesteerd zou kunnen worden. Beter is om het meteen goed wettelijk te regelen. EZ leest hier mee en daar zitten nu heel capabele mensen aan het beleid. Dus wie weet......

Link naar reactie
  • 0

Registratie, voorlichting en stimulering zijn drie taken die door één of meerdere instanties uitgevoerd moeten worden, want deze zijn noodzakelijk. Laten we streven naar de meest efficiënte invulling door belastingdienst, gemeenten of rechtbanken, of KvK zonder dubbele taakvervulling. Voor zover kan ik het volgen. De actie in huidige vorm is meer een handtekeningenlijst dan een enquete onder ondernemers.

 

De genoemde aanvullende problemen moeten hier denk ik los van gezien worden. Ik heb overigens van geen van deze drie hinderlijk last zoals in bovenstaande geschetst wordt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nou is dit wel een principekwestie van € 2.000.000 -- maar dan nog ;-)

 

Ik neem aan dat je 200.000.000 bedoelt. Dit is namelijk het bedrag dat door de KVK aan verplichte heffingen op jaarbasis ontvangen wordt. Hiernaast heeft de kvk nog inkomsten uit verkoop van data, opvragen informatie door ondernemers etc.

 

Meen me ergens te herinneren dat het totaal om zon 400 miljoen euro inkomsten ging (maar dat kan ik niet terugvinden).

Quizvraag in het kader van de transparante KVK:

 

 

[*] Wie bezorgt mij als eerste de link naar 1 betrouwbaar overzicht met de financiën van de Kamers van Koophandel totaal (dus alle Kamers)?

 

Moet nog even een prijs bedenken voor degene die hem vindt, maar dat komt wel goed :)

 

De prijsvraag is nu geopend

Link naar reactie
  • 0

Voor de prijsvraag: http://www.kvk.nl/over-de-kvk/organisatie/jaarverslag/

 

Inclusief kerncijfers zonder enige financiële verantwoording ;)

 

http://www.kvk.nl/download/jaarverslag_2009_tcm14-228869.pdf (pagina 38)

 

Jaarverslag 2010 is kennelijk nog niet opgemaakt of beschikbaar gesteld.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Klopt, die had ik ook al

 

Maar dan moet je alles bij elkaar optellen, en de verslagen zijn niet allemaal volgens dezelfde stramien en niet allemaal van hetzelfde boekjaar

Sommigen missen verder een financiele paragraaf :)

 

Ik stelde niet voor niets: 1 overzicht :)

 

Nog even verder zoeken dus ;D

 

De laatste link verwijst alleen naar de Kamer van Koophandel Nederland. Dat lijkt alles, maar is alleen 1 Kamer. De regionale Kamers zijn daar niet in meegenomen :-\

Link naar reactie
  • 0

 

Anders lanceer je een initiatief tot ondernemers-ongehoorzaamheid door een kwartje in mindering te brengen op de jaarlijkse heffing en dat kwartje direct naar het Ministerie over te boeken: Heitje voor Beleidje!

 

Vind ik een goede! Of gewoon een ieder 15,- euro naar EZ overmaken ovv bijdrage handelsregister 2013, is een eerlijk bedrag voor een jaar registratie -lijk mij zo- en dan eens kijken wat ze doen.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ladies!

 

Ik roep dit al jaaaaaaren (zegt niet dat het juist is) maar de 3 dubbele pet van de KvK klopt niet en is ook niet nodig!

 

- Registratie laten doen door de Rechtbank -gebeurt ook in het Buitenland

- Voorlichting kan door EZ (ze hebben al een prettig forum)

- Local regionaal stimuleren van Handel kan prima via de gemeente / provincie

- Voorlichting; er zijn genoeg marktpartijen die zich nu ook (Graag) verbinden aan bijeenkomsten en ....dagen;

 

 

En voor de wat oudere volgers hier is er een prima oplossing voor deponeren van alg. voorwaarden

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Gemeente/Provincie....... Dan moeten de ambtenaren avn de KvK daar dus in dienst treden? Jullie kijken er volgens mij net even wat te bekrompen naar. Het is duidelijk dat de KvK zijn speerpunten richt op internationaal zaken doen. Dat is ook logisch, want daar moet voor iedereen de winst vandaan komen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.