• 0

Bijtelling in de man/vrouw firma

Binnen onze VOF man/vrouw firma willen we een auto gaan leasen (operational lease).

 

De auto zal zowel zakelijk als pive worden gebruikt. Naast deze auto hebben we ook een auto in prive.

 

Hoe gaat het nu met de bijtelling voor deze lease auto? Wordt de bijtelling verdeeld over ieders aandeel in de VOF? Of krijgen we allebei de volledige bijtelling?

Suscipere et finire

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk....als je niet kunt aantonen dat er voor ieder minder dan 500 km met de auto prive gereden wordt, zul je allebei met dezelfde volledige bijtelling zitten. Aangezien de bijtelling op de prive (persoonlijke) IB betrekking heeft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe gaat het nu met de bijtelling voor deze lease auto? Wordt de bijtelling verdeeld over ieders aandeel in de VOF? Of krijgen we allebei de volledige bijtelling?

Hier ging het toch over?

 

Ongeacht de reden waarom je de prive auto noemt en een lease auto wilt aanschaffen. Gaat het toch alleen maar om de lease auto die je zakelijk bekostigd. Daarop geld de bijtelling(en).

Op de prive auto geldt natuurlijk geen bijtelling.

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt, missschien moet ik het verduidelijken.

 

Mijn stelling was dat als ik de prive auto inruil voor een tweede leaseauto dat ik dan ook twee keer bijtelling heb (tenminste daar ga ik dan vanuit).

 

Maar mijn eerste vraag was idd hoe dat gaat met de bijtelling van één leaseauto in een VOF met twee vennooten (man/vrouw). Je antwoord start met ... Ik denk ... maar ik wil het graag zeker weten.

 

Iemand?

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Klopt, missschien moet ik het verduidelijken.

 

Mijn stelling was dat als ik de prive auto inruil voor een tweede leaseauto dat ik dan ook twee keer bijtelling heb (tenminste daar ga ik dan vanuit).

 

Maar mijn eerste vraag was idd hoe dat gaat met de bijtelling van één leaseauto in een VOF met twee vennooten (man/vrouw). Je antwoord start met ... Ik denk ... maar ik wil het graag zeker weten.

 

Iemand?

 

 

 

Als de VOF één auto heeft, dan is er sprake van 1x bijtelling.

Hoe dat vervolgens verdeeld wordt tussen de vennoten is afhankelijk van het VOF contract.

Link naar reactie
  • 0

Mijn stelling was dat als ik de prive auto inruil voor een tweede leaseauto dat ik dan ook twee keer bijtelling heb (tenminste daar ga ik dan vanuit).

 

Is dit nou een vraag voor jezelf of wederom een theoretische casus? middels de zoekfunctie kun je het antwoord ongetwijfeld vinden, het is hier al verschillende keren aan de orde geweest.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, missschien moet ik het verduidelijken.

 

Mijn stelling was dat als ik de prive auto inruil voor een tweede leaseauto dat ik dan ook twee keer bijtelling heb (tenminste daar ga ik dan vanuit).

 

Maar mijn eerste vraag was idd hoe dat gaat met de bijtelling van één leaseauto in een VOF met twee vennooten (man/vrouw). Je antwoord start met ... Ik denk ... maar ik wil het graag zeker weten.

 

Iemand?

 

 

 

Als de VOF één auto heeft, dan is er sprake van 1x bijtelling.

Hoe dat vervolgens verdeeld wordt tussen de vennoten is afhankelijk van het VOF contract.

 

Ik maak deel uit van een VOF bestaande uit twee vennoten.

In ons geval is de verdeling 50%.

Wanneer ik de IB aangifte invul voor beide vennoten apart, kies ik bij 'Wijze van invullen balans en resultaat' voor Samenwerkingsverband.

Dus ik kan de opbrengsten en kosten aangeven voor de VOF in z'n geheel (ik hoef niet te delen en het uitterekenen per vennoot).

Later geef ik aan hoe de verdeling in de VOF geregeld is (bij Specificatie samenwerkingsverband).

 

Mijn vraag is:

Hoe moet ik in dit geval de bijtelling (auto) aangeven in de aangifte.

 

Optie 1: De volledige bijtelling in de aangiften van beide vennoten, want het aangifteprogramma houdt automatisch rekening met de 50-50 verdeling omdat ik dat eerder heb aangegeven.

 

Optie 2: Ik moet voor beide vennoten de helft van de bijtelling aangeven in de aangifte, omdat hier geen rekening wordt gehouden met de eerder ingevulde samenwerking en verdeling.

 

Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Optie 1: De volledige bijtelling in de aangiften van beide vennoten, want het aangifteprogramma houdt automatisch rekening met de 50-50 verdeling omdat ik dat eerder heb aangegeven.

 

Volgens mij rust er een taboe op dit draadje. Zie bijvoorbeeld hier

IMHO niet. Bijtelling is iets wat in de IB-sfeer plaatsvindt en als er twee mensen privé gebruik hebben, dienen ze beiden af te rekenen over dat privé gebruik.

Nee, klopt niet.

Zie bijvoorbeeld blz. 400 Elsevier Belasting Almanak 2011:

“Wordt een auto door enkele firmanten voor privé gebruikt, dan moet de bijtelling zo goed mogelijk over alle betrokkenen worden verdeeld.”

Is de gedeeltelijke bijtelling een sprookje van Elsevier.....?.

 

Ik blijf bij mijn logische redenering. Er is bijtelling voor 25% (standaard auto) van de cataloguswaarde van de auto op naam van de vof.

De bijtelling is per persoon wanneer iedere persoon met een auto van de zaak meer dan 500 km per jaar rijdt. Per persoon zul je dan ook de bijtelling dus bij ieders winstaandeel moeten voegen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik maak deel uit van een VOF bestaande uit twee vennoten.

In ons geval is de verdeling 50%.

 

Is de mede-vennoot ook jouw partner?

 

De bijtelling neem je op bij de privé onttrekkingen in de IB aangifte van de vennoten zelf. Brood haalt een topic aan waarin al vastgesteld is dat de verdeling van de bijtelling niet zonder meer correct is. In beginsel is dus door beide vennoten volledige bijtelling verschuldigd.

 

Echter, je hebt zeker een pleitbaar standpunt als je stelt dat de auto niet doorlopend aan jullie beiden ter beschikking kan worden voor privé. In dat licht zou ik de bijtelling splitsen gelijk de winstverdeling.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.